השקעה מוסיקלית בבתי קפה, מסעדות ובתי מלון – שווה

יותר ויותר עסקים בישראל מכפילים השקעה בתחום המוסיקה כאמצעי לשיפור אווירה.
מאז ומתמיד התחברו להם המוסיקה ותעשיית האירוח עליה נמנים בתי קפה ומסעדות ובתי מלון, אך רק בשנים האחרונות נעשה שימוש נרחב במוסיקה ליצירת האווירה וחווית האירוח הרצויה – ההשקעות בתשתיות מוסיקה ובמוסיקה עצמה הן בהתאם.

השימוש במוסיקה ככלי חשוב ליצירת אווירה אף גלש לענפים נוספים, בהם חנויות עיצוב, אופנה ופופ, עד כי כיום לא ניתן לדמיין חנות חוויתית ללא המוסיקה המתאימה לה.
.
על פי ניתוח של שנת 2006 העומדת לפני סיום, ניתן להסיק מספר נקודות מפתיעות:
חדרי כושר, אשר הסתפקו עד לא מזמן במערכת פשוטה לשטח המרכזי של חדר הכושר, במקרה הטוב, מתקינים כיום מערכות איכותיות הכוללות מגברים רבים, רמקולים איכותיים בכל פינה, סאבים ופרוססורים ליצירת חוויה מוסיקאלית מדוייקת בעלת 'פאנץ' משמעותי "כדי שירגישו את הקצב ".

כמקור מוסיקה לא ניתן להסתפק יותר בנגן קומפקט דיסק, אלא במקומו מתנגנת לה מערכת ממוחשבות רב-ערוצית, המשמיעה בצורה אוטומטית לחלוטין מוסיקה שונה במספר אזורים שונים של חדר הכושר. לדוגמא, באזור האימון האירובי והטמפרמנטי תושמע מוסיקה קצבית ואנרגטית עמוסת בסים, ואילו בשטח המלתחות תושמע מוסיקת ג'אז רגועה ליצירת אווירה נינוחה ומרפה לשרירים ולנשמה.

בבתי קפה הממוקמים באזורים סואנים והומים, אשר בעבר המאוד לא רחוק נכנעו לגמרי לשאון הרחוב, יותקנו רמקולים מיוחדים אשר יוסתרו בסלעים או על עצים, וינטרלו כמעט לגמרי את הרעש המגיע מהרחוב; רק כדי שתוכלו לשתות את הקפה שלכם באווירה הנכונה עם המוסיקה המתאימה.
כמובן שהקפה של הבוקר לא ידמה לקפה של אחה"צ; כל זאת בזכות מחשב מוסיקה משוכלל אשר יקפיד (באופן אוטומטי לגמרי) להשמיע מוסיקה שונה אחה"צ מזו שהושמעה בבוקר, ובוודאי שלא להשמיע אותה המוסיקה בכל יום.

במסעדות השמות יותר דגש על האווירה, יותקנו מערכות ממוחשבות ומשוכללות, המאפשרות שליטה נפרדת על עוצמת הווליום בכל אחד מהרמקולים השונים במסעדה (לעיתים ישנם יותר מ- 30 כאלה), באופן שיבטיח שאם דווקא אתה והדייט שלך רוצים קצת פרטיות בפינה הימנית הרחוקה, ניתן יהיה להנמיך לכם מבלי להפריע לסטלנים הנותנים בראש ארבעה שולחנות מכם.
כמובן שהמוסיקה תתנגן ממחשב מוסיקה מיוחד וסקסי, אשר יקפיד לייצב את הווליום של כל השירים באופן קבוע ואחיד לאורך כל רשימת ההשמעה אשר נערכה במיוחד לערב זה ע"י עורך מוסיקלי מקצועי, מבלי הקפיצות המבאסות בווליום תוך כדי האוכל.

בברים בכלל, ובאלו התל אביבים וההרצלייניים בפרט, יפוצצו לכם את המוח עם סאונד איכותי ויקר בטירוף (ב- DADA התל אביבי מותקנת מערכת שמע בכ- 150,000 ש"ח), רק כדי שהמוסיקה תיכנס לכם לנשמה, תזיז לכם את הישבן, ואולי אפילו תגרום להיא ממול לסמס לך את הטלפון שלה.
את התקליטן אין מה לחפש, כי הוא בכלל לא שם. במקומו הותקנה מערכת ממוחשבת למוסיקה, הכוללת מגוון אדיר של מוסיקה שאפילו מצליחה לשחזר באופיין מדוייק את הצלחות המוסיקה מאתמול, שלשום ולפני שבוע.

גם בתי המלון, אשר עד לא מזמן הטילו את 'מלאכת' יצירת האווירה במלון על הטלפנית, שבמקרה יושבת ליד עמדת הכריזה אליה חובר נגן קלטות (הדבר הזה עם שני החורים והסרט המגנטי – עיין ערך 'קסטה' בויקיפדיה), שבנוסף למענה לטלפונים הרבים נדרשה גם להפוך את הקלטת מדי פעם, משתמשים כיום במערכות ממוחשבות רב ערוציות, המשדרות באופן אוטומטי לגמרי, לאזורי המלון השונים בשעות שונות (בריכה, ספא, מעליות, חדר אוכל), מוסיקה שונה לחלוטין בכל אחד מאזורי ההשמעה

מכל אלה ניתן ללמוד כי עסקים מחפשים היום יותר מתמיד למתג עצמם ולבדלם מהעסק ממול. לאווירה בעסק תפקיד חשוב ביותר בתהליך המיתוג, אך לא די יהיה במיליונים שיושקעו בעיצוב יחודי ללא המוסיקה המתאימה אשר תלווה את חוויית הקנית או האירוח של הלקוח.
אין ספק כי מסעדה אינה דומה לבר שאינו דומה לספא, אך בעצם כולם מבקשים דבר אחד – להקנות ללקוח שלהם הרגשה חווייתית, שונה וייחודית בהיכנסו למקום; חוויה אשר תגרום לו לקנות כמה שיותר, להישאר עד כמה שרק אפשר, ולשוב תכופות למקום.


צחי מגר הוא הבעלים של חברת "ינון דיגיטל" המספקת פתרונות ליצירת אווירה בעסקים באמצעות מוסיקה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר