סיורי מרץ 2009 של המרכז להכרת תל אביב

סיורים בנחלת בנימין, שכונת מונטיפיורי, נווה צדק ועוד מגוון סיורים של המרכז להכרת תל אביב

6.03.2009, יום שישי – מדוע הוכרזה מדינת ישראל בבית דיזנגוף?
שדרות רוטשילד 16, מדריכה: ד"ר יעל ישראל, הרשמה בטל. 03-5100337
בית דיזנגוף, היכל העצמאות – בית שסגר מעגל. הבית שעומד על גבעת החול עליה נערכה הגרלת המגרשים לעיר העברית הראשונה. בבית זה הוכרזה גם עצמאותה מדינת ישראל. הסיור, שיעבור לאורך שד' רוטשילד, יספר על תחנות בדרכה של המדינה שבדרך (בית ההגנה) מול הסיום הדרמטי בבית דיזנגוף, הוא ההכרזה על המדינה.

6.03.2009, יום שישי – "בין שתי תחנות": לאורך המסילה – מתחנת הרכבת הבריטית לתחנה העות'מאנית
מדריכה: לאה וילינגר. הרשמה בטל. 03-5100337
אחת הפעולות הראשונות של הבריטים בארץ בתום מלחמת העולם הראשונה הייתה הקמת בית מכס ובניית תחנת רכבת בקצה המזרחי של תל אביב. מסילת הברזל בין יפו וירושלים הונחה בשנת 1892 – הראשונה בכל המזרח. הרכבת הייתה כ"מרכבת אש" בעיני התושבים. נחום גוטמן מקדיש חלק מזכרונותיו לרכבת הקיטור.
הסיור יעקוב אחר תוואי מסילת הברזל בין יפו לירושלים בחלק שבין שתי התחנות -הבריטית והעותומאנית. הסיור יצא מבית המכס, רחוב הרכבת פינת לבונטין, ויעבור לאורך מסילת הברזל עד תחנת הרכבת העותומאנית ביפו. לאורך המסלול נראה את פרויקט שימור של מושבת הטמפלרים. לסיום – ביקור בתחנה שעוברת שיפוץ בימים אלה, בה נעשות פעולות שימור ושיקום של בית וילנד והתחנה עצמה.
7.03.2009, שעה 10.30 – שבת פורים בת"א הקטנה – על העדלאידע ועל בתים בתחפושת
מדריכה: תהילה קניגשטיין, הרשמה בטל. 03-5100337
אחד ממנהגי החג הידועים הוא ההתחפשות. אך האם בית יכול גם להתחפש?
האם הוא יכול להיות דומה לאוניה? או להתחפש לריץ'-רץ'? ומה בנוגע לבית פריסאי שעטה עליו מלבושי פרס ומדי?
סיור לבעלי דמיון עשיר לאורך נתיב העדלאידות ברחוב אלנבי, בו נספר גם על חגי הפורים של פעם ואיך הצליחה העדלאידע להפוך ממנהג של גויים למסורת ארץ ישראלית.

7.03.2009, שבת יפו – סיפורי מלחמות לציון 210 שנים לכיבוש יפו על-ידי נפוליון
מדריך: מיכה קרשון, המפגש ליד השעון ביפו
במחצית הראשונה של שנת 1799, עולה נפוליון ממצרים בסערה ומותיר אחריו שובל של הרס המותיר את רישומו לזמן רב. בדרכו ממצרים לעכו, חולף נפוליאון ביפו ומשתלט עליה ב- 7 במרץ 1799. בכך, הצטרף נפוליון לשורה ארוכה של כובשי העיר, ששמו להם למטרה להשתלט על יפו בשל היותה עיר הנמל הקרובה ביותר למצרים, שיכולה לשמש בסיס לוגיסטי חשוב ועמדת שליטה על כל נתיבי השייט באגן המזרחי של הים התיכון.
בסיור נכיר מספר מערכות מלחמתיות אשר התחוללו במרחב העיר יפו החל מן המאה ה-15 לפנה"ס ועד לאירועי מלחמת העצמאות, וננסה להבין את הסיבות להיותה יעד "פופולארי" לכיבוש.

7.03.2009, יום שבת – תולדות המושבה האמריקנית–טמפלרית ביפו
מדריכה: מלכה שפרונג. המפגש בשעה 11.00 ברחוב אילת 14
הטמפלרים היו כת נוצרית שהגיעה מגרמניה להתיישב בארץ באמצע המאה ה- 19. הטמפלרים, שהביאו איתם חידושים חקלאיים מאירופה, הקימו בארץ מספר מושבות חקלאיות. חלקם הגיעו להתיישב ביפו ובשרונה, שהיא כיום קרית הממשלה בתל אביב. בה הקימו מושבה חקלאית לתפארת שכללה בית בד, יקב ועוד. בתקופת מלחמת העולם השניה, הטמפלרים, שהגיעו מגרמניה כאמור, גורשו על ידי הבריטים לאוסטרליה, כיוון שנתפסו כאויב זר. המושבה הועברה במסגרת השילומים לממשלת ישראל, וזו הקימה בה את הקריה והמקום היה מקום הולדתו של חיל האוויר הישראלי הצעיר. הסיור יעבור ברחובותיה של המושבה ובתיה הישנים ששרדו ויספר את סיפורם של הטמפלרים לדורותיהם.

13.03.2009, יום שישי – "מציצים ללונדון"
מדריך: מוני איגר. הרשמה בטל. 03-5100337
הסיור יחל בחוף מציצים, בו יסופר סיפורו בעבר ובהווה, דרך נקודות מבט שונות: אורי זוהר וחבורתו, גן העצמאות המשתקם ואנדרטת ההנצחה ועוד. נעלה לרכס הכורכר לשרידי שכונת מחלול. הסיור יסתיים בגן לונדון ליד אנדרטת ההעפלה עליה המציינת את תקופת ההעפלה דרך חופי תל אביב.

13.03.2009 שישי באנגלית: סיפורי נווה צדק
מדריכה: יונה וייסמן. הרשמה בטל. 03-5100337
נוה צדק היא השכונה הראשונה שנבנתה מחוץ לחומות יפו ב- 1887, וממנה צמחה שכונת אחוזת בית. עם השנים סימנה השכונה את צמיחת התרבות התל אביבית – הסתופפו יחד משוררים, אומנים, סופרים ועיתונאים. הסיור יעבור בין הסמטאות הציוריות של השכונה, ובו נוכל לפגוש את האנשים שהקימו אותה.

13.03.2009, יום שישי במושבה גרמנית-אמריקאית – כיצד הכשירו גרמנים ואמריקאים את הרקע לעליות הראשונות לא"י
מדריכה: ירדנה מנור בתשלום: 45 ₪ המפגש ברח' אילת 19 במסעדת קרן
בסוף המאה התשע עשרה, החלה התעוררות משיחית בקרב התנועות הפרוטסטנטיות. הללו ביקשו לגאול את היהודים בארץ ישראל על מנת להביא להגעת המשיח. בשנות השמונים של המאה ה-19, עלו האמריקאים ושנתיים אחריהם עלו הטמפלרים. הללו הקימו את השכונה האמריקאית גרמנית ביפו.
הסיור יעבור דרך בתי העץ הישנים של השכונה. במהלך הסיור נספר על גורג' ג'ושוע אדאמס מנהיג הקבוצה האמריקאית וקהילתו, נבקר ב"בית עמנואל" שם שכן בעבר "גן הברון" הגן המפורסם שטפח הרוזן הרוסי פון אוסטינוב, נעלה לתצפית על גג המלון המפואר hotel du parc ביפו, בו התאכסן קיסר גרמניה בביקורו בארץ הקודש שם נצפה גם בשקופיות באדיבות מר פדרו.
נמשיך לכנסיית עמנואל היפה ונאזין לכמה קטעי נגינה בעוגב עליו מפליא לנגן מר חואן. נמשיך במעלה רחוב אילת בואכה שרידי שכונת "וולהלה" הטמפלרית שנשקה לנווה צדק, ונסיים בפינת רח' שלוש שם שכנו זה לצד זה בית הקפה המפורסם "לורנץ" והקונסוליה הגרמנית.

14.03.2009, שבת – נווה צדק: סיפורי נשים
מדריכה: שולה וידריך. המפגש ליד הקופות בסוזאן דלל
הסיור יתמקד בדמויות הנשים, שנטלו חלק בגיבוש חיי התרבות בשכונת נווה צדק, ובהם הסופרת דבורה בארון, הציירת אירה יאן, הפסלת חנה אורלוף, והגברת צינה דיזנגוף. הסיור יעבור בין הסמטאות הציוריות של השכונה, ויספר את סיפורן של הנשים.

20.03.2009, יום שישי בנחלת בנימין – הרחוב ונפלאותיו
מדריכה: דבי חזון. הרשמה בטל 03-5100337
שכונת נחלת בנימין הוקמה ב- 1911 והסתפחה לתל אביב שנה לאחר מכן. הרחוב הפך לרחוב מסחרי וחלק ניכר מבתיו נבנו מחדש לאחר שהבתים הראשונים בעלי קומות ספורות נהרסו, עליהם הוקמו בתים בעלי קומות רבות עם מקומות רבים יותר לחנויות. בשנות השלושים הפך למסחרי. בשנים האחרונות הפך למדרחוב ולמרכז בילוי בערבים בחמש עשרה השנים האחרונות.
נסייר בחלק מרחוב נחלת בנימין, השכונה השנייה של תל אביב, נכיר את הרקע להקמת תל אביב והקמת השכונה, נסייר במדרחוב ונכיר את בתיו ויושביהם, נצא מהמדרחוב ונמשיך לאורך רחוב נחלת בנימין ונציין בתים חשובים לאורך הרחוב עד לרחוב לוינסקי.

21.03.2009, שבת – פסלי חוצות בשדרות ובכיכרות תומרקין, סיגל פרימור, מיכה אולמן ועוד
מדריכה: ציפי פרימור, המפגש בככר רבין ליד פסל תומרקין
פסלי חוצות מעטרים את רחבי תל אביב ויוצרים מוזיאון פתוח ברחבי העיר. פסלים כאלה מיועדים להראות מרחוק, אך ניתן גם לגעת בהם ולחוש אותם מקרוב.
מסלולנו יחל בפסל השואה והתקומה של יגאל תומרקין בככר רבין ויעבור דרך שדרות חן עד לשדרות רוטשילד לאורכם פזורים פסלים של מיטב פסלי ישראל, כגון תומרקין, סיגל פרימור, קדישמן, גד אולמן ועוד.

27.03.2009, יום שישי בשעה 9.00 – בשכונת פלורנטין ובשוק לוינסקי כבר הייתם? טעימות, צבעים, מאפים ותבלינים כולל ביקור במוזיאון הלח"י
בתשלום: 55 ₪ מדריכה: דליה שוטלנד. הרשמה בטל. 03-5100337
שכונת פלורנטין היא שכונה עממית שנבנתה בסוף שנות העשרים על ידי דוד פלורנטין על אדמה שקנה. השכונה נבנתה בשלבים, שעתידה לשמש לתעשיה ושירותים, והקומות העליונות שימשו למגורים. השכונה בנויה בסגנון באוהאוס אקלקטי. בשכונה קיימת תופעה סוציולוגית הקרויה "שרשור" של עסקים – רחוב של תבלינים (לוינסקי), רחוב של מוצרי חשמל וכו'.
בסיור נעבור ברחובות השכונה, נבקר ונטעם מאכלים משוק לוינסקי, נשמע על ההיסטוריה ונסיים בביקור במוזיאון הלח"י.

27.03.2009, יום שישי – שכונת מונטיפיורי
מדריך: יעקב מרקל. הרשמה בטל. 03-5100337
ב- 1855 מגיע משה מונטיפיורי עם רעיתו יהודית לארץ, ורוכש פרדס ליד יפו. הפרדס עבר גלגולים רבים, עד שנמכר לבסוף לחברת נדל"ן שחילקה אותו למגרשים כדי להקים עליו את שכונת "גנניה", שהיא שכונת מונטיפיורי (1924). בשדרה נסללו שדרות הקרויות על שם רעייתו של מונטיפיורי, יהודית. השכונה הצטרפה לתל-אביב ב- 1941 .
מסלול הסיור יחלוף על פני רחובות השכונה, ויספר את סיפורי הבתים, השכונות והאישים שחיו והקימו אותה. נעבור על פני מגדל המים ובו נספר את סיפור המהנדס שבנה אותו ורציחתו התמוהה. נעצור ליד המקום ההיסטורי שהשפיע על מונטיפיורי לרכוש את הפרדס, נתעכב ליד בתי הכנסת של השכונה על עדותיה השונות ונציץ לעבר ואדי מוסררה-נחל איילון.

28.03.2009, שבת – "נווה צדק ונווה שלום" השכונות היהודיות הראשונות של יפו
מדריך: מוטי קופר, המפגש ברח' לילינבלום 2 ליד ראינוע "עדן"
בשלהי המאה התשע עשרה מתחיל תהליך יציאה מהחומות עקב התפתחות כלכלית ותנאי ההגיינה הלקויים ביפו. היהודים יוצאים לנווה צדק ושלוש שנים מאוחר יותר לנווה שלום. נווה צדק הוקמה על ידי קבוצה, בעוד שנווה שלום היתה מפעל של אדם אחד – זרח ברנט.
הסיור יעבור דרך רחובות השכונות הראשונות של תל אביב ובהן נספר את סיפורם של מקימי השכונה והאנשים שחיו בה.

הסיורים מתחילים בשעה 10:00 והתשלום הוא 30 ₪ אלא אם צויין אחרת
מגדל שלום, אחד העם 9 ת"א טל. 03-5100337, 03-5177304

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר