גניבת זהות – מכה עולמית היכולה לפגוע בכל אחד מאיתנו

לא קשור לאוכל ויין, אבל נוגע בהחלט בכל אחד מאיתנו: גניבת זהות הפכה בשנים האחרונות למכה עולמית, ממנה נפגעים מיליוני אנשים מדי שנה בשנה. במאמר הבא תוכלו ללמוד על התופעה, וטיפים כיצד לצמצם את הסכנה כי תהפכו לקרבן הבא

גניבת זהות הפכה בשנים האחרונות למכה עולמית, ממנה נפגעים מיליוני אנשים מדי שנה בשנה. אני אישית טיפלתי לפחות בארבעה מקרים בשנת 2007 בלבד. במאמר הבא תוכלו ללמוד על התופעה, וטיפים כיצד לצמצם את הסכנה כי תהפכו לקרבן הבא.

וכך היה כתוב בעיתון: "היחידה הארצית לקניין רוחני עצרה בתום חקירה סמויה בת מספר חודשים, שכללה מעקב אחר המסחר באתר אינטרנט, תושב נתניה בן 38 בחשד לסחר והפצה של כדורי אין אונות מזויפים מסוג ויאגרה, סיאליס ולויטרה באמצעות אתר ברשת, כאשר חשבונות האתר נרשמו בתיעוד מזויף על שם אישה בת 66, וכן על שם שלושה אזרחים תמימים נוספים".

מהי גניבת זהות
המונח גניבת זהות מתייחס לכל מצב בו עבריין אוסף מידע אישי על אדם מסוים לצורך מטרות מרמה והונאה. במאמר קצר זה אנסה להסביר מדוע אתם, כאנשים מן היישוב, צריכים להגן על עצמכם מפני גניבת זהות, ומהן הדרכים הנפוצות כיום לביצוע גניבת זהות.

בניגוד לטביעת האצבע אשר מייחדת אדם אחד ממשנהו, הרי פרטים אישיים כגון שם, כתובת מגורים, טלפון, מספר תעודת זהות, מספר דרכון, מספר אשראי ופרטים נוספים בעלי ערך, ניתנים לשימוש על ידי גורמים פליליים לצורך "גניבה זמנית" של זהותכם, אשר עלולה לגרום לכם לנזקים כספיים עצומים.
אנשים רבים אשר נפגעו מגניבת זהות, דיווחו לרשויות כי נעשו משיכות כספים בלתי חוקיות מחשבונות הבנקים שלהם, נצברו על שמם חובות ומשכנתאות, לרבות חובות בשוק האפור. במקביל, ברוב הפעמים, הנפגע מגניבת זהות צריך לשקם גם את מעמדו האישי בחברה, ול"הוכיח" כי לא הוא זה אשר ביצע עבירות שונות אשר להן אחראי גונב הזהות.

באחד המקרים החריגים, לאחר שגונב הזהות הרס את דירוג האשראי של זוג תמים על ידי רכישה של מוצרים בעשרות אלפי שקלים אשר לא כובדו, הוא המשיך ופנה בבקשה לפשיטת רגל על שם אחד מבני הזוג ממנו גנב את הזהות. מעבר לנזק הכספי אותו נאלצה המשפחה לשלם מכיסה כמובן, שיקום החזות הכלכלית שלהם, החזר החובות וביטול הליך פשיטת הרגע היו ארוכים ומתישים.

אנשים רבים אינם מודעים לעובדה כמה קל לבצע היום גניבת זהות גם מבלי לבצע פריצה אל תוך ביתנו. גנב עלול לבחון אותך כאשר אתה מקיש את הקוד הסודי של כרטיס האשראי, או להאזין לך מוסר את מספר האשראי בעסקה טלפונית כלשהי. גם האזור סביב ביתנו אינו מוגן. גנבי זהות ועבריינים עלולים לחפש בפחי הזבל של הבניין או במכולות ריקון גדולות, בחיפושים אחר פרטים מזהים, פנקסי צקים גמורים או צק קרוע שנזרק לפח, טפסים מחברות האשראי אשר נזרקו ללא גריסה, ומידע נוסף אשר מכיל פרטים אישיים כמו מספר טלפון, כתובת מדויקת, מרשמים וקופסות תרופות מבתי המרקחת וקופות החולים וכו'. מידע כזה עוזר לגנב הזהות להשתלט על חשבונות בשמך ולהשתמש בזהותך.

אם אתם מקבלים בדואר פנייה מחברת האשראי לקבלת כרטיס נוסף וזורקים אותה לפח בלי לגרסה או לקרוע אותה לפיסות קטנות, גנב הזהות יכול להשתמש בבקשה זו בניסיון להנפקת כרטיס על שמכם, אשר ישמש אותו כמובן. באותה נגיעה, גנב זהות מתוחכם יכול להפנות (במידה ויש לו מספיק פרטים עליכם) את דברי הדואר שלכם לכתובת אחרת, באמצעות בקשה להפניית דברי דואר בבית הדואר, וכך לאסוף מידע משלים ורלוונטי עבורו לביצוע העבירה.

בשנים האחרונות האינטרנט הפך לכר פורה לביצוע גניבת זהויות באופן מסיבי. דואר אלקטרוני המבטיח דבר מה ומכיל בקשה לקבלת הפרטים האישיים שלכם על מנת לקבל את ה"מתנה", הינו מתכונת בדוקה לגניבת זהות. אני עצמי קיבלתי בחודש האחרון ארבעה מכתבים מסוג זה.

עם מספיק נתונים אודות אדם מסוים, יכול העבריין להשתלט על זהות אדם זה לבצע מגוון רחב של פשעים, לדוגמא: בקשות מפוברקות למתן הלוואות, משכנתאות וכרטיסי אשראי, משיכת כספים מחשבונות בנקים, רכישת מוצרים שונים, וחיוב האשראי של הקרבן.

באם העבריין מתוחכם, ויוכל לדאוג שכל דברי הדואר בגין פעולות המרמה אשר ביצע יגיעו לכתובת אחרת ולא לכתובתו של הקרבן, הרי שגניבת הזהות עלולה לגרום לאחרון נזק משמעותי, אשר לעיתים יידרשו שנים על מנת לתקנו.

חשוב לזכור כי לקרבנות אשר נפגעו מגניבת זהות, לוקח בדרך כלל זמן רב, לעיתים שנים, לתקן את הנזקים אשר ביצע העבריין, בדרך כלל במהלך חודשים או לעיתים שבועות ספורים. לכן חשוב לדעת כיצד לצמצם את האפשרות כי זהותכם תיגנב, ולנקוט אמצעי זהירות.

להלן מספרי כללי זהירות אשר יורידו דרמטית את הסיכויים כי תיפלו קרבן לגניבת זהות:

חשוב להתחיל ולפתח את גישת "צריך לדעת" עם כל מוסד המחזיק מאגר נתונים שלכם, כגון: בנקים, כרטיסי אשראי, חברות טלפון וכד.. יש לדרוש כי בכל פנייה שלכם אל חברה זו או אחרת, אשר לה נתונים עליכם, תמסרו אותם טלפונית רק במידה ויבוצע זיהוי מושלם של הפונה באמצעות שאלות מקדימות שרק אתם תוכלו לדעת, או קוד סודי. דבר זה יצמצם משמעותית גניבת מידע על ידי גורמים שינסו להתחזות בשמכם באופן טלפוני מול חברות אלו, במטרה לקבל מידע נוסף.
כמו כן, כמות גדולה של אינפורמציה מזהה על גבי המחאות אישיות תחשוף אתכם יותר, ולכן יש לספק את האינפורמציה המינימלית הנדרשת.

במידה וחברה מסוימת יוצרת אתכם קשר טלפוני, ומציעה לכם כרטיס אשראי ייחודי נוסף ומבקשת פרטים אישיים בטלפון, בקשו כי ישלחו אליכם בדואר טופס הצטרפות, ואל תמסרו פרטים בטלפון. באם נתקלתם בחוסר הענות לבקשה זו, אמרו כי אינכם מעוניינים ונתקו את השיחה.
במידה ואכן קיבלתם את ההצעה בדואר, בדקו היטב את הטפסים, וודאו כי הם אכן הגיעו ממקור מוכר. אל תהססו לאמת את נכונות טפסי הבקשה עם החברה ממנה הם נשלחו.

אם אתם יוצאים לחופשה, בקשו מבן משפחה לאסוף באופן קבוע את דברי הדואר המגיעים אליכם. באם אופציה זו אינה אפשרית, בקשו כי הדואר ישמר עד לשובכם ארצה בסניף הדואר המקומי.

אם אתם בחו"ל וצריכים להעביר אינפורמציה אישית באמצעות הטלפון, עשו זאת כאשר אתם לבדכם בחדר המלון או במקום בו לא יוכלו להאזין לכם. דבר זה נכון בכל מצב בו אתם נדרשים להעביר נתונים אישיים ופיננסיים באופן טלפוני.

בדקו באופן קבוע את האינפורמציה הפיננסית שאתם מקבלים. תקציר חשבון הבנק שלכם ופעולות אחרונות אמור להישלח אליכם לכל הפחות אחת לחודש, אלא אם ציינתם מפורשות דרישה אחרת.
במידה ולא קיבלתם דף חשבון בזמן, צרו קשר מיידית עם סניף הבנק שלכם, ובררו מה קורה. במידה וימסרו לכם כי החשבון שלכם נשלח לכתובת אחרת, ציינו בפני פקיד הבנק או החברה הפיננסית כי לא אישרתם את הפניית הדואר לכתובת אחרת, וכפי הנראה נפלתם קרבן לגניבת אינפורמציה.
באותו מעמד בקשו כי ישלחו אליכם את כל דפי המידע שנשלחו אל ה"כתובת החדשה", כך שתוכלו לבדוק באם בוצעו חיובים או עסקאות שלא אתם עשיתם.

אם עבריין השיג מידע אישי ופיננסי עליכם, וביצע עסקאות וחיובים על שמכם, הדרך המהירה ביותר לאתר זאת הינה על ידי בדיקת דפי החשבון והחיוב של חברות האשראי והבנקים. הרבה אנשים מעבירים מבט חטוף בלבד על תדפיסי החיוב החודשיים שלהם, ולא מעיינים בהם בדקדקנות במטרה לבדוק האם נעשו עסקאות לא מאושרות בחשבון.

חשוב לשמור העתקי המחאות שניתנו, דפי חשבון ועסקאות אשראי למשך שנה אחת לפחות למקרה של סכסוך או ויכוח מול הבנק או חברת האשראי. למרות שהבנקים מחויבים לשמור אינפורמציה זו למשך מספר שנים, תוכלו במקרה זה לשלוף את האינפורמציה המבוקשת במהירות, הרבה לפני המוסד הפיננסי מולו אתם עובדים, ולסיים הבעיה במהירות.

מה לעשות כאשר נפלתם קרבן לגניבת זהות?
אם אתם חוששים כי נפלתם קרבן לגניבת זהות, עליכם לפעול מיידית על מנת לצמצם את הנזק הכספי והתדמיתי אשר נגרם או עלול להיגרם לכם. להלן רשימה חלקית של הפעולות השונות שעליכם לבצע באופן מיידי:

צרו קשר מיידית עם המשטרה ודווחו על האירוע. דאגו לכלול את כול המסמכים אשר עלולים להצביע על כך שזהות נגנבה. בקשו שהתלונה תעבור לידי היחידה הארצית לחקירות הונאה.
צרו קשר עם בנק ישראל , ובאופן פרטני יותר עם כל סניפי הבנקים שבהם אתם מנהלים חשבונות. העבירו להם עותק של התלונה במשטרה עם מסמכים רלוונטיים נוספים לעניין.
העבירו את טופס התלונה במשטרה, ובנוסף פירוט מלא בכתב, לגופים הבאים: חברות האשראי השונות, גם אלו בהן אין לכם חשבונות, רשות הדואר, משרד הרישוי, משרד הפנים, ומקומות נוספים בהם שמכם מופיע במאגר נתונים כלשהו. חשוב ביותר לתעד ולשמור על כל פניותיכם לרשויות השונות באופן שתוכלו להוכיח באם תתבקשו כי אכן הוגשה תלונה מסודרת.

לעתים כדאי לשקול פנייה למשרד חקירות או לחוקר פרטי המתמחה בתחום, בעיקר אם יש בידכם קצה חוט העשוי לסייע בתפיסת מבצעי העבירה. דבר זה רלוונטי לאחר שהמשטרה מיצתה את חקירתה.


מתפרסם בהרשאה של דיטקט סוכנות למודיעין וחקירות מיוחדות,
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר