יינות פיימונטה – על ברברסקו וברולו

המארח במפגש זה של מועדון יולו הביא יינות משלושה יקבים בפיימונטה בהם ביקר לא מכבר. צילום יגאל ברנע
הברברסקו והברולו הם יינות על טהרת ענבי נביולו, ומיוצרים באזורים סמוכים. ככלל יינות ברברסקו מאופיינים באלגנטיות ועדינות וניתן לשתות אותם כשהם צעירים, אם כי חלקם גם מתיישנים היטב ונותנים תמורה מצוינת במעלה הדרך

המארח במפגש ה-178 במניין של מועדון יולו (YOLO – קראו בסוף הכתבה מה זה), שיתף אותנו בערב זה  בחוויותיו מביקורו לפני מספר חודשים ביקבים בפיימונטה (באיטלקית: Piemonte). זאת באמצעות טעימה משותפת של יינות משלושה יקבים בהם ביקר באיטליה, ומשם גם הביא את יינות הערב (לכן מחירי היינות יוצגו במחירם המקורי במטבע אירו).

הברברסקו והברולו הם יינות על טהרת ענבי נביולו, ומיוצרים באזורים סמוכים. ככלל, יינות ברברסקו מאופיינים באלגנטיות ועדינות וניתן לשתות אותם כשהם צעירים, אם כי חלקם גם מתיישנים היטב ונותנים תמורה מצוינת במעלה הדרך.

צילום pixabay

יינות ברולו יהיו ככלל יותר עוצמתיים ומאוד טניניים, ומחייבים שנות המתנה רבות כדי להפיק מהם הנאה אמיתית. יש האומרים שאין להתקרב אליהם בטרם הגיעו לגילאי 10-15 שנים. מניסיוני אכן בדרך כלל בצעירותם הם קצת אגרסיביים מדי, או בהגדרה מעודנת – קצת פחות נגישים, אבל כפי שניווכח מהטעימה, בתהליכי ייננות מתאימים ובלחץ הצרכים השיווקיים, גם בזה רואים שינויים עם הזמן.

הברולו הרגיל מתפתח טרם שיווקו במשך מינימום שלוש שנים (מהן שנתיים בחבית עץ אלון ושנה בבקבוק), בעוד הברולו רזרבה מחויב בזמן התבגרות מינימלי של חמש שנים, מהן שלוש בחביות עץ אלון, אצל ברברסקו רזרבה הכללים הם ארבע שנים ביקב, לעומת שנתיים לברברסקו הרגיל.

צילום יגאל ברנע

אחרי המבוא הקצרצר, בואו נעבור ליינות שטעמנו – הפעם בליווי מטעמי המטבח הבוכרי הביתי, שהשתלבו היטב עם היינות.

צילום יגאל ברנע

Prunotto, Barbaresco, Secondine 2018

יקב שנוסד על ידי אלפרד פרונוטו ב-1923, ולקראת סוף המאה נרכש על ידי משפחת אנטינורי; יצרני יין מובילים באיטליה. היקב מייצר מגוון יינות מכרמים באזורים שונים, ולא מסתפק רק בברולו וברברסקו. סקונדינה הוא אחד מהוותיקים שבתתי האזור של ברברסקו.

רשמי טעימה – צבעו בהיר באופן בולט, נוטה כמעט לוורוד. אף מאוד קליל של פירות אדומים, ורדים, עלים של רצפת יער. גם הגוף קליל אבל היין בהחלט נעים, רענן, מאוזן עם חמיצות נעימה. הסיומת ארוכה ונעימה, לא מורכב, ועדיין צעיר לשתייה. נראה לנו שיש לו לאן להתפתח בעתיד. ציון יולו 14.9 (90). מחירו 63 אירו.

צילום יגאל ברנע

Prunotto, Barolo, Bussia 2018

הכרמים המשויכים לאפלסיון בוסיה מרוכזים ככלל באזור העיירה Monforte d'Alba, ונחשבו בין הברולו האיכותיים באיטליה. הבעיה היא שהמציאות השיווקית הובילה לכך שעם השנים התרחבו גבולות האפלסיון, והצטרפו מגוון תתי אזור שלא בהכרח תואמים את האיכות המקורית.

רשמי טעימה – צבע רובי בהיר ונאה. אף יחסית מאופק, ניחוח שזיף אדום, ורדים, עור, מתובל. בפה – טאנינים רכים יחסית למצופה על ידינו, ועדיין קצת נושך. גוף בינוני, חמיצות מצוינת. הסיומת ארוכה ונעימה, לא מורכב במיוחד. ציון יולו 15.8 (92). מחירו 67 אירו. מחד הפתיע בנגישותו היחסית למרות גילו הצעיר, מאידך התרשמנו שעוד מספר שנים יעשו לו טוב, וגם לנו.

צילום יגאל ברנע

Prunotto, Barolo, Cerretta 2018

מאזור סרלונגה ד'אלבה. הבציר הראשון של פרונוטו מכרמים אלה היה בשנת 2017. אהבנו את בציר 2018 ששתינו, אבל יש לצפות לעליית מדרגה בעתיד.

רשמי טעימה – הצבע קצת יותר כהה מקודמיו, הזכיר לי יינות בורגון. אף מאוד אקספרסיבי, תותים, ורדים, פרחוני, אדמתי, ניחוח עור. בפה – יין איכותי, מעניין ובעל עומק ומורכבות. הגוף בינוני פלוס. זקוק עדיין למספר שנים כדי להתעדן כנדרש, גם אם היה יחסית נגיש. הסיומת ארוכה וטובה, קצת מייבשת את החך. בהחלט שווה לפגוש אותו שוב בעוד מספר שנים (ויש מי שכבר התחייב על כך מבין הנוכחים). ציון יולו 16.1 (92). מחירו 89 אירו.

צילום יגאל ברנע

Produttori del Barbaresco, Rabaja Riserva 2017

בשנת 1894 נוצר קואופרטיב ראשון באזור ברברסקו, בשמו Cantino Sociali, שאיגד תשעה בעלי כרמים בברברסקו, וייצר יינות ברברסקו שבידלו עצמם מהברולו. הקואופרטיב נסגר ב-1930 עקב חוקים כלכליים של הממשלה הפשיסטית באיטליה, ונולד מחדש בדמותו של הקואופרטיב הנוכחי ב-1958, ביוזמתו של כומר הכפר ברברסקו, שהבין כי ללא התאגדות משותפת היקבים המקומיים הקטנים לא יתרוממו כלכלית, והוא איגד תשעה עשר יצרנים במסגרת קואופרטיב זה. השאר היסטוריה כמו שאומרים, ואנחנו נהנים מהיין המיוצר על ידי היקב הזה. היין ששתינו זכה לתשבחות ממבקרי יין מכובדים ביותר, אבל אני מאוד נוטה לקבל את המלצתו של מבקר יין נכבד שהעריך כי חלון זמן השתייה שלו יתחיל בשנת 2027.

רשמי טעימה – צבע ארגמן כהה, נוטה לכיוון צבע שזיף. אף מרשים, מלא פרי שחור, תבלינים, אורנים וניחוחות אדמתיים. גוף מלא. עוצמתי  ומאוזן. סיומת ארוכה. יין מלא אופי אבל צעיר מאוד, וזה בא לידי ביטוי בטעמיו ובטאנינים המאוד אגרסיביים בשלב זה. ציון יולו 15.6(91). בהתחשב בכך שמחירו 42 אירו, שווה בהחלט קניה למי שיש לו סבלנות ומקרר יין טוב.

צילום יגאל ברנע

Bruno Rocca, Barbaresco, Rabaja Riserva 2015

אזור Rabaja ידוע מאז ומתמיד כאזור בו מיוצרים ענבים באיכות גבוהה מאוד. בתמצית מתוך הכתוב באתר היקב –  משפחת רוקה, משפחת חקלאים ותיקה מאוד מהעיר ברברסקו, עברה והתמקמה בשנת 1958 בדרום האזור, רכשה מספר חלקות גפנים ומכרה ענבים לקואופרטיב של יצרני היין. רק ב-1978, כאשר האחוזה עברה לידי ברונו רוקה, הוא החל לייצר יינות תחת שם המשפחה. מכאן כבר התפתחו מסורת היין שלהם ואיכותו, וכמובן לא הסתפקו יותר בנביולו בלבד, אלא הלכו והתרחבו בהיקף הכרמים ובמגוון הזנים. היין ששתינו, כמובן על טהרת ענבי נביולו כנדרש, זוכה לתשבחות רבות מצד מבקרי יין למיניהם, ולשמחתנו גם אנחנו התלהבנו בהחלט.

רשמי טעימה – צבעו ארגמן כהה וצלול. אף פירותי, מעורר חושים, אדמתי עם נופך של ירקרקות, טחב וקקאו. מרגיש קצת אלכוהולי. בפה – גוף בינוני פלוס, עמוק ומרובה שכבות של טעמים. טאנינים עם נוכחות, הנותנים תחושה שבעוד מספר שנים התענוג לשתות אותו כנראה יועצם. סיומת טובה ומבטיחה. יופי של יין שכמה מאיתנו הגדירו אותו כ "צעיר מבטיח". ציון יולו 16.8 (94). מחירו 138 אירו.

צילום יגאל ברנע

Prunotto, Barolo, Riserva Bussia Vigna Colonnello 2015

כוכב הערב מבחינתנו. נמנה על יינות הדגל של היקב. מיוצר רק בשנים היותר מוצלחות. 35% מהענבים הם באשכולות שלמים, מה שלא אופייני במיוחד באזור. רשמי טעימה – צבעו בהיר ויפה. אף מבושם, פרחוני, דובדבן משולב בפירות יער. בפה – יין חלק ואלגנטי, ועם זאת מצביע על יכולת התפתחות נוספת ואיכותית לשנים הבאות. איזון טוב, עמוק, מורכב, עם סיומת ארוכה ונעימה לחך. יופי של יין מצוין, ועם סבלנות נשתה אותו בעתיד בשיאו. ציון יולו 17.2 (94). מחירו 145 אירו.

כרמי פרונוטו

מה זה YOLO

YOLO (you only live once), הוא מועדון חברים חובבי יין אותו הקמנו בשנת 2004. כולנו חובבי יין ותיקים, אשר החלטנו ליהנות יחדיו מהתחביב המשותף. אנו מתכנסים לערב יין ואוכל מדי יום ה' האחרון בחודש בביתו של חבר מועדון ולפי תוכנית שנתית קבועה מראש; בכ-10 מפגשים שנתיים.

המארח קובע את תוכנית הערב ורוכש את היינות. נוהגים לטעום 6-8 יינות שונים בערב, לכתוב ההתרשמות מהיין בטבלאות מוכנות ולתת ציון, על בסיס 20. כל יין נטעם, והחברים מציגים בעל פה כל אחד בתורו את דעתם ואת הציון. ממוצע הציונים נרשם ומתועד.

המטרות אותן קבענו לעצמנו: ליהנות, להכיר יינות שונים מהארץ ומהעולם, ברמותיהם השונות, ללמוד ולהעמיק בתחום היין ולגלות בו גילויים חדשים, וכאמור ליהנות מהערב המשותף. לכן אנו גם נוהגים לעתים לגוון על ידי שילובו של בעל מקצוע מתחום היין, ובביקורים משותפים ביקבים ובטעימות.

אנו מחווים דעתנו על היינות בפרמטרים מוכרים ובהתייחסות רצינית, אבל מייחסים חשיבות קודם כל לאווירה המיוחדת שיצרנו, ולחוויה הכוללת של שתיית יין בחברותא ובלוויית אוכל מתאים, שגם הוא זוכה לתשומת לב מדי מפגש.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר