תאנה – גם לתאווה וגם לבריאות

ד"ר אסנת רזיאל, מנהלת מרכז מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא ת"א, מסבירה אודות סגולות הריפוי של פרי התאווה הקדמון והעסיסי שהתגלה מחדש ע"י המטבח העכשווי

אחד הדימויים המפורסמים ביותר של ישראל התנכ"ית היא התאנה. פרי התאווה הבשל והעסיסי, בעל עונת ההבשלה הקצרה מאד, הוא אחד הדימויים הארץ ישראלים החזקים ביותר הנקשרים עם פירות הארץ.

סגולותיו של הפרי החושני הזה רבות, ולצורתו וסגנונו יוצאי הדופן נקשרים גם יתרונות רפואיים רבים.
לפרי התאנה מעלות רבות, על חלקן כבר הצביע הרמב"ם, שידע גם להצביע על השונות בין התאנה הטרייה לייבשהמסעדות יוקרה רבות גילו מחדש את פרי התאווה הזה – התאנה -בשנים האחרונות, וסלטים וקינוחים מבוססי תאנים טריות או יבשות הפכו למנות פופולריות.

הרמב"ם היה הראשון שהצביע גם על הקשר בין הגברת כוח הגברא והתעוררות מינית הנובעת כתוצאה מאכילת תאנים טריות.
אולי הסגולה הפופולרית ביותר, הנסתרת מעיני רבים, היא שהתאנה הבשלה טובה להאצת מערכת העיכול, ומסייעת לזירוז יציאות לאלו מאיתנו הסובלים מעצירות.
תאנים מכילות סידן אשלגן וברזל ואין בהן שומנים, אך יש לקחת בחשבון את הריכוזים הגבוהים יותר של פחמימות בתאנים יבשות.

הנה כמה עובדות שלא ידענו על התאנה:
התאנה היא הפרי העתיק הראשון שבויית ע"י האדם.
תה תאנים נמצא יעיל כפיתרון לסילוק פצעים מן הפנים.
חלב התאנה הטריה מסייע בהגלדת פצעים וריכוך יבלות.
מוצרי זירוז עיכול רבים מכילים רכיבי תאנים, וחלק מן המוצרים הטבעיים לטיפול בעצירות מבוססים על ריכוז גבוה של תכולת החומרים הפעילים בתאנים. הפופולרי שבהם ביותר המצוי בשוק הוא כמוסות אורטילס, אותן ניתן להשיג בחנויות הטבע, אך קיימים גם מוצרים נוספים בשוק.

התאנה נפוצה מאד בכל ארצות המזרח התיכון ולמרות עונתה הקצרה הרי שהיא מצויה בכל ימות השנה כפרי יבש קל להשגה, זול באופן יחסי ונוח לאיכסון ארוך טווח.
התאנה נחשבת לפרי העתיק ביותר והראשון אשר בויית על ידי האדם. ניתן למצוא איזכורים לה ברישומים ובכתבים המתארים את התקופה העתיקה, ונדמה שנוכחותה, כמו נופי המזרח התיכון, שייכת לעידן קדום ועתיק והיא חלק בלתי נפרד ממנו.

"איש תחת גפנו ותחת תאנתו"
התאנה ידועה בארץ-ישראל מימי קדם. המרגלים שנשלחו לתור את הארץ חזרו והביאו אתם "מן הרימונים ומן התאנים". היא נמנתה עם שבעת המינים בהם נשתבחה הארץ. היא היתה נפוצה בכל הארץ, וכך נאמר עליה: "וישב יהודה וישראל לבטח איש תחת גפנו ותחת תאנתו מדן ועד באר שבע" (מלכים א', ה', ה'). בתנ"ך היא נזכרת כתרופה לשחין: "ויאמר ישעיהו קחו דבלת תאנים ויקחו וישימו על השחין" (מלכים ב').
התאנים עשירות בסוכרים פשוטים – חולי סכרת היזהרו, וצירכו את התאנים בצורה מבוקרת. הן גם מכילות סיבים תזונתיים רבים. התאנה מתעכלת בגופנו במהירות, ומאיצה את פעולת הקיבה בשל היחס המאוזן שלה בין סיבים מתעכלים לבין סיבים שאינם מתעכלים. ובשילוב עם שיעור הפחמימות הגבוה שבה.

לאור היתרונות התזונתיים הרבים של התאנים, נדמה גם כי כדאי לשקול להמיר את קינוח הטירמיסו או פונדו השוקולד האהוב עליכם בקינוח טרי מן הטבע, שמתיקותו הטבעית תספק לכם את הצורך בהמתקה לאחר ארוחה דשנה, וכמו כן יסייע לכם בפעולת העיכול של אותה ארוחה באופן שיטיב עם גופכם.

התאנה היא פרי פשוט לכאורה, שהדימוי המיני שדבק באכילתו ובצריכתו, נדמה כאחת מן ההפתעות היפות הזמינות והבריאות שהטבע מספק לנו על מנת לשפר את איכות חיי היום יום שלנו במחיר סביר ובזמינות גבוהה.
כדאי לכם לאמץ אותו בחום, ולהוסיפו לרשימת המזונות היום יומיים שלכם. מוצר טבעי ובריא.


ד"ר אסנת רזיאל היא מנהלת מרכז מלב"י – המרכז לטיפול בהשמנת יתר במתחם אסותא ת"א.
מלב"י הוא מרכז חדשני לרפואת השמנה שהוקם בידי רופאים ואנשי מקצוע בתחום.
המרכז הוקם לאור העלייה הדרמטית בהשמנת היתר בישראל בשנים האחרונות והצורך הגובר במידע רפואי אמין הנמצא תחת קורת גג אחת, שיעניק את מגוון הטיפולים המתקדמים המוצעים כיום ברפואה המודרנית.
טל. 03-5228088
www.hashmana.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר