וחג שבועות תעשה לך – מה לאכול ומה לא

אחרי פסח עם הרבה מצות, תפוחי אדמה, ביצים ובשרים, ואחרי יום העצמאות שכלל פיתות ניגובים ובשרים, ואפילו אחרי ל"ג בעומר שבאורח פלא כולל תפוחי אדמה ובשרים, אנחנו עומדים בפתח חג השבועות עם הקלה משמעותית בקיבה.
עכשיו, לא נלך לישון כבדים ונאכל מאכלים בריאים. האמנם?
חג השבועות נתפס כחג שאינו משמין, הכל מותר והעיקר שאין בשר.
במציאות המצב קצת שונה.

בכתבה זו אפרוש בפניכם את הטיפים בעד החלב ונגד השומן, בעד החלבונים ונגד הכולסטרול. נלמד מבעוד מועד היכן מסתתרים מרבית האחוזים, והאם כל פשטידת ברוקלי וגבינה היא אכן כל כך בריאה.

החלב, טעים, בריא, עשיר בויטמין D וסידן – אך גם בזרחן (בגללו חלק מהסידן לא נשאר בדם), מהחלב אפשר להכין יופי של גבינות.
סידן הוא מינרל שאספקתו חיונית לבניית העצם ותפקוד שרירים אופטימלי.
הקצובה היומית לצריכת סידן היא 1,000 מ"ג ליום לאדם הבוגר ו-1,200 מ"ג לאנשים מעל גיל 50 (למניעת אוסטאופורוזיס). מוצרי חלב הם מקור מעולה לסידן. מומלצים במיוחד אלו המועשרים בסידן, ומופחתי השומן, עד 5%, לא נטולי השומן.

חלב עיזים:
זה זמן מה שמאכלי חלב עיזים תופסים מקום של כבוד על השולחנות והמדפים, בתפריטים ובאתרי המתכונים. חלב עיזים, כך מדווחים, הוא פתרון טוב לקושי בעיכול, משום שכמות הקזאין בו נמוכה יותר מאשר בחלב הפרה, גודל כדוריות השומן קטן יותר מאלה של הפרה, ופיזורן מקל במידה ניכרת את תהליך הטמעת השומן במעיים.

ירקות:
בבואנו לארוחת החג נברר שיש סלט.
סלט הולך טוב עם כל פשטידה וכתוספת לפרוסה מרוחה בגבינה.
לאחר שמילאנו את מלאי הויטמינים והסיבים, ניגש לפשטידות והלחמים.

פשטידות:
כאן יש לנהוג במשנה זהירות, מה שנראה תמים ומזמין, יכול להכיל קרוב ל- 40% שומן.
הפשטידה שמכילה שמנת מתוקה (38% שומן), גבינה צהובה (28% שומן) וממש מעט קממבר (25% שומן) ויש מי ששמה גם מרגרינה להעשרת האוירה. יצא שקוביית פשטידה שוות ערך קלורי לנתח סטייק.
מה לעשות? לשאול. אני תמיד מסבירה למארחת, ששמירה על הגיזרה חשובה לי מאוד, ושאת תוצאות הארוחה הטעימה, אני עלולה להרגיש בישבן. לכן תיחסך ממני המבוכה אם אקבל את פירוט מרכיבי הארוחה. וכך ע"י שאלה פשוטה וישירה עם כל האמת, אני נמנעת משבועות של דיאטה וחרטה.

אם הפשטידה הורכבה משלל גבינות רזות, כמו פשטידת הבצל של דודה חוה, ששמה קוטג', גבינה לבנה, צהובה, כולן 5% שומן, וטיפטיפה קשקבל, בלי שום חמאה, על מצע של בצק דק מקמח מלא, עם המון המון בצל מטוגן קלות, דיינו. דודה חוה אומרת שבמקום בצל אפשר לשים פסטה מחיטה מלאה, כרובית או לקט קיטניות.

לחמים ולחמניות:
ממש מומלץ בחום לבחור את מה שנראה הכי חום. לברר שקמח מלא אחראי לצבע הכהה, ולא תמצית של תה.

עוגות וקינוחים:
תמיד נדמה לי שבשבועות הבלינצ'ס עם גבינה וצימוקים הוא הכי טעים, או שהייתה זו עוגת הגבינה עם פירורים, או בעצם התכוונתי לרפרפת עם שבבי שוקולד ודובדבנים? בקיצור, הכל טעים.

וכשטעים, מה עושים? טועמים. טעימה זו מנה קטנטנה, להבדיל מפרוסה או משולש עוגה. כשטועמים, מוותרים על הקורבנות והרחמים העצמיים, ובאותה נשימה גם על השומנים הרווים.

אי סבילות לחג?
בחג של גבינות ומוצרי חלב יש הסובלים מחוסר בלקטאז, אי סבילות ללקטוז, סוכר החלב . כאן נכנסת לתמונה הסויה. אפשר ליצור עולם ומלואו של מטעמים מלוחים ומתוקים, מותאמים לרוח החג, מקטניה זאת.
יש אנשים שלא יודעים שהם רגישים לחלב. אז אם אתם מרגישים נפוחים ומשתלטת עליכם חוסר נוחות או עייפות לא מוסברת, זהו התזמון עבור לתחליפי חלב מן הצומח.

לסיום:
יוגורטים הם מקור נהדר למאכל דל שומן בתוספת חיידקים ידידותיים בכל מיני טעמים. יוגורט טוב עם גרנולה ושתייה חמה, יכול להיות הקינוח של כל חגיגה.
לחוסכים בקלוריות שביניכם, אני ממליצה לאכול יוגורטים במקום כל המטעמים האחרים.
למי מכם שלא עמד בדרישות המיוחדות, הרבה ספורט ותזונה מאוזנת יכולים לעזור לכפר על הפיתויים לפני תקופת הקיץ, הים והגלים.

דפנה לוי – שילוב של ספורט ותזונה: הרצאות בנושא תזונה וספורט, סדנאות הרזייה ודיאטה, יום בריאות וכייף לקבוצות וארגונים, אימון אישי בספורט, אימון אישי בהרגלי אכילה, אימון אישי להצלחה בחיים.
www.aley-daphna.co.il






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה