יונתן לבני מבקר ביקב מלמד

היינות נמכרים ביקב ל"חברים" תמורת 85 ₪ לבקבוק יחיד ו- 200 ₪ לשלישיה. ברור שזה משתלם, ובהתחשב באיכות יש תמורה לכסף (VFM). צילום מאיר קינן
אצל מי נופלת הפרוסה כשהחמאה למטה? אצל אברהמ'לה מלמד. ומי מנסה להרביץ תורה לתלמידיו, והם מרביצים לו בחזרה? אברהמ'לה מלמד… את השיר אברה'מלה מלמד כתב דן אלמגור למחזמר 'איש חסיד היה'. אברה'מלה מלמד היה שכנו של דן אלמגור, ועליו הוא כתב את השיר המפורסם. בין תפקידיו של אברהם מלמד ז"ל שנפטר בשנת 2012, הוא היה יושב ראש ועדת הביקורת של 'יקב כרמל מזרחי'

אצל מי נופלת הפרוסה כשהחמאה למטה? אצל אברהמ'לה מלמד. ומי מנסה להרביץ תורה לתלמידיו, והם מרביצים לו בחזרה? אברהמ'לה מלמד…

את השיר אברה'מלה מלמד כתב דן אלמגור למחזמר 'איש חסיד היה'. אברה'מלה מלמד היה שכנו של דן אלמגור, ועליו הוא כתב את השיר המפורסם. בין תפקידיו של אברהם מלמד ז"ל שנפטר בשנת 2012, הוא היה יושב ראש ועדת הביקורת של 'יקב כרמל מזרחי'. יודעי דבר אומרים כי הוא היה האחראי לשינוי מגמה ביקב, מיצור המוני ללא ייחוד ליצור יינות ברמה גבוהה יותר. הוא ואחיו, ד"ר יהודה מלמד, רופא בתחום רפואת הצלילה ומייסד המכון לרפואה ימית בחיל הים, הם דור המשך למשפחה רחובותית שתמיד הייתה קשורה לעולם היין. סבם היה חקלאי שגידל גפנים ועשה יין בעיקר למטרות קידוש.

יהודה מלמד מיקב מלמד ליד תמונת אחיו אברהם מלמד ז"ל. צילום יונתן לבני

למשפחת מלמד היו בעבר 25 דונם של גפנים ליד קיבוץ חולדה, שענביהם נמכרו בכל שנה לכרמל מזרחי. ברבות הימים נשארו בידי האחים מלמד, שני דונם בהם נטועות 600 גפנים, במושב גאליה ליד רחובות. אברהם ויהודה, שמעולם לא למדו לייצר יין, החליטו להקים במקום יקב קטן, ולייצר יין איכותי מענבי קברנה סוביניון, סירה ומעט קברנה פרנק מגפנים שניטעו בכרם שלהם. "אנחנו אוטודידקטים", מספר לי יהודה. "צרפנו אלינו את אבי שמידט, פנסיונר אף הוא, ויחד בנינו את היקב".

כרם מלמד. צילום מאיר קינן

מה שמייחד את היקב, היא גם העובדה שהם נעזרים בחברים קבועים, ביניהם מאיר קינן – איש תוכנה במחשבים ובעל אוסף ענק של יינות איכות, וחברים נוספים שכולם יחד עושים במשך כל השנה את העבודה בכרמים וביקב.

ד"ר יאיר מרגלית היה היועץ הראשון שלהם, בימים הראשונים של ייצור היינות. "הייתי המדריך של יאיר בשומר הצעיר", מסביר לי יהודה. גם מוטי שפירא, כורם ויינן מזיכרון יעקב ובעל 'יקב סמדר', עוזר להם בהכנת היינות.

אגם המים של כרם מלמד. צילום יהודה מלמד

ביקב מלמד מייצרים כ- 1,000 עד 1,500 בקבוקים בשנה, ומוכרים את התוצרת לכ-80 חברים בלבד. "אנחנו עושים יין מאהבה למוצר", מסבירים יהודה ואבי. לדבריהם מה שמייחד את  היין שלהם ועושה אותו כל כך איכותי, הוא הטרואר בו הגפנים גדלות. "הכרם שלנו הוא המקום אליו זורמים בחורף כל מי הגשמים באזור, וכל החורף הגפנים "יושבות" באגם מים". מסיבה זו הם גם אף פעם לא משקים את הגפנים בקיץ. וליינות:

צילום יונתן לבני

קברנה פרנק 2018 – יין זני, ששהה כשנה וחצי בחבית עץ חדשה ובוקבק ללא סינון. קברנה פרנק משמש בעיקר להכנת בלנד בסגנון בורדו יחד עם קברנה סוביניון ומרלו. כיין זני הוא נעשה בעיקר בעמק הלואר בצרפת. גם ביקבים מרגלית, ויתקין, גבעות, רקנאטי ובמספר יקבים נוספים בארץ, עושים ממנו יין זני. טעמתי את היין הזה של יקב מלמד בטעימה עיוורת, ולא האמנתי שאני שותה יין ישראלי. ארומות וטעמים נהדרים של טבק, אוכמניות, פלפל וקסיס. יין מאוד מהנה.

החברים של אברהם ז"ל ויהודה מלמד מסייעים בעבודות היקב

בלנד קברנה פרנק וסירה 2019 – כ- 60% קברנה פרנק וכ- 40% סירה, בתוספת אחוזים בודדים של פטי ורדו שאינם משמעותיים לדברי היינן, ולכן אינם מופיעים על הבקבוק. גם יין זה שהה כמעט שנתיים בחביות עץ בנות שנתיים. שני הזנים הם זנים שרבים אוהבים לשתות. יין עמוק ומלא טעמים של פירות אדומים, המוכיח ללא ספק כי אכן הכרמים נהדרים וההכנה מוקפדת. טעמי שוקולד כהה עם מרירות אופיינית בסוף, גימור ארוך ועגול. יהודה מלמד מספר כי איש היין יאיר היידו התקשר אליו באמצע הלילה כדי לומר לו כמה היין הזה טעים ומיוחד. בלנד מהנה ומורכב ביותר.

סירה 2021 –  יין עשוי מענבי סירה מהכרם, נעשה כולו במכלי נירוסטה ללא שימוש בחבית. אחרי שפיה ותסיסה מלולאקטית שהה עוד כ- 7 חודשים במכלי הנירוסטה. לאוהבי הזן הוא יהיה יין כיפי. טעמים חדים וברורים של זן שלטעמי מהנה בעיקר בימים חמים כמו שיש לנו רבים כאלה בקיץ זה.

כל היינות נמכרים ביקב ל"חברים" תמורת 85 ₪ לבקבוק יחיד ו- 200 ₪ לשלישיה. ברור שזה משתלם, ובהתחשב באיכות יש תמורה לכסף (VFM).

יקב מלמד – רח' דולב 76 מושב גאליה, 2850508052

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר