רשת קפה גרג – מ"קפה מאוד" ל"קפה ועוד"

סיור ברשת גרג – בית קפה רב קסם בקרית טבעון, מאפיית ביגה למאפים לכל הסניפים, בית קפה משולב בחנות צומת ספרים, וסניף דגל שהוא גם מסעדה

קפה גרג הוקם בשנת 1994 כאספרסו בר מקומי במרכז הכרמל בחיפה ע"י בחור אמריקאי ששמו, כמה מפתיע, בשם גרג, שהגיע ארצה יחד עם רעייתו הרופאה.מימין: גלעד, ניר, יאיר בשנת 2000 חזרו בני הזוג לארה"ב – שוב במסגרת עיסוקה של רעייתו של גרג, והבעלות על בית הקפה עברה לידי יאיר מלכה וגלעד אלמוג שהכירו את גרג כאשר מכרו כריכים בצמוד לבית הקפה. ב- 2008 הצטרף לשותפות ניר אדרי, ושלושה היזמים הלכו, בעצם רצו, והפכו את בית הקפה היחיד לרשת הכוללת סניפים רבים מנהריה עד אשקלון. כמה סניפים בדיוק? האמת שקשה לדעת – כנראה בין 53 ל- 55, פשוט הם הולכים ומתרבים בקצב מהיר. בחודש האחרון נפתחו 6 סניפים חדשים, ועוד 9-10 ייפתחו בחודשים הקרובים.

השתתפתי בסיור בעקבות רשת גרג – החל מבית קפה רב קסם בקרית טבעון ומאפיית ביגה בה מכינים את כל המאפים לכל הסניפים ומשנעים אותם לרחבי הארץ פעמיים ביום, ואפילו שלוש אם צריך, דרך בית קפה משולב בחנות צומת ספרים ומשחקייה לפעוטות בקניון חיפה, עד סניף דגל בגרנד קניון בחיפה, בו רוצה הרשת להוכיח שהיא לא רק מקום לקפה ומאפה אלא מסעדה לכל דבר.
וזה עוד לא הכל: רשת גרג הופכת גם למרכז ממכר הביתה של לחמים, סוגי קפה, כלים ואביזרים. נראה כי הכוונה להציע למכירה כל דבר שיש במקום, פרט לרהיטים ולמלצריות ולמלצרים. את הסיסמה המלווה את הרשת – "קפה מאוד", אפשר עתה להפוך בקלות ל"קפה ועוד".

יאיר מלכה, מבעלי קפה גרג, אומר: "כל הרשתות נותנות אותו מוצר – קפה, יאיר מלכהכריכים, עוגות. מה שמבדיל אותנו זה השירות ללקוחות – אווירה ביתית ומשפחתית בעיצוב, הדרכה וסדנאות לכל העובדים. אצלנו מקבלים את הלקוח בכניסה, כפי שמקבלים בבית.
יש לנו סניף בשכונת נוה יוסף החיפה למען הקהילה עם העיריה, עשרה סניפי "ספרים וקפה" עם צומת ספרים, וגם קייטרינג גרג לאירועים גדולים.
בשנה האחרונה עברנו מיתוג מחודש, נכנסנו למכירה קמעונאית של מוצרים הביתה, כמו קפה במשקל – כולל קפה אורגני, מקינטות וספלים, עוגיות ועוגות".

אוא – האחראים לקפה של גרג
קפה הבית של גרג (specialty coffee), מבוסס על זן ערביקה ועשוי מתערובת קפה אספרסו ייחודית ובלעדית, שמיוצרת בבית הקלייה אוא בחיפה. התערובת מוצעת בתפריט לצריכה בסניפים, וגם כתערובת לשימוש ביתי העשויה מחמישה סוגים של פולי קפה מזן ערביקה המגיעים מחמישה מטעים בקולומביה, ברזיל ואתיופיה – כמעט 100 אחוז ערביקה עם תגבור של רובוסטה
וכשמדברים על קפה, צריך לדבר על מפעל קליית הקפה "אוא" בחיפה, המייבא 30 זנים מ- 20 מדינות, וקולה 450 טון קפה בשנה עבור רשתות בתי קפה רבות בארצנו.
אם רוצים להבין את מפת בתי הקפה בארץ, כדאי לשים לב לנתוני אוה: גרג – 48 טון קפה בשנה, אילן'ס – 35 טון, קפנטו – 25 טון.

בנוסף לקפה הבית מציעה רשת קפה גרג מגוון מעל ל- 20 תערובות קפה – שוב, להכנת קפה בבית או כמשקה בסניפים, ביניהן תערובת ג'מייקה בלו מאונטיין, הנחשבת לאיכותית ביותר בעולם וספל שלה עולה כ- 5 שקלים יותר מאשר קפה אחר ברשת, תערובת מפולי קפה בטעם אגוז וניל, ומגוון טעמים וניחוחות נוספים.

אוא רואה את עצמו כבית הקלייה המוביל בארץ, ומייבא פולי קפה ירוקים ממדינות מובילות בעולם. אלה נקלים במכונות הממוקמות בבית הקלייה בדרך העצמאות בחיפה, בתהליך קלייה שכולל חימום ב- 230 מעלות במשך 8-12 דקות לפי סוג הפול. לתהליך הקלייה חשיבות רבה ביצירת קפה איכותי וטרי לאורך זמן. בעלי קפה אוא, מיכה ריינר, שנחשב לאחד מטועמי הקפה הרציניים בעולם, מבצע בכל יום טעימות של הקפה ומוודא, שטעמה של התערובת לא השתנה.

הקפה מגיע מבית הקלייה אוא לסניפי קפה גרג בארץ כפולים קלויים ונטחן לכל היותר כשעתיים לפני הפקת הקפה, על מנת לשמור על טריותו ולהכין את כוס הקפה המושלמת.

הלחמים והעוגות של מאפיית ביגה
כל הלחמים והמאפים עבור כל סניפי גרג בארץ, נאפים במאפיית ביגה בקרית טבעון, שבבעלות יאיר מלכה מבעלי הרשת ורן בן דוד, מי שהקים את המאפייה ב- 1999 ע"י האופה רן בן דוד, שב- 2004 חבר עם רשת קפה גרג לאספקת הלחמים, מאפים וקינוחים. פירוש השם "ביגה" באיטלקית הוא "שאור" – הלא היא המחמצת הידועה – שמי שהחדיר אותה לתודעה בארצנו הוא ארז קומרובסקי מייסד "לחם ארז".
השם מרמז על דרך הכנת הלחמים העתיקה שנשתמרה במאפיה עד היום: בכל יום שומרים חלק מהבצק כתחליף שמרים להכנת הלחם של הימים הבאים. ככל שהמחמצת מתיישנת, כך היא משתבחת ומהעניקה את הטעם הייחודי ללחמים. במאפיית ביגה נשתמרה הדרך העתיקה להכנת הלחמים ללא שמרים באמצעות מחמצת, וזהו אחד מסודות הטעם של לחמי קפה גרג. 

לחמי קפה גרג, הנאפים במאפיית ביגה ומיוצרים מחומרים טבעיים בלבד ובעבודת יד- אחד אחד. סוגי הקמח בהם משתמשים מגוונים, החל מקמח לבן דרך קמח מלא וכלה בקמח שיפון וסוגי הלחמים המוצעים במגוון טעמים, ביניהם: לחם עגבניות מיובשות, לחם אגוזים, חמניות, קימל ושומשום.

ועכשיו גם ליין מוצרים לבית תחת מותג GREG
יאיר, גלעד וניר חשבו מה עוד הם יכולים למכור בסניפיהם ההולכים והמתרבים ברחבי הארץ. המסקנה: כניסה לתחום מוצרי הבית עם תחילת שיווק כלי בית ומוצרי מזון בעמדות מכירה שיוצבו ב- 55 סניפי הרשת.

בשלב הראשון יימכרו בעיקר מוצרים בסיסיים לבית, כמו קופסאות לאחסון קפה, סטים של כוסות קפה, קופסאות לאחסון עוגיות, כ- 20 סוגי תערובות קפה טחון, סוכר באריזה אישית, סירופים לקפה בטעמים שונים, מקינטות.
המוצרים מיוצרים במפעלים שונים בארץ ובעולם באופן בלעדי עבור הרשת במתכונת של מותג פרטי תחת השם GREG . בהמשך יורחב ליין המוצרים לשימוש עם קנקני תה, סוגי תה שונים מרחבי העולם, סטים להגשת קפה ותה, ובכלל כלי ההגשה והאכילה השונים.

יאיר מלכה מסביר כי הכניסה למכירת מוצרים לבית היא חלק ממגמה ברורה, לפיה רשתות מתמחות נכנסות לתחומים חדשים שאינם חלק מליבת הפעילות העיקרית שלהן, אך יוצרת סינרגיה. "בפיתוח המוצרים שמנו למטרה לייצר מוצרי פרימיום המעניקים ללקוחות שילוב של עיצוב, איכות וטעם משובח", מוסיף מלכה.

צילום השותפים ברשת גרג: אילן הלד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר