נס ציונה בת 140 ואנחנו חוגגים – טיול מעניין וטעים

סיור היכרות מסקרן בעיר שבעבר הייתה אחת משבע המושבות הראשונות בארץ ישראל ועד היום יש בה תחושה של חצי עיר חצי כפר. צילום איריס לוי
נס ציונה חוגגת 140 ואיריס לוי הגיעה לסיור היכרות יותר מקרוב. סיפרו לה שבעיר יש אווירה מיוחדת – חצי מושבה, שיש מסעדה נהדרת שעוד לא טעמה, שממש בעיר יש שמורת טבע פורחת. מסתבר שהכול נכון

אם הייתי מספרת לכם שיצאתי לטיול מעניין וטעים במיוחד בנס ציונה, אני בטוחה שהייתם מרימים גבה ואומרים "מה יש כבר לראות ולטעום בנס ציונה?" אז אני שמחה להשיב שיש, והרבה.

תגידו מזל טוב: בימים אלה הכריז ראש עיריית נס ציונה, שמואל בוקסר, על פתיחת חגיגות שנת ה־140 להיווסדה של העיר במגוון רחב של אירועים בסימן "קהילה בונה עיר". האירועים יתפרשו לאורך כל השנה, וניתן להתעדכן עליהם בחוברת זו.

צילום איריס לוי

יצאתי לסיור היכרות מסקרן בעיר החביבה, שבעבר הייתה אחת משבע המושבות הראשונות בארץ ישראל, ועד היום יש בה תחושה של חצי עיר חצי כפר. את יומנו בעיר פתחנו במקום בו הכול התחיל – בנחלת ראובן, שהייתה אחד משלושה יישובים שהתמזגו ויצרו את המושבה נס ציונה, שלימים הפכה לעיר.

פינה ירוקה בלב נס ציונה. צילום איריס לוינחלת ראובן היא מעין אחוזה היסטורית, ממש לצד אזור התעשייה המערבי של העיר; מבחוץ המקום נראה מוזנח, אבל בפנים ממש ניתן לחוש את משק ההיסטוריה. לצד באר מים, רחבה מרוצפת ועצי תפוז, ניצב מבנה היסטורי מרשים בו התגוררו ראובן לרר – מייסד נס ציונה, וזוגתו. היום המקום משמש כמרכז תרבותי, בו מתקיימות הרצאות, ובתקופת הקיץ גם אירועים.

שנת ה-140 לנס ציונה הוכרזה גם כשנת העצמה לנשים בעיר. במהלך כל השנה יתקיימו אירועים ומופעים, מפגשים ותערוכות בנושא. חלק ממיזם זה הינו "בתים מארחים", בו לוקחות חלק 18 נשים מקומיות שהקימו עסק עצמאי לאירוח ביתי. כחלק מהמיזם העירוני הרחב "עיר מקדמת תיירות", נבנו מספר סיורים המקשרים בין היוצרות במסלול מתוכנן.

פסלם של ראובן לרר מייסד נס ציונה וזוגתו. צילום איריס לוי
היסטוריה במרכז אזור התעשיה – נחלת ראובן. צילום איריס לוי

נס ציונה נבנתה על גבעות הכורכר, שהינן חלק משרשרת גבעות דומות מהכרמל עד עזה. בין מחלף נס ציונה הסואן על כביש  431 עד לקצה הצפוני של העיר – השתמרה גבעת כורכר קטנה, בה פורח אירוס הארגמן. ממש קרוב לבתי המגורים ניתן לפגוש לא רק את אירוס הארגמן, אלא גם צבעונים ואף סחלבים מיוחדים. סיור רגלי חושף בפנינו את יופיו של הטבע קרוב כל כך.

גבעת הכורכר המוריקה שהינה שמורת טבע. צילום איריס לוי
פריחה של מגוון פרחים אירוס הארגמן וגם סחלבים. צילום איריס לוי

במרחק נסיעה קצרה משמורת האירוסים שוכן ביתה של אפרת קסלר – ציירת ומארחת ב"מיזם סיפורי בתים" (מתוך הסיור" בין שני בתים וגבעות"). "הבית שלי הוא תערוכה מתחלפת", מספרת אפרת. "אני מציירת כל הזמן את הגבעות שסביבנו ואת הטבע המתפרץ". אפרת מארחת בביתה קבוצות להתנסות חווייתית עם צבעי מים. היא מלמדת בסבלנות רבה, וכולם יוצאים עם ציורים פרי מכחוליהן ומכחוליהם . כחלק מהאירוח מגישה אפרת כיבוד מעשה ידיה – ארוחה קלה ומשובחת. משך הסדנה כשלוש שעות, ומחירה  150 ₪ למשתתף או משתתפת.

אפרת קסלר – ציירת ומארחת ב"מיזם סיפורי בתים" .צילום איריס לוי
אירוח כולל ארוחה קלה. צילום איריס לוי

גם דריה לבובסקי פתחה את ביתה המיוחד לאירוח. דריה היא אומנית ליבוד (שיטה של יצירת משטח או פסל מצמר), ומארחת  במיזם "סיפורי בתים" (מתוך סיור "החוט המקשר"). הביקור בביתה של דריה הינו חוויה בפני עצמו – גינה אורגנית פורחת, וקשה להאמין שאנחנו בתוך עיר. מגוון עצי פרי, פרחים, ואפילו מפל מים זורמים. בפינת הישיבה המקורה מארחת דריה את אורחיה עם מטעמים טבעיים מיוחדים – קרקרים, מטבלים ועוד. במקום מתקיימת סדנת ליבוד מעניינת. ממליצה מאוד לא לעזוב את המקום לפני שנכנסתם לראות את הסטודיו, כולל פסלי בעלי החיים שדריה יוצרת. ביקורים אצל דריה מתקיימים בתיאום מראש – 054-7397020, או כחלק מסיור במסלול הבתים.

דריה לבובסקי מארחת בביתה סדנאות ליבוד. צילום איריס לוי
כיבוד עשיר וטעים במיוחד כחלק מהאירוח. צילום איריס לוי

אחת הסיבות הכי טובות להגיע לנס ציונה הייתה כדי להכיר את נתנאלה פניגר, בעלת מסעדת "ציונה", שכבר מזמן רציתי לפגוש. מסעדת ציונה הוקמה ב-2013 על ידי נתנאלה כמתחם אירוח, במבנה היסטורי עתיק השוכן בתוך חצר קסומה ונוסטלגית. נכנסים למסעדה מהכביש המרכזי בעיר, והתחושה היא שחדרנו למנהרת הארנב מהספר עליסה בארץ הפלאות. הכניסה כמעט סודית, מעבירה אותך בחד לעולם קסום ירוק, רענן ורגוע. בלב החצר הפנימית, בין עצי פיקוס ענקיים, יושבים אנשים, נהנים ממוזיקה קלילה ואוכלים בנחת. קולות של צחוק באוויר – איזה מקום. במסעדה יש שלושה מתחמי אירוח, כולל חדר פרטי. המקום פתוח 7 ימים בשבוע, ולמסעדה יש תפריט מגוון ואיכותי, המורכב מחומרי גלם טריים, ומבוסס על ירקות ודגים טריים, פסטות בעבודת יד, ארוחות בוקר ייחודיות, פיצות.

כשנכנסים ל"ציונה" מרגישים כאילו עברנו לעולם מקביל. צילום איריס לוי
מגוון מנות ראשונות מצוינות. צילום איריס לוי
ניוקי סלק אוורירי – כמו לאכול עננים. צילום איריס לוי

אנחנו פתחנו את הארוחה במגוון מנות ראשונות – סלט עגבניות ומוצרלה מצוין, סביצ'ה דג איכותי, ומנה נהדרת לטעמי – ארטישוק אלה רומאנה (בנוסח רומא), המוגש על מצע של קרם סלק מצוין. גם הפלטה עם הפטריות הייתה טעימה מאוד. הפיצות שהוגשו לשולחן עשויות מבצק דק, ומזכירות מאוד את אלה שטעמתי בנאפולי. אם אמרנו נאפולי, אז ממש ממליצה לכם לטעום את ניוקי הסלק של ציונה – ממש שחיתות בצלחת. למנה עיקרית טעמנו ומאוד נהנינו מסלמון אפוי בתנור, המוגש עם תפוחי אדמה צלויים.

בשבילי רק פאי לימון של ציונה. צילום איריס לוי

מגוון מנות אחרונות כיפיות במיוחד נחתו על השולחן. אני אהבתי במיוחד את הטארט לימון החמצמץ והקרמי.

הביקור בנס ציונה היה מפתיע בשבילי- עיר באווירה של מושבה, תושבים חמים ונשים יצירתיות מאוד. מתכננת להגיע לסיור מלא במסגרת המיזם "סיפורי בתים". שווה להישאר מעודכנים על האירועים הקרובים כאן.

הכותבת איריס לוי  –  בפייסבוק  אינסטגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר