כמה מיתוסים על פירות יבשים והאם הם באמת כה בריאים?

ט"ו בשבט בפתח, רגע לפני שהוא סוחף אותנו לחגיגת פירות יבשים, כדאי לדעת כמה דברים על הפירות והאגוזים שאנחנו כה אוהבים.

ט"ו בשבט בפתח, רגע לפני שהוא סוחף אותנו לחגיגת פירות יבשים, כדאי לדעת כמה דברים על הפירות והאגוזים שאנחנו כה אוהבים. 

לפירות יבשים יש תכולת מינרלים גבוהה: משמש יבש עשיר בברזל, שקדים עשירים בסידן, אגוזים עשירים באבץ, וכולם יחד מהווים מקור מצוין למגנזיום.
הם עתירי סיבים תזונתיים, וצריכתם במקביל לשתיית מים מסייעת בהסדרת תנועתיות מעי, במידה וזו עצלה. 

בזכות היותם מרוכזים ובעלי חיי מדף ארוכים – הם מהווים מקור אנרגיה זמין במהלך ביצוע מאמץ ממושך (מסעות ארוכים, טיפוס הרים, רכיבה על אופניים וכו'), וגם לסובלים מתת משקל.
אולם אליה וקוץ בה, תהליך הייבוש גורם לאבדן מרבית ויטמיןC שהיה בפרי, וכן מרבית המים שהיו בו. למעשה, הפרי מצטמק ומאבד עד כדי שביעית ממשקלו המקורי. בשל כך ערכם התזונתי והקלורי של 100 גרם תמרים לחים, שונה מאלה של 100 גרם תמרים מיובשים. 

כמו כן, חשוב לדעת כי יש הבדל בתהליך הייבוש שהיה נהוג בעבר, לימינו אנו. בעוד שבעת העתיקה יובשו הפירות באמצעות השמש לאורך זמן רב, בימינו מרבית הפירות מיובשים בתהליכים תעשייתיים בהם מעורבת יד אדם, החל מייבוש באמצעות הפעלת תנורים בחום נמוך לזמן ממושך, דרך הוספת סולפיטים (גופרית) לזירוז תהליכי הייבוש והארכת חיי המדף של המוצר, וכלה בהוספת חומרי זיגוג והמתקה להקניית מראה וצבע אטרקטיביים יותר לפרי, שימשכו את עין הצרכן. 

בחלק מהפירות, הייבוש כולל תהליכים כמו המתקה נוספת, כגון ציפוי בשכבה עבה של סוכר לבן (אננס ופפאיה), והוספת מי סוכר לשיפור הברק (משמשים, תמרים) – תהליכים ההופכים את הפירות היבשים לממתקים עתירי קלוריות במסווה של מזון בריאות.

בשונה מהפירות היבשים שמיובשים באופן מסחרי, פירות יבשים אורגניים מיובשים על גבי יריעות שחורות בשמש או באמצעות מאווררי ענק המפיקים אוויר חם. הם גדלים ללא שימוש בדשנים ובחומרי הדברה, ובמהלך הייבוש אין שימוש בכימיקלים, ולכן הם מומלצים יותר.

בחנויות אורגניות ניתן להשיג מגוון פירות מיובשים, אולם שימו לב: פירות יבשים אורגניים צריכים להישמר באריזת ואקום, ולא בתפזורת. לאחר הפתיחה הם עלולים להירקב, ולכן ויש לשמור אותם במקרר.

אגוזים אגוזים
אגוזי מלך מהווים מקור עשיר לחומצות שומן מסוג אומגה 3 (חומצה אלפאלינולאית), התורמות לבריאות הלב, כלי הדם והמח. אגוזי פקאן ושקדים עשירים בחומצות שומן חד בלתי רווי (אוליאית), המצויות גם בשמן זית.

מעבר להרכב השומנים הבריא, האגוזים מכילים גם מגוון נרחב של ויטמינים ומינרלים חשובים. בעוד שהשקדים עתירי סידן, קשיו וצנוברים מכילים ברזל ואגוזי ברזיל עשירים בסלניום. מומלץ לקנות אגוזים במקומות בהם תחלופת הסחורה גבוהה. 

 
עדיף לרכוש אגוזים עם קליפתם הנוקשה, מאחר שהקליפה מגנה על חלקו הפנימי של האגוז, שאינו נחשף לאור ומוגן מפני נזק חמצוני, וכך נשמרת טריותו. כשהאגוזים קלים ניתן לחשוד שהם אגוזים ישנים. 

ברכישת אגוזים ללא קליפה, מומלץ לבחון את טריותם בעזרת מראם, ריחם וטעמם (לאגוזים מקולקלים יש טעם וריח מעופש אופייניים). אחסון מומלץ עבורם הינו בקירור בכלי אטום, כתחליף לקליפה. 

מומלץ לאכול את האגוז הטבעי, כלומר לא קלוי. לאגוזים קלויים מוסיפים חומרים שונים, כגון מלח, סוכר וחומרים משמרים. תוספות אלה עשויות להגביר את התיאבון, ומומלץ לצמצם את כמותם בתפריט.

לסיכום, מומלץ להימנע מצריכת פירות בוהקים בצבעם הזוכים לתוספת חומרי זיגוג, ולאכול פירות שיובשו ללא זרזי יבוש ותוספות (שימור, טעם וזיגוג), וכן אגוזים ושקדים טבעיים שלא עברו תהליך קלייה. יחד עם זאת, חשוב לשים לב לכמויות, שהרי כמו כל דבר בחיים – הכל עניין של מינונים.

בשורה התחתונה:
פירות יבשים:

הטוב: תכולת מינרלים גבוהה, חיי מדף ארוכים ביחס לפירות טריים, זמינים כצידה לדרך.
הרע: אובדן מרבית ויטמין C בתהליך הייבוש, נוכחות של סולפיטים שהוספו להארכת חיי המדף של הפרי וחומרי זיגוג, הוספת סוכר בחלק לא מבוטל מהפירות היבשים, משביעים פחות ביחס לפרי רגיל (בשל אובדן המים שבתהליך הייבוש).

פירות יבשים אורגניים:

הטוב: תכולת מינרלים גבוהה, חיי מדף ארוכים ביחס לפירות טריים.
הרע: אובדן מרבית ויטמין C בתהליך הייבוש, משביעים פחות ביחס לפרי רגיל.


יפית בן מרדכי, תזונאית קלינית R.D, ודיאטנית חברת Sodexo benfits&rewards

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר