טרנד חדש ומפוקפק בעולם הסקי: 'העונה הישראלית'

הישראלים הממהרים לנצל כל הוזלת מחירים, עטים על משטחי הסקי באירופה דווקא בחודש הקר של השנה – ינואר. עקב חובבנות, חוסר הכנה, וסביבה טבעית עוינת – סובלים גולשים רבים משברים ומפגיעות גפיים. אלון ווליס, חובב סקי מושבע ופיזיותרפיסט ותיק, סוקר את התופעה, ומייעץ לגולש הישראלי כיצד להכין את גופו לחופשת הסקי המתקרבת

בעולם התיירות כבר קוראים לעונה הזו – 'חופשת הסקי הישראלית'. בכל שנה בינואר מתמלאים אתרי הסקי באירופה באלפי ישראלים. הישראלים פושטים על מדרונות הסקי דווקא בעונה הקרה והמסוכנת ביותר בשנה – ינואר. בדיוק אז ולא במקרה, צונחים מחירי חבילות הסקי – ומאפשרים גם למי שאין ידו משגת – להגיד לחבר'ה בעבודה שהוא בחופשת סקי – ושכולם יקפצו. מעטים יודעים שאחוז פציעות הסקי בעונה זו, בייחוד בקרב חובבים – עולה בצורה חדה, ומחיר החבילה הזול עלול להפוך ליקר בהרבה, בעקבות פציעה שכזו.
אני פוגש עשרות פצועי סקי מדי שנה בקליניקה שלי. השנה אני מעניק מספר טיפים ותרגילים שעשויים למנוע את רוב הפציעות מהן סובלים הגולשים הישראלים.

ישראלים רבים, בעיקר מענף ההיי-טק והפיננסים, רואים בחופשת סקי סמל סטטוס, וזמן לפצות על חוסר התנועה שהם חווים יום יום במקום העבודה. אין סכנה גדולה מזאת. על מנת שלא להיפצע בסקי – חייבים להיכנס לכושר.

הסקי מייצר מתח רב על אותן נקודות חולשה בגוף כמו מפרקים, רצועות ושרירים חלשים. הברכיים שהנן פרקים סבוכים ביותר – סובלות מפגיעות רבות, כ- 30% מסך כל פציעות הסקי. רצועות הברך נוטות להיפגע או להיקרע כתוצאה מתנועות סיבוביות חדות של הרגליים. כל מי שסבל מאירוע כזה יודע כמה גדול הוא הכאב הכרוך בפציעה זו, אך לא פחות משמעותית היא התוצאה לטווח ארוך שנוצרת מהפציעה הזו והיא אי-יציבות כרונית של פרק הברך.

לא חייבים לוותר על הסקי, להיפך, זהו ספורט בריא, כייפי ומרתק. על מנת להמשיך ליהנות ממנו הנה מספר טיפים להכנת הגוף לחופשת הסקי:
· בחן את עצמך – כל ענף ספורט דורש מאמץ של קבוצת שרירים ספציפית. הסקי מאמץ מאד את שרירי השוקיים והירכיים, הברכיים והעכוז. על מנת לבדוק את רמת המוכנות של גופכם למאמץ הסקי יש לערוך תרגיל קצר: יש לעמוד עם רגליים פסוקות, גב ישר וכיפוף קל בברכיים. יש לספור באטיות מ-1 עד 20. אם שרירי השוק והירכיים כואבים כתוצאה מתרגיל זה – הדבר מצביע על חולשה ב"שרירי הסקי".
· חודש בעבור שנה – להגיע ללא כושר אל מסלול הסקי הינו מעשה פזיז, שלא לומר מסוכן. על כל שנה שזנחתם את גופכם – יש לשלם בחודש אימון – זאת על מנת להגיע לכושר הולם ומספק. זו העת להירשם למכון כושר, לבריכה, או לצאת לריצה יומית על החוף או בפארק.
· התעמלות מונעת – נוכל לחזק את הירכיים על מנת שיגנו על הברכיים בעזרת מספר תרגילי התעמלות. שיטה אחת היא לבצע כריעות ברך עמוקות. נתחיל במספר כריעות מצומצם, ובכל יום נוסיף כריעה אחת או שתיים נוספות.
· חדר כושר – אם יש גישה לחדר כושר מומלץ לנצל את המכונות המיועדות לחיזוק הירכיים. אזורים אחרים החייבים באימון הם שרירי העכוז, השוק והבטן. אין טעם להתאמן פעם אחת בשבוע, אלא להקפיד על אימון גופני לפחות שלוש פעמים בשבוע, ואת תרגול הייחודי לסקי יש לבצע מידי יום.
· חימום – כל התעמלות חייבת זמן חימום לפני שנתחיל את האימון וכן, זמן קירור אחרי סיומו. נוכל לעשות זה בריצה קלה או בהתעמלות קלה אחרת.
· מתיחות – כל שעת אימון אינה שלימה ללא מתיחות רבות. המתיחות משפרות את מחזור הדם, מאפשרות תנועות פרקים קלות יותר ועוזרות למנוע נזקים לשרירים.

מרכז ווליס מקיים בכל שנה סדנאות קבוצתיות לסקי וכן שיעורים פרטיים, בדגש על חיזוק השרירים, העלאת גמישות המפרקים, וכן הקניית טכניקות לעזרה ראשונה לתאונות סקי.
אלון ווליס הוא פיזיותרפיסט ותיק ובעל שם, מטפל מוסמך במספר רב של טכניקות משלימות וביניהן טיפול מנואלי וקרניו-סאקרל. בין השאר מנהל אלון את מרכז ווליס לפיזיותרפיה ורפואה הוליסטית.

אתר האינטרנט של המרכז: www.wallis.co.il
לפרטים נוספים אלון ווליס: 02-6732939

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר