יין וג'אז: נפלאות דרכי היין והמוזיקה – יין של יקב מוני ואתנו ג'אז חובק עולם

ייחודו של יקב מוני בא לביטוי בשילוב של אנשי היקב והמיקום עם הרבה נוף בין כרמים ושדות ירוקים בעמק שורק
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל את 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז – יין רזרב פטיט סירה טעים של יקב מוני ומוזיקה מפרויקט אתנו ג'אז מעניין

זן היין נולד בצרפת ועבר לקליפורניה. במוזיקה, נגן כלי הקשה ועוּד שחי בתורכיה, מתחבר לפסנתרן ג'אז שמתגורר בניו יורק דרך נשפן אתני מהבולטים בעולם.

המערה של יקב מוני. צילום ישראל פרקר מתוך אתר פיקיויקי

יקב מוני שהוקם בשנת 2001 , נקרא על שמו של ד"ר מוני ערטול, הבן הבכור של משפחת ערטול, שנפטר כשהוא בן 29 בלבד, כשנה לאחר שחזר מחו"ל עם סיום לימודי רפואה. היקב שוכן על גבעות מעל עמק שורק ליד קיבוץ צרעה. שכיב ערטול, אב המשפחה, הגיע לאזור לפני שנות ה-80 מכפר מרר שבגליל, ופשוט התאהב במקום.

הכרמים שמשתרעים למרגלות יקב מוני. צילום איריס לוי

כיום נטועים בגבעות שמסביב ליקב כ-1,000 דונם של גפנים, ובנוסף 1,000 דונם של עצי זית. לצד היינן הוותיק ששון בן אהרון, שהיה בעבר יינן ראשי של יקב בנימינה, עובד שאקיב ערטול הנכד שלמד ייננות בבורדו שבצרפת. חלק מהיינות, מתיישנים בחביות עץ הנמצאות בתוך מערת גיר החצובה בהר בתוך היקב. ייחודו של היקב בא לידי ביטוי בשילוב של אנשי היקב והמיקום. הרבה נוף, בין כרמים ושדות ירוקים בעמק שורק.

ששון בן אהרון יינן יקב מוני. צילום רות שוורקוז

מוני רזרב פטיט סירה 2018 – יין אדום מכרם יחידני, התיישן שנה בחביות עץ אלון. ארומות של פרי אדום, תבלינים ומעט עישון. יין עוצמתי ומאוזן, עשיר בטעמי פרי. אלגנטי, עסיסי, ומורכב. סיומת ארוכה ומתובלת.

בלגימה מהיין עברה בי המחשבה, כמה מתאים היין למוזיקה המתנגנת: אופליינס (Offlines) – מחוץ לקווים (שיר הנושא מסדרת הטלוויזיה הבריטית 'המשכנעים' – The Persuaders) פרויקט האתנו ג'אז המעניין של ינון מועלם וגיא מינטוס, אמן אורח: איל סלע.

אייל סלע. נשפן אתני בולט

גיא, פסנתרן ומלחין ישראלי החי כיום בניו יורק הוא מוזיקאי מבריק, שמשלב חזון רב-תרבותי עם התשוקה והרוח של אומני הג׳אז הגדולים. ינון, שחי כבר 18 שנה עם משפחתו בטורקיה, הוא מוזיקאי וסופר, יוצר בסגנונות המוזיקה השונים של המזרח התיכון – מוזיקת ה׳מקאם׳ מהתקופה העות’מנית, מוזיקה ערבית, ומוזיקה יהודית מסורתית משורשיו. אייל, מוזיקאי ומולטי-אינסטרומנטליסט, מהווירטואוזים הגדולים בז'אנר, נחשב לאחד הנשפנים האתניים הבולטים בעולם.

ינון מועלם והעוד

בקטע המוזיקלי אייל מנגן בבנסורי הודי ענקי. זהו שיתוף מוזיקלי מרתק המשלב ג'אז, מוזיקה ים תיכונית ומוזיקה יהודית. המרקם המוזיקלי שנוצר מוביל לבלתי צפוי. זוהי מוזיקה מדהימה שבין מזרח ומערב ובין מודרני לקלאסי; משהו שאינו מדויק בסגנון אלא יוצא מהמסגרת, שונה. מוזיקה שחייבים לשמוע ולראות על מנת להבינה ולהרגישה.

הטעמים והצלילים מתפוצצים אצלי. אי אפשר להתעלם. שפע טעמים ומוזיקליות. מרענן וייחודי. פשוט מצוינים, עשירים ומלאי עניין. הרמוניה מושלמת. הסיפור האישי, הדיוק ביצירה. הנאה צרופה שמשלבת יין טעים ומוזיקה נהדרת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר