הסוד של השומשום

הדס יריב (M.Sc), טכנולוגית מזון מוסמכת בתזונה, יועצת מדעית לחברת 'בארכה' המייצרת טחינה וחלבה, ליקטה מידע על השימושים הרבים בצמח השומשום והאפשרויות הבריאותיות המצויות בו - מטיפוח הגוף עד למאכל

גרעיני שומשום מכילים סיבים תזונתיים ייחודיים שנקראים ליגננים, המצטיינים בתכונות נוגדות דלקת
גרעיני שומשום מכילים סיבים תזונתיים ייחודיים שנקראים ליגננים, המצטיינים בתכונות נוגדות דלקת

חמישה תוצרים גדולים אותם מפיקים משומשום

גרעיני שומשום – גרעיני שומשום הם תוספת טעימה ובריאה לתבשילים, לקינוחים ולמאפים. הם מכילים סיבים תזונתיים ייחודיים שנקראים ליגננים, המצטיינים בתכונות נוגדות דלקת, וגם מסייעים להרגיע את המערכת העצבית ולהפחית יתר לחץ דם.

טחינה גולמית – טחינה גולמית מיוצרת מגרעיני שומשום טחונים, והיא מקור לחלבון איכותי מהצומח, עם מידת נעכלות גבוהה. 2 כפות טחינה גולמית מלאה מספקות כ-6.5 גרם חלבון, וכן ויטמינים, מינרלים ונוגדי חמצון – אוצר תזונתי של ממש. הפיטוסטרולים – רכיבים צמחיים המצויים בכמות גדולה בשומשום, מסייעים בהפחתת רמות הכולסטרול בדם.

טחינה גולמית מיוצרת מגרעיני שומשום טחונים, והיא מקור לחלבון איכותי מהצומח
טחינה גולמית מיוצרת מגרעיני שומשום טחונים, והיא מקור לחלבון איכותי מהצומח

שמן שומשום – שמן השומשום משתייך לקטגוריית השומנים הטובים. צריכת חומצות שומן בלתי רוויות על בסיס יומי, תורמת למניעת מחלות לב, להפחתה של טריגליצרידים, ולאיזון רמות הכולסטרול "הרע" בדם. שמן שומשום משמש הן למאכל – להכנת רוטב שומשום למשל, והן ברפואה הטבעית, לריפוי כאבי שרירים ופגעי עור, בזכות נוגדי החמצון, ויטמין E ותכולת האבץ הגבוהה המיטיבים עם ריפוי וחידוש רקמות.

חלבה – חלבה, או ממתק הטחינה כשמה הערבי, מכילה את כל הוויטמינים והמינרלים המצויים בגרעיני השומשום, והיא מקור טוב לברזל החיוני למעבר החמצן בגופנו. כשמתחשק מתוק – חלבה היא פתרון מזין הנחשב לבריא.

טופו-שומשום – ביפן מכינים טופו מתערובת של טחינה גולמית, קמח קטניות (kuzu) ומלח. כך נהנים מחלבון צמחי בעל ערך תזונתי גבוה. טופו-שומשום משמש להכנת תבשילים כמו מרק מיסו, וכן לסלטים ולקינוחים.

 בעיראק מכינים את החלבה לא משומשום, אלא מקמח חיטה
בעיראק מכינים את החלבה לא משומשום, אלא מקמח חיטה

עובדות על חלבה – הממתק שמיוצר משומשום

המקורות – מספרים שהסולטן הטורקי סולימן הגדול, שחי במאה ה-15, בנה בארמונו מטבחים מיוחדים להכנת חלבה. בעיראק מכינים את החלבה לא משומשום, אלא מקמח חיטה. ביוון מכינים אותה מגבינת עיזים. באזור העיר שיראז באיראן נהוג להכין חלבה מאורז מבושל, ואילו בערב הסעודית מכינים אותה מקמח תירס, חמאה, סוכר, הל וזעפרן. בזנזיבר מכינים חלבה מחלב קוקוס וקמח אורז, שנמכרת רק בקרנבלים.  במטבח המזרחי נוהגים להשתמש בחלבה מסולסלת לעיטור קינוחים מסורתיים. תהליך הכנת החלבה נלמד כמסורת מדור לדור. זהו תהליך ידני, הדורש מיומנות והקפדה מרבית. טרם הומצאה המכונה המסוגלת לבצע תהליך שכזה (בדומה להכנת חלות שבת).

חומר הגלם – חומר הגלם העיקרי בחלבה הם גרעיני שומשום טחונים, הידועים בערכם התזונתי הגבוה. גרעיני השומשום עשירים בשומנים חד ורב בלתי רוויים ובפיטוסטרולים טבעיים התורמים לאיזון הכולסטרול בדם, וכן עשירים ברכיבים פנוליים, וידועים בתרומתם לבריאות הלב. חלבה היא מקור למינרלים- סידן וברזל החיוניים לבריאות השלד וייצור כדוריות דם אדומות. ומקור לוויטמינים B1, B2 החיוניים לתהליכי הפקת אנרגיה בגוף, וחומצה פולית. השומשום שממנו מכינים את החלבה מכיל חומר בשם טריפטופן, שמעלה את במוח את הסרוטונין שמשפר את מצב הרוח.

מומלץ לאכול חלבה עם כוס לימונדה המכילה ויטמין C או ליד תותי שדה, ובכך להגדיל את ספיגת הסידן והברזל המצויים בה. חלבה מומלצת לילדים, נשים בהריון, ונשים מניקות. חשוב לדעת כי החלבה אינה מכיל גלוטן ואינה מכילה כולסטרול.

בכתבי רפואה עתיקים הרופאים משחו בשמן שומשום את גופם של המטופלים להאטת הזדקנות
בכתבי רפואה עתיקים הרופאים משחו בשמן שומשום את גופם של המטופלים להאטת הזדקנות

טיפול באנטי אייג'ינג ובעור יבש – שמירה על טיפוח בעזרת צמח השומשום

לא רבים יודעים, אך שמן השומשום יכול לסייע בנזקי שמש הודות ליכולות ההקלה על כאבים, וריפוי וחידוש הרקמות. בכתבי רפואה עתיקים הרופאים משחו בשמן שומשום את גופם של המטופלים להאטת הזדקנות. גם כיום משתמשים רבים בשמן שומשום במקום קרם פנים, בגלל תכולת נוגדי החימצון הרבים. וויטמין E מסייע בהאטת הזדקנות הרקמות (אנטי אייג'ינג).

לשמן השומשום יכולות ריפוי המשפרות  את רמת הלחות בעור ומספקות לו אלסטיות וגמישות. שמן זרעי שומשום מתאים לאלו הסובלים מעור יבש, ומהווה מצרך חשוב בייחוד בחורף, כאשר העור מתייבש כתוצאה מנזקי הקור.

 






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה