בורדו – מפגן של איכות בטעימה ששחזרה ביקור ביקבים

מאחר שמדובר ביינות יקרים מהאוסף הפרטי של המארח לא צוינו מחיריהם בחו"ל גם כי באתרים שמציינים מחירי חלקם מצוין באותיות קטנות כי לא ניתן להשיג אותם. צילום יגאל ברנע
בטעימה זו נמזגו שמונה יינות, חלקם מתקרבים לגיל 20 ועדיין בועטים, וחלקם בגיל כפול ועדיין נותנים תחושה שגם בעתיד ניתן יהיה ליהנות מהם לא פחות. בהחלט חוויה מעולה

"הרכב מנצח לא מחליפים" – רבים מאמינים בגישה זאת. זו כנראה הפילוסופיה שאימץ המארח במפגש ה-179 במניין של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה), ששחזר את סדרת היקבים בהם ביקרנו יחדיו בסיור יקבים מרגש בבורדו בשנה שעברה, וזה הצליח בגדול.

היו כאן שמונה יינות, חלקם מתקרבים לגיל 20 ועדיין בועטים, וחלקם בגיל כפול ועדיין נותנים תחושה שגם בעתיד ניתן יהיה ליהנות מהם לא פחות. בהחלט חוויה מעולה שאני מאחל לכל חובב יין.

צילום יגאל ברנע

לא נשאר אלא לעבור לתיאור היינות שטעמנו, ולנסות ולהעביר עד כמה שניתן את החוויה. מאחר שמדובר ביינות יקרים מהאוסף הפרטי של המארח, לא צוינו מחיריהם בחו"ל גם כי באתרים שמציינים מחירי חלקם מצוין באותיות קטנות כי לא ניתן להשיג אותם.

צילום יגאל ברנע

Domaine de Chevalier Blanc, Pessac Leognan 2018

היין הלבן היחיד בערב זה. 75% סוביניון בלאן, 25% סמיון. באשר ליקב עצמו – ממליץ מאוד למי שמבקר באזור שלא לפספס יקב זה, לא רק בשביל היין האיכותי, אלא גם כדי לפגוש את מנהל היקב, העושה זאת מזה כ-40 שנה, אם אינני טועה, ולחוש באמצעותו תפיסת עולם מרתקת של עבודת הכרם ותהליך הייננות.

רשמי טעימה – צבע זהוב בהיר וצלול. אף פרחוני מלא הדרים, משמש, צרור פרחים אביבי, דשא רענן ופטרול מאוד עדין. בפה – חמיצות מאוד נעימה, מינרלי, רענן ומאוד הרמוני. פירות לבנים לצד גוון אשכולית. מעט חמאתי. סיומת ארוכה ונעימה. ציון יולו 16.3 (93). תענוג.

צילום יגאל ברנע

Chateau Lynch Bages, Pauillac 2005

בלנד המורכב מקברנה סוביניון, מרלו וקברנה פרנק. הכפר Bages הוא בעל מסורת ותיקה של כרמים ויין. תומס לינץ', בן למשפחה שהגיעה מאירלנד בסוף המאה ה-17, זכה באחוזה במסגרת נישואיו בשנת 1750 לבתו של בעל הדומיין, שנקרא בשעתו דומיין דה באז' , הוסיף את שמו, והשאר היסטוריה של איכות. לא אלאה אתכם בהמשך התפתחות הבעלות על היקב, רק אוסיף שבביקורנו כבר זכינו לראות יקב מרשים גם מבחינה ארכיטקטונית ועיצובית (היקב עבר עיצוב ובינוי מחדש, כולל ציוד בסגנון סופר מודרני, ונפתח במראהו החדש ב-2020). 2005 ידועה באזור כשנת בציר מצוינת, ולכן ממש לא הופתענו מהאיכות שפגשנו בערב זה.

רשמי טעימה – צבע אדום עמוק ומרשים. אף מעניין מלא פרי שחור –שזיף ואוכמניות, מבושם, אדמתי. ניחוח פטריות, תבלינים, טבק וריח אורנים-מנטה. גוף בינוני פלוס, עשיר בטעמים ומרובה שכבות. פרי בשרני, חלק והרמוני. סיומת ארוכה ונעימה מאוד, והאוכל שבא איתו עוד הגביר את ההנאה. מחד הטאנינים נותנים תחושה שאפשר בכיף לגשת אליו גם עוד מספר שנים, אבל מאידך מתחילה להיווצר טבעת המקיפה את היין בכוס, ומבשרת על תהליך ההתבגרות. אז אולי לא כדאי לחכות יתר על המידה, 5-10 שנים נוספות יספיקו. ציון יולו 16.7 (93).

צילום יגאל ברנע

Chateau Pontet Canet, Pauillac 2005

היקב זכור לטובה מטיול היין שלנו, לא רק בשל איכות היין שטעמנו שם, אלא גם בשל העובדה שזכינו למפגש,  טעימה משותפת ושיחה מעמיקה ונעימה מאוד עם הבעלים, מסייה טסרון (Tesseron) שנכח במקום. המשפחה מחזיקה גם ביקב Lafon Rochet ובמזקקת הקוניאק טסרון, שנחשב בין הטובים בצרפת. בציר 2005 (בלנד קברנה סוביניון ומרלו) מתיישן באיטיות רבה. רוברט פארקר שטעם אותו בשנת 2015, התבטא כי הוא מרגיש כיין בן שנתיים בלבד, והעניק לו שבחים רבים. גם אנחנו אהבנו מאוד את היין.

רשמי טעימה – צבע אדום עמוק קלאסי של יינות פויאק. אף מלא פירות שחורים ואדומים, אדמתי, ניחוחות ארז, מפולפל, גוון קקאו-שוקולד. בפה – מעט מתיקות, חמיצות מצוינת. כשמגלגלים את היין היטב בפה, מתגלית מרירות נלווית מאוד נעימה. הסיומת ארוכה ונעימה מאוד לחך. גם לנו, ולמרות שעברו 8 שנים מהטעימה של פרקר, עדיין היין מרגיש צעיר ו"בעל אופק שירות נכבד". תענוג. ציון יולו  16.9 (94).

צילום יגאל ברנע

Chateau Figeac, St Emilion 2009

בשנת 2022 היקב עלה למדרגת Premier Grand Cru Classe A. היין הינו בלנד של 35% קברנה סוביניון, 35% קברנה פרנק ו-30% מרלו (זו גם חלוקת הכרמים של היקב).

רשמי טעימה – צבע אדום מאוד בורדולזי קלאסי ופחות  "סנט אמיליוני". אף מלא פירות שחורים, דובדבן וצרור פירות יער. קאסיס, שוקולד, מעט ירקרקות. פה חלק, ממש משי. הרבה פרי, ולמרות זאת שומר על קלילות. חמיצות גבוהה ונעימה. הרמוני. יין רענן, מינרלי, עם סיומת ארוכה ומצוינת. טאנינים עם נוכחות. נגיש לשתייה למרות שמרגיש עדיין בנעוריו, וכנראה שאם נפגוש אותו בעוד 10 שנים ומעלה, נהנה ממנו עוד הרבה יותר. ציון יולו 16.8 (94).

צילום יגאל ברנע

Chateau Cos D'Estournel, Saint-Estephe 1996

קודם כל זו אחת הטירות היותר יפות באזור. השם אסטורנל נותר משם משפחתו של מי שייסד את היקב בתחילת המאה ה-19, למרות שהבעלות על היקב השתנתה מספר פעמים לאורך השנים. היין שהיה מאוד איכותי, נמכר כבר בתחילת דרכו של היקב ברחבי העולם ובאופן ייחודי בהודו. מכאן גם הסגנון ההודי שבא לידי ביטוי בארכיטקטורה ובעיצוב של היקב עד היום. היין ששתינו הוא בלנד של 65% קברנה סוביניון ו-35% מרלו.

רשמי טעימה – צבע ארגמן כהה. אף מורכב ומרתק של פירות אדומים ושחורים, טחב, ניחוחות אורווה, מפולפל ומעט ירקרקות ברקע. בפה – יין נהדר, מוכן לשתייה. השנים עשו לו טוב, הוא איבד מהכבדות של סנט אסטף, נעשה קצת קרוב לסגנון פויאק. חמיצות נפלאה, מתגלגל בחך לכל הכיוונים. יין מאוד אנרגטי, סיומת מאוד טובה, ועדיין לא נס לחו. ניתן ליהנות ממנו גם בעוד מספר שנים בלי בעיה בכלל. ציון יולו 17.4 (95).

צילום יגאל ברנע

Chateau Angelus, St Emilion 1995

יקב משפחתי מהולל ומרשים. כיום מנוהל על ידי גברת בשם סטפאני, הדור השמיני מאז רכישת האחוזה על ידי  בן המשפחה. אנחנו זוכרים אותם לטובה, גם כי היו נחמדים וקיבלו את פנינו בנגינת התקווה עם הפעמונים המתנוססים על המבנה. היין ששתינו הוא בלנד של 50% מרלו ו-50% קברנה פרנק.

רשמי טעימה – צבע אדום עמוק עטור בטבעת מוזהבת. אף פרחוני, פירותי, פירות יער בשלים. אדמתי עם גוונים של קפה ושוקולד. בפה – מתקבל יין מצוין, מרובה שכבות, עדיין הרמוני, ועם סיומת ארוכה מאוד ואיכותית. הטנאינים שעדיין מראים נוכחות, מעידים על כך שעוד נכונו לו מספר שנים טובות. ציון יולו 16.7 (93).

צילום יגאל ברנע

Chateau Margaux, Margaux 1981

לא נראה לי שיין זה זקוק להקדמה. מה אגיד לכם – עבר את גיל 40 ומעניק חווית יין מטורפת. צבעו נקי ומרהיב. אף עשיר בפרי, חשים מייד את החמיצות המעולה, פלפל ירקרק, דובדבנים וקפה. בפה – יין עגול, מאוזן להפליא, קטיפתי. שכבות של טעם, הרמוניה מרשימה. עדיין מרגיש צעיר, וחלקנו אף חשו איך הוא מייבש קצת את החך. חוויה. קיבל את הציון הגבוה מבין יינות הערב. ציון יולו 18.6 (97).

צילום יגאל ברנע

Chateau Lafite, Pauillac 1982

עוד חוויה לסיכום ערב זה. יין מלא רעננות וחיוניות. טאנינים עם נוכחות נותנים לו אווירת נעורים, מבלי לפגוע בתענוג המדהים של שתייתו. מלא פרי, עשיר, חמיצות נפלאה, גוף מלא, סיומת מרגשת. ציון יולו 18.4 (97). אני מאחל לכל חובבי היין חוויות כאלה.

הסלון הפרטי ביקב שאטו לאפיט. צילום יגאל ברנע

מה זה YOLO

YOLO (you only live once), הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש; בכ-10 מפגשים שנתיים.

המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש את היינות. נוהגים לטעום 6-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו: ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים מוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל מייחסים חשיבות קודם כל לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר