טעימת יינות אדומים מבורגון – אזור החלקות הקטנות

למרות מגוון החלקות וסמיכותן אחת לשנייה עדיין נוצר מגוון טעמים והבדלים ועניין בין היינות השונים בטעימה. צילום יגאל ברנע
בהגדרתו היין בבורגון מוכוון טרואר כאשר החלקות בדרך כלל קטנות בעקבות תהליכים היסטוריים, חלוקת ירושות, החלפת ואיחוד שורות וכו', וחלקן אף מסתכמות בחלקי דונם

מפגש מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף מה זה) ה-177 במניין, הוקדש על ידי המארח למקבץ יינות אדומים מבורגון שבצרפת, אזור מרתק מבחינת המאפיינים שלו.

בואו נתחיל בזה שהוא בנוי באדומים על זן פינו נואר (Pinot Noir) – נכון, יש גם גאמיי (gamay)  של יינות בוז'ולה המשתייך לאזור;  ועל השרדונה בלבנים (יש כאן גם קצת אליגוטה בנוסף).

בהגדרתו היין בבורגון מוכוון טרואר, כאשר החלקות בדרך כלל קטנות בעקבות תהליכים היסטוריים, חלוקת ירושות, החלפת ואיחוד  שורות וכו', וחלקן אף מסתכמות בחלקי דונם.

היקף היבול הולך ומצטמצם, ובהתאמה המחירים האמירו באופן מטורף. אבל לא רק בגלל זמינות היין, אלא ככל הנראה בגלל נכונות הרוכשים, בעיקר מיבשת אסיה, לשלם מחירים משוגעים.

צילום יגאל ברנע

למרות מגוון החלקות וסמיכותן אחת לשנייה, עדיין נוצר מגוון טעמים והבדלים ועניין בין היינות השונים. ולמרות טירוף המחירים, המארח שלנו הצליח לבנות תוכנית ערב שאפשרה לנו ליהנות ממגוון יינות איכותיים, במחירים שפויים יחסית.

צילום יגאל ברנע

Domaine de l'arlot, Nuits st Georges, 1er cru, Les Petits Plets 2014

מיוצר מהגפנים היותר צעירות מתוך חלקה הנקראת Clos des Forets Saint-Georges. יקב זה, בעל שורשים היסטוריים המגיעים למאה ה-18, מייצר מגוון יינות לבנים ואדומים.

רשמי טעימה – צבע אדום בינוני בעוצמתו.  פרי דובדבן שחור, מפולפל, פרחוני, צרור סיגליות. בפה – גוף קל עד בינוני, מאוזן ועגול, קטיפתי. פירותי. היין מרגיש עדיין צעיר. מלא חמיצות ורעננות. טאנינים עם נוכחות. הסיומת טובה, נעימה, עם מעט מרירות מעניינת בקצה. פתיחה מבטיחה של הערב. ציון יולו 16 (92). מחירו המקורי בעת רכישתו בעבר היה 230 ₪.

צילום יגאל ברנע

Domaine Meo-Camuzet, Nuits st Georges 2005

מה שהשנים עושות ליין. היין הזה מוגדר יין וילאז';  לא פריבילגי. היקב מחזיק בטרוארים איכותיים רבים ומגוונים, ומייצר יינות החל מרמת וילאז' עד גראן קרו, ועדיין יין הזה נתן לנו סיבה להנאה רבה מאוד.

רשמי טעימה – צבע נופך כהה (garnet). אף עם פרי מאוד מרוכז, אדמתי, ריח אורן, עור ופירות יבשים. בפה – מלא דובדבן שחור, חמיצות מעולה, ממלא את הפה בטעמים של הפרי. יין מינרלי ועדיין טאניני. סיומת מצוינת ארוכה ממלאת את חלל הפה. יופי של יין. ציון יולו 16.1 (92). מחירו 400 ₪. יש בינינו מי שנתנו לו ציונים 93,94, ואפשר בהחלט להבין זאת.

צילום יגאל ברנע

Denis Mortet, Gevrey- Chambertin, Mes Cinq Terroirs 2015

יקב משפחתי הממוקם פיזית בג'ברי שמברטן. דניס מורטה עבד עם אביו שארל שהקים את היקב, וכאשר האב פרש ופיצל את נכסיו, דניס קיבל את היקב ופיתח אותו. עם פטירתו של דניס עברה האחריות לבנו הבכור, הממשיך כיום בניהול היקב עם אימו ואחותו לצידו. בתהליך התרחבות הדרגתי הם מעבדים כיום 160 דונם כרמים, ומייצרים מגוון רחב של יינות איכותיים. שמו של היין ששתינו 'חמשת הטרוארים שלי', מאחר והוא מיוצר מגפנים מחמש חלקות כרם (climats) באזור ג'ברי שמברטן.

רשמי טעימה – היין של האזור הזה מקבל עם השנים גוון יותר כהה מהבורגון הקלאסי, וכך גם יין זה ששתינו. האף מרגש, מלא דובדבן אדום, אדמה, טבק, נופך ורדים. בפה – מאוזן, חלק, קטיפתי, מלא הרמוניה. יופי של סיומת ארוכה, ופשוט יופי של יין. ציון יולו 16.3 (93). מחירו 360 ₪. במונחי עלות תועלת – מאוד שווה.

צילום יגאל ברנע

Humbert-Freres, Gevrey-Chambertin, 1er Cru, Petite Chapelle 2015

יקב אשר לפי ביקורות צרפתיות שקראתי, מתמיד בהתקדמות ועליית מדרגת איכות לאורך השנים. היקב ידוע לטובה בעיקר בשל מגוון יינות פרמייה קרו, כולל היין הספציפי שפגשנו בערב זה.

רשמי טעימה – צבע כהה צלול מקסים (אופייני ליינות ג'ברי שמברטן של היקב). אף עשיר עתיר דובדבנים, שוקולד, פרחוני, פלפל ירוק, תימין. מאוד אקספרסיבי, גוון אדמתי. בפה – יין איכותי, גוף בינוני, בולט בצעירותו (לא מפתיע לאור שנת הבציר), לכן נותן תחושה של יין מאוד צעיר ובועט, ועדיין נותן כבר כיום תמורה מצוינת של יין עשיר, מורכב, מרובה שכבות טעם, חמיצות מצוינת, סיומת ארוכה ואיכותית. שווה, כמו שאומרים בני הנוער. ציון יולו 16.9 (94). מחירו 420 ₪.

צילום יגאל ברנע

Domaine Taupenot-Merme, Corton Rognet, Grand Cru 2012

 רומיין טופנו הוא בן הדור התשיעי שמנהל יקב משפחתי זה במוריי סן דני, שלפי ספרי האזור שורשיו נטועים במאה ה-17, אך היקב במתכונתו הנוכחית נוצר בעקבות נישואי הורין של רומיין ב-1963. ביקב מעבדים 19 חלקות כרם (climats) המתחלקות ל-7 חלקות וילאז', 6 פרמייה קרו, 4 גראן קרו ושתיים שנקראות סן רומן, באזורי קוט דה נויי וקוט דה בון. מבקרי יין נכבדים נתנו לו בטעימות עבר ציונים של 92 ומעלה, וטענו כי ניתן יהיה לשתות אותו עד סוף העשור הנוכחי פחות או יותר. אני לא יודע מה יקרה עד סוף העשור, אבל אני יודע שאהבתי מאוד את היין במצבו הנוכחי.

רשמי טעימה – עדיין מצבו מבחינת הצבע לא רע בכלל. אדום נאה, גם אם מתחיל להתכהות קצת. אף עשיר, פירותי ופרחוני, עם גוונים של רצפת יער, פלפל לבן ושוקולד. בפה – עגול, עדין, מלא פרי שחור. יין מורכב. גוף מלא. שכבות טעמים מרתקות. טאנינים עם נוכחות נאה. הסיומת – לא מסתיימת. מצוין. ציון יולו 16.6 (93). מחיר מדף שלו 700 ₪.

צילום יגאל ברנע

Taupenot-Merme, Mazoyeres-Chambertin, Grand Cru 2012

למי שמכיר את אפלסיון שארם שמברטין, יין זה מיוצר מתוך חלקת השארם שמברטן, אבל חלק מהיצרנים מבדילים אותו בשם זה כי הגפנים הספציפיות שלו נותנות יין יותר מרוכז ועוצמתי עם נטייה לסגנון ג'ברי שמברטן, ומכאן השם השונה. בכל מקרה, יין זה זכה לתשבחות רבות ממבקרי יין למיניהם, וגם אנחנו מאוד נהנינו, והיין הוכתר ובצדק ככוכב הערב.

רשמי טעימה – צבע אדום כהה וצלול מרשים. אף משכר עם מניפת ריחות של דובדבן עשיר, הרבה מנטה-אורן, אדמתי, שוקולד. בפה – גוף מלא, חמיצות מצוינת, ארוך ועשיר, מתיקות נעימה. מאוד עוצמתי ועם זאת קטיפתי, סיומת נכבדה וטעימה. נפלא. ציון יולו 17.3 (95). מחיר מדף 775 ₪. סיום מעולה לערב מוצלח.

ביקב טופנו-מארמה מעבדים 19 חלקות כרם (climats) המתחלקות ל-7 חלקות וילאז', 6 פרמייה קרו, 4 גראן קרו ו-2 סן רומן, באזורי קוט דה נויי וקוט דה בון

מה זה YOLO

YOLO (you only live once), הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש; בכ- 10 מפגשים שנתיים.

המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש את היינות. נוהגים לטעום כ- 7-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו: ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים מוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל אנו מייחסים חשיבות קודם כול לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר