אוכל אנשים טבע – פסטיבל האוכל הכפרי 2023 של מטה יהודה

יקב צובה מארח בפסטיבל את ׳הילי ונעה אופות׳ ומציע יין עם תפריט כפרי עשיר הכולל מאפים של הילי ונעה בנות המשק. צילום איריס לוי
במועצה האזורית מטה יהודה פסטיבל האוכל ה-23 כבר על האש. החגיגה הקולינרית הטעימה מתחילה ב-9.3.23. בשלנים ובשלניות ביתיים, ארוחות בניחוחות רחוקים מהודו ועד כוש, מזמינים את כולם להגיע וליהנות מאוויר צלול. טבע מתפרץ וטעמים נהדרים

כחצי שעה מתל אביב ומירושלים משתרע חבל ארץ מקסים, יש האומרים "הטוסקנה" של מדינת ישראל, גדוש ביופי ונשמה. האתרים ההיסטוריים המרובים הפזורים בו מעידים על כך שכבר בתקופות עבר אזור זה היה מיושב ונאהב. כיום אזור מטה יהודה עשיר באתרי טבע, כרמים ויקבים, וזה אך טבעי שלצד כל היופי הזה יש אינסוף יוזמות אירוח ביתי על כל גווניו – קולינריה, אומנות, לינה ועוד. פסטיבל האוכל הכפרי, החגיגה הקולינרית השנתית ה-23 של מטה יהודה, מתקיים השנה בין התאריכים 9.3.23 עד 1.4.23 בהשתתפות עשרות בשלנים מ- 58 היישובים שמרכיבים את המועצה האזורית מטה יהודה.

אזור מטה יהודה פורח בשלל צבעים. צילום איריס לוי

הפסטיבל חוגג השנה עם הרבה בשלנים חדשים וגם עם הוותיקים האהובים שלושה סופי שבוע של עונג. אירוח מכול הלב באווירה מיוחדת.

זו השנה השישית שאני מגיעה להכיר ולספר מה עומד להתרחש בפסטיבל האוכל הכפרי של מטה יהודה. חשבתי לעצמי מה כבר אפשר לחדש? אז אומר את האמת, גם השנה מארגני הפסטיבל מפתיעים בגדול. לרשימה המתארכת של המשתתפים, נוספו השנה יותר מ- 20 בשלנים, מגדלים ומפעילי אטרקציות מיוחדות.

הבראנץ' של קייטרינג לואיזה במלון לוגוס יד השמונה

את הבוקר פתחנו בארוחת בוקר נהדרת מהמטבח של לואיזה במלון לוגוס יד השמונה. את המטבח מנהלים ביחד שף נדב מלין ואמו ענת לב ארי, המציעים מטבח ארץ ישראלי עכשווי. "הבישול שלנו", מספרת ענת, "הוא חלק מתנועת ה- slow food  בארץ. אנחנו מתבססים על חומרי גלם אשר נבחרים בקפידה מיצרנים מקומיים: גבנים, דייגים, מגדלים ויצרנים קטנים, יקבי בוטיק ובתי בד משפחתיים, היוצרים באהבה ובמיומנות מנות מודרניות, מדויקות ועזות טעם. לאחרונה גם נכנסנו לעולם התססות המזון".

מבחר גדול של תבשילים שהוכנו במקום מוגשים בארוחת הבוקר במלון יד השמונה. צילום איריס לוי
מאפים מתוקים וגם מלוחים טעימים במיוחד. צילום איריס לוי

ארוחת הבראנץ' הטעימה והמגוונת שלהם כוללת מבחר גדול של סלטים, מאפים, ריבות וגבינות, חביתות ותבשילים. הכול טעים ומוגש בטוב טעם. כל אחד ימצא בדיוק את מה שהוא אוהב בארוחה זו, כולל טבעונים וצמחונים, אוהבי האוכל הבריא ואחרים. נהנינו מאוד מכול מה שטעמנו, והיה ממש קשה לבחור. גם לבטן של גרגרנים כמונו יש גבול.

ממליצה לא לפספס את פינת המאפים המלוחים, בה תמצאו מאפה בצלים מקורמלים ממש, אלוהי ומאפה גבינות שטעמו יישאר לכם בפה הרבה זמן.

במהלך הפסטיבל יעשו כבוד לשום הישראלי. בשיתוף פעולה מיוחד עם השפית והעיתונאית רות אוליבר, יכינו מספר מנות מיוחדות כחלק מהצורך בחיזוק מעמד השום הישראלי והמשך גידולו בארץ.

בכל יום שישי, בפסטיבל וכול השנה, מתקיים בראנץ' שישי בין השעות 8:00 – 12:00 במחיר 110 ₪  לסועד, בהזמנה מראש  02-5942000/3

יקב צובה מארח את ׳הילי ונעה אופות׳

במהלך חפירות היסטוריות בעמק האלה וסביבתו,  נמצא כי עוד בתקופת ראשית ההתיישבות באזור, גידלו התושבים כרמים ויצרו מהם יין. בשנה שעברה קיבל אזור מטה יהודה לראשונה בישראל את האישור להיקרא אפלסיון – סימן בינלאומי ליינות ייחודיים המיוצרים ביקבים שאיכותם נובעת, בין השאר, מהמיקום הגיאוגרפי, סוג האדמה, האקלים. יקב צובה נכלל ברשימת היקבים אלה.

במהלך ימי הפסטיבל מציע יקב צובה חוויה המשלבת יין עם תפריט כפרי עשיר, בו מוגשים סלטים, גבינות ומאפים יציר ידיהן של הילי ונעה, הקונדיטוריות בנות המשק.

היקב ממוקם על צלע ההר, והמבקרים נהנים במקום מנוף עוצר נשימה עם אוויר צלול, המשתלב היטב עם יין איכותי שגם זכה לאחרונה בפרסים בתחרות יין בארץ. הישיבה מול הנוף עם כוס יין שרדונה לבן צונן ביד לצד גבינות ופוקצ'ות חמימות. מה צריך בן האדם  יותר כדי להיות מאושר?

טעימות יין ביקב צובה. צילום איריס לוי
גבינות ולחמים שווים הולכים מצוין עם היין של יקב צובה. צילום איריס לוי
מגוון מאפים עשירים. צילום איריס לוי

בימי שישי של הפסטיבל 10:00 – 14:00 המחיר לזוג 200 ₪. 02-5347678 לטעימה של 4 יינות וכיבוד

המטבח האתיופי מתארח בחוות בר

לא רחוק מצובה נמצא מיזם חינוכי חברתי מיוחד – 'חוות בר', הממוקמת קרוב לבית הספר האזורי בהר טוב. החווה היא מקום נהדר לדו קיום אדם וסביבה, וגם לדו קיום בין תלמידים יהודים וערבים.

בחווה נערכים מפגשים שבועיים לילדי המועצה, בהם הם חווים את החוויה החקלאית בידיים – שותלים, זורעים וגם קוטפים את היבול.

"השילוב של האוכל האתיופי בחוות בר נוצר באופן טבעי", מספר בישאו טספאי, איש חינוך ותושב האזור. "החיבור העמוק לשורשים ולתרבות האתיופית וגם לטבע, הבא לידי ביטוי באמצעות המטבח האתיופי, מקרב את הנוער לתרבות שלמה המתקיימת בתוכנו".

בחוות בר שומרים על כדור הארץ. צילום איריס לוי
הגינה החקלאית בה לומדים הילדים. צילום איריס לוי
בישאו טספאי מציג את האינג'רה – הלחם האתיופי. צילום איריס לוי
מגוון מטבלים שהינם מרכזה של כל ארוחה אתיופית. צילום איריס לוי

בטאבון המיוחד הבנוי מבוץ, כמו באתיופיה, אופה בישאו את האינג'רה – הלחם האתיופי. כמו כן מגיעה למשתתפים טעימה מארוחה אתיופית מסורתית, הכוללת מטבלים ותבשילי ירקות כמו תבשיל אפונה טחונה בתיבול שומשום מלא וצ'וו, ותבשיל גומן – עלי חרדל או עלי מנגולד מבושלים ומתובלים. במהלך הארוחה מספר בישאו בחן רב על תרבות האוכל והמשפחה האתיופית.

המפגש הבלתי אמצעי עם תרבות פחות מוכרת, טקסים וטעמים חדשים אותנטיים, תמיד מסקרן אותי מאוד.

האירוח מדי יום שישי בעת הפסטיבל. המחיר 70 ₪ למשתתף. בישאו טספאי, 055-664809

מטבח יוצאי קוצ׳ין בכפר אוריה

כבר הודיתי שאהבתי הקולינרית יוצאת למטבחים אקזוטיים ורחוקים, במיוחד אלה שמגיעים מהמזרח הרחוק, ואם אדייק  – הודו. קוצ'ין היא העיר השנייה בגודלה במדינת קרלה שבהודו, ממנה הגיעו הרבה יהודים לארץ. המטבח הקוצ'יני היהודי עשיר בתבשילים, לחמים, מטבלים וקינוחים המורכבים משפע הפירות, צמחי התבלין, הדגנים והקטניות שצמחו באדמת קרלה הטרופית והפורייה. הרכיבים העיקריים המשמשים במטבח הקוצ’יני הם אורז, אגוז הקוקוס הגדל בשפע באזור, עלי קארי הקרויים בפי הקהילה עלי וופלה, זנגביל, קינמון, הל, פלפל חריף, עדשים, בצל, שום תפוחי אדמה ועשבי תבלין טריים, וכן פירות, ירקות, דגים טריים מהים. את כל העושר הזה משחזרים היטב גם בארץ, תוך שמירה על הטעמים האותנטיים.

אסתר ואופירה הן חמות וכלה, המבשלות יחד אוכל קוצ'יני נהדר. במהלך הפסטיבל הן מארחות בביתה של אסתר לארוחה קוצ'ינית מסורתית. הארוחה מתחילה בנשנוש אותנטי של חטיפים כביסלי הודי מקמח עדשים, ׳צ'ידה׳ – עיגולי בצק קוקוס ובצל עשירים בטעמים שמתפתחים בפה.

אסתר מכינה את המנה העיקרית המסורתית. צילום איריס לוי
חטיפים מסורתיים מהמטבח הקוצ'יני. צילום איריס לוי
מאפים ממולאים בטעם גן עדן. צילום איריס לוי

"המנות המוגשות לכם", מסבירה אופירה בחוש הומור ואהבה רבה, "הן ממתכונים העוברים מאם לבת כבר מאות שנים. המנות הותאמו לטעם הישראלי – פחות חריף". מנות פתיחה כ׳מסאלה דוסה׳- הבלינצ'ס הקוצ'יני, ׳פייפודה׳ – קציצות עדשים, ומיני מאפים במילוים שונים. אהבתי במיוחד את זה במילוי תפוחי אדמה. למנה עיקרית מוגש ׳ביריאני׳ – האורז המסורתי, עם תבשילי ירקות וקטניות, לצד ׳אפום אפצ׳ארום׳ – מנת דג מסורתית, מונחת על רוטב צהוב בוהק, עם קציצת עדשים. למנה אחרונה נהנינו מאוד מקינוח קריר מפניני טפיוקה בקרם קוקוס הל וקשיו.

חווית האירוח הלבבי בביתה של אסתר מומלצת במיוחד, בנוסף לאוכל מצוין ניתן ממש לחוש את האווירה הביתית הייחודית לבית קוצ'יני מסורתי. הישיבה בחצר המטופחת מוסיפה מאוד לחוויה. בימי שישי  החוויה מתעצמת, כשבזמן קבלת שבת מצטרף  המוזיקאי מאור מדמון, שמנגן על כלי נגינה אתניים ומערביים, שר מנגן ומספר

אסתר ואופירה – קבלת שבת כל שישי בפסטיבל ב- 14:30, ארוחה 10:30-16:00. משק אליהו, מעלה אוריה 71, כפר אוריה 052-3000995 או 052-5544478. המחיר 250 ₪ לזוג, 140 ₪ ליחיד

סיטופיה בכפר אוריה

לאחרונה נחנך בכפר אוריה מתחם האירוח היפהפה סיטופיה – מיזם ייחודי של הזוג טסה ואיציק, שחלמו ומימשו. הם הקימו בית הארחה קטן אינטימי, מוקף בטבע, עם אירוח לא פורמלי ביתי חמים פשוט בגובה העיניים וחיבור ליופי של הטבע. במתחם ארבע יחידות מעוצבות, כל אחת בצבע אחר, כולן בעלות חלון ענק הנשקף אל השדות המוריקים מסביב. בלב המתחם פטיו מרכזי ובו בריכה מעוצבת וסאונה יבשה ורטובה.

האירוח במקום לא מיועד לילדים, והוא על בסיס פנסיון מלא. ארוחת בוקר וערב מוגשות בפינת ההסעדה הקטנה והביתית, על  שולחן מותאם לשמונה סועדים. כל כלי האוכל המוגשים במקום הינם בעבודת יד, ומפיות בד ידידותיות לסביבה.

סיטופיה, כפר אוריה 054-9949300

סיטופיה – מרגוע לגוף ולנפש בכפר אוריה. צילום איריס לוי

ממליצה מאוד לדפדף בחוברת הפסטיבל ולתכנן לכם איפה תטיילו בשבועות הקרובים, וכמובן מה תטעמו. הפסטיבל מתקיים  בהובלת מחלקת התיירות, ובהפקתה של אפרת אליאסף גורפינקל.

הכותבת איריס לוי  –  בפייסבוק  אינסטגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר