סיורי המרכז להכרת תל אביב בחודש אוקטובר 2008

פינות נחבאות ביפו, רחוב ביאליק, המושבה הטמפלרית, בתי כנסת בצפון הישן ועוד סיורים מטעם המרכז להכרת תל אביב

יפו בין החומות עיר עתיקה בת 5,000 שנה
יום שישי 3.10.08, שעה: 10:00
מפגש: ליד השעון ביפו
מחיר: 30 ₪
מדריכה: ירדנה מנור
הסיור יתחיל בסקירה היסטורית קצרה של העיר ותיאור דמותה במאה ה-19 על חומותיה, ביצוריה, שעריה, נמלה והשטח הבנוי. בסיור יתואר גם תוואי החומה, סיפור כיבושה על ידי נפוליון ותוצאותיו הקשות. בהמשך יעבור הסיור ליד שרידי העיר שהתגלו בחפירות הארכיאולוגיות, ימשיך לאורך סמטאות רובע האומנים וירד לנמל. ליפו יש גם נקודת מבט יהודית וגם בה יגע הסיור: החל מהתהוותה של קהילת יהודי יפו והפיכתה למרכז הפעילות של היישוב החדש דרך התנתקותה מתל-אביב והפיכתה למרכז לאומני ערבי עוין ועד לכיבושה במלחמת העצמאות וסיפוחה לתל-אביב.

ת"א בתקופת המנדט הבריטי: הצהרת בלפור, מחתרות והעפלה "אלטלנה", סיום בכיכר אתרים
יום שישי 3.10.08 שעה 10:00
מפגש: רח' אלנבי פינת פינסקר
מחיר: 30 ₪
מדריך: מוטי קופר
מסלול הסיור יחל בכיכר מוגרבי, הנקראת גם ככר ב' בנובמבר, הצהרת בלפור, שם נתאר את האתרים ששרדו מהמנדט ואת סיפור ההצהרה. משם נלך לכיוון הים על רחוב אלנבי לרציף הרברט סמואל, הקרוי גם ככר האופרה או ככר הכנסת ובו נספר על הכנסת הראשונה ומי היה הרברט סמואל ובית האופרה שהיה במקום . נעבור משם לאורך הטיילת ובה נתעכב במקומות בהם עגנו אוניות המעפילים ומהן ירדו העולים הבלתי לגאליים לחוף, לבית הקפה הראשון – הקזינו של ת"א. מחוף פרישמן נעלה לרחוב הירקון ונסיים בכיכר אתרים.

ביאליק – הרחוב והאנשים
יום שבת 11.10.08, שעה 10:00
מפגש: רחוב אלנבי פינת ביאליק 1
מחיר: 30 ₪
מדריך: שולה וידריך
רחוב ביאליק, ביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, שיכן בזמנו את מיטב הסופרים, האמנים והמשוררים של התקופה. ברחוב זה גרו הצייר ראובן רובין, הסופרת דבורה בארון, המשורר יעקב כהן, הסטודיו של הצייר והסופר חיים גליקסברג. בבתי הקפה בפינה הסתופפו הבוהמה האומנותית של התקופה, כגון חנה רובינא, לאה גולדברג, שאול טשרניחובסקי, אלכסנדר פן ועוד. הרחוב עצמו הוא אחד הרחובות האריסטוקרטיים ביותר בת"א, ובו נוכל למצוא מדגם של כל סגנונות האדריכלות שאפיינו את העיר מאז ועד היום. הסיור יעבור בין הבתים הישנים של רחוב ביאליק ויספר את סיפוריהם של גיבורי התרבות של אותה תקופה.

המושבה הטמפלרית "שרונה" (הקריה בת"א)
יום רביעי (חוה"מ סוכות) 15.10.08, שעה 10:00
מחיר: 40 ₪
הרשמה במשרד: 03-5100337
מדריכה: דליה שוטלנד
הסיור יעבור ברחובותיה של המושבה ובין בתיה הישנים ששרדו ויספר את סיפורם של הטמפלרים לדורותיהם וכן נגלה גם הפתעות חדשות.

סוגרים את הים – מירושלים (החוף) ועד ליפו
יום חמישי (חוה"מ סוכות) 16.10.08, שעה 17:00
מפגש: ליד המזרקה ברחוב אלנבי
מחיר: 30 ₪
מדריך: מיכאל קרשון
הרשמה במשרד: 03-5100337
טיול ערב לאורך הטיילת מחוף ירושלים ועד ליפו העתיקה, לקראת סוף הקיץ וסגירת עונת הרחצה. הסיור יעבור במסגד חסן בק, הדולפינריום, חומות יפו העתיקה ואתרים נוספים בטיילת.

מדוע הוכרזה מדינת ישראל בשדרות רוטשילד 16 בתל אביב?
יום שישי 17.10.08, שעה 10:00
מחיר: 40 ₪, הביקור במוזיאון ההגנה בתשלום נוסף
מדריכה: ד"ר יעל ישראל
הרשמה במשרד: 03-5100337
הסיור משוחח על המהות התרבותית הציונית של שכונת אחוזת בית, הגרעין של העיר תל אביב, שהייתה רקע הולם להכרזת המדינה בה.
הסיור יעבור לאורך שדרות רוטשילד. נכיר דמויות של אישים וקובעי דרך חשובים בתולדות הישוב היהודי בארץ ישראל באותן שנים, שהתגוררו במקום.
במסגרת הסיור נכנס לביתו של אחד ממנהיגי הישוב אליהו גולומב – היום מוזיאון ההגנה- ונשמע את סיפור חייו ומפעלו.

בתי כנסת בצפון הישן (רחוב בן יהודה והסביבה)
יום שישי 17.10.08, שעה 10:00
הרשמה במשרד: 03-5100337
מדריכה: לאה ויליגר
בסיור זה נכיר את בתי הכנסת בצפון העיר. אלה הם בתי כנסת מודרניים, שהוקמו משנות השבעים ועד היום. בבתי כנסת אלה, שהוקמו במרכזי קהילה במעמד סוציו אקונומי גבוה, הושקע תכנון ארכיטקטוני מוקפד ובנייה מתוכננת ואיכותית.
הסיור יתחיל בבית כנסת "היכל יהודה" בבן סרוק 13, בו נראה את ביה"כ הסלוניקאי הידוע, המעוצב כצדפה. ממנו נעבור לב"כ ברח' צייטלין, שהוא ב"כ חדיש, שאין בו סמלים המתחברים אסוציאטיבית לבתי כנסת. אם יתאפשר הדבר נבקר בבית הכנסת של ביה"ח איכילוב, ונסיים בבית הכנסת ברח' מאנה, או סמאטס, בו מתפלל הרב לאו.

פינות חמד – גנים נסתרים לקראת הסתיו והשלכת (סיור באנגלית)
יום שישי 17.10.08, שעה 10:00
מפגש: רחוב שמעון התרסי פינת אושיסקין
מחיר: 30 ₪
מדריכה : יונה וייסמן
הרשמה במשרד: 03-5100337
הסיור יוצא בעקבות פינות החמד השקטות והירוקות שמחביאה תל אביב.
הסיור יתחיל מרח' שמעון התרסי וגן יוסף ברנדר. מהגן ניתן לצפות על ככר היל, המציינת את הנקודה בה עברו האנגלים את הירקון ב-1917 בכיבוש ישראל מהתורכים. במקום ניתן לראות גם חפירות ארכיאולוגיות מתקופת בית המקדש השני. נמשיך דרך הסמטאות הקטנות והרחובות הקרויים על שמות הנביאים, והפארקים החבויים. נעבור דרך שדרות נורדאו לפארק עם פסלו של האמן ברנרד רדר. נסיים את הסיור בפארק ארנון ובמבט לים מרחוב גורדון.

חוף הים – מ"מציצים" לבוגרשוב
יום שישי 24.10.08, שעה 10:00
הרשמה במשרד
מחיר: 30 ₪
מדריך: מוני איגר
לקראת סיום עונת הרחצה יוצא המרכז להכרת תל אביב בסיור בעקבות חוף תל אביב וסביבתו בשנות השלושים עד לשנות השבעים של המאה הקודמת. הסיור יעבור מחוף מציצים בעקבות סרטו המפורסם של אורי זהר, נמשיך דרך גן העצמאות, האנדרטה להנצחת הטייסים, דרך שרידי שכונת מחלול בהם נספר את סיפור השכונה. עוד נספר את סיפורם של כ"ג יורדי הסירה. משם נרד לאורך החוף ונתאר את הרקע הגיאולוגי ושימור החופים בישראל. נסיים בגן לונדון עם האנדרטה להנצחת ההעפלה.

שווקים סובבי יפו: שוק א-דיר, הדגים, הזונות – סיור עם טעימות
יום שישי 24.10.08, שעה 10:00
מפגש: ליד השעון ביפו
מחיר: 45 ₪
מדריכה: דבי חזון
בעקבות פריחתה של יפו במאה ה- 19 התפתחו בה השווקים, בעיקר סביב מה שמוכר היום ככיכר השעון: שוק התבלינים, השוק סביב ככר השעון, סוק א-דיר (שוק המנזר) ושוק הפשפשים. הסיור יעבור בין השווקים השונים ויספר את סיפורו של כל שוק ושוק.

בין שתיים לארבע לא מצלצלים בדלת – סיפורי העלייה הייקית
יום שישי 25.10.08, שעה 10:00
מפגש: רחוב בן יהודה 1
מחיר: 30 ₪
מדריכה: אילת אילון
הסיור יצא בעקבות היקים של תל אביב ויתובל באנקדוטות וסיפורים מרתקים מהווי הקהילה.

בעקבות לוחמים: כרתייה, שיירת גלאון, עירק אל מנשיה ובית גוברין
יום שבת 25.10.08, שעה 10:00
מפגש: בכניסה למצודת יואב – כביש 35 (אשקלון קריית גת)
מחיר: 25 ₪
מדריך: מודי שניר
סדרת הסיורים "בעקבות לוחמים". מסע בעקבות מבצעים וקרבות חשובים במורשת ישראל בתקופה שלפני מלחמת העצמאות. בסיור נשמע את הלוחמים מספרים בעצמם מחוויותיהם. הסיורים מתקיימים במכוניות פרטיות.

תמול שלשום בנווה שלום ובנווה צדק, לפי שי עגנון וסופרים אחרים
יום שבת 25.10.08, שעה 10:00
מפגש: בית הטקסטיל רחוב קאופמן 2 פינת רחוב שנקר
מחיר: 30 ₪
מדריכה: מלכה שפרונג
הספר תמול שלשום של ש"י עגנון, מתאר יותר מכל את האווירה ואורח החיים שהתנהל בשכונות נווה צדק ונווה שלום בימי העלייה השנייה. שכונות אלה שמשו רקע ליצירותיהם הרבות של הסופרים והמשוררים שחיו, אהבו וכאבו בהן. הסיור עוקב אחר פועלם של הסופרים שגרו בשכונות אלה, בעקבות ספריהם של עגנון ושל חיים באר.
הסיור יתחיל בבית הטקסטיל, משם יעבור למתחם בית הכנסת שערי תורה בו נהג להתפלל הרב קוק וש"י עגנון נכח בתפילותיו. הסיור ימשיך לתחנת הרכבת שעוברת תהליך של שימור בימים אלה, דרך קפה חרמון שהופיע בסיפוריו של עגנון, לעבר תמונת הסופרים שבמתחם סוזאן דלאל. הסיור ימשיך ברחובות השכונה, דרך גשר שלוש, בית לורנס, בית אבולעפיה, רח' רוקח (בית דבורה בארון), רח' אחווה (מגורי ש. בן ציון), בית ספר אוטונומיה, ששימש יותר מבית ספר רגיל והיווה מקום מפגש לאסיפות פועלים. הסיור יסתיים בשכונת מחנה יוסף.

פינות נחבאות ביפו – מסע היסטורי מרתק ביפו של המאה ה- 19
יום שבת 31.10.08, שעה 10:00
הרשמה במשרד: 03-5100337
מחיר: 40 ₪
מדריך: רוני פטיק
הסיור יתחיל בכיכר השעון, משם נמשיך עד לטיילת של יפו. נכנס מבעד לשער העיר בחומת העיר העתיקה, דרך סמטאותיה ונצפה משם על ארכיטקטורת הגגות הייחודית. נגיע לכנסיית סנט פטר, נפענח את פסל האמונה, משם נצא לרח' יפת, בו עברה דרך עזה, לאורכה פזורים מונומנטים נוצריים שפעלו במאה התשע עשרה, נשמע את סיפורי העיר ואגדותיה, נשוטט בסמטאות האומנים, לסיום נרד לנמל יפו

המרכז להכרת תל אביב במגדל שלום
אחד העם 9 ת"א
פתוח בימים: א-ה 10:00-17:00 וביום ו' 10:00-12:00
טל' 03-5100337, 03-5177304
הסיורים מתחילים בשעה 10:00 והתשלום הוא 30 ₪
(אלא אם צוין אחרת, לא כולל כניסה לאתרים)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר