טעם החופש (The Taste of Freedom) – סרט אוקראיני חדש לחובבי אגדות וקולינריה

הסרט מגיע לשיאו כשואריה מקימה בעזרת טאראס את מסעדת החלומות שלה אחרי מסע ארוך של מכשולים ואתגרים. סוף טוב – הכול טוב וטעים
סרטו של אולכסנדר ברזאן. זוכה פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל האוכל Silence,Ça Touille בצרפת. משתתף רשמי בפסטיבל סרטי האוכל Devour בצרפת

השבוע יצא לאקרנים סרטו של הבמאי האוקראיני אולכסנדר ברזאן – "טעם החופש", אשר נותן לנו הצצה לעולמות הגורמה של המטבח האוקראיני (כן, יש דבר כזה). היה קצת מוזר וגם קצת עצוב לשבת בבית קולנוע בישראל בימי מלחמה, ולצפות בסרט של מדינה הנמצאת במלחמה כמונו. תחושת ההזדהות ריחפה באוויר, כמו גם תחושה של שותפות גורל.

"טעם החופש" הינו סיפור חייה של ואריה, טבחית צעירה יצירתית ומוכשרת, בעלת שאיפות רבות בתחום הקולינריה. היא חולמת להפוך לשפית מצליחה ומשקיעה מאוד במנות של לקוחותיה, אשר למרבה האכזבה מסתבר שהם שניים בלבד, והאכסנייה לבישוליה היא לא יותר מאשר תחנת דלק קטנטנה.

מתחילת הסרט ברור לנו שלואריה יש לגמרי כישורי-יתר לתפקיד, מה גם שלקוחותיה שציפו לאוכל דרכים פשוט, זורקים את מנת הגורמה שהגישה להם – ביצים עלומות העשויות באופן ייחודי, אשר לא ערבו לחיכם הלא אנין בעליל.

ואריה לא מוכנה לוותר על חלומה, עוזבת את מקום עבודתה למגינת ליבה של אמה, עוברת לגור לבדה בעיר הגדולה, ומנסה את מזלה להתקבל לעבודה במסעדת שף יוקרתית. בדירה השכורה והמעופשת שמצאה היא זוכה בשני דברים אשר ישנו את חייה: האחד הוא טאראס – השכן ההייטקיסט והחתיך, שתחילה מזעיף את פניו אליה ובהמשך הופך לפרטנר שלה ולאהובה כמובן (כיאה לאגדות), והשני הוא ספר מתכונים עתיק וקסום שכתבה אולגה פרנקו, אשר מביא עמו את רוחה של הכותבת. באמצעותו מתמסרת ואריה לגילוי חדש של המטבח האוקראיני, ובכך מרחיבה את גבולות הטעם והבישול.

ואריה מוצאת את מקומה במסעדה יוקרתית, אך זוהי רק ההתחלה. עליה להוכיח את עצמה לא רק במטבח אלא גם בתוך צוות העבודה המורכב והתחרותי, כאשר רגש הקנאה (בואריה כמובן) גודש את הסאה בו, ומעורר מהומות.

ואריה מנסה להוכיח שהמטבח האוקראיני הוא הטעים ביותר, בהתאם למתכונים בספר שמצאה. היא נתקלת בתחילה בלגלוג גמור מצד צוות המסעדה בה היא עובדת, מאחר והאוכל האוקראיני לא נחשב לטעים במיוחד ובוודאי לא אוכל גורמה. אך בעזרת נחישותה וכשרונה היא מוכיחה לכל המלעיזים, שהקולינריה האוקראינית לא קוטלת קנים, כשהיא מקבלת תשבוחות רבות על המאכלים שהיא מוציאה מתחת ידיה.

באחד האירועים שהיא יוזמת עבור תושבי הבניין שלה, ממציאה ואריה משקה חדש שהופך מיד ללהיט – "שוט סלק", כשבהמשך מסתבר שהוא בעצם הבורשט המוכר והידוע (מרק אדום וחמוץ העשוי מסלק), במסווה של משקה אקזוטי.

ג'מאלה – זוכת אירוויזיון 2016. צילום מאתר התחרות

תיבול נוסף לסרט מגיע בדמותה של הזמרת ג'מאלה – כינויה של Susana Camaladinova, אשר ייצגה את אוקראינה וזכתה באירוויזיון 2016 עם השיר "1944" ומפציעה בתפקיד אורח מספר פעמים במהלך הסרט.

הסרט מגיע לשיאו כשואריה מקימה בעזרת טאראס את מסעדת החלומות שלה, אחרי מסע ארוך של מכשולים ואתגרים. אז סוף טוב – הכול טוב, וטעים כמובן.

אגדה קולינרית ש(אולי כן ואולי לא) הייתה באמת

בימים אלה אין כמו "סרט אגדה", לאסקפיזם המושלם. "טעם החופש" הוא אגדה אופטימית, יפהפייה ומעודנת. זה בא לידי ביטוי בטכניקת הצילום הרך והבהיר במיוחד, המשרה תחושה של צמר גפן מתוק או חלום ורוד, בסיפור סינדרלה בדמות הבחורה הענייה המצליחה בגדול בניגוד לכל הסיכויים, וכמובן בליווי הצמוד של "הפיה הטובה" בדמות רוחה של אולגה פרנקו, אשר מסוככת עליה ומכוונת את דרכה לאושר ולהצלחה.

הסרט ניחן בצילומי אוכל מרהיבים ביותר, של מנות גורמה מצולחתות למשעי, והוא ממש מומלץ לחובבי קולינריה באשר הם כמו גם לחובבי צילום אוכל. וכמובן לאופטימיסטים חסרי תקנה שיקבלו בוסט נוסף של אופטימיות ממש לא זהירה. לכו לצפות ותיהנו מכול ביס. רכישת כרטיסים כאן.

צוות היוצרים: במאי – אולכסנדר ברזאן, תסריט – אולנה מורנצובה שוליק, אולכסנדרה וויטייצבה, מוזיקה – נדיה אודסוק. שחקנים ראשיים:אירינה קודשבה – בתפקיד ואריה, אירמה ויטובסקה – בתפקיד אולגה פראנקו,  
קונסטנטין טמליאק – בתפקיד טאראס. אוקראינה 2023, 117 דקות. סרט לכל המשפחה, רומנטיקה,  פודי, פנטזיה אוקראינית. כתוביות עברית. החל מ-14.3.2024 בבתי קולנוע ברחבי הארץ.
הפצה created in Ukraine.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר