פותחים פה לסייטן: חומר הגלם הצמחוני המככב במסעדות היוקרה של ניו יורק ואלטרנטיבה לבישול עם בשר – עכשיו בישראל

הסייטן המשווק בארץ מיוצר על-ידי "טבע דלי" במפעל "העבריים" בדימונה, בעבודה ידנית, תוך שימוש בקמח מלא. הסייטן עשיר ברכיבים תזונתיים: 30 אחוזי חלבון, כ-136 קלוריות למאה גרם, אפס אחוזי שומן, וכ-800 מ"ג סידן למאה גרם (פי 8 מגבינה לבנה)

סייטן (Seitan) מוגדר ע"י חסידיו כאלטרנטיבה הצמחית הקרובה ביותר לבשר מבחינת מרקם וטעם, ומקורו בחיטה. הסייטן נוח לעיבוד, מרקמו סיבי בדומה לבשר, והוא סופג טעמים בקלות. לכן הסייטן אופטימלי לבישול: מצד אחד ניתן להקנות לו כל טעם, ומצד שני הוא אינו זקוק כמעט לבישול נוסף. הוא אינו מתכווץ בתהליך הבישול, אלא רק סופג את טעמי התבשיל. תכונות אלה הופכות אותו לדברי המשווקים להיות האלטרנטיבה המובילה למוצרים ותבשילים דמויי בשר באירופה וארה"ב.

הסייטן מזכיר במרקמו בשר בקר. עד היום ניתן היה לטעום סייטן רק ב"טעם החיים", המסעדות הטבעונית של "העבריים" (רח' בן יהודה 60 בת"א, ורח' מגדל הרכבת 6 בב"ש). כעת ניתן לרכוש סייטן גולמי בישראל, כמו בארה"ב ובאירופה. הסייטן המשווק בארץ מיוצר על-ידי "טבע דלי" במפעל "העבריים" בדימונה, בעבודה ידנית, תוך שימוש בקמח מלא. הסייטן עשיר ברכיבים תזונתיים: 30 אחוזי חלבון, כ-136 קלוריות למאה גרם, אפס אחוזי שומן, וכ-800 מ"ג סידן למאה גרם (פי 8 מגבינה לבנה).

ניתן למצוא את הסייטן בבתי טבע או לבקש מהמכולת/סופרמרקט להזמינו. הוא נמכר כגוש, טרי (מצונן) או קפוא.
מחירו של הסייטן זול מאוד ביחס לתחליפי בשר, ואף ביחס לבשר: 22-27 ₪ לקילו.
גוש ממוצע, השוקל בסביבות ה-400 גרם ומספיק למספר מנות, יעלה לפיכך רק 8.80-10.80 ₪.

במקביל לסייטן הגולמי תחל "טבע דלי" לשווק ארוחות קפואות על בסיס סייטן: "גולש" ו"מוקפץ".

"השחורים העברים" והסייטן
הסייטן המשווק כעת בישראל מיוצר במפעל "העבריים" בדימונה. הסייטן משמש את הקהילה, לצד הטופו, כחומר הגלם החלבוני הבסיסי והחשוב ביותר במטבחם. העבריים הגיעו לישראל מארה"ב (דרך ליבריה) ב-1969 מתוך אמונה כי הם נצר לעשרת השבטים האבודים, והקימו קהילה צנועה ומשגשגת, המקיימת את עצמה.

כיום מונים בני הקהילה המתגוררים בישראל כ-2,500 בני אדם. אחד מעקרונותיהם המנחים הוא הקפדה על תזונה טבעית ובריאה ללא כל מרכיבים מן החי – בשר, דגים, ביצים וחלב.
הם מנמקים זאת בציווי הבראשיתי (שבטרם המבול) להיזון מן הצומח בלבד, כמו גם בסקר תזונתי עולמי שערכו, שגילה כי תזונה טבעונית היא הדרך הטובה ביותר להשיג בריאות ואריכות ימים. מחקרים שנעשו לאחרונה על "העבריים" מאששים טענה זו: הקהילה מתאפיינת בבריאות חריגה ביותר.
במהלך 37 שנות שהייתם בישראל לא חלה איש מבני הקהילה במחלת לב כלשהי – גורם התמותה מספר 1 בעולם המערבי. אף לא אחד מהם סבל מסתימת עורקים או חווה התקפת לב. גם שני מקרים של סרטן ושבץ אחד שאירעו במשך ארבעת העשורים, מהווים חריג סטטיסטי בלתי נתפס במערב.

שימושים ואופני בישול
הסייטן מתאים למגוון דרכי בישול, וניתן לשלבו בכל מתכון במקום בשר. למשל:
· לשלב פרוסות סייטן בחמין.
· להשרות "סטייקים" מסייטן במרינדה הכוללת יין אדום, סויה, שום ותבלינים ולטגן במעט שמן זית.
· להקפיץ קוביות סייטן במחבת עם תיבול קל ולשלבן מייד עם סלט ירקות טרי או בכריך.
· לחתוך לרצועות ולהקפיץ עם סויה, אטריות אורז וירקות בסגנון תאילנדי.
· לצלות "על האש" נתחים גדולים לאחר השרייה במרינדה ביתית או מוכנה.
· לחתוך לקוביות ולבשל בתבשילים שונים (כגון גולש עגבניות או אפונה ברוטב בצל וכורכום).
· לחתוך לקוביות קטנות ולשלבן בפשטידות (בסגנון "פשטידת עוף").

מתכוני סייטן בעברית: www.tevadeli.co.il/recipes.htm
מידע נוסף על סייטן ומתכוני סייטן (אנגלית): http://gourmetsleuth.com/seitanrecipes.htm http://www.seitangourmet.it/ricette-e.asp

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר