מה כדאי לאכול לפני הצום של יום כיפור?

שמעתי על סבתות באירופה שהאכילו את משפחותיהן כמויות אדירות של עמילניים (קמח) במשך שבוע לפני הצום, ובארוחה המפסקת עודדו הפחתה באכילת בשר. הפחמימות שנאכלו במהלך השבוע סיפקו את כמות המים הנדרשת לזמן הצום

קשה אולי להאמין, אבל רוב האנשים הבוגרים יכולים לשרוד מעל חודש ללא מזון. חוסר הנוחות של הצום קשור בעיקר לחוסר בנוזלים, ולא לחוסר באוכל.

הפתרון, אם כן, הוא להרוות את הגוף. שתו כמו גמלים לפני הצום, כ- 2 ליטר מים לפחות מספר שעות לפני הסעודה המפסקת. אתם עלולים להרגיש רוויים יתר על המידה, אך זו הדרך, כי לפני שהצום יסתיים אתם תשמחו שכך נהגתם. מיץ תפוזים מדולל הוא משקה טוב, אך גם מים. בירה ומשקאות אלכוהוליים אחרים ייבשו אתכם.

למרות שמומלץ לשתות הרבה לפני הצום, לא כך לגבי המזון. איכלו רגיל, אך עם דגש על פחמימות כמו פסטה, אורז או תפוחי אדמה, ופחות חלבונים ושומנים. פחמימות נקשרות למים ושומרות אותם לשעת הצורך, כמו צום. חלבונים לא עושים קשר זה, ולכן אנשים מרגישים ירידה במשקל בדיאטות חלבונים, כי הם מאבדים הרבה מים שהחלבונים אינם יכולים לקשור. אנו רוצים לשמור מים אלו לזמן של צום.

שמעתי על סבתות באירופה שהאכילו את משפחותיהן כמויות אדירות של עמילניים (קמח) במשך שבוע לפני הצום, ובארוחה המפסקת עודדו הפחתה באכילת בשר. הפחמימות שנאכלו במהלך השבוע סיפקו את כמות המים הנדרשת לזמן הצום. המנה האחרונה סיפקה תחושת שובע למספר שעות. למרות זאת, יש לקחת בחשבון את כמות הקלוריות שאנו מכניסים לגופנו בתוכנית כזאת.
תזונה כזו לקראת הצום יכולה אולי להתאים לתרבויות בהן האוכלוסייה על סף צום כל ימות השנה.
אני ממליץ להיזהר ממלחים שיכולים לגרום לצמא רב. תבלינים צריכים להיות עדינים ולא חזקים מדי.

מה מומלץ לאכול אחרי הצום?
אחרי הצום, היזהרו מלהאביס את עצמכם. גופכם מגן עליכם מפני רעב על ידי האטת קצב שריפת המזון לאנרגיה, לכן הקלוריות שאתם צורכים מייד עם תום הצום יישארו אתכם הרבה יותר זמן מאשר במצב אחר.
כששוברים צום, החלו בשתייה מרובה של נוזלים חמים כמו תה או מים חמים. נוזלים אלו ירגיעו את מערכת העיכול שלכם, ויסייעו לכם בעיכול המזון. הארוחה צריכה להיות מבושלת, ועם מעט שומן וחלבון. מרק ירקות או אורז מבושל הם מאכלים טובים. היזהרו מירקות חיים כגון כרוב, ברוקולי, כרובית, היכולים לגרום לגזים רבים.

חדשו את גופכם לקראת השנה החדשה
המנטרה לשנה החדשה צריכה להיות ניקוי רעלים ולא דיאטה. אנו חיים בים של כימיקלים, אשר לא רק עושים אותנו חולים, אלא גם עושים אותנו שמנים. כשאנו מתחילים את השנה החדשה, עלינו להבין שגוף נקי הוא גוף בריא וגוף בריא הוא גוף שמח.

מספר עצות שיעזרו לכם לנקות את גופכם מרעלים:
1. התחילו את הבוקר עם 2 כוסות מים, כאשר באחת מהן לימון סחוט טרי. זה יעזור לעורר את מערכת העיכול.
2. החלו לשתות מיץ ירקות טרי. ישנם יותר ברים למיצים טבעיים בארץ למטר רבוע מאשר כל מקום אחר בעולם – נצלו זאת. מיצי גזר, ומיץ גזר וסלק או מיץ סלרי – תפוח הם מיצים מצוינים לניקוי הגוף.
3. חוו ניקוי גוף מרעלים בשיטת ההידרותרפיה – יש סיכוי טוב שיש לכם בין 2-5 ק"ג של פסולת לא מעוכלת דבוקה למעי הגס. קולון הידרותרפיה היא שיטה מעולה ובטוחה להוצאת הפסולת מהמעי ללא שימוש בסמים. על ידי החדרת מים מסוננים וחמימים אל תוך חלל המעי, הפסולת מתרככת ומשתחררת דרך פריסטלטיקה רגילה. תהליך זה חוזר על עצמו מספר פעמים במהלך הניקוי.


ד"ר עדי סאקר הוא מומחה לתזונה ומנהל מרכז סאקר ת"א

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר