נפלאות שמן הזית

שמן זית עשוי למנוע מגוון בעיות בריאות, מכולסטרול ועד מחלות לב וכלי דם. עכשיו מתברר ממחקרים כי הוא גם יכול למנוע גם את סרטן המעי הגס

חובבי הבישול והאוכל כבר יודעים ששמן הזית משמר באפקטיביות את הטעם, הארומה, הויטמינים ושאר התכונות של פרי הזית. מומחים קולינריים גם יודעים ששמן הזית הינו השמן הצמחי היחיד המאפשר לצרוך אותו כפי שהוא, מיד לאחר הכבישה, טרי, ישירות מהפרי, ללא כל זיקוק או עיבוד. אך רוב האנשים אינם מכירים את היתרונות הבריאותיים הבלתי מבוטלים של שמן הזית, המקבלים לאחרונה חיזוק מרופאים וחוקרים.

עוד בימי קדם השתמשו בשמן הזית לריפוי פצעים וכוויות בעור. החל משנות ה-70 הוכיחו מחקרים רבים את מה שהיה ידוע כבר לסבתות שלנו: קיים קשר ישיר בין צריכה מוגברת של שמן זית, המהווה מרכיב נפוץ בתזונה הים תיכונית, לבין שיעור נמוך של מחלות לב.

בימינו נוספה לרשימת מעלותיו של שמן הזית גם סגולתו להילחם בכולסטרול. המחקרים הצביעו על הקשר בין רמת הכולסטרול הגבוה בדם למחלות לב וכלי דם.
שמן הזית, כמו כל השמנים הצמחיים, מכיל חומצות שומן בלתי רוויות (מצמצמות את היווצרות הכולסטרול), אך בנוסף לכך יש בו אחוז גבוה מאוד של חומצות חד בלתי רוויות, יותר מכל שמן צמחי אחר. המושג "חומצות שמן חד בלתי רוויות" נשמע מורכב, אבל כדאי לזכור שהן מבצעות פעולה כפולה – הן מפחיתות את הכולסטרול ה"רע"- LDL ומעודדות הגדלת רמת ה-HDL (הכולסטרול "הטוב").

שמן זית מסייע לבריאות הלב הודות להתחמצנות נמוכה יותר של הכולסטרול LDL ורמות גבוהות יותר של תרכובות נוגדות חמצון בדם, במיוחד פנולים, והוא אינו מפר את היחס הקריטי בין חומצת שומן אומגה 6 לאומגה 3. למעשה, רוב חומצות השומן בשמן זית הן למעשה אומגה 9, חומצה חד לא-רוויה.
שום שמן אחר המופק באופן טבעי אינו מכיל כמות כה גדולה של חומצות חד לא-רוויות כמו שמן זית, עובדה ההופכת אותו לקל לעיכול, ובה ובעת מאפשרת לו להגן באופן טבעי על העור, השיער, המערכת הכללית.

בנוסף, שמן זית מפעיל את הפרשת ההורמונים מהמרה והלבלב באופן הרבה יותר טבעי מתרופות מרשם. כתוצאה מכך הוא מפחית את הסיכויים להיווצרות אבני מרה.
חוקרים רפואיים מצאו ששמן זית גם מספק יתרונות מדהימים בריפוי ומניעת סרטן המעי הגס, וכן מנקה, מרכך, מחדש וסך את כלי הדם, הוורידים והעורקים, ובכך מונע התקפי לב ושבץ.

עוד התגלה בתקופתנו כי שמן זית מסייע בהפחתת חומציות הקיבה, יכול להגן בפני כיבי קיבה, ותורם לפעילות תקינה של המעיים. שמן הזית מומלץ גם לנשים הרות ומניקות בשל כמות ניכרת של ויטמין E וחומצה אולאית, חומרים המצויים גם בחלב האם ומסייעים בבניית העצמות והשלד.

במחקר שפורסם בכתב העת היוקרתי NATURE, מדווחים חוקרים אמריקנים כי גילו בשמן זית כתית מעולה, רכיב בעל פעילות נוגדת דלקת הדומה לזו של איבופרופן – חומר שייך לקבוצת תרופות נוגדות דלקת שאינן סטרואידליות כגון משככי הכאבים אדקס, אדוויל ונורופן.

במחקר זיהו החוקרים רכיב בשם אוליאוקנטל (oleocanthal) בשמן זית כתית מעולה (extra virgin), הפועל כרכיב נוגד דלקת טבעי, וכמו האיבופרופן יוצר אף הוא תחושת עקצוץ בגרון, המהווה סמן לפעילות תרופתית. החוקרים טוענים כי אוליאוקנטל שבשמן הזית הוא בעל פוטנציאל ופרופיל זהים לחלוטין לאלה של איבופרופן.

החוקרים מצאו כי מנה יומית של 50 גר' שמן זית, שווה לכ- 10% מהמינון המומלץ לשיכוך כאבים במבוגרים של התרופה איבופרופן. לדבריהם אמנם לא סביר לרפא כאב ראש באמצעות שמן זית, אולם לצריכה קבועה של שמן זית עשויים להיות חלק מן היתרונות הבריאותיים לטווח הארוך של איבופרופן, כולל יתרונות לשמירה על בריאות הלב ולהגנה מפני מחלות נוספות.

והנה עוד כמה סיבות בריאותיות  – למה שמן זית:
1. שמן זית עוזר לספיגת סידן ומינרלים.
2. מסייע בהפחתת רמות הטריגליצרידים בדם.
3. שמן זית מעכב את הזדקנות העור. הוא מכיל כמות גדולה של אנטי אוקסידנטים (פוליפנולים וויטמין E ).
4. בנוסף לכל אלה, שמן זית מפחית את הסיכון לחלות במחלות כמו מחלות לב, טרשת עורקים, סרטן המעי הגס, אסטמה וסכרת.
5. שלל הרכיבים הפעילים בשמן זית, ולא רק השומן החד בלתי רווי, פועלים יחד בסינרגיה, והיא המקנה לו את סגולותיו הבריאותיות מרחיקות הלכת.

לסיום, שמן זית הוא ללא ספק אחד השמנים הבריאים ביותר כיום. כדי להרוויח את יתרונותיו הבריאותיים הוא צריך להוות את מקור השומן העיקרי בתפריט.
דבר אחרון, לטעם והריח הנפלא של שמן הזית באוכל אין תחליף, אז למה שלא נהנה ממנו וגם נהיה בריאים?

אמיר גור לביא הוא מומחה 'זיתא'- בית בד גלילי
"זיתא" הוקם לפני כ– 16 שנה על רקע המגמה העולמית של מעבר לצריכת שמן הזית. לזיתא בית בד באזור התעשייה ציפורית שבצפון שבו עוברים הזיתים דרך כל שלבי הפקת השמן, מהזיתים ועד לבקבוק. 
לפני כחצי שנה רכשה קבוצת ויסוצקי מחצית מהבעלות על חברת זיתא, וכיום ויסוצקי מפיצה ומשווקת בלעדית את מוצרי החברה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר