מקורות מזמינה למרכזי המבקרים ביום העצמאות

מתחת לכביש מספר 483, המחבר בין פתח-תקווה לראש-העין, חבוי צומת ראשי וגדול המווסת כל יום זרימה של שליש מתנועת המים של המדינה. באתר זה חוברים קווי המים הראשיים של ישראל למשימה חיונית לחיי המדינה – אספקת מים

מקורות מזמינה למרכזי המבקרים שלה ביום העצמאות, יום חמישי 8 במאי, בין השעות 15:00-09:00.

מרכז המבקרים "מעיינות הירקון" בראש העין- חוויה והפתעות מעל ובתוך האדמה
מתחת לכביש מספר 483, המחבר בין פתח-תקווה לראש-העין, חבוי צומת ראשי וגדול המווסת כל יום זרימה של שליש מתנועת המים של המדינה. באתר זה חוברים קווי המים הראשיים של ישראל למשימה חיונית לחיי המדינה – אספקת מים.
מימת הכנרת מגיע לכאן הצינור הגדול והמוכר – "המוביל הארצי". כאן הוא חובר לשני קווים גדולים וראשיים גם הם – קווי "ירקון-נגב" – ולקו נוסף, קטן יותר אבל חשוב: קו דן. כאן מווסתים את המים ומזרימים אותם לכל גושי ההתיישבות הצפופה לאורך החוף מתל-אביב ודרומה עד אשקלון, וכן לנגב הרחוק – עד מצפה רמון. בעזרת קווים אלו מגיעים המים לברזי התושבים של המדינה.
במרכז המבקרים שבתחנה מציעה חברת "מקורות" מסע מרתק לסיפורם של המים במדינה. במבנה הממוזג (המכיל עד כ-80 איש) מועברת הרצאה בליווי המחשות על מקורות המים במדינה ועל אספקתם לתושבים. כאן מתוודעים המבקרים לעובדה המעניינת כי יש סוגי מים שונים: מים שפירים, מים מותפלים, מי שפכים מטוהרים ומי קולחים, מי שיטפונות ומי מעיינות, מי אקוות ומים עיליים, מים מלוחים ומים מליחים. לא כל הסוגים נועדו לשתייה, אך "מקורות" דואגת כי כולם יהיו שמישים.
לאחר צפייה בסרט, נערך סיור בתחנה ההיסטורית התת-קרקעית. הסיור משלב מבט אל טונות של בטון ופלדה, גושי ברזל עצומים שהם מנועי ענק של ספינות, ומסע היסטורי מרתק אל שנות ה-50, המציג את סיפור הקמת מפעל "ירקון-נגב" באמצעות תערוכת צילומים חווייתית. באולם הדיזל מוקרן סרט על המפעל, שממשיך לספק מים עד היום.
לקינוח מתקיים סיור קצר במעיינות הירקון, החבויים מעבר לכביש, בתוך סבך האשלים והצומח. דרך צינור העובר מתחת לכביש מגיעים לשביל הצופה אל המעיינות ולתצפית לכיוון תל-אפק הסמוך (אנטיפטרוס) ולמבצר התורכי.
הביקור באתר "מעיינות הירקון" נמשך כשעה ומחצה. לתיאום ביקור והדרכה יש להתקשר מראש לטלפון 9388961–03.

מרכז המבקרים "אתר ספיר"
מרכז המבקרים באתר ספיר ממוקם צפון-מערבית לחוף הכנרת, צמוד לאכסניית הנוער "כרי דשא". האתר מציע לקהל סקירה מרתקת במגוון של נושאים: תיאור הדרך שעוברים המים עד שהם מגיעים אל הברז, תפקידו של מוביל המים הארצי וחשיבותו במערכת אספקת המים, סיפורים היסטוריים הקשורים להקמתו של המפעל הלאומי, הסברים על מפלס הכנרת ועל איכות המים.
ההדרכה ניתנת מול דגם-חתך של "המוביל הארצי", הממחיש כל שלב ותחנה לאורך הדרך. ההסברים מלווים בסרטים בנושא בניית "המוביל הארצי", איכות המים, חיסכון במים ועוד.
הביקור כולל סיור בתחנת השאיבה החצובה בהר. בתחנה 4 יחידות שאיבה ענקיות, שמעלות את מי הכנרת ממפלס של 209 מטר מתחת לפני המים לגובה של 50 מטר מעל לפני הים. משך הביקור כשעה וחצי.
בנוסף ניתן לבקר במצפור צ'רה, הצופה לנוף מרהיב ביופיו. חברת "מקורות" הקימה את המצפור הייחודי בגיחון נחל עמוד חוצה את התעלה הפתוחה המהווה חלק ממערכת המוביל הארצי. עומק גיחון נחל עמוד כ-150 מטר. כדי להעביר את המים דרך מכשול טבעי זה הוטמנו בדפנות הנחל ובקרקעיתו צינורות פלדה שיוצרים גיחון (סיפון הפוך). הגיחון פועל על-פי חוק הכלים השלובים. המים יורדים מהעבר האחד לתחתית הנחל ועולים אל עברו השני.
משך הביקור כחצי שעה. יש לתאם את הביקורים מראש בטלפון 04-6714770.

מרכז מבקרים "תחנת שמחה"
עוד לפני קום המדינה החלה חברת "מקורות" להתמודד עם האתגר של אספקת מים לנגב, זאת מתוך ראייה לאומית והכרה בחשיבות ההתיישבות והפיתוח בחבל ארץ זה.
"תחנת שמחה" היא מהתחנות המרכזיות של "מקורות" בנגב, השולטת על חלוקת המים השפירים ומי הקולחים לשדות ומטעים, עיירות, קיבוצים ומושבים, מפעלי תעשיה, פארקים ואתרי תיירות.
התחנה נמצאת על כביש דורות–רוחמה.
הביקור בתחנה כולל שורה של פעילויות: הסבר איך מגיעים המים אל הברז; סקירה על מצב משק המים, על מקורות המים באזור ועל חלוקת המים המגיעים מן הצפון אל אזורי הנגב השונים; צפייה בסרט; הדרכה וסיור במנהרת המשאבות, שהוסבה למוזיאון היסטורי מרשים.
עוד בשטח התחנה תצוגת אביזרי מים משנות ה-50 ואילך, הממחישה את התפתחות האמצעים הטכנולוגיים: מגופים, שסתומי אל-חזור, שסתומי אוויר, מתקנים לסגירת מגופים, מדי מים, אמצעי פיקוד וקשר. אביזרים רבים פותחו ושולבו במתקני "מקורות", על בסיס הניסיון שנצבר בשטח.
במקום גם גן ארכיאולוגי יפה ומיוחד, של מוצגים מתחומים שונים. משך הביקור באתר כשעה. יש לתאם את הביקורים מראש בטלפון 08-6620666, 08-6620650.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר