מקומה של תזונה בריאה בחיינו

במהלך השנים שינתה האנושות את התפיסה הבסיסית לגבי המילה תזונה ומשמעותה. במקום לתת למערכת העיכול להתפתח מתוך הסביבה הטבעית , השפיעה הסביבה על מערכת העיכול. הסביבה תפסה מקום נכבד למזונות מעובדים ומתועשים בלי ערך תזונתי כל שהוא החשוב לגופנו-בריאותנו.

וכמו שאין הפרדה בין נפש-גוף, כך גם צריכים אנו ללמוד לחזור למקורות ולהבין מדוע כשהגוף בריא אנחנו בריאים גם בנפשנו. ומדוע כשהגוף נחלש ומערכת החיסון נחלשת, אנו נוטים לחלות ורצים לרופאים על מנת שיושיענו.אנחנו הרופאים של עצמנו, כלל חשוב זה צריך לשנן וליישם ככלל לכל אורך הדרך. ולצד התזונה בל נשכח את גופנו שזקוק לחילוף חומרים תמידי כשם שמכונית זקוקה לדלק ושמן בכדי שתוכל לנסוע.

חשוב לזכור: אורח חיים מאוזן, פעילות גופנית, הרפיות-מדיטציות לצד התזונה, הם אבני היסוד לדרך חיים נכונה.

התזונה שבני האדם צורכים כיום, רחוקה מן התזונה הטבעית של האדם לא פחות מכפי שהציויליזציה של ימינו רחוקה מן הג'ונגל הפרימיטיבי. אך לאדם בן ימינו יש פחות או יותר אותו כבד ואותה מערכת עיכול כפי שהיו לאבותיו הקדמונים.
כאשר הוא קולט תזונה טבעית, ממלא הכבד שלו את תפקידו ביעילות. כאשר הוא ממלא את כרסו בלחם קלוי, בנקניקיות, בפלפלים חריפים, בעוגות; והכול בלווית קפה חזק – אין הכבד שלו מסוגל לעמוד במשימה. הכבד יתמוטט במוקדם או במאוחר, בהתאם לחוסנו המקורי.
אולם ההתמוטטות חייבת לבוא, וכאשר הכבד לא יוכל יותר לסנן ולנטרל את הרעלים המצויים בדם, ייאלץ הגוף להשתמש בקו הגנה אחר. הגנה זאת תינתן על ידי בלוטות ההפרשה הפנימית, המשתדלות להפנות את הרעלים אל איברי טיהור אחרים.(לקוח מתוך ספר של ד"ר הנרי ג. בילר).

ומהו אותו מקור?
מקור האנרגיה מצוי במזונות אשר אנו אוכלים. כל מזון התברך באנרגיה משלו, ולכן אנו צריכים להיות מה שפחות בררנים בהעדפות של מזונות מסוימים, ויותר להבין את חשיבות המזון ואיכותו. מר ג'וליאן סקוט וגב' וטרסה ברלו, אבחנו רבות בקליניקות שלהם, וגם אני זכיתי להיווכח בכך, שילדים אשר הנם בררנים באוכל ולא אוהבים לאכול, ואשר יעדיפו מזונות מתוקים ומזיקים כמו שוקולדים, סוכריות, ארטיקים…וכו'. הם בדרך כלל ייראו ילדים רזים, חיוורים, חסרי אנרגיה, וכתוצאה מכך יסבלו בילדותם המוקדמת בקושי להירדם, או לחילופין משינה לא רצופה עם הרבה יקיצות. בחלק מהמקרים, אותם ילדים יסבלו מחוסר שקט (היפר אקטיביות). כל זאת מסתדר באופן טבעי בעזרת תזונה נכונה, אשר תוביל לשקט ורוגע אצל הילד, וגם אצל ההורה שסובל לא פחות, ובדרך כלל מגיע לקליניקה לחפש מוצא כשהוא מותש ועייף וחסר סבלנות כלפי הילד.

“החינוך" לתזונה נכונה צריך להתחיל מההורים, אשר נותנים את האווירה לחממה בה אנחנו גדלים. מאוד קשה לטפל באנשים אשר קיבלו חינוך בבית למזונות מסוימים, הורגלו לקבל אך ורק מזונות אלו – לדוגמא: ההרגל של שניצל וצי'פס, או נקניקיות, המבורגר וכו'.
לך תסביר להורה כי מאכלים אלו יגרמו בדרך כלל להורה ולילד להגיע לרופא עם כאבי בטן, עצירויות וחוסר שקט. מערכת העיכול לא מסוגלת לעכל בצורה תקינה מאכלים אלו, והנזק שנוצר יתבטא מאוחר יותר בסימפטומים מסוג זה.

לא פעם שמעתי את המושג: "בשר נותן כוח". אז לידיעתכם, אין אנו זקוקים כלל לבשר, ובטח לא לשם יצירת "כוח". התבוננו בחיות בטבע, ותבינו כי החיות החזקות הן צמחוניות מלידה. לדוגמא: פיל, ג'ירפה, דוב, גמל.
יש מספיק סיבות מדוע אין אנו צריכים לצרוך בשר בסל המזון שלנו. אחת מהן היא, שאנו בני האדם עם מצפון ושכל, ונעדיף לשחק עם החיות ולא לאכול אותן. סיבה נוספת נעוצה בעובדה כי החיות מפרישות חומצת שתן לתוך גופן, ולנו, בני האדם, חסר אותו אנזים אשר יודע לפרק את חומצת השתן. אנזים זה מצוי אצל החיות. חוסר באנזים זה אצלנו מוביל לחשיפה לרעלים מזיקים לגופנו בעקבות אכילת הבשר.

ולאלו שמכם הרוצים לשמור על גזרתם, כדאי שתדעו שהבשר דורש כמות עצומה של אנרגיה מגופנו לשם עיכולו, והופך את תהליך ההרזיה לקשה יותר. זאת היות שהמעיים של החיות הטורפות ארוכים פי 3 מאורך גופן, ומתוכננים לקלוט כמות אוכל גדולה יותר, אשר נוטה להירקב במהירות. ואילו המעיים שלנו ארוכים פי 12 מאורך גופנו, וזאת בכדי שכל החומרים ימוצו לתפקידיהם החיונים בגופנו. חשבתם מה קורה בחודשי הקיץ החמים והלחים בארצנו, אילו היינו משאירים בשר מחוץ למקרר למשך 8 שעות?
ריקבון, סירחון, צמיחת בקטריות מזיקות – ס כ נ ה.

חישבו שבשר זה שהנכם אוכלים, שוהה בקיבתכם לפחות 8 שעות, בטמפרטורת חום גוף קבועה שמגיעה בממוצע ל- 36.5 מעלות צלזיוס. בדרך כלל, לאחר שאני משמיעה נתונים אלו למטופלי, הם מגיבים בזעזוע עמוק: איך הם אכלו עד היום בשר.
כוחו של הרגל המעכב התפתחות רוחנית ונפשית.

אך עדיין מציקה במיוחד לאמהות אותה עובדה: "בשר חיוני לילד, ואם לא בשר אז מה נאכל"? "ומה עם הויטמינים אשר מצויים בבשר?".אז יש לי חדשות בשבילכם: בירקות, פירות, דגנים וקטניות, יש כל הויטמינים הדרושים לגוף האדם בכדי שיוכל לתפקד ולשמור על בריאותו הנפשית והפיזית.

תחליפי בשר ניתן למצוא במוצרי הסויה. סויה היא קטניה עתירת חלבונים ותכולה גבוהה של סידן, זרחן, אשלגן, וחומצות אמינו וויטמינים. רופאי נשים ממליצים היום לנשים בגיל המעבר, אשר לא מקבלות יותר את הווסת, לאכול מוצרי סויה, ובמיוחד גבינת סויה – "טופו".
מוצרים אלו משמשים, לאחר מחקר שעשו, כתחליף להורמונים אשר הן מקבלות. היום משתמשים בהם בהרבה מאוד גני ילדים וקיבוצים, צמחוניים וטבעוניים, כתחליף לבשר וגבינות.

האפשרויות לשימוש בפתיתי סויהה כה רבות ומגוונות, והם משמשים פשוט כתחליף מצוין לבשר. פתיתי הסויה ומוצריהם השונים, כמו גבינת סויה "טופו", הם מוצרים חסרי טעם. לכן, זה יתרון כאשר אפשר לתבל לפי טעמכם האישי.

ד"ר אביטל סבג חורש, מומחית לרפואה טבעית, נטורופתית מוסמכת Li.ac.N.D

קמפוס ברושים, בית הספר להסמכות מטפלים ברפואה משלימה במועדון הספורט של אוניברסיטת תל אביב פותח קורס שילמד את כל מי שיחפוץ לבשל לעצמו מזון שיתחזק את הנפש. הקורס כולל 9 מפגשים ויערך בין התאריכים 21.4-30.6

לפרטים והרשמה: קמפוס ברושים, קריית האוניברסיטה, רמת אביב, תל אביב, 03-6411961, 03-6422511.









היו הראשונים להגיב...

כתבו תגובה