דברים שלא ידעתם על בן עמי ברבדו כמו מי הציע את השם בן עמי והקשר למייקל ג'קסון

פרופסור ברבדו הוא מחלוצי המחקר בעולם של טכנולוגיית ה- Fertigation ('הדשייה בטפטוף') – שילוב חומרי הזנה בטפטוף אשר שינה ללא הכר את תעשיית הכרמים בעולם. צילום איל גוטמן
פרופסור בן עמי ברבדו היה איש מדע, חוקר, מורה ומורה דרך לרבים בתחומי החקלאות, כורמות וגפן יין, ממייסדי יקב 'ברבדו' בכרמי יוסף, ואיש משפחה – איש אשכולות תרתי משמע עם משפחה מאוד מחבקת. בן עמי שנפטר בגיל 89 היה אדם מאוד רציונלי שעל פי רצונו ביקש להיות בימיו האחרונים בביתו
הנער בן עמי סביב גיל 14. צילום מהמשפחה

ביום רביעי 24.5.23 התקיימה בבית העלמין ברחובות, אזכרה ביום ה-30 לפטירתו של פרופסור בן עמי ברבדו ז"ל שנולד ב-19.7.1933. לקראת תאריך זה נפגשתי עם אחת מבנותיו, הדר אלראי-ברבדו, כדי לשמוע מעט על האיש והאדם שמאחורי התואר המכובד.

פרופסור בן עמי ברבדו (עמי, בפי המשפחה וחברים) היה איש מדע, חוקר, מורה ומורה דרך לרבים בתחומי החקלאות, כורמות וגפן יין, ממייסדי יקב 'ברבדו' בכרמי יוסף, ואיש משפחה – הרעייה רותי שחגגה 88  שבועיים לפני שנפטר, שלוש בנות ובן, שלושה עשר נכדים ושבעה נינים, שהקטן בהם נולד שישה ימים לפני היום בו הלך בן עמי לעולמו. איש אשכולות תרתי משמע, עם משפחה מאוד מחבקת. בן עמי ברבדו, שנפטר בגיל 89 היה אדם מאוד רציונלי, שעל פי רצונו ביקש להיות בימיו האחרונים בביתו.

חיים נחמן ביאליק ב-1923. צילום אברהם סוסקין. אוסף התצלומים הלאומי לע"מ

מקור השם ברבדו ומי נתן לבן עמי את שמו

בן עמי נולד במושב אביחיל שבעמק חפר להוריו זאב ויפה. אימו יפה הייתה חברה ב'ועד הלשון' להנחלת השפה העברית, ופעם בשבוע נסעה באוטובוס לתל אביב לפגישה עם חברי הארגון, בהם המשורר הלאומי חיים נחמן ביאליק. כשהייתה בהריון מתקדם והגיעה לפגישה אמר לה ביאליק, שיש לו שם עבורה למקרה שייוולד בן – בן עמי. הרך הנולד אכן קיבל שם זה, ולמרבית הסמליות נפטר ביום העצמאות השנה.

שם המשפחה המקורי היה בְּרֵבְדוֹ. בארץ קראו להם בְּרֵבְדֵה, וכשבן עמי התחיל קריירה אקדמית בארה"ב ועשה פוסט דוקטורט באוניברסיטת ניו הייבן, קראו לו בְּרָבְדוֹ כי היה להם קל יותר לבטא את השם כך. דרך אגב, ויקטור שונפלד – עשרות שנים היינן הראשי של יקב רמת הגולן, היה סטודנט של פרופסור ברבדו בדייויס, והוא זה שקישר בין ויקטור ליקב.

בבית הספר היסודי במושב לא היו מספיק תלמידים בכיתות, לכן כדי ליצור כיתות עם מספר תלמידים מתאים, השאירו ילדים כיתה – כמו את עמי. לעומתו, רותי שגדלה בכפר סבא נכנסה מוקדם לכיתה א' ומשפחתה עברה לנתניה לקראת לימודי התיכון. שניהם נפגשו בכיתה ט' בתיכון טשרניחובסקי בנתניה, וכול השאר היסטוריה.

השירות הצבאי

בן עמי שירת כלוחם וקצין בגדוד 12 של גולני, ובמלחמת יום כיפור   היה קצין המודיעין  של גדוד חרמ"ש של חטיבה 11 באוגדה 252, כשהמג"ד היה גדליה גל. בן עמי היה אחראי גם על מרגמת ה-81 מ"מ, אותה למד לתפעל במהלך המלחמה. עם הפסקת האש הם עברו לצד המערבי של תעלה סואץ, שם שהו מספר חודשים, ובן עמי חלק אוהל ובו שתי מיטות עם גדליה גל – לימים סמח"ט 11 ובאזרחות חבר כנסת מטעם מפלגת העבודה.

גדליה גל מספר: "החיילים, רובם מילואימניקים, לא ראו את הבית שבועות ארוכים והיו לחצים לא פשוטים. כמג"ד נעזרתי בבן עמי שהיה לי למשענת בהחלטות במצבי לחץ ובהתמודדות עם החיילים. לא אשכח את הרעות הזאת לעולם".

אוניברסיטת ניו הייבן בקונטיקט. צילום מהאתר

בפוסט דוקטורט – נגן גיטרה וזמרת

את הפוסט דוקטורט עשה בן עמי באוניברסיטת ניו הייבן בקונטיקט שבארה"ב, וכל המשפחה הייתה שם אתו. "ההורים שהיו מאוד מוזיקליים היו "תפרנים" בתקופת הפוסט דוקטורט", מספרת הדר. "הם היו מגיעים למרכז היהודי 'בית אל' בהתנדבות, בן עמי ניגן בגיטרה ורותי שרה".

בגיל 44 בן עמי ליד הגפנים באתנס ג'ורג'יה ב-1977. צילום משפחתי

הישגים מדעיים בולטים של פרופסור בן עמי ברבדו

פרופסור ברבדו הוא מחלוצי המחקר בעולם של טכנולוגיית ה- Fertigation (בעברית 'הדשייה בטפטוף') – שילוב חומרי הזנה בטפטוף, אשר שינה ללא הכר את תעשיית הכרמים בעולם, והפך  את 'נטפים' לחברה הגדולה ביותר בעולם בציוד לטפטוף.

בשנת 1967 פרסם פרופסור ברבדו מאמר פורץ דרך בעיתון המדעי היוקרתי של אקדמיית המדעים האמריקאית. המאמר שעוסק בהבנת יחסי מים צמח. היווה פריצת דרך בשנות השישים של המאה הקודמת, שהוביל לפיתוח ושימוש במערכות השקיה בטפטוף בכרמים ובמטעים בארץ ובעולם.

בסיור ייעוץ. צילום מהמשפחה

בן עמי עסק גם במחקר שהביא לפריצת דרך בשימוש במים מליחים בגידול ענבים ועגבניות ברמת הנגב.

מחקריו בשנות השבעים המאוחרות הובילו לפיתוח של גלאים למדידת פוטנציאל המים בעלים, ותרגום המידע להשקיה באמצעות מחשב.

חברות רבות בארץ ובעולם שעוסקות ב"חקלאות מדייקת" והשקיה באמצעות מערכות חיישנים ומיחשוב, מבוססות על הבסיס המדעי שפותח בעבודות המחקר של פרופסור ברבדו, שעסקו ביחסי מים צמח.

פרופסור ברבדו היה חבר באגודות למדעים נחשבות רבות ברחבי העולם, ובשנת 1985 הוא זכה לעיטור העבודה המדעית החשובה ביותר באותה שנה בעולם הגפן והיין, מטעם האגודה האמריקאית לגפן ויין.

פרופסור ברבדו מקבל פרס מפעל חיים ביום הולדתו ה-88. צילום ישראל פרקר

ביום הולדתו ה-88 ב-19.7.21 זכה פרופסור ברבדו בפרס מפעל חיים מטעם תא עיתונאי היין בארגון העיתונאים וצחי דותן מנכ״ל מועצת גפן יין. בתעודת ההרשמה בספר הזהב של קק"ל אותה קיבל באירוע רב משתתפים שאורגן על ידי אלון גונן, נכתב: “לפרופסור בן עמי ברבדו, איש אדמה ואקדמיה, על תרומתך ללימוד, קידום ופיתוח ענף הכרם והיין בישראל. נרשם בהוקרה ובהערכה על ידי הכורמים, הייננים וכלל ענף היין”.

נן עמי ורותי ברבדו. צילום איל גוטמן
בן עמי ורותי ברבדו. צילום איל גוטמן

בן עמי האבא

בשנות הילדות של ארבעת ילדיו היה בן עמי ברבדו עסוק במחקריו ורותי גידלה אותם, אבל כשהיה צורך לעזור בלימודים הוא נרתם למשך שעות כדי לעזור. "הוא עזר בכל דבר, כמו הסעה כדי שאצטרף לטיול לצפון שפספסתי", מספרת הדר. "נכנסנו למכונית ותפסנו את הטיולית בחיפה".

"הוא היה גנן מדהים, וטיפל בעצמו בגינה בחצר", היא מציינת, אך מסתבר שרותי היא זו שסידרה וארזה לו תמיד את הבגדים לנסיעות שלו לחו"ל. "לו עצמו זה לא היה חשוב".

הכרמים של שאטו סנט מישל בארה"ב. מאות אלפי טפטפות כחול-לבן בזכות בן עמי ברבדו. צילום מיקב

הקשר עם 'נטפים'

במשך שנים רבות שימש פרופסור בן עמי ברבדו כיועץ לתחום השקיית כרמים בטפטוף של חברת פתרונות השקיה מדייקת הגלובלית 'נטפים'. נתי ברק, ראש תחום קיימות בחברת נטפים,  כתב כך על בן עמי ברבדו: "בן עמי היה סמכות עולמית בנוהלי גידול של ענבי יין, בעיקר השקיה, דישון וניהול הצימוח. מחקריו כלל את השפעת רמת היבול על הצמיחה, היבול ואיכות היין. בן עמי עזר לנטפים בהחדרת הטפטוף לכרמי יין בישראל, דרום אפריקה, אוסטרליה ועוד.

במיוחד זכור לי סיור משותף עם בן עמי במערב ארה"ב ב-1982 או 1983 נטפים ארה"ב הייתה בתחילת הדרך, ורצינו לשכנע מגדלי יין במדינת וושינגטון וקליפורניה להשקות את הכרמים שלהם בטפטוף. הנשק הסודי שלנו היה בן עמי. נסעתי אתו לבקר כמה כרמים במזרח מדינת וושינגטון, ורותי הצטרפה לסיור. נסענו מכרם אחד למשנהו, פגשנו כורמים בשדה ובמועדוני המגדלים המקומיים. טעמנו בכל מקום יין טוב, פגשנו את גארי באלארד, שבאותה תקופה ניהל את הכרמים של שאטו סנט מישל.

גארי היה מסוג האנשים שמדברים, חושבים וחולמים יין. מהר מאוד שקעו בן עמי וגארי בשיחה נלהבת, כאשר אני הולך לאיבוד בין שלל המושגים המקצועיים. מאז אותו יום הותקנו בכרמים של שאטו סנט מישל מאות אלפי טפטפות נטפים מישראל. בן עמי השאיר חותם בעולם".

הקשר עם עודד שוסיוב והקמת יקב ברבדו

בראשית היו כרמי שוסיוב בכרמי יוסף, כשצבי שוסיוב האבא גידל ענבים ומכר אותם ליקבים אחרים. המשפחות הכירו, ועודד שוסיוב בנו שלמד בתיכון דה שליט ברחובות, היה גדול בשלוש שנים מהדר ברבדו שגם היא למדה שם. עודד אף שידך במסיבה שערך בביתו לרגל סיום קורס קצינים, בין הדר (בת) ברבדו להדר (בן) אלראי ז"ל, והשניים נישאו.

בסיום השירות הצבאי רצה עודד לחזור לכרם המשפחתי. בן עמי הציע לעודד להצטרף לפקולטה לחקלאות ברחובות ולהיות סטודנט שלו. כשראה שעודד תלמיד מבריק, הוא המליץ לו להמשיך לדוקטורט בנושא 'ביוכימיה של ארומת יין', ועודד סיים בהצטיינות.

שיראז כרם נחל שחם בשקיעה. צילום זורי ארקין

כאשר בן עמי היה קרוב לפרישה לגמלאות, עלה הרעיון להקים יקב על בסיס הידע אותו הוא צבר מייעוץ ליקבים בארץ ובעולם, על בסיס עבודת הדוקטורט של עודד שוסיוב, וכרמי משפחתו. ב-1999 הם התחילו לייצר יין, וב-2001 יצאו עם היין הראשון – 2,400 בקבוקים. בן עמי שמח מאוד ואהב את רעיון הקמת היקב, שהיום מייצר 100,000 בקבוקים. לבחירת השם 'ברבדו' ליקב הם התייעצו עם יועצת תדמית שאמרה כי שם זה מוכר בעולם בתחום, בעקבות פעילויות הייעוץ של בן עמי, אז למה לחפש רעיונות אחרים.

פרופסור בן עמי ברבדו (מימין) ופרופסור עודד שוסיוב. צילום איל גוטמן

וכך הספיד עודד שוסיוב את מורו ושותפו: "דורות של כורמים וייננים בארץ ובעולם חבים לך על פריצות הדרך המדעיות שלך שהובילו לטכנולוגיות דישון והשקיה בטפטוף, ומערכות  חישה ובקרה ממוחשבות עוד מהימים שמחשב תפס חדר שלם. מחקרים שהפכו את ישראל למעצמת אגרוטק. גידלת דורות של סטודנטים לתואר ראשון שני ודוקטורט, היית ממייסדי העולם החדש בגפן יין בארצות הברית אוסטרליה ואירופה. בזכותך ענף גפן היין  חזר להיות מרכזי במדינת ישראל כפי שהיה בראשית הקמת הישוב בארץ ישראל בתחילת המאה הקודמת. מאות רבות של יקבים הוקמו על ידי תלמידיך ותלמידי תלמידיך. חקלאות משולבת בתעשייה שמפרנסת עשרות אלפי משפחות במדינת ישראל.

ביום בהיר בקיץ 1980, לפני יותר מארבעים שנה שינית את מסלול חיי לעולם. עמדתי במסדרון מחוץ לאולם ההרצאות בתום הלימודים לתואר ראשון בפקולטה לחקלאות. ניגשת אלי ושאלת אותי מה התוכניות שלי להמשך. סיפרתי לך שאני מתכוון לחזור לכרם ולעבוד עם אבא. ואתה הצעת לי לעשות תואר שני בהדרכתך. אני זוכר שמה שעבר לי בראש באותו הרגע היה, שנראה לי שלעבוד על טרקטור מספיק תואר ראשון. באתי הביתה וסיפרתי לאבא ואמא. את התגובה של אמא ידעתי מראש. חשבתי שאבא יהיה מאוכזב, אבל הוא לא היסס ואמר לי מיד, שאם מציעים לי ללמוד אז אין שאלה. הוא גם הוסיף שאם אחליט לחזור למשק תחכה לי טורייה חדשה בכרם.

כן בן עמי, אתה יותר מכל אדם בעולם הזה שינית את מסלול חיי. היית ותישאר לעולם המורה והאבא המדעי שלי. השותף שלי להגשמת החלומות שלי כולם. עיצבת אותי כמדען, ולימדת אותי לכוון רחוק מעבר לאופק ואל הלא נודע. לימדת אותי חשיבה מדעית ונחישות, שהן הבסיס לכל פריצת דרך. ולפני כעשרים שנה בזכותך חזרתי לשורשים ולכרם, והקמנו ביחד את יקב ברבדו שנושא את שמך בגאווה. נוח על משכבך בשלום".

מייקל ג'קסון. This file is licensed under the Creative Commons Attribution-Share Alike 4.0 International license

ולקינוח הקשר עם מייקל ג'קסון

מסתבר שפרופסור בן עמי ברבדו גויס גם למשימת יעוץ עבור כרם הפינו נואר אותו רצה מייקל ג'קסון לנטוע בחוות Neverland שלו, במחוז סנטה ברברה שבמדינת קליפורניה בארה"ב. זאת לאחר שאי אפשר היה שלא להבחין בתנופת הכרמים והיקבים באזור. לא ידוע אם בן עמי פגש אישית את הזמר, או כפי שניתן להניח רק את אנשי המקצוע שלו, אך בכל אופן בעקבות אסון התאומים והשלכותיו, כמו גם הסתבכויותיו המשפטיות של ג'קסון, יעוץ זה לא הניב את יינות פינו נואר Neverland.

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר