יין וג'אז: פאנקי פאנקי נטופה

הרבי הנקוק בפעולה – בסופו של יום מדובר במוזיקה טובה ומקפיצה ויין טעים ומיוחד. ערב פאנקי שכזה
יוסי נאור, חובב יין וג'אז ומי שהוביל תכנית רדיו בשם 'ג'אז אדום לבן' בתחנת הרדיו של מכללת עמק יזרעאל, מביא לנו הקשרים בין יינות ישראליים למוזיקה שהוא אוהב. כי יש מספר רגעים קסומים בחיים כשהיין של יקב נטופה אחר והכרמים באזור ייחודי. במקביל מיזוג ג'אז עם היפ הופ – חדשנות יצירתית בשניהם

יקב נטופה הוקם בשנת 2006 בישוב הקהילתי מצפה נטופה שבגליל התחתון, מתוך תשוקה גדולה ליין, לאהבת הארץ, ליצירה ולעבודת האדמה. אמונים על מלאכת המחשבה והיצירה: היינן פייר מיודובניק שבאמתחתו שנים רבות של ייצור יין בצרפת, ספרד ופורטוגל, ויצחק תור, אשר חי ונושם את הכרמים ואת ארץ ישראל מזה שנים רבות. שני חברים אלה ואחרים מחברים בידיהם את הרצון ליצור יין ישראלי מעולה, תוך שילוב של עבודת כפיים בארץ ישראל. מנכ"ל היקב הוא יהב אלמי. היינות מיוצרים עבור נטופה ביקב 'כמיסה' באזור תעשייה דלתון בגליל העליון, כאשר פייר היינן נותן את ההנחיות, והיינות מתיישנים בחביות של יקב נטופה.

כרמים של יקב נטופה באזור הר תבור

הכרמים ממוקמים בגליל התחתון ליד קיבוץ עין דור, למרגלות הר תבור. זני הענבים הינם ים תיכוניים, המותאמים לאזור הגידול: גרנאש, סירה, מורבדר, שנין בלאן, רוסאן, טמפרניו, וטוריגה נסיונל. היקב מייצר הרבה בלנדים – זה הסגנון שמתאים ליינן, לזנים וליקב; יינות איכות אלגנטיים ים-תיכוניים, מאוזנים, מעודנים, בעלי ניחוחות וטעמים מורכבים. בכלל, יקב נטופה רואה עצמו כמקום של אנשים שאוהבים. אוהבים יין, אוהבים אנשים, אוהבים לארח, ואוהבים לחיות. סדרת תל קאסר קרויה על שם חירבת תל קאסר הנמצא באחת החלקות בהן נטועים הכרמים. משמעות התווית הינה לתת כבוד לעשייה של הכורמים-החקלאים של היקב, באזור בו הכרם גדל.

צילום דוד סילברמן dpsimages
צילום דוד סילברמן dpsimages

תל קאסר אדום 2020 הינו בלנד מבוסס על ענבי גרנאש וסירה, שהתיישן 10 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי. ניחוחות וטעמים של פירות אדומים ותבלינים. טאנינים חלקים וחומציות מאוזנת. יין אלגנטי ואיכותי, עדין ומורכב. חדוות העשייה מהווה השראה ליצירה הרמונית וייחודית.

מועדון הג'אז בלו נוט בניו יורק

Us3 הינו קולקטיב פיוז'ן של ג'אז והיפ-הופ, שהוקם בשנת 1991 כפרי מוחו של המפיק הלונדוני ג'ף וילקינסון. החלטה אמיצה של ברוס לונדוול (נשיא מועדון הג'אז המפורסם Blue Note בניו יורק), גרמה לקבוצה להקליט כמה הדגמות (demos) כדי להוכיח שחבריה יכולים לעשות את זה.

אחת מאותן הדגמות הפכה ללהיט גדול בשנת 1994 עם "Cantaloop (Flip Fantasia)", שיר שהפגין את חיבתה של הקבוצה לדגום הקלטות קלאסיות בלייבל Blue Note (במקרה הזה, "Cantaloupe Island" של Herbie Hancock). האלבום שהתקבל – "Hand on the Torch", הפך לאחר מכן לתופעה עולמית, כאלבום Blue Note הראשון אי פעם שהשיג מעמד פלטינה (מיליון מכירות) בארה"ב. הקבוצה גם זכתה בתואר מוזיקאי הג'אז של השנה מטעם  The Independent הבריטי. האלבום לא התפרסם בתחילה במולדתם בריטניה, אך לאחר הצלחתו בארה"ב שוחרר לאחר מכן מחדש בבריטניה, שם הגיע בשיא למקום ה-23 במצעד המכירות.

צילום נטי לוי

והנה הסיפור מאחורי אחת המנגינות הפופולריות והעמידות ביותר של הג'אז: "Cantaloupe Island" – סטנדרט ג'אז שהלחין הרבי הנקוק, והוקלט ביוני 1964 לאלבומו Empyrean Isles. הפסנתרן הצעיר בן ה-24 משיקגו היה חבר בחמישיית מיילס דייויס האגדית. "Cantaloupe Island" היה שונה מאוד מהמוזיקה המופשטת יותר שהנקוק יצר עם מיילס. זה היה גרוב פאנקי בן 16 תיבות, עם נטיות בלוזיות ובנוי על "ערפד פסנתר" – נגינת פסנתר חוזרת, שהתחלפה בין שלושה אקורדים מינוריים.

מי שסייעו להנקוק הפסנתרן לשמור על הקצב הממכר והמתגלגל בהקלטה המקורית, היו הנגנים פרדי האברד (קורנט), רון קרטר (בס), וטוני וויליאמס (תופים). עשרות שנים אחרי שהשיר הוקלט לראשונה, הפופולריות שלו לא מראה שום סימן של דעיכה. הנה בהופעה חיה:

יש פה הרבה מאוד דברים שקורים, והכול טוב. היום מחפשים משהו אחר – מוצר סופי שניתן לזהות בו אזור, אדמה, וטביעת אצבע של יינן. במשך עשרות שנים אמנים פלרטטו עם הרעיון למזג ג'אז עם היפ הופ, אבל אף אחד מעולם לא ממש השתווה לחדשנות היצירתית של המפיק ג'ף וילקינסון. זה נובע מהרצון לחפש אותנטיות ומבטא את הכמיהה: חזרה לאומנות מלאת נשמה, מעוררת השראה, ללא הפסקה… משב רוח מרענן. ממשיך להתפתח, להסתגל ולחיות.  בסופו של יום, מדובר במוזיקה טובה ומקפיצה, ויין טעים ומיוחד. ערב פאנקי שכזה.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר