כיצד להתחתן ולחסוך בכסף

פעמונים – ארגון לשיקום כלכלי, מסביר כיצד ניתן לחסוך בעלויות של החתונה, כיצד להתמודד עם חוזה האולם, כיצד להתמודד עם השינויים של הדולר ומחירי המזון

כיצד ניתן לחסוך בעליות של החתונה? כיצד להתמודד עם חוזה האולם? כיצד להתמודד עם השינויים של הדולר ומחירי המזון?

חתימת חוזה עם בעל האולם:
מה מומלץ לבדוק בקריאת החוזה?
חוזה עם אולם הוא חוזה המחייב את שני הצדדים. לכן בזמן המשא ומתן לפני החתימה על החוזה, על בני הזוג לדאוג לאינטרסים שלהם, ולהכניס לחוזה סעיפים אשר ישקפו בדיוק את דרישותיהם מהאולם, כולל מועדי ביטול אפשריים, או עלות הביטול במקרים השונים.

האולם לרוב מגיע עם חוזה מוכן, אשר כולל רק סעיפים אשר יגנו עליו מפני הפרה מצד הזוג, ולא כאלו אשר יגנו על הזוג במקרה הפוך. מהרגע שחתמתם על מסמך, הסכמתם לכל המופיע בו. השקעה של עוד 5 דקות בקריאת המסמך, כולל האותיות הקטנות, יכולה לחסוך לכם תקופות ארוכות של ויכוחים משפטיים ועוגמת נפש בעת האירוע. הקפידו לשמור את כל המסמכים מהרגע שחתמתם, וגם המסמכים שליוו אתכם במשא ומתן.

בדיקת כלל העלויות לפני החתימה:
מה כולל המחיר של האולם? יש לבדוק  עלויות של אקסטרות לפני סגירת החוזה כדי למנוע אחר כך דרישות נוספות לתשלום. אם סיכמתם על דברים חריגים עם בעל האולם, הקייטרינג, או ה- DJ, הקפידו לציין זאת בכתב על העתק החוזה שלכם, ועל ההעתק שנשאר אצל הספק.

מה מומלץ לבדוק?
תעודת כשרות:
בדקו איזו תעודה יש למקום, ובהשגחה של איזו רבנות – על מנת שלא תתעוררנה בעיות עם הרב שיחתן אתכם, או עם אורחים המקפידים בעניין.

תאורה והגברה:
בדקו כמה תצטרכו לשלם על תאורה והגברה, והאם יש דיל בו המחירים האלו כלולים (הגברה ותאורה הם עניין שעשוי להגיע לבדו לכ- 700 $ ואף יותר, כך שכדאי לבדוק).
שאלו מבחינת תאורה מה כלול ומה אתם מקבלים (שלא יווצר מצב שהאורחים יושבים בחושך לאכול – רק כי חסכתם במחיר). וודאו שקיימת הגברה באיזור החופה – מיקרופון לרב ורמקולים לשיר של העליה לחופה, שבירת הכוס, ירידה מהחופה.

תפוסת מוזמנים
כשהאולם מבטיח לכם שהוא יכול להכיל את כמות המוזמנים שלכם, בקשו להיות נוכחים באירוע המיועד לכמות זו. חשוב לוודא שיש מספיק מרחב לכולם, וכל גיחה לשירותים של אורח אינה מחייבת הקמת 20 מוזמנים חפים מפשע. ככלל, כדאי לדבר עם זוג שהתחתן במקום.

רישיון עסק
רישיון עסק משמעו שהגן או האולם קיבל היתר ממחלקת רישוי עסקים של העירייה/מועצה. ההיתר יינתן בתנאי שהאולם השיג את כל האישורים הנחוצים. יש אולמות שנמצאים בתהליך קבלת ההיתר, אך פעילות ללא קבלת היתר הינה עבירה פלילית והאולם חשוף לתביעה מטעם המדינה, ובית המשפט יכול לתת צו סגירה של הגן/אולם, ואז החתונה עלולה להתבטל או לעבור למקום אחר.
בעבר ניתנה חוות דעת של המועצה לצרכנות, לפיה ניתן לבטל חוזה עם אולם אשר אין לו רישיון עסק. מצד שני, יתכן והאולם יסרב להחזיר את המקדמה, ותאלצו לפנות לבתי משפט לשם קבלת כספכם.

תנאי תשלום:
מקובל לתת מקדמה של 10% מגובה הסכום, ואת היתרה מקובל לשלם יום לאחר הארוע, ולפעמים גם חודש אחרי הארוע. מומלץ לא לשלם מראש יותר מאשר מקדמה, גם אם אתם סומכים במאה אחוז על נותן השירות, גם אם זה רק זר כלה או ליל כלולות, תחזיקו תמיד חלק מהתשלום אצלכם כערובה לכך שתקבלו שירות ראוי.
אפשרויות התשלום המקובלות הן: 10% בעת סגירת העסקה ושאר הסכום ביום האירוע. או 33% בעת סגירת העסקה, שליש ביום האירוע ושליש שבוע לאחר האירוע. או 10%-30% מהסכום בעת חתימת החוזה, עד 50 אחוז לפני החתונה, והשאר מיד לאחר האירוע. ישנם מקומות שנכוו מלקוחות שלא שלמו.

שינויי שער הדולר
מומלץ לקבוע את המחיר בשקלים בלבד. אם נותן השירות לא מסכים מסיבותיו הוא, בקשו לקבע את שער הדולר, על שערו הנוכחי או על שער מוסכם.
בתקופות אלו של שערי מטבע ומחירי המזון המשתנים מיום ליום בשיעורים ניכרים, פיחות חד עלול לפגוע בכם ולייקר את החתונה מעבר למתוכנן, ואילו ייסוף חד (המשך ירידת שער הדולר) יכול לגרום לספק לפשוט רגל זמן קצר לפני האירוע. קביעת שער דולר מוסכם תאפשר לכם ולספק לדעת בדיוק מהי העלות ומהי התמורה שתתקבל, במועד האירוע.
ספק אשר מתעקש שלא לקבוע מראש את שער הדולר, לוקח על עצמו סיכון כי יקבל סכום הנמוך מהסכומים אותם הוא מוציא.
בעקרון, מקובל בחוזים כי אם לא נקבע שער דולר, אז שער הדולר שיחושב יהיה שער הדולר היציג שיפרסם בנק ישראל במועד התשלום.

שינוי שער הדולר לאחר תשלום:
חוזה אשר חתמתם והסכמתם לתוכנו, וקובע שער דולר גבוה במיוחד כגון 4.5 ש"ח לדולר לעומת שער הדולר כיום אשר נע סביב 4 ש"ח לדולר, מחייב אתכם, מאחר ויש בו התייחסות ספציפית לשער הדולר. אם לא סיכמתם על שער דולר מוסכם, הרי שעליכם לדרוש לבצע את התשלום על פי שער הדולר היציג, ולא על פי שער שקובע נותן השירות.
סירוב לשלם לפי שער דולר גבוה משמעותית, כאשר ההסכם ביניכם לבין הספק איננו כולל התייחסות לשער הדולר, יכול לגרור תביעה כנגדכם מצד הספק, אשר כנגדה תתקשו להתגונן.
על מנת להגן על עצמכם מפני תנודות בשער הדולר, ניתן לברר עם הספק האם הוא מוכן לקבל תשלום בדולרים, ואז תוכלו לרכוש כבר כיום דולרים (אם יש בידיכם את הכסף), או לחילופין לרכוש הגנות מפני עליית שער הדולר, אם מדובר בסכומי התחייבות ניכרים.
הגנות מפני עליית שער הדולר ניתן לרכוש באמצעות הבנק או יועצי השקעות מוסמכים, חובה להתייעץ לפני כן עם איש מקצוע, על מנת לברר את העלויות של הגנה שכזו.
דעו כי רבים מנותני השירות יסכימו להגיע לפשרה לגבי שער הדולר אותו תשלמו. זאת מאחר ונותן השירות יודע כי בידיכם נמצאת יתרת התשלום, ואילו הוא קיבל רק את המקדמה, והוא ינסה להימנע מוויכוחים אשר יעכבו את ביצוע התשלום.
במקרים קיצוניים בהם חתמו בני הזוג על שער קיצוני, אפשר לבדוק האם אפשר לבטל את ההסכם, תוך תשלום פיצוי לנותן השירות וחתימה על הסכם חדש. אפשרות זו מומלצת רק במקרים קיצוניים

הארגון לשיקום כלכלי פעמונים נוסד לפני עשר שנים. רק בשנה האחרונה הצליח פעמונים לסייע בשיקומן הכלכלי של כ- 2000 משפחות. הסיוע, נעשה באמצעות הדרכה, ליווי, פיקוח כלכלי, בהלוואות שיקום ובמענקי שיקום. הסיוע ניתן חינם ע"י כ-1200 מתנדבים.

פעמונים
רח' בן גוריון 22, גבעת שמואל
טל.  03-5329953
[email protected]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר