מה תורם ויטמין C לגופנו?

חנית נצר, מנהלת הדרכה במותג הטיפוח הניו יורקי קיל'ס, מספרת כי בני אדם הם מהיונקים הבודדים שאינם מייצרים בעצמם ויטמין C. לכן עלינו לעשות השלמות דרך תזונה או תוספים תזונתיים

כל הפירות והירקות מכילים כמות מסוימת של ויטמין C כשפירות הדר בראש הרשימה
כל הפירות והירקות מכילים כמות מסוימת של ויטמין C כשפירות הדר בראש הרשימה

ויטמין C הוא מהוויטמינים החשובים בגוף. הוא קשור לצמיחה והתפתחות תקינה, הוא קשור לחיזוק מערכת החיסון והגנה מפני התקררויות וזיהומים, הוא קשור לבנייה ותיקון של עצמות (גם של שיניים וציפורניים). הוא מסייע בספיגה של ברזל מהמזון, מסייע להחלמה של פצעים ובכלל, והוא קשור גם למניעת כיבים (אולקוס) ואפילו סרטן. גוף האדם משתמש בוויטמין C להאטת תהליך ההתחמצנות ולניטרול פעולת הרדיקלים החופשיים. הדוגמא הטובה ביותר היא תפוח עץ שממש עכשיו קולף. ברגע שהתפוח נחשף לאוויר, הוא מתחיל להשחיר. תהליך זה נקרא התחמצנות. אם נסחט מעט מיץ לימון טרי על התפוח, נראה כיצד תהליך זה נעצר.

איכשהו יצא שלמרות חוכמת הטבע, בני אדם הם חלק מהיונקים הבודדים שאינם מייצרים בעצמם ויטמין C. לכן עלינו לעשות השלמות דרך תזונה או תוספים תזונתיים. אבל הטבע לא שכח אותנו לגמרי. כל הפירות והירקות מכילים כמות מסוימת של ויטמין C. פירות הדר בראש הרשימה, ויש מקורות טובים נוספים. לרוב האנשים, כוס מיץ תפוזים, תותים, ברוקולי, או גמבה בסלט, יעשו את העבודה וימלאו את הצריכה היומית המומלצת. כל מה שמעבר לזה, פשוט יישטף החוצה דרך השתן.

שאלה של מינון

המינון היומי המומלץ לאנשים בוגרים הוא 2,000 מ"ג ביום (גבול עליון). המינון הנכון עשוי להשתנות מאדם לאדם, בהתחשב בגורמים נוספים כמו מצב בריאותי כללי, משקל וגובה. מרבית האנשים יצטרכו להתאמץ כדי להגיע למינון היומי המומלץ, מפני שוויטמין C מסיס במים, הוא לא מאוחסן בגוף, והעודפים נשטפים החוצה דרך מערכת השתן. דבר נוסף וחשוב שצריך לזכור הוא, שהרעיון של מינון יומי מומלץ מבוסס על מניעת חוסר בוויטמין, לא על מניעת מחלות כרוניות.

ויטמין C – יתרונות

נוטל חלק נכבד בתהליכי בקרת דלקת. אנטי-אוקסידנט רב עוצמה המסוגל לנטרל רדיקלים חופשיים, מסייע בבניית קולגן, מסייע בשמירת בריאות העור, השיניים, החניכיים, תאי הדופן של כלי דם, ובמידה רבה בהחלמת פציעות ורקמות צלקתיות. ויטמין C ידוע כתרופת פלא לחיזוק המערכת החיסונית.  מחקרים שנעשו בשנים האחרונות על ויטמיןC , הוכיחו שוב ושוב כי יש לו השפעה מרבית על חיזוק המערכת החיסונית, והוא חשוב לתהליכי גדילה עקב תמיכתו בתהליכי התפתחות. ויטמין C מסייע בתהליך ריפוי של פצעים ומזעור חבלות ואף מסייע במניעה של התפרצות זיהומית. יש לו גם  תפקיד קריטי במספר תהליכים ביוכימיים, בשל פעילותו כקו-פקטור למספר אנזימים. כמו כן, ויטמין זה עוזר לגוף לספוג ברזל מהמזון, ומחסור בו עלול להוביל למצב של אנמיה.

ויטמין לעור

העור בנוי משלוש שכבות: אפידרמיס, דרמיס והיפודרמיס. הקולגן הנמצא בדרמיס הוא חלבון המהווה בסיס לחיבור רקמתי אשר נותן תמיכה למבנה העור, ולכן הכרחי למראה עור צעיר, גמיש ורענן. עם השנים, באופן טבעי, קצב ייצור הקולגן הולך ופוחת. תורמים לכך גם החשיפה לשמש, זיהום האוויר, וגורמים סביבתיים שונים. לוויטמין C יש חשיבות רבה בשלבי ייצור סיבי הקולגן. למעשה ניתן לומר כי אין קולגן ללא ויטמין .C  מחקרים מוכיחים כי ויטמין C יכול לדכא באופן מידי פעילות של רדיקלים, ולהגן על רקמות בשל היותו נוגד חמצון חזק. הוא מגן על העור, ומסייע להפחתת נזקים ומניעת מחלות עור כמו אטופיק דרמטיטיס ועוד. ויטמין C לפנים חלקות, בריאות יותר וללא כתמים – יעיל לטיפול באקנה, פיגמנטציה, הבהרת העור כי מעכב ייצור מלנין.

ויטמין לשיער

כנוגד חמצון חזק, אחראי גם להפחתת נזק שנגרם ע"י רדיקלים חופשיים שעלולים להזיק לשיער ולהפוך אותו לשברירי וחלש. ויטמין C עוזר לקדם צמיחה של שיער בריא, ומסייע למניעת מצבי החלשות השיער ונשירתו. מחסור בויטמין C יוביל למחסור בקולגן, העלול לגרום לשיער יבש ומפוצל, ואף לנשירת שיער והתקרחות. כמו כן ידוע שאחד מתסמיניו של מחסור בברזל הוא נשירת שיער. ויטמין C מסייע לספיגת ברזל – עוד סיבה לכך שויטמין זה מסייע לשמור על שיער מלא ובריא.

 






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה