סיורי המרכז להכרת תל אביב – ינואר 2008

שוק הפשפשים, ושווקים ביפו – יום שישי 11.01.08: בעקבות פריחתה של יפו במאה ה-19 התפתחו בה השווקים, בעיקר סביב מה שמוכר היום ככיכר השעון: שוק הפשפשים, שוק התבלינים, השוק סביב ככר השעון, סוק א-דיר (שוק המנזר) ושוק הדגים. הסיור יעבור בין השווקים השונים, ויספר את סיפורו של כל שוק ושוק

מדוע הוכרזה מדינת ישראל בשדרות רוטשילד 16 בתל אביב?
יום שישי 11.01.08, שעה: 10:00
מחיר: 40 ₪
מדריכה: ד"ר יעל ישראל
הרשמה במשרד: 03-5100337
הסיור משוחח על המהות התרבותית הציונית של שכונת אחוזת בית, הגרעין של העיר תל אביב, שהייתה רקע הולם להכרזת המדינה בה.
זו תל אביב הקטנה שגרו בה בשנות המנדט הבריטי, דמויות מרכזיות ומייצגות של הציונות על גווניה, כולן דמויות חשובות ונערצות אצל רוב הישוב היהודי בארץ. הנהגת הישוב ובראשה דוד בן-גוריון, בחרה להכריז על מדינת ישראל בביתו של מאיר דיזנגוף, מראשוני אחוזת בית, מנהיגה הנערץ, שהוביל את תל אביב להיות העיר העברית המובילה בארץ ישראל. ההנהגה בחרה במקום משום שהוא שידר ציונות ועבריות שורשית ומשפחתיות במובן הלאומי.
הסיור יעבור לאורך שדרות רוטשילד ונכיר דמויות של אישים וקובעי דרך חשובים בתולדות הישוב היהודי בארץ ישראל באותן שנים, שהתגוררו במקום.
במסגרת הסיור ניכנס לביתו של אחד ממנהיגי הישוב אליהו גולומב – היום מוזיאון ההגנה – ונשמע את סיפור חייו ומפעלו.

שוק הפשפשים, ושווקים ביפו
יום שישי 11.01.08, שעה: 10:00
מפגש: יפו, ליד השעון
מחיר: 30 ₪
מדריכה: דבי חזון
בעקבות פריחתה של יפו במאה ה-19 התפתחו בה השווקים, בעיקר סביב מה שמוכר היום ככיכר השעון: שוק הפשפשים, שוק התבלינים, השוק סביב ככר השעון, סוק א-דיר (שוק המנזר) ושוק הדגים.
הסיור יעבור בין השווקים השונים, ויספר את סיפורו של כל שוק ושוק.

ישן בצל חדש-שימור בתים בתל אביב
יום שבת 12.01.08, שעה 10:30
מפגש: רח' אחד העם 14, ליד מגדל שלום
מחיר: 30 ₪
מדריכה: תהילה קניגשטיין
בתל אביב קיים מפגש מרתק בין ישן לחדש כשהבתים הקטנים והישנים חוסים בצילם של גורדי שחקים. במרכזי העיר עוברים המבנים תמורות רבות, ובתים ישנים שומרים על "הגחלת" על ידי פעולות שימור שונות.
הסיור יעבור בין בתי ת"א הקטנים ונתבונן במפגש, הקשה לעיתים, שבין ישן לחדש בת"א. נבדוק מה קרה לקיוסק הראשון, לבית עקיבא אריה וייס, פסאג' פנסק, בית מאני, מגדל המים, בית הפגודה, ועוד. נדבר על התמורות שעובר מרכז ת"א ונסקור שיטות שימור שונות – שיפוץ, שיחזור וכו'.
סיור ארכיטקטורה בעקבות סיפורי הבתים מאחוזת בית ועד לבתי הבאוהאוס, סיפור שימור בתים בתל אביב וסיפור האנשים שהתגוררו בבתים אלו לאורך כל התקופה.

פריחה גסיסה והתחדשות ברחוב דיזינגוף, בתי הקפה וכל השאר
יום שבת 12.01.08, שעה 10:00
מפגש: כיכר דיזינגוף, פינת רחוב זמנהוף
מחיר: 30 ₪
מדריכה: איילת איילון
רחוב דיזינגווף היה הלב התרבותי והצרכני של תל אביב. היו לו המוניטין של "חלון הראווה" הראשי והמפואר של תל אביב. אין מדובר בסתם רחוב, אלא כזה שהיה למושג ולמיתוס של התרבות הפופולארית הישראלית ולחלק מתדמיתה של העיר. אי שם בשנות ה-70 הפך הרחוב לעגום וזול, כשגל הפיגועים של שנות ה-90 סתם את הגולל על הרחוב והובילו לתקופה של שקיעה ותרדמת.
בשנים האחרונות מגלה הרחוב סימני התעוררות, הסוחרים בעזרת העירייה עושים מאמצים להשיבו לחיים . בתהליך איטי ובהתמדה, חוזרים לרחוב בתי קפה איכותיים ושבות לככב חנויות מעצבים יוקרתיות, בעיקר בחלקו הצפוני של הרחוב, ושוב הרחוב מלא ב"יפים יפות".
זהו סיור של הרבה נוסטלגיה. הסיור יעבור לאורך הרחוב והכיכר ונשמע את סיפורם של בתי הקפה והמבקרים בהם אז והיום, החנויות הנפלאות והמיוחדות שפעלו בו ובתי הקולנוע של פעם. בקיצור, הרבה געגועים אל מה שהיה ותקווה "לשוב ולהזדנגף" כמו שנהגנו פעם.

שכונת פלורנטין וחגיגת ט"ו בשבט בשוק לוינסקי (כולל ביקור במוזיאון הלחי)
יום שישי 18.01.08
מחיר: 50 ₪
מדריך: מוני איגר
הרשמה במשרד: 03-5100337
שכונת פלורנטין היא שכונה עממית שנבנית בסוף שנות העשרים על ידי דוד פלורנטין על אדמה שקנה. השכונה נבנית בשלבים, שעתידה לשמש לתעשייה ושירותים, והקומות העליונות שימשו למגורים. השכונה בנויה בסגנון באוהאוס אקלקטי. בשכונה קיימת תופעה סוציולוגית הקרויה "שרשור" של עסקים – רחוב של תבלינים (לוינסקי), רחוב של מוצרי חשמל וכו'.
בסיור נעבור ברחובות השכונה, נבקר ונטעם מאכלים משוק לוינסקי, נשמע על ההיסטוריה ונסיים בביקור במוזיאון הלח"י.

ביאליק – הרחוב והאנשים
יום שישי 18.01.08, שעה 10:00
מפגש: רחוב ביאליק פינת רחוב אלנבי
מחיר: 30 ₪
מדריכה: שולה וידריך
רחוב ביאליק, ביתו של המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק, שיכן בזמנו את מיטב הסופרים, האמנים והמשוררים של התקופה. ברחוב זה גרו הצייר ראובן רובין, הסופרת דבורה בארון, המשורר יעקב כהן, הסטודיו של הציר והסופר חיים גליקסברג. בבתי הקפה בפינה הסתופפו הבוהמה האומנותית של התקופה, כגון חנה רובינא, לאה גולדברג, שאול טשרניחובסקי, אלכסנדר פן ועוד. הרחוב עצמו הוא אחד הרחובות האריסטוקרטיים ביותר בת"א, ובו נוכל למצוא מדגם של כל סגנונות האדריכלות שאפיינו את העיר מאז ועד היום.
הסיור יעבור בין הבתים הישנים של רחוב ביאליק, ויספר את סיפוריהם של גיבורי התרבות של אותה התקופה.

בעקבות הספר "הפנתאון של תל אביב", סיור בבית העלמין ברחוב טרומפלדור
יום שישי 18.01.08
מחיר: 30 ₪
מדריך: יעקוב מרקל
הרשמה במשרד: 03-5100337
בבית העלמין ברחוב טרומפלדור קבורים ראשי התנועה הציונית, הסופרים, המשוררים והעסקנים שבנו את תל אביב.
הסיור יעבור בין קבריהם של המשורר הלאומי ח.נ ביאליק, מקס נורדאו, אחד העם, הסופרים אברהם דרויאנוב, לחובר, אשר ברש, רה"מ שרת, רה"מ בן גוריון, מצבות קברי האחים של פרעות תרפ"ט וכו'.

מוסדות נוצריים ביפו
יום שבת 18.01.08, שעה 10:00
מפגש: יפו, ליד השעון
מחיר: 30 ₪
מדריכה: מלכה שפרונג
החל מהמאה ה-18 יפו קיבלה אופי נוצרי יותר: כל מדינות אירופה רצו לקבע את אחיזתן בעיר ולכן הקימו בה מוסדות דתיים וחינוכיים רבים. כך צצו ברחבי העיר כנסיות, מנזרים ובתי ספר נוצריים מכל זרמי הנצרות. במהלך הסיור נלמד להכיר את הזרמים השונים בנצרות, ופעילותם של המסיונרים בה, בעיקר במאה ה-19.
הסיור יתחיל בכיכר השעון בה נבקר בסוק-א-דר (=שוק המנזר) הממוקם במתחם שמול השעון. מסוק א דר נעלה במעלה רחוב יפת, בו מרוכזים מספר רב של בתי ספר, בתי חולים , כנסיות ובית קברות השייכים לזרמים שונים בכנסיה הנוצרית. נגיע לכנסיית סנט אטיין, ממנה לכנסיה הקופטית. מיפת נפנה לשכונה המרונית, בה נמצאת הכנסייה המרונית, לידה שוכנת הכנסייה היוונית הקתולית. ייתכן ביקור באחת הכנסיות.

בעקבות לוחמים: פרשת היוצק, קרב תל גיבורים, החרמת הנשק בחולון (לח"י)
יום שבת 19.01.08, שעה 10:00
מפגש: חולון, ליד הפילבוקס בתל גיבורים סמוך לבית החולים וולפסון
מחיר: 25 ₪
מדריך: מודי שניר
סדרת הסיורים "בעקבות לוחמים". זהו מסע בעקבות מבצעים וקרבות חשובים במורשת ישראל בתקופה שלפני מלחמת העצמאות. בסיור נשמע את הלוחמים מספרים בעצמם מחוויותיהם. הסיורים מתקיימים במכוניות פרטיות.

נווה צדק – חדש מול ישן, סיפורי בתים
יום שישי 25.01.08, שעה 10:00
מפגש: ככר סוזן דלאל
מחיר: 30 ₪
מדריכה: ירדנה מנור
נווה צדק היא השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות יפו ב-1887, שממנה צמחה שכונת אחוזת בית. עם השנים סימנה השכונה את צמיחת התרבות התל אביבית, והסתופפו בה יחד משוררים, אומנים, סופרים ועיתונאים.
הסיור יעבור בין הסמטאות הציוריות של השכונה, ובו נוכל לפגוש את האנשים שהקימו אותה וחיו בה.

האנשים שעושים את תל אביב
יום שישי, 25.01.08
מפגש: רח' נחמני פינת שדרות רוטשילד
מחיר: 30 ₪
מדריכה: לאה וילינגר
הסיור הנו הראשון בסדרת מפגשים עם אנשים שתל אביב עבורם היא לא רק בית אלא גם מקור השראה. בין האנשים המעניקים לתל אביב את צביונה המיוחד אנו פוגשים מעצבים אספנים, אמנים ובעלי מקצועות ייחודיים.
הסיור הזה מתמקד ב"לב העיר", ברחובות נחמני ומזא"ה, בהם מצויים בתיה המיוחדים של תל אביב, "שכיות חמדה " משנות העשרים. בסיור נבקר גם בבית באוהאוס משוקם שתוכנן על ידי מנדלסון, ממובילי הסגנון בשנות השלושים של המאה ה- 20.

שכונת כרם התימנים – סימטאות, חצרות ושוק הכרמל
יום שבת 26.01.08, שעה 10:00
מפגש: רחוב גאולה פינת רחוב אלנבי
מחיר: 30 ₪
מדריך: מוטי קופר
שכונת כרם התימנים, הקרויה גם "חראת אל תנאק" (שכונת הפחים) נוסדה ב-1905. השכונה קרויה כרם התימנים, בשל ריכוז של 100% מיוצאי תימן שהתקבצו בה והכרמים שהיו בה בראשיתה. התימנים החלו להגיע אליה החל מ-1882 בשלושה גלי עליה המוניים. בשכונה, שהייתה מאז ומתמיד שכונת מצוקה, עסקו במספר עיסוקים ייחודים – ניפוי נוצות למצעים, מיילדת שריפאה באמצעות שיטות מיסטיות ועוד.
הסיור יעבור בשכונה, ויצבע את רחובותיה בסיפורים של פעם.


המרכז להכרת תל אביב
פתוח בימים א-ה בשעות 10:00-17:00, יום ו' 10:00-12:00
טלפונים: 03-5100337, 03-5177304



כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר