אירוע היין השנתי של משפחת שקד: יעלו ויבואו יינות היבוא

למרות שאנו מייצרים בישראל יינות מצוינים, טוב להיחשף גם ליינות מארצות חוץ. צילום דוד סילברמן dpsimages
באירוע שהתקיים לאחרונה נחשפו המשתתפים ליינות מיובאים נוספים "שעשו עליה" והצטרפו לפורטפוליו הענק של היינות המיובאים על ידי משפחת שקד

זו כבר הפכה למסורת: כמדי שנה בשנים האחרונות מציגים האחים שקד (גם בעלי רשת חנויות דרך היין), את היינות אותם הם מפיצים בארץ: יינות יקב רמת הגולן באמצעות חברת ההפצה המשותפת עם היקב, רקנאטי ואחרים. בשנים האחרונות הם גם מיבואני היין הגדולים בארץ, ובאירוע שהתקיים לאחרונה לקהל מקצועי ובעלי חנויות יין, נחשפנו ליינות מיובאים נוספים "שעשו עליה" והצטרפו לפורטפוליו הענק של יינות שקד המיובאים.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

תמיד סברתי שלמרות שאנו מייצרים בישראל יינות מצוינים, טוב להיחשף גם ליינות מארצות חוץ. קברנה סוביניון ישראלי הוא ענב מצוין ועושים ממנו יינות ישראלים נהדרים, אך מענין תמיד להשוותו עם קברנה צרפתי מאזור בורדו, או לזה שגדל בעשור האחרון בטוסקנה, שם נקרים היינות העשויים ממנו "סופר טוסקן". כך גם ביינות העשויים מזנים אחרים. החך שלנו לומד להכיר זנים זהים ממקורות גידול ואזורי אקלים שונים, וניתן להשוות טעמים עם מה שמוכר לנו – אך ממקום אחר. לאלה בין אוהבי היין ששותים גם יינות לא כשרים, מובטחת חוויה שונה ומעניינת.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

ועוד דבר: לא אחת נכתב על היוקר של היינות הישראלים. התירוצים לכך רבים ושונים: המים יקרים, כוח העבודה יקר, הוצאות על משגיחי כשרות, ועוד כהנה וכהנה – תהא הסיבה אשר תהא, עובדה היא שניתן היום להשיג יינות מצוינים במחירים נוחים בהרבה מאלה של התוצרת המקומית. הימים של יינות צ'יליאנים במחירי ריצפה ובטעמים איומים, חלפו עברו. הפורטפוליו של שקד, לו נחשפנו, הוא דוגמא מצוינת לטרנד החדש: יינות איכותיים במחירים שפויים.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

Juno, Swartland, South Africa – מדרום אפריקה הציגה נציגת היקב את יינות ג'ונו. היקב הוקם בשנת 2010 ומייצר יינות מענבים המגיעים מאזור הקייפ. הענבים גדלים במקום שנקרא סוורטלנד – 'האדמה השחורה' באפריקנס, שפת הלבנים בדרום אפריקה. ביקרתי בדרום אפריקה מספר פעמים, והכרתי תעשיית יין משגשגת, שעברה שנים קשות ביותר כשהעולם החרים תוצרת דרום אפריקאית בגלל האפרטהייד שהיה נהוג במדינה. אולי זה לקח לתעשיית היין שלנו שעלולה לחוות חוויה דומה בעקבות החלטת בית הדין של האיחוד האירופי בלוקסמבורג. ליין הדרום אפריקאי נדרשו שנים רבות כדי לחדור בחזרה לארצות מעבר לים, שהחרימו את יינות מדינה זו; חומר למחשבה. אזור היין של סוורטלנד יבש, ודומה לזה של עמק הרון בצרפת. טעמנו את הג'ונו שנין בלאן של היצרן  קייפ ויין קומפני, שמיוצר מענבי שנין בלאן – ענב פופולרי ביותר בדרום אפריקה. זאב דוניה, היינן והבעלים של יקב סוסון ים, למד את מלאכת הכנת השנין בלאן שלו, הג'יימס, מיינן שהגיע לישראל מדרום אפריקה – רוני ג'יימס המנוח, מייסד יקב צרעה. בגילוי נאות, אני חובב מושבע של הזן, ואביר של אזור ווברי בצרפת, שם לטענת רבים עושים את השנין בלאן הטוב בעולם. הג'ונו שטעמנו, בעל אחוז נמוך של אלכוהול – 12,5%. הענבים תססו במכלים, ושהו עוד חודשיים בנירוסטה על שמריהם, ללא יישון בחביות עץ. יין יבש קליל  עם ארומות האופייניות לזן. מחירו 65 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

Firriato, Sicily, Italy – לסיציליה יש טרואר יחודי. הר האתנה, הר געש שעדיין פעיל, משפיע על סוג הקרקע הוולקנית, שדומה אולי לזו שברמת הגולן אצלנו. בשנים האחרונות מייצרים בסיציליה יינות שקנו להם שם עולמי. למרגלות הר הגעש מגדלים ענבים כבר שנים רבות באקלים מזרח תיכוני אופייני חם. חלק מהגפנים נטולות הווירוסים גדלות כבר 150 שנה, ועדיין מניבות פרי מצוין. היין שטעמנו מגיע מיקב משפחתי שנוסד ב- 1984, ומטפח 800 דונם של כרמים. סיציליה מוכרת בעולם היין בזכות הנרו ד'אבולה – זן שמזכיר את הפינו נואר, אך מאזור אקלים חם. אנחנו טעמנו ענב שונה: ענב מקומי בשם נרלו מסקלזה, שעורבב עם זן בשם נרלו קפוצ'יו. ענבים אדומים שתססו במכלי נירוסטה ללא בקרת טמפרטורה, והתיישנו במשך 12 חודשים בחביות גדולות של 500 ליטר מעץ סלובני. ליין מבציר 2017 יש טעמים עדינים ופרחוניים, טעמי פירות ותבלינים רכים. היין הזכיר לי את היינות הנהדרים של אזור בורגונדי, וזו מחמאה ליין מעולה במחיר יותר מאשר סביר: 75 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

Poliziano, Toscany, Italy – אזור מונטפולצי'אנו בטוסקנה שבאיטליה, הוא אזור גידול יין מפורסם, שצריך מדי פעם להזכיר לעולם שהוא שונה מאזור מונטפולצי'אנו דה אברוצו – גם כן אזור גידול יין איטלקי מפורסם. יקב פוליציאנו הוא מהגדולים באזור’ ומייצר מיליוני בקבוקים של יינות מענבים הגדלים בטוסקנה, בעיקר ענבי סנג'ובזה. וינו נובילה הוא היין הטוב שבין יינות הסנג'ובזה מאזור מונטפולצ'יאנו. זהו יין כמעט זהה לברונלו דה מונטלצ'ינו המפורסם, שרק יין הנעשה בעיר מונטלצ'ינו ובסביבתה הקרובה, זכאי להיקרא ברונלו. ליקב פולציאנו יש 1,000 דונם של גפנים באזור, ואם תגיעו לביקור ביקב הנמצא במונטפולצ'יאנו, תזכו לבוקר מהנה של טעימות באחד היקבים הטובים והמפורסמים באזור, שיינותיו מיוצאים לעולם כולו. אנחנו טעמנו את Poliziano Vino Nobile Di Montepulciano יין משנת 2015 העשוי מ- 85% ענבי סנג'ובזה ו-15% ענבי קולורינו, קנאיולו ומרלו, שהתיישן בחביות במשך 14 חודשים . היין מייצג נאמנה את הזן הנפוץ ביותר בטוסקנה – הסנג'ובזה. יש בו את המרירות העדינה של הענב, אלגנטיות, ותחושה של יין צעיר וקופצני מעט. יינות הברונלו שדומים לו בטעמם עולים מאות שקלים, ואילו היין ששקד מייבאת מיקב פולציאנו, הוא יין נהדר במחיר מצוין בהתחשב באיכותו – 145 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

Santa Julia, Mendoza Argentina אזור מנדוסה בארגנטינה, ידוע כאחד מאזורי גידול המלבק הטובים בארגנטינה. לאחרונה השתתפתי עם חובבי יין אחרים בטעימה של יינות ארגנטינה, וגילינו לתדהמתי כי מעט יין מיובא מארץ זו המפורסמת כל כך ביינותיה. המלבק הוא הזן המאפיין את ארגנטינה (למרות מקורו בצרפת), ולמרות שגם אצלנו נעשו ניסיונות לא מעטים לגדל ולשווק את המלבק, הטעם הארגנטיני של אותו זו שונה לחלוטין. יקב זוקרדי, ממנו טעמנו את Santa Julia, Reserva Malbec, הוא יקב משפחתי גדול שמייצר יין מכרמים בגובה 1,800 עד 2,900 מטר. ההרים לא מקבלים הרבה גשם, אבל בחורף הם מושלגים ומשם מקבלים אזורי העמקים את המים עם הפשרת השלגים. היין משנת 2017  נבצר ידנית, ותסס במשך 20 יום במכלי נירוסטה. חלק מהיין המשיך להתיישן בחביות עץ צרפתיות במשך 10 חודשים. יין עם טעמים אופייניים למלבק תוסס ואלגנטי, שיהיה מצוין כמלווה לאסאדו שאנו אוהבים להכין. יין ארגנטינאי במיטבו. מחירו 55 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

Domaine Lafage Roussillon, France דומיין לאפאז' הוא יקב משפחתי מצליח, שממוקם במבנה עתיק מהמאה ה-15 ליד העיר פרפיניאן בדרום צרפת. היקב הוא מהמובילים באזור היין רוסיון שלחופי הים התיכון, עם מאפייני אקלים דומים לשלנו. ליקב כ- 2,000 דונם כרמים, ורוב יינותיו מיוצאים לעולם כולו. ענב הגרנאש ממנו עושים יינות רבים באזור, הוא לטעמי ענב טעים ממנו מיוצרים יינות נהדרים. גם בארץ הייתה לו עדנה בשנים האחרונות – גם כיין זני וגם כבלנד. יקב ויתקין עושה גרנאש מצוין, כך גם יקב סוסון ים ואחרים. היין שטעמנו היה Domaine Lafage Tres Picos Carignan – יין המורכב מאותו זן משלושה אזורי גידול שונים. אם תרצו, יין "אירופאי" משתי ארצות: אראגון בספרד, ועמק הרון ומורי בצרפת. הענבים מאראגון עברו השריה קרה במשך 10 ימים ותסיסה קרה של 20 מעלות. הענבים מרוסיון תססו בטמפרטורה של 30 מעלות והושרו 5 שבועות על הקליפות, ואילו אלה מעמק הרון תססו 3 שבועות בטמפרטורה של 35 מעלות. אחר כך עורבבו כל היינות, ולטעמי התוצאה מצוינת; הגרנאש הטוב ביותר ששתיתי בשנים האחרונות. יין מלא טעמים, מתובלן ומאוזן. יין שישתלב נהדר בבשרים ובמה לא, ובמחיר מצוין. מבחינתי היין הטוב בטעימה. מחירו 90 ₪.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

Bodegas Borsao Aragon Spain יקב שנוסד ב- 1958 בצפון מזרח ספרד. אראגון נקראת גם מלכת הגרנאש, או הגראנצ'ה כפי שקוראים לו שם. יקב זה הוא שותפות בין מספר כורמים שהקימו קואופרטיב ב- 2001; ללמדך שישנן ארצות בהן קואופרטיב של כורמים וייננים דווקא עושה טוב (אצלנו יקב כרמל לא הצליח לשרוד כקואופרטיב משגשג). היקב מייצא כ- 80% מתוצרתו . ספרד ידועה כגדולת היצרנים של ענבים מזן הטמפרניו, אך אני כחובב הגרנאש נהניתי לטעום יין Garnacha מאותו  זן כמו היין הקודם שטעמנו, אך הפעם כולו מספרד. הענבים מגפנים בנות 35-60 שנה הנטועות בגובה 700 מטר באדמה סלעית, תססו במשך 25 יום, ויושנו במשך 6 חודשים נוספים בחביות צרפתיות ואמריקאיות. יין כבד יותר מאשר עמיתו הצרפתי, בטעמים מעושנים ומורכבים של  שזיפים בשלים, וסיומת טובה וארוכה. ממליץ לנסותו בעונת הנפנופים של הגרילים או המעשנות באביב ובקיץ. כמו כפפה ליד עם בשר בגריל. מחירו 99 ₪.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר