תווית נקייה – מושג חדש בעולם המזון

Clean Label מתייחס למוצרים שברשימת הרכיבים שלהם רק חומרי גלם פשוטים ומוכּרים לצרכן, ללא תוספים מלאכותיים, ללא ממתיקים מלאכותיים, ועם ערכים תזונתיים מוספים
הדס יריב (M.Sc, MBA), טכנולוגית מזון ומוסמכת בתזונה, יועצת מדעית בקבוצת מאפיות ברמן, כותבת על המגמה של חיפוש אחר מזון מזין הגדלה בארץ ובעולם. מה פירוש המושג "תווית נקייה" וכיצד יש לבחון מוצרי מזון חדשים? הכירו את המושגים E-Free ו-Clean Label

מנתוני דו"ח נילסן לשנת 2017, אנו למדים כי 88% מהציבור הישראלי מתעניין במה שכתוב על גבי אריזת המזון. 69% מהישראלים מדווחים שהם בהחלט בוחנים את המזון שהם אוכלים, ו-50% מדווחים כי הם לא מוכנים להתפשר על הטעם אך גם לא על הבריאות, ומצפים לקבל בו-זמנית מזון טעים ובעל תרומה תזונתית. המגמה הבולטת בצמיחה בשנה האחרונה, הייתה של מזון טרי וכמה שפחות מעובד- ירקות ופירות, בשר ועוף טריים, תה ירוק, מים מינרלים, וירידה בצריכת דגני בוקר, ירקות קפואים, פסטה ואורז, משקאות מוגזים. כמו יש עלייה במגמה של אנשים הדואגים לבריאות – אם ב- 2014 רק 8% דיווחו כי הם דואגים למצבם הבריאותי, ב-2017 17% מדווחים על כך. מגמות נוספות במזון, הן  חיפוש נרחב אחר מקור של חלבון, ובעיקר חלבון מן הצומח, מגמות של מזון פונקציונלי, ותשומת לב מיוחדת למזונות שאינם מכילים סוכר.

המגמה של חיפוש אחר מזון מזין, הולכת וגדלה בארץ ובעולם כולו. בסקר שעורכת מדי שנה הקרן הבינלאומית למזון בארה"ב, נשאלו השנה 1,000 צרכנים: "מהי המשמעות של מזון בריא עבורך?". 60% ציינו שירכשו מזון עם רכיבים מזינים, 50% ציינו שיחפשו מזון ללא תוספים מלאכותיים, ללא חומרים משמרים ובעל רכיבים מוכּרים, ו-48% ציינו שיחפשו מאכלים המאפשרים אורח חיים בריא.

פירוש המושג Clean Label, תווית נקייה – מונח שיווקי המתייחס למוצרים שברשימת הרכיבים שלהם רק חומרי גלם פשוטים ומוכּרים לצרכן, ללא תוספים מלאכותיים, ללא ממתיקים מלאכותיים, ועם ערכים תזונתיים מוספים.

מה הם E-Numbersרשימה של תוספי מזון המיועדים למטרות טכנולוגיות. הקידוד מיושם בעיקר באירופה, ומשם מגיעה האות E. ברשימה ניתן למצוא את כל התוספים המותרים, עם הגבלה של כמויות וחלוקה לקטגוריות השונות: מייצבים, משמרים, מחזקי טעם וצבעים. חלק מהמוצרים טבעיים, וחלק מלאכותיים.

רשימת רכיבים פשוטה, מצומצמת ומוכּרת – הצרכן אינו מעוניין בתוספים במוצרי המזון שהוא רוכש – מעֵבר לדרישות הפיקוח של משרד הבריאות. צרכנים מגלים אהדה גדולה יותר למוצרים טריים או מבושלים. לגבי מוצרים ארוזים, הצרכן יעדיף רשימת רכיבים מוכּרים. כלומר: הצרכן מעדיף מזון כמה שפחות מעובד. הקפדה על עיבוד מינימלי בתהליך הייצור שומרת ככל הניתן על קרבה לחומר הגלם, וכן להכנה ביתית. מחקר שפורסם בירחון המדעי British Medical Journal בפברואר השנה, מצא כי דיאטה עתירה במוצרי מזון מעובדים ועתירי סוכר, שומן ומלח עלולה להביא לעלייה בסיכון לעודף משקל, השמנה, סוכרת מסוג 2 ומחלות לב.

עיצוב creative cass
עיצוב creative cass

מוצרים חדשים עם "תווית נקייה" – כיום רואים על המדף הישראלי יותר ויותר מוצרים עם תווית נקייה: עם רשימת רכיבים קצרה שאינה מכילה תוספים מלאכותיים. בין המוצרים החדשים: לחמי מחמצת מקמחים מלאים ללא תוספים מלאכותיים, כמו סדרת ברמן E-Free הכוללת לחם פרוס מקמח חיטה מלאה; לחם פרוס מקמח שיפון מלא; ולחם פרוס מקמחים מלאים. שלושתם מיוצרים מקמחים מלאים – נטחנים מן הגרעין בשלמותם וכך שומרים על היחס הטבעי של הרכיבים החיוניים שבגרעין: נוגדי חמצון, סיבים תזונתיים, ויטמינים מקבוצה B. דוגמאות נוספות:  דנונה Clean Eating – סדרת מוצרי יוגורטו ללא מייצבים, ללא צבעי מאכל, ללא חומרי טעם וריח; וגבינת מוצרלה של טרה ללא חומרים משמרים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר