יין וג'אז: יקב נעמן ונינה סימון

בטינה ורמי נעמן בתערוכת סומלייה 2020 בהיכל התרבות. צילום איל גוטמן
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כמו לשתות יין ולהקשיב לג'אז. הפעם עוצמה וצבע, רגש ונשמה עם יקב נעמן ונינה סימון – התשוקה שלו והרוח שלה. קריאה והאזנה נעימות

יקב נעמן הוקם על ידי בטינה (אומנית, אדריכלית) ורמי נעמן (בוגר לימודי בימוי וקולנוע, במאי ותסריטאי 'הגמל המעופף' ו'הדרך לעין חרוד') בשנת 2004 ברמות נפתלי שבגליל העליון. בשנת 2001 הם שתלו כרמים בהרכב זני בורדו בעמק קדש שבהרי נפתלי. היקב המשפחתי מייצר כ- 10,000 בקבוקים בשנה בשתי סדרות מהכרמים שנטעו. היינות הזניים: קברנה סוביניון, קברנה פרנק, מרלו ופטי וורדו. והסדרה המוזיקלית, בלנדים עם שמות להקות עבר מיתולוגיות מעולם הרוק :Deep Purple, King Crimson, Pink Floyd. על כל התוויות של יינות היקב (וגם של מספר יקבים נוספים בארץ) מופיע בצבע אדום תו המוצר הממתג של יין נטו – האמנה אותה יזמו בטינה ורמי בין יקבים לצרכנים, ובה מתחייבים היקבים לצמצם ככל האפשר את השימוש בתוספים ובתהליכים, כדי לייצר יינות נקיים עם מינימום תוספים והתערבות, וכן שקיפות מול הצרכן במטרה לייצר יין נקי שישקף את הטרואר, את שנת הבציר ואת החלטות היינן בצורה מיטבית.

היין: פטי וורדו גרנד רזרב 2016 – בשנת בציר 2016 היה קיץ מתון (ללא חמסינים ושיאי טמפרטורות), והענבים הגיעו ליום הבציר עם טאנינים רכים ובשלים. לראשונה מאז 2006 היין התיישן בחביות במשך שנתיים, ללא תוספת של מרלו. התוצאה: 100% פטי ורדו זני. אף רך ומלטף, וריחות יער אפל שמשתלבים עם טעמי פטל שחור, תבלינים ואגוזים קלויים. הגוף מלא ורך, החמיצות, טובה והסיומת ארוכה ומתוקה. יין עשיר ומהנה מאוד, שכייף לשתות אותו גם ללא ליווי אוכל. הציור שעל התווית: בשנת 2013, לכבוד העשור ליקב, עיצבה בטינה נעמן תוויות חדשות לכל יינות היקב, וכל יין קיבל יצור דמיוני ומפתיע מסביב לגפן העתיקה (שמקורה בכרם הוותיק של מושב רמות נפתלי, שנחשב שנים רבות לכרם הקברנה סוביניון הטוב בישראל). הפטי וורדו קיבל את ה"כלב הירוק" בגלל שם היין (פטי וורדו = 'ירוק קטן' בצרפתית). בעיני המתבונן: דמות מקסימה של כלב בעל חמש רגליים, ש…משתין על כל דבר, כל הזמן.

הפטי וורדו מזכיר לי בריחותיו יער אפל רווי גשם, עם ריחות אדמה רטובה וגזעי עצים ופטריות; וזה התחבר לי היטב עם שירתה של נינה סימון. נינה סימון (1933-2003) נולדה בצפון קרוליינה. שמה המקורי היה יוניס קתלין וימון – זמרת, כותבת שירים, פסנתרנית, מעצבת, ופעילה אמריקאית בתנועה לזכויות האזרח. המוזיקה שלה פרושה על מגוון רחב של סגנונות מוזיקליים: קלאסי, ג'אז, בלוז, פולק, B&R, גוספל ופופ. היא החלה לנגן בלוז וג'אז במועדון אטלנטיק סיטי, ובן זוגה נתן לה את הכינוי "נינה סימון". נינה" בספרדית משמעותו "נערה", וסימון על שם השחקנית הצרפתייה סימון סיניורה האהובה עליה.  היא למדה בג’וליארד בתקופה בה מעט מאוד שחורים למדו שם, וזה התאפשר בשל תרומות מאנשים נדיבים. נינה הייתה פסנתרנית טובה וזמרת מוכשרת. הרב-גוניות שלה כאמנית ניכרת לכל אורך הקריירה שלה. בקונצרט אחד שלה יכלה לעבור בקלות ממוזיקת גוספל לג'אז, לבלוז, ולקטעים ממוזיקה קלאסית. "הכוהנת הגדולה של מוזיקת הנשמה" קראו לה.

My baby just cares for me מאלבום הבכורה שלה Little Blue Girl  שיצא ב- 1958, נכתב על ידי המלחין וולטר דונלדסון והליריקן גאס קאהן. כשלושה עשורים לאחר הופעת הבכורה שלו זכה "לבייבי שלי פשוט אכפת ממני" לחיים חדשים ופרסום רב עקב הופעתו בפרסומת של בושם שאנל חמש  –  CHANEL N°5 (שביים רידלי סקוט). נינה סימון: קול חד פעמי, עמוק. מלא רגש מלא נשמה, יושבת מאחורי פסנתר כנף גדול ומנגנת. לא כי זה סקסי, אלא פשוט כי היא פסנתרנית מוכשרת. אישה ללא חת, מוזיקאית טוטאלית.

My baby just cares for me בגרסת הפרסומת

 רמי נעמן ונינה סימון – אנשים מרתקים מעוררי השראה ובעלי נוכחות. רכים וקטיפתיים, מלטפים ואלגנטיים, מורכבים ועוצמתיים  –"צריך לזרום עם הטבע המקומי, לתת לשמש לדבר" – היין שלו;  "לבייבי שלי פשוט אכפת ממני" – השיר שלה. פטי פטי, השד יצא מהבקבוק.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר