יתרונותיו של שמן הזית וכיצד לבחור את השמן הנכון

לשמן הזית אין ספור סגולות רפואיות וטעם נהדר. 98% משמן הזית בעולם מיוצרים באגן הים התיכון מה שהופך אותו לנציג הרשמי הים התיכוני של השומן החד הבלתי רווי עבור העולם המערבי. שמן הזית מתאים לכל ימות השנה אך חג החנוכה הוא המתאים ביותר. מומחים מבית 'שקדיה' פיתחו שמן זית כתית מעולה ומסבירים מהם יתרונותיו של השמן וכיצד לבחור את השמן הנכון.

לשמן הזית אין ספור סגולות רפואיות וטעם נהדר. 98% משמן הזית בעולם מיוצרים באגן הים התיכון מה שהופך אותו לנציג הרשמי הים התיכוני של השומן החד הבלתי רווי עבור העולם המערבי. שמן הזית מתאים לכל ימות השנה אך חג החנוכה הוא המתאים ביותר. בחברת 'שקדיה' פיתחנו שמן זית כתית מעולה, ואנחנו שמחים להסביר מהם יתרונותיו של השמן וכיצד לבחור את השמן הנכון.

יתרונותיו של שמן הזית
היום כבר כולם יודעים שהשמן חיוני לגופנו וכבר מזמן אינו מוגדר כאויב. תועלתו העיקרית של שמן הזית היא תרומתו לעליה ב- HDL המכונה ה"כולסטרול הטוב" וירידה ב- LDL, ה"כולסטרול הרע". בדומה לאומגה 3 ואומגה 6 כך גם שמן הזית מכיל מלבד ויטמין E גם חומצות שונות בעלות תכונות דומות לחומצה לינולאית ולינולנית. האיזון בין חומצות אלה לחומצה האוליאית אופטימלי לספיגת הסידן בגוף ודומה לזה המצוי בחלב אם.

ויטמינים כמו קרוטן, K, D, A, ו-E אינם מסיסים בדם אלא בתוך שומן, ולכן שמן הזית מהווה מקור טוב לאותם ויטמינים. שמן הזית תורם בנוסף לבניית תאים, הורמוני מין, מרענן את רקמות העור וגורם לגמישות העור ולאלסטיות בו.

שמן זית טהור מכיל פוליפנולים וויטמין E שהם נוגדי חמצן, וההערכות הן שצריכתן משפרת את הגנתו של הגוף מפני התפתחות תאי סרטן ומרעננות את תאי הגוף. ההוכחה לכך היא שבמדינות המזרח התיכון בהן צריכת שמן הזית גבוהה ביחס למדינות אחרות בעולם, אחוז תחלואת הלב וטרשת עורקים נמוך משמעותית.

שמן הזית הוא האידיאלי לשימוש במזון בגלל העיכול הקל שלו, ולכך מתווספת תועלת נוספת של הקלה על עצירויות.
לשמן הזית יש גם תועלות קוסמטיות כאשר הוא נחשב כמסייע במקרים של תחלואות עור כמו סבוריאה, אקזמות, קשקשים דלקות ועור יבש.

כיצד לבחור שמן זית
ככל שאיכויות שמן הזית עולות, כך גם לרוב עולה מחירו. רמת האיכות של השמן נקבעת על ידי תהליך הפקתו ודרגת החומציות שלו (אחוז החומצות החופשיות בשמן).
השמן האיכותי ביותר הוא שמן זית כתית מעולה (virgin extra). השמן מיוצר ללא כימיקלים בכבישה קרה, כלומר ללא חימום, בטמפרטורה של 38 מעלות צלזיוס ומטה. דרגת החומציות המקסימאלית היא של 1%.
שמן זית כתית משובח יכול להגיע עד לדרגת חומציות של 1.5%, ואם דרגת החומציות גבוהה מכך אך עדיין נמוכה מ-3% אז השמן הוא שמן זית כתית.
שלושת סוגי השמנים מתאימים לבישול וטיגון אך שמן הזית כתית מעולה מתאים במיוחד גם לתיבול.

ישנם שמנים נוספים, ביניהם שמן זית זך, שמן זית מזוכך ואחרים אשר דרגת החומציות שלהם עולה על 3%, או שעברו תהליכים כימיים כדי להורידם אל מתחת לרמה זו. שמנים כאלה עברו תהליכי כבישה חמה, כלומר הזיתים נסחטו לאחר חימום בטמפרטורה של למעלה מ- 35 מעלות כדי לנטרל את הריח האופייני לשמן הזית וכדי לנצל את מירב השמן.
שמנים אלה גם עוברים תהליכים המשפיעים על צבעם הצלול ומנטרלים את היתרונות הבריאותיים המיוחסים לשמן הזית. לכן, שמנים אלה לא מיועדים למאכל אלא לשימושים אחרים כמו חומר גלם לייצור מוצרים קוסמטיים דוגמת סבון, מוצרי סיכה לגוף ותכשירי שיער.
השימוש האהוב ביותר בשמן שכזה הוא הדלקת פתיליות בחנוכה לזכר נס פך השמן. כדי לעשות זאת יש לקחת כלי מתאים, למלא את החלל בשמן זית, להניח פתיליה ולהדליקה כבימים עברו.

גורם נוסף המשפיע על איכות שמן הזית הם הזיתים עצמם. ישנם סוגים רבים, ביניהם סורי, ברנע, מעלות, נבאלי בלאדי, מוחסן ועוד. הזיתים נבדלים באופן בו הם גדלים, באיכות הקרקע ובאקלים, אך מידת הבשלתם וצבעם באותה עת תקבע למעשה את צבעו של השמן.

למרות ששמן הזית קיים מאז ומתמיד, רק לאחרונה הוא זוכה לכבוד לו הוא ראוי. בין אם בחומוסיות עממיות או מסעדות שף מובילות, בין אם תיבול לסלט או לפילה בקר, לשמן הזית תפקיד מרכזי הן בבישול והן בשמירה וסיוע לבריאותנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר