משק לגידול עשב לימון הפך למוקד לעלייה לרגל של חולי סרטן ובני משפחותיהם בשל סגולותיו של הצמח

מחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון הצביע על כך שהציטראל המצוי בעשב הלימון הורג תאים סרטניים אך לא פוגע בתאים נורמלים

בחודשים האחרונים הפך המשק הגדול בארץ לגידול עשב לימון בכפר ידידיה בשרון, למוקד לעלייה לרגל של חולי סרטן ובני משפחותיהם. למשק מגיעים קרובי משפחה וידידים של חולים מנתניה, תל אביב ואף מדרום הארץ, ומבקשים לקבל עשב לימון טרי ישר מהשדה.

בני זבידוב, בעל המשק, שהופתע מההתענינות הרבה בעשב הלימון, החל לחקור בענין, והתברר לו שרופאים החלו להמליץ לחולים על שתיית שמונה כוסות של מים עם עשב לימון ביום, במקביל לטיפולים הרגילים שהם עוברים, כדי לסייע בעצירת התפשטות המחלה.

ההמלצה יוצאת הדופן של הרופאים ניתנה בעקבות מחקר שנערך לאחרונה בפקולטה למדעי הבריאות באוניברסיטת בן גוריון, ואשר הצביע על הסגולות יוצאי הדופן של הציטראל – החומר המעניק את הארומה המיוחדת של טעם הלימון (ומצוי גם בלואיזה ובמליסה). מהמחקרים עולה שהציטראל הורג תאים סרטניים במבחנה, אך לא פוגע בתאים נורמלים.

במחקר שנערך באוניברסיטת בן גוריון הוסיפו החוקרים את הציטראל לתאים סרטניים ותאים נורמלים שגדלו בתרבית בתוך מבחנות. החומר הוסף בריכוז הדומה לזה הנמצא בכוס תה. נמצא שהציטראל הורג תאים סרטניים במבחנה ולא פוגע בתאים נורמלים. החוקרים בדקו את מנגנון ההרג של התאים הסרטניים. ממצאי המחקר לימדו כי הציטראל מפעיל בתוך התא הסרטני מנגנון של הרס תוך-תאי עצמי שגורם לתא לפרק את הכרומוזומים הנמצאים בגרעין התא ולמוות של התאים הסרטניים. כאמור מנגנון זה לא הופעל בתאים הרגילים.

בישראל שלושה משקים לגידול עשב לימון, שהגדול שבהם הוא בכפר ידידיה. רוב היבולים מיוצאים לאירופה ונמכרים שם בכ- 50 שקל לקילו לצרכן. עשב הלימון, שמקורו במזרח הרחוק, ידוע כבר מאות ואלפי שנים ברפואה הסינית כמרגיע ומסייע בבעיות עצבים.

מי שמעונינים לגדל את עשב הלימון בכוחות עצמם, יכולים לרכוש במרכזי הגינון בארץ צמחי עשב לימון של חישתיל, וליהנות מאספקה זמינה של הצמח.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר