שוק רמלה: לא רק אוכל

רוב השוק מקורה כעת, לאחר תהליך ארוך אשר כלל לימוד בברצלונה ואתונה, של מה עושים השכים מעבר לים; ומצד שני, התמודדות עם הצורך בביצוע חפירות ארכיאולוגיות כדי לחקור את מה שמסתתר מתחת לתוואי השוק

על שוק רמלה אני שומע כבר הרבה שנים. כחובב ידוע (בחוג מכריי) של אוכל הודי, שמעתי שוב ושוב המלצות על על הסצינה הקולינרית של יוצאי הודו סביב השוק הרמלאי. אך למרות כל המילים הטובות ששמעתי, לא הגעתי לעיר עד היום. אכלתי אוכל הודי ברישיקש וורנאסי כמו גם בתל אביב ובהררית, אבל ברמלה, כך קרה, לא.

באחרונה הגיעה אלי הזדמנות לבקר לשוק הרמלאי, במסגרת סיור מיוחד המציין את מתיחת הפנים שעבר השוק. סקרן מהאפשרות לטעום את האוכל האהוב עליי, האכזבה הגיעה במהרה: אוכל הודי לא נכלל בסיור. אני שמח שהייתי פתוח מספיק בשביל לסמוך על המלצות של אחרים, וכך גיליתי עוד כמה מצפונותיו של השוק ברמלה, גם אם אינן כוללות דאל, עדשים וצ'פאטי (אבל תבלינים הודיים כן. תבינו מיד).

הדבר הראשון והחשוב לציין הוא השיפוץ שעבר השוק. רוב רובו של השוק מקורה כעת, לאחר תהליך ארוך אשר כלל מצד אחד ביקור בשווקים מקבילים בברצלונה ואתונה, ללמוד מה עושים השכנים מעבר לים; ומצד שני, התמודדות עם הצורך בביצוע חפירות ארכיאולוגיות כדי לחקור את מה שמסתתר מתחת לתוואי השוק. אחרי הכל, רמלה נבנתה במאה ה-8 לספירה וככזו היא מכילה בתוכה אוצרות ארכיאולוגיים אשר חקם אינם מוכרים.

השוק של רמלה חוגג פחות או יותר 100 שנה ומי שמבקר בו היום יהנה מקירוי המסתיר את השמש בקיץ ואת הגשם בחורף, ומשפר את חווית הביקור בו. זו הקלה משמעותית, במיוחד עבור מי שמכיר את השווקים הפתוחים הנהוגים בישראל, כזה שסוחרי שוק הכרמל בתל אביב יכולים לחלום עליו.

באופן טבעי, שוק רמלה טומן בחובו כמה אוצרות, מעבר לשלל דוכני ירקות, פירות ובגדים המוכרים מכל שוק. למשל, מאפיית שרעבי, בה מכין אבי מלוקה שלל מאפים, החל מבורקס, דרך לחמניות וכלה בפיתות. המיוחד? קעקעת, מאפה עיראקי בעל מתיקות עדינה, שמאופיין במרקם רך אם דואגים לאכול אותו חם וטרי. הוא מתובל בחוואייג' ומוגש לרוב בבריתות, אבל אנחנו מצאנו אותו טעים גם ביום חול
ז'בוטינסקי 3, 08-9251105.

בצמידות למאפייה תמצאו את הבורקס של חיים ואבי, אחד הטובים שטעמנו. מילויים דוגמת גבינה, תפוחי אדמה, תרד וחצילים, והכל בבצק מצוין שאינו נוטף שומן ואינו מפוצץ (מדי) את הבטן. כל יחידה עולה 10 ₪ בסך הכל עם תוספת של שני שקלים לביצה קשה, וביחד מקבלים ארוחה משביעה. צמאים? נסו לימונדה מצויינת הנעשית במקום, אותה מוזגים באותו האופן בו מוזגים משקאות בטורקיה (בקבוק קולה ריק המחובר למוט, אות וממלאים במשקה הנמצא בסיר גדול), ונמכרת גם בבקבוקי 1.5 ליטר הביתה
ז'בוטינסקי 3, 08-9255911.

אוכל הודי אמנם לא אכלנו בסיור הזה אבל תבלינים דווקא כן. תבליני ההורים היא אחת מחנויות התבלינים של שוק רמלה, כזו המציעה למבקרים לא רק הל וכמון אלא תבלינים ותערובות תיבול הודיות קלאסיות דוגמת הגראם מסאלה הידוע. עוד נמכרים כאן תרופות הודיות, רטבים, חטיפים, קטניות ואפילו משחות שיניים, המיובאות מתת היבשת. את החנות מפעילים ג'וני ואישתו רייס, המכינה לפי הזנה את הפלודה, משקה הודי בגרסה ישראלית. חלב, סירופ עם מי ורדים, אטריות קורנפלור וכדור גלידת פיסטוק של שטראוס מייצרים משקה קר, מרענן ואפילו משביע במעט תמורת 18 ₪.
המעפילים 13, 08-9252756.

בשוק יש כאמור לא מעט דוכני ירקות ופירות אך מעטים נוסעים עד לחברון כדי להביא משם תוצרת. פאטמה עושה בדיוק את זה: מביאה מחברון תוצרת הגדלה באזור, כולל במיה, חצילים קטנים, כרוב ערבי ועלי גפן טריים – דוגמא לתוצרת שהיתה אצלה בזמן הביקור שלנו. אידיאלי למי שמחפש ירקות אותנטיים ושוחרי השלום למיניהם, גם אם זה דורש לצאת מהחלק המקורה של השוק אל חלקו הדרומי.

יו"ר ועד סוחרי השוק מחזיק באופן טבעי במקום דוכן. הכוונה היא ל"חמוצי כרמל ובניו", המקום בו תמצאו כל דבר שתרצו – זיתים מסוגים שונים ומגוונים, עלי גפן, ממרחים, גבינות, דגים מעושנים ונקניקים. שבו ואנשיו מכינים כאן עמבה בשיטה שנדיר למצוא בארץ: המנגו המשמש ליצירת העמבה עובר תהליכי הכנה הנמשכים לא פחות משנתיים, לפני שהם מגיעים לדוכן.
ז'בוטינסקי 15, 08-9252074.

המסעדות הפועלות בתחומי השוק אינן מוגבלות רק באוכל הודי. אוהבי המטבח העירקי ימצאו נחמה וטעם במסעדת אצל נאג'י. המסעדה הפשוטה למראה פועלת במקום כבר 40 שנה, בו מכינים בני המשפחה את כל המאכלים המוצעים כאן, חלקם מסורתיים יותר ואחרים פחות. מרים מחבש עומדת בראש המטבח והיא אמונה על הכנת הקובות השונות, במילוי במיה, סלק ועוד. הגברים מכינים על הגריל בשרים שונים – כולל קבב עירקי מתובל ועשוי כהלכה, ויש גם מעי כבש ממולאים באורז ובשר, הנקראים סוג'וק, ועוד מנות טריות וטעימות. המחירים, כמובן, נוחים.
ז'בוטינסקי 12, 050-7497105.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר