על סגולות המרפא של פירות יבשים

מה היתרונות והחסרונות התזונתיים בייבוש פירות? למי מותר ולמי לא מומלץ לאכול פירות יבשים? מהן הסגולות הרפואיות בסיוע לעיכול וכתוסף יומי? הפירות כמקור אנרגיה לסובלים מתת משקל

ט"ו בשבט הגיע – חג לאילנות. טו בשבט הגיע – חג הקלוריות? אין ספק כי מדובר באחד החגים המשמחים ביותר על לוח השנה. ובישראל, כמו בכל חג אחר, צריך גם לפתוח שולחן ולהתחיל לאכול.
שולחן החג של ט"ו בשבט עמוס במטעמים רגילים, ואיתם התוספת שאי אפשר לוותר עליה של פירות יבשים. חוסר זהירות והגזמה יתרה במצוות אכילת הפירות היבשים עלול לעלות לנו ביוקר ובערכים קלוריים מוגזמים. מה כדאי לנו לדעת על החג הזה, מצידו המושכל של השולחן?

מהם פירות יבשים?

פירות יבשים הינם פירות שעברו תהליך של יבוש, חלקם באופן טבעי בעזרת השמש לאורך זמן רב, ומרביתם, בעולמנו התעשייתי, עוברים זאת באמצעות תהליך ממוכן של הפעלת תנורים בחום נמוך לאורך זמן רב. כמעט כל פרי ניתן לייבש, וככל שגודלו וקוטרו קטנים באופן יחסית, התוצאה תהייה טובה יותר. לפיכך התמרים, התאנים, הענבים שהופכים לצימוקים הם הפופולריים ביותר.
בשנים האחרונות מייבשים בעזרת טכניקות מתקדמות גם פירות גדולים יותר, ועל שולחן החג המסורתי נוספו גם תפוחים מיובשים, אננס, אפרסמון וכמעט כל מה שניתן להעלות על הדעת.

מה היתרון בייבוש פירות?

טכניקת יבוש הפירות התפתחה בעת העתיקה, בעת שלא היו אמצעי קירור. זו הייתה הדרך היחידה בה יכלו סוחרים להעביר את פלאי מרכולתם על פני יבשות וימים, ולהציע פירות הגדלים בארצות מסוימות לארצות אחרות. לפירות היבשים חיי מדף ארוכים מאד לעומת פירות רגילים. כך ניתן בעצם ליהנות במשך כל השנה ובכל העונות כמעט מכל פרי שהוא, בכל מקום שהוא.

רק יתרונות?
ובכן, מסתבר שלא. בתהליך הייבוש מאבדים הפירות את רוב משקלם המקורי, והם מצטמקים לכדי גרסה זעירה במיוחד של הפרי המקורי. המים, שהם מרכיב מרכזי בפירות, מוצאים מהם לחלוטין על מנת למנוע את תהליך הריקבון. לתהליך הייבוש, אם כן, שתי תוצאות תזונתיות שליליות. האחת היא שוויטמין C בכל הפירות פשוט נעלם במהלך התהליך בשל הייבוש, וכמו כן ריכוז הסוכר בפרי יבש גבוה פי כמה מזה שבפירות טריים. על אותה כמות מבחינת משקל של פרי, נשלם בערכים קלוריים לעתים גבוהים פי 10 ממה שהיינו משלמים על אכילת פירות טריים. ריכוז הסוכרים בפירות יבשים הוא גבוה מאד, והם אינם מומלצים לצריכה שוטפת אצל חולי סכרת, אך בה בעת מהווים מתן זריקת מרץ ועידוד בעת נפילת סוכר, והם מקור אנרגיה מצוין לסובלים מתת משקל.

מרבית הפירות היבשים המיובשים בצורה טבעית הם ללא תוספי מזון, אבל בזנים התעשייתיים יותר יש להקפיד על כך שאין תוספים וחומרים משמרים. מומלץ מאד לצורך פירות יבשים אורגנים, ללא תוספים וללא חומרי צבע וטעם אשר נועדו ליפות את הפרי ולהגיע להישגים שמרביתם נועדו להרשים את הקונים בצבעים ולהאריך את חיי המדף אפילו יותר – אין בכך צורך, וזו החמצה של העניין כולו.

בשנים האחרונות הגיעו לשוק זנים רבים של פירות יבשים צבועים ובעלי תוספי מזון מיותרים. קל לזהות אותם לפי הצבעים הבוהקים שלהם. הימנעו מצריכתם ככל שניתן. חלקם פשוט מכילים חומרים מסוכנים לבריאות, כגון גופרית דו חמצנית וחומרי זיגוג. אוהבים להשמיץ את הפירות היבשים בגלל הערכים הקלוריים הגבוהים שלהם, אבל אין ספק שהם עדיין תוסף המזון והסוכר הטבעי המועדף על פני שוקולדים ומתוקים מלאכותיים אחרים. צריכה נכונה שלהם בכמויות נמוכות יכולה לשפר מצב רוח, ולסייע לנו להחזיק מעמד גם בעת דיאטה.

מכורים לשוקולד שיחליפו את ההתמכרות הזו בפירות יבשים בכמויות מדודות, יצליחו לספק את "החשק למתוק" תוך כדי שמירה טובה יותר על ערכים קלוריים ובריאותיים – כל עוד הצריכה מדודה ומחושבת. לפירות יבשים רבים יש גם סגולות רפואיות אחרות, כגון סיוע בעיכול, והם מומלצים כתוסף יום יומי קבוע. ובאוכל, כמו באוכל, כמויות ומידות יכולים לסייע לנו לעבור גם את החג הזה בשלום.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י המרכז לטיפול בהשמנת יתר מקבוצת אסיא מדיקל, במתחם אסותא בת"א.
טל. 03-5228088, www.hashmana.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר