מספר טיפים כדי לעבור את חג הפורים בשלום

לקראת חג הפורים מציעה איילת בירן, דיאטנית קלינית ומרצה בכירה ב"מירב" – בית הספר לרפואה משלימה של האוניברסיטה הפתוחה ו'מכבי טבעי' – מספר טיפים כדי לעבור אותו בשלום:

משלוח מנות בריאותי
משלוח המנות הסטנדרטי עשיר במיני מתוקים, משקאות אלכוהולים וכמובן אזני המן. אלו מעשירים את התפריט בהמון קלוריות אבל אינם מוסיפים לנו בריאות.

למשלוח מנות טעים וגם בריא יותר נשתמש בפירות יבשים – מתוקים וטעימים, וגם עשירים בסיבים תזונתיים המסייעים לפעילות של מערכת העיכול ולבריאותה התקינה, וכן במינרלים לרוב.
לאחרונה נוספו פירות יבשים מסוגים שונים כגון ליצ'י, קיווי, תות שדה ותפוז סיני מיובש, שיכולים להעשיר את המגוון.

אגוזים – אגוזי מלך, קשיו ופקאן אמנם עתירי קלוריות אך גם מכילים חומצות שומן חיוניות (אומגה 3 ואומגה 6) ומינרלים חיוניים.

כמו כן ניתן להכין כדורים דמויי טראפלס על בסיס ממרח תמרים, תאנים, שברי אגוזים ומעט אלכוהול. שוקולד מריר איכותי (המכיל למעלה מ 60% קקאו) – נמצא קשר בין אכילה מתונה של שוקולד מריר (2-3 קוביות ליום) לבין הורדת לחץ דם, ומניעת מחלות לב וכלי דם. זאת בזכות המגנזיום וכן פוליפנולים ובכללם פלוונואידים, שנמצאים בקקאו ומהוים אנטיאוקסידנטים.

יין אדום – מוכר מאוד כתוספת בריאה עקב ה"פרדוקס הצרפתי" – הקשר בין שיעורים נמוכים של מחלות לב וכלי דם ושתייה מתונה של יין אדום. המקור לסגולותיו הרפואיות של היין האדום הוא באותם פוליפנולים וטנינים, הנמצאים בקליפת הענבים ובגרעיניהם, בעלי התכונות האנטיאוקסידנטיות

תה ירוק – עשיר אף הוא באנטיאוקסידנטים ומסייע במניעת מחלות לב וכלי דם ואף סוגי סרטן מסויימים

אוזני המן
מה לא נאמר על אותם משולשי בצק פריך הממולאים במגוון עשיר ומתוק של אגוזים, פרג, שוקולד ועוד.
את אוזני ההמן ניתן לחלק לשני סוגים עיקריים:
אוזני ההמן התעשייתיות, שמבוססות על קמח לבן ומרגרינה ומשקלן בדרך כלל גבוה יותר. כמות הקלוריות באוזן המן מסוג זה תנוע בין 200-270 קק"ל.
אוזני המן מתוצרת בית או קונדטוריות מובחרות – אלו עשויות מקמח וחמאה, ובדרך כלל כמות הבצק בהן קטנה יותר והן שוקלות פחות. אוזן המן מסוג זה "תעלה" לנו בכ- 150-200 קק"ל.
לגבי חומרי המילוי, קיים מגוון רחב, הן של סוגים עתירי קק"ל כמו מרציפן, פרג, שוקולד, אגוזים וחלבה, והן של דלים יותר כמו תמרים, ריבת פירות וריבת חלב.
היות שמדובר בכמויות קטנות של מילוי בכל אוזן המן, מומלץ לא להתפשר ולבחור במילוי המועדף.

חשוב לזכור, שכדי שהבצק יהיה פריך ונימוח, ושטעמו לא יפגם, הוא מבוסס על קמח לבן וחמאה או מרגרינה. אלו עשירים בשומן רווי ו/או טרנס, ואכילה מרובה בהם מסכנת אותנו בעליה ברמות הכולסטרול ובמחלות הקשורות אליו.
ניתן לנסות ולהחליף את החמאה והמרגרינה בשמן קנולה, ואת חלק מהקמח הלבן בקמח מלא. אך לאלו מבינינו המעדיפים את "הדבר האמיתי"- מומלץ לאכול את אזני ההמן הטעימות לכם ביותר בבודדים.

עד דלא ידע
מנהג מאפיין בחג פורים הוא לשתות משקאות אלכוהוליים "עד דלא ידע". כמה עובדות בנושא:
גרם אחד של אלכוהול מספק 7 קק"ל – בדומה לגרם שומן המספק 9 קק"ל. ולכן ככל שהמשקה מכיל יותר אלכוהול, כך כמות הקק"ל שבו תעלה בהתאמה.
בעוד שפחית בירה לבנה מכילה כ-150 קק"ל, כמות האנרגיה בכוסית ויסקי יכולה להגיעה לכ-200 קק"ל.
אכילת מזון שומני מעכבת את ספיגת האלכוהול, ושתייה מוגזת מאיצה את ספיגתו (כמו בשתיית וודקה –רדבול).
תצרוכת גבוהה של אלכוהול קשורה להעלאת רמות השומנים מסוג טריגליצרידים בדם, ולהופעה של כבד שומני.

ולסיום: כמו בכל יום, גם בפורים נכון הכלל כי תזונה נכונה משמעה בחירת מזונות מתאימים בסוג ובכמות, תוך שילוב פעילות גופנית באופן שוטף.
לבריאות ובתאבון.






היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה