"רק מרק" – מרק מהביל במקום ארוחה?

מרק הנו "אחיזת עיניים" מוצלחת למוח, וניצול חכם של מערכת העיכול- בדרך לירידה במשקל. מילוי נפח הקיבה אמור לשדר למוח את תחושת השובע. הפתרון התזונתי הנכון אשר יסייע בכך ויתרום לירידה במשקל טמון בנוזל החורף החם שכולנו מכורים לו: המרק

החורף הגיע, ואין כמו מרק מהביל ושמיכת פוך לשרוד את הימים הקרים ומיעוט שעות האור. בחורף יש נטיה לזלול יותר, לעטות שכבות בגדים ולהתחבר אל המקרר, ומכאן הדרך לעלייה במשקל קצרה.

בניגוד לתפיסה המקובלת, דיאטת נוזלים לא חייבת להיות עינוי מתמשך, והחשיבה כאילו אנו מרעיבים את עצמנו במהלכה, רחוקה מהמציאות כמרחק שנות אור.

במפתיע אולי, ובניגוד לדימוי הציבורי של צריכת נוזלים במקום מזון, הרי שבאופן מאוזן ולאחר התיעצות עם דיאטנית מוסמכת תוכלו לכלול רבים ממרכיבי המזון החיוניים לכם גם בצורה נוזלית. היתרון הגדול הוא ב"אחיזת העיניים" המוצלחת שאנו מבצעים על מוחנו, וניצול חכם של מערכת העיכול שלנו.

כולנו מכירים את האמירה המפורסמת הדורשת מאיתנו "לשתות קצת מים לפני האוכל כדי לא להיות רעבים מדי". האם יש בכך משהו? ובכן, מסתבר שלא. למרות שההנחה הרווחת קובעת כי שתיית מים מרובה יוצרת אשליה של שובע על ידי מילוי הקיבה, העובדות שונות מאד.

בבסיס ההנחה כי שתייה מרובה של מים יוצרת תחושת שובע בקיבה עומדת דווקא הנחה נכונה למדי. מילוי של הקיבה אמור לשדר למוח את תחושת השובע הנדרשת לו כדי להשקיט את הרעב ואת הצורך שלנו במזון, ובכך לסייע לנו לאכול פחות.

ואולם, הקיבה, איבר חכם במיוחד שכמוה, מזהה בתוך זמן קצר מרגע המילוי שלה בכמות מוגזמת של נוזלים שאין בהם חומרים שעליה לפרק, ולפיכך תחושת המלאות שלה היא מזוייפת.
המסרים לא מאחרים לעבור אל המוח, והתוצאה היא מהירה. גופנו מזהה כי לא קיבל שום ערכים קלוריים או תזונתיים הנדרשים לו, והמוח משדר לנו את תחושת הרעב בתוך דקות ספורות מרגע מעשה ההונאה שניסינו לבצע.

אך למרות האמור לעיל, הרי שמילוי נפח הקיבה אכן יכול לשחק תפקיד בתחושת השובע של האדם. כיצד אם כן אנו יכולים לנצל זאת לפתרון תזונתי נוח ונכון אשר יכול לסייע לנו לירידה במשקל? התשובה, אם כן, טמונה בנוזל החורף החם שכולנו מכורים לו: המרק.

מרק הוא דרך מצוינת לקבל אנרגיה וערכים תזונתיים נדרשים, ותוך כדי כך גם לייצר את תחושת השובע לגוף על ידי פעולת אכילה קצרה יותר מן המקובל.

בעוד שהקיבה יודעת לזהות מים כחסרי ערך תזונתי, הרי שפיזור או ריסוק של רכיבים תזונתיים, החל מפחמימות וכלה בחלבונים, בתוך נוזל עושה בהחלט את העבודה.

בניסוי שנערך בקרב קבוצות מידגם שונות, הוגשה ארוחה בעלת אותו ערך קלורי במצבי צבירה שונים. קבוצה אחת קיבלה את הארוחה במצבה הנורמטיבי, כלומר, חלבונים, פחמימות וירקות עתירי תאים תזונתיים שונים לאחר בישולם באופן לא מעובד. קבוצת המידגם השנייה קיבלה אותה הארוחה, עם אותו הרכב תזונתי, במצב צבירה מרוסק במים. חברי שתי הקבוצות שהשתתפו בניסוי התבקשו לדווח לחוקרים מתי הם מרגישים תחושת רעב.

התוצאות הדהימו את המשתתפים ואת החוקרים עצמם: קבוצת המידגם אשר אכלה את הארוחה במצב הצבירה הנוזלי שלה, דיווחה על תחושת רעב מחודשת רק כארבע שעות לאחר הדיווח של עמיתיה שאכלו את אותה הארוחה במצב הצבירה הרגיל שלה.

את התוצאות ניתן לייחס לתחושת המלאות והשובע היעילה יותר אשר חשה קבוצת המידגם אשר אכלה את המזון בצורה המרוסקת. שילוב של ערכים תזונתיים עם הנוזלים סיפקו בעצם
"עבודה" מרובה יותר לקיבה, וסיפקו תחושת מלאות שנבעה מהעירוב של המזון המוצק בנוזלים.

כאשר אתם פותחים בדיאטה, כדאי לכם לשקול לרכז את הערכים התזונתיים שאתם מבקשים לצרוך בצורה הזאת. לא כל מרק הוא דיאטטי כמובן, ומרקים רבים ברגע שהם מכילים ערכים תזונתיים גבוהים מדי עלולים לגרום לנו להשמין.

כדאי גם לוותר על הנוהג המגונה משהו של אכילת מרק ביחד עם לחם, ולהסתפק ברכיבים הפחמימניים אשר שמנו במרק עצמו. אבל אין ספק שצריכת מזון מבוקרת, ושינוי מצב הצבירה של המזון למזון מרוסק ושילובו עם נוזלים, יכולים להקל עליכם בוודאות, ולסייע לכם להצליח במאמץ להפחית ממשקלכם.


ד"ר אסנת רזיאל היא מנהלת מרכז מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא ת"א.
מלב"י הוא מרכז חדשני לרפואת השמנה שהוקם בידי רופאים ואנשי מקצוע בתחום, לאור העלייה הדרמטית בהשמנת היתר בישראל בשנים האחרונות והצורך הגובר במידע רפואי אמין הנמצא תחת קורת גג אחת, שיעניק את מגוון הטיפולים המתקדמים המוצעים כיום ברפואה המודרנית.
טל. 03-5228088
www.hashmana.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר