מחקר חדש: שתייה מתונה של בירה מורידה את הסיכון למחלת כלי דם בגפיים התחתונות

המחקר בחן את הקשר שבין צריכה מתונה של אלכוהול לשכיחות מחלת כלי דם בגפיים התחתונות בקרב אוכלוסיית מחקר רחבה בארצות הברית, והשתתפו בו 5,635 נשים וגברים מבוגרים מארצות הברית, אשר התבקשו לדווח על הרגלי צריכת האלכוהול השנתית שלהם לאורך 7 שנים וחצי

מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי בית ישראל בבוסטון, קובע כי שתייה קבועה ומתונה של בירה מפחיתה משמעותית את הסיכון למחלת כלי דם בגפיים התחתונות, שהינה מחלת כלי דם היקפיים הבאה לביטוי בהצרה וחסימה של העורקים המובילים דם לרגליים.

המחקר בחן את הקשר שבין צריכה מתונה של אלכוהול לשכיחות מחלת כלי דם בגפיים התחתונות בקרב אוכלוסיית מחקר רחבה בארצות הברית, והשתתפו בו 5,635 נשים וגברים מבוגרים מארצות הברית, אשר התבקשו לדווח על הרגלי צריכת האלכוהול השנתית שלהם לאורך 7 שנים וחצי, במהלכן נאספו נתונים אודות אשפוזים בקרב המשתתפים בגין מחלת כלי דם בגפיים התחתונות.

בקרב 2,298 משתתפים בוצעו בדיקות מעקב לאבחונה של המחלה באמצעות מכשיר דופלר המשווה את לחץ הדם בקרסול ללחץ הדם בגפיים התחתונות. לפי יחס לחצי הדם ניתן לאבחן את קיומה של המחלה. במצב של מחלת כלי דם בגפיים התחתונות, לחץ הדם בקרסול יהיה נמוך מלחץ הדם בזרוע, ויעיד על בעיה בזרימת הדם בעורקים ההיקפיים המובילים דם לגפיים התחתונות.

מניתוח תוצאות הנתונים שנאספו במהלך המחקר, התקבלה תמונת מצב שהראתה כי צריכת בירה קבועה ומתונה הורידה משמעותית את הסיכון להתפתחותה של מחלת כלי דם בגפיים התחתונות. נמצא כי שתייה קבועה ומתונה של כוס אחת (330 מ"ל) עד 13 כוסות של בירה בשבוע, מורידה את הסיכון להתפתחות המחלה ב- 44%, לעומת הימנעות מוחלטת משתיית בירה או שתייה של יותר מ- 14 כוסות בירה בשבוע.

מסקנת המחקר העולה מניתוח הנתונים היא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה, בקרב גברים עד שני בקבוקים ביום ובקרב נשים עד בקבוק אחד ביום, מורידה משמעותית את הסיכון למחלת כלי דם בגפיים התחתונות בקרב מבוגרים, אולם צריכה מוגברת מבטלת השפעה זו.

נתונים אודות מחלת כלי דם בגפיים התחתונות
על פי נתוני הערכה לאומיים, כ- 3% מהאוכלוסייה בישראל סובלים ממחלת כלי דם היקפיים בגפיים התחתונות, והשכיחות עולה עם הגיל כאשר כמעט חמישית מבני 65 ומעלה סובלים ממנה. הערכות עולמיות מעלות כי בארצות הברית סובלים מהמחלה כ- 10 מיליון איש, ובמדינות אירופה סובלים ממנה כ- 16.5 מיליון איש.

מחקר זה מצטרף לשורה של מחקרים חדשים שפורסמו לאחרונה, המצביעים על כך ששתייה מתונה וקבועה של בירה מורידה את הסיכון למחלות לב וכלי דם, סוכרת, מקרים מסוימים של סרטן, ואף משפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מסייעת לזיכרון ותורמת למצב הרוח.
כך לדוגמא, מחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי האירופי לבריאות הלב היוצא באוניברסיטת אוקספורד באנגליה, קבע כי שתייה קבועה ומתונה של בירה מורידה באופן משמעותי את הסיכון למות ממחלות לב. מסקנת המחקר, העולה מניתוח הנתונים של 11,914 משתתפי המחקר שבוצע לאורך 20 שנים, היא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה בשילוב עם פעילות גופנית קבועה, מורידים את הסיכון למות ממחלות לב בכ- 50%. נתון מעניין נוסף אשר עולה מהמחקר מצא כי בקרב אלו אשר ביצעו פעילות גופנית קבועה ושלא שתו בירה, עלה הסיכון לחלות במחלות לב בכ- 30% לעומת אלה אשר שילבו בין שתייה קבועה ומתונה של בירה לבין פעילות גופנית. מסקנת החוקרים היא כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מביאה לירידה משמעותית בסיכון למות ממחלות לב, וכי השפעתה המטיבה מתחזקת בשילוב עם פעילות גופנית קבועה.

כמו כן, מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת המדעי הבריטי לסרטן קבע כי שתייה מתונה וקבועה של בירה מפחיתה משמעותית את הסיכון לחלות בסרטן הכליה. החוקרים מצאו כי השפעה זו של הבירה על הסיכון לחלות בסרטן הכליה קשורה בהשפעת רכיבים פנוליים המצויים בה. כמו כן משפיע האלכוהול המצוי בבירה על שיפור ברגישות לאינסולין, שהינו גורם סיכון ידוע המגביר חלוקת תאים סרטניים. מחקר רחב היקף זה כלל כ- 2,000 משתתפים ונערך במכון לרפואה סביבתית בשטוקהולם, שבדיה, בשיתוף בית הספר לרפואה של הרווארד בבוסטון ארצות הברית ומכון קרולינסקה בסטוקהולם שבדיה.

מחקר נוסף שיצא לאחרונה ופורסם בכתב העת המדעי לתזונה ומטבוליזם, הינו מחקר קליני התערבותי ראשון מסוגו, שבחן את ההשפעה של צריכה מתונה של בירה רגילה על מערכת החיסון בקרב אוכלוסייה בוגרת ובריאה של גברים ונשים. מסקנת החוקרים היא ששתייה מתונה וקבועה של בירה מסייעת לחיזוק המערכת החיסונית, במיוחד בקרב נשים, ויכולה להסביר את השפעת הבירה במלחמתו של הגוף במחלות שונות ובמניעתן.

על בירה ותרומתה לבריאות
בירה היא משקה צמחי טבעי המיוצר מלתת, כישות, מים ומותסס בעזרת שמרים. הבירה מכילה פחמימות, אלכוהול, ויטמיני B ורכיבים צמחיים שמקורם בחומרי הגלם הטבעיים. משחר ההיסטוריה קיימות דוגמאות לשתיית בירה כסגולה לבריאות טובה. מחקרים אחרונים מראים כי באוכלוסיות אשר צורכות בירה בכמות מתונה חל פיחות בסיכון לתחלואה ותמותה ממחלות לב. השפעתה של הבירה, המכילה אלכוהול ורכיבים נוגדי חמצון ייחודיים, קשורה במנגנונים שונים, כמו העלאת רמת הכולסטרול הטוב (HDL), הורדת מדדי דלקת וקרישתיות והעלאת יכולת נוגדת חמצון בדם. בנוסף, מחקרים שונים מראים כי צריכה מתונה של בירה מגנה מפני הופעת סוכרת בקרב נשים וגברים בגילאים שונים. שתייה קבועה ומתונה של בירה נמצאה במחקרים כמשפרת את התפקוד הקוגניטיבי, מסייעת לזיכרון, מרגיעה ותורמת למצב הרוח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר