מזון למחשבה – היסטוריה חברה ותרבות על הצלחת

שלל שאלות ונושאים נידונים בפרקי הספר שהם עיבודים לסדרת הרצאות שניתנו במסגרת תוכנית האוניברסיטה המשודרת
וכך כותבים עורכי האסופה, מאיה גייר ושמעון ריקלין: "מאז ומעולם היה אוכל מרכיב יסוד בחוויה האנושית. לצד היותו מצרך הישרדותי בסיסי, למזון שלנו תמיד הייתה חשיבות חברתית וכלכלית. עם זאת, בימינו הוא הפך לחוויה תרבותית מרובת רבדים, אשר זוכה לתשומת לב ומייצרת שיח חסר תקדים בהיקפו, עד כי נדמה שכעת בני אדם כבר פחות "אוכלים כדי לחיות" ויותר "חיים כדי לאכול".

מזון למחשבה – היסטוריה חברה ותרבות על הצלחת

מבוסס על סדרת הרצאות ששודרה בגל"צ

עורכים: מאייה גייר ושמעון ריקלין

ספריית האוניברסיטה המשודרת

מודן הוצאה לאור

משרד הביטחון – ההוצאה לאור

המחיר 68 ₪

הזמנת הספר במודן הוצאה לאור

חדש ב'מודן' ובהוצאת 'האוניברסיטה המשודרת': מזון למחשבה – היסטוריה, חברה ותרבות על הצלחת', אסופת מאמרים:  ד"ר אורי מאיר צ'יזיק – קיצור תולדות התזונה האנושית; פרופ' נמרוד לוז – בראשית היה האוכל: מבטים אנתרופולוגיים על דת ומזון; ד"ר גיא שטיבל – פותחים שולחן עם הורדוס: אוכל ומעמד בתקופה הרומית; ד"ר דפנה הירש – אוכל, שתייה, גבר, אישה: על אוכל ומגדר; ד"ר ענר טל – הקוף הפנימי והפיתוי החיצוני – אוכל וכלכלה התנהגותית; ד"ר עמרי רחום טוויג – המקרה (המוזר) של הגנת זכות יוצרים על מנות גורמה; ד"ר עפרה טנא – המתכון הלאומי – הפוליטיקה של ספרי הבישול בארץ ישראל; ד"ר יחיל צבן – על תיעוב ותאבון: אוכל ולאומיות בספרות העברית; נירית נלסון – טעם החיים: על הקשרים של אוכל ואמנות; ד"ר עלינא ברנשטיין – ארוחת טלויזיה: מתכניות הבישול לריאליטי הקולינרי; ד"ר דורית אדלר – לא משביע רצון: על ביטחון תזונתי אישי ולאומי; ד"ר חגית אולנובסקי – אכלנו אותה: על מזון ומשבר האקלים.

וכך כותבים עורכי האסופה, מאיה גייר ושמעון ריקלין: "מאז ומעולם היה אוכל מרכיב יסוד בחוויה האנושית. לצד היותו מצרך הישרדותי בסיסי, למזון שלנו תמיד הייתה חשיבות חברתית וכלכלית. עם זאת, בימינו הוא הפך לחוויה תרבותית מרובת רבדים, אשר זוכה לתשומת לב ומייצרת שיח חסר תקדים בהיקפו, עד כי נדמה שכעת בני אדם כבר פחות "אוכלים כדי לחיות" ויותר "חיים כדי לאכול". ואולי אין סיבה לתמוה שהאוכל שלנו הפך למוקד לעניין רב כל כך, שכן האוכל נוכח בכול: הוא מעוצב על ידי מסורות דתיות, חגים וטקסים, הוא משפיע באופן דרמטי על הכלכלה ומושפע מן הפוליטיקה ,מזון  משקף תהליכים היסטוריים ביצירות ספרות ואמנות והוא מבטא את זהותנו – הפרטית והלאומית. בתקופה שבה האוכל נחקר יותר מאי פעם, גם השאלות מתרַבּוֹת. למשל: האם לשף שהמציא מתכון יש בעלות על המצאתו? איך משתקפת הגלובליזציה בספרי בישול? מה הופך מאכלים ל"נשיים" ואחרים ל"גבריים"? מדוע מבטאות תוכניות הריאליטי העוסקות בבישול את אידיאל הטלוויזיה המסחרית? וכיצד משפיע המזון שלנו על משבר האקלים? שלל השאלות והנושאים הללו נידונים בפרקי הספר מזון למחשבה – היסטוריה, חברה ותרבות על הצלחת, שהם עיבודים לסדרת הרצאות שניתנו במסגרת תוכנית האוניברסיטה המשודרת".

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר