פריז שלי – בילוי אישי בעיר האורות

אין חוויית פריז בלי שייט על הסיין בשעת ערב, רגע לפני השקיעה לראות את העיר נצבעת בוורוד, כתום עז, כחול עמוק. המקום המושלם לתמונה של מגדל אייפל האייקוני הוא מהנהר. צילום ניסים לוי
לכל אחד יש את פריז שלו – המקומות שהוא אוהב, אותן פינות קטנות שממש לא מופיעות בשום מדריך טיולים, כאלה מקומות קטנים אותם רק המקומיים מכירים. פריז מציעה למטיילים כל כך הרבה כך שברור למה מגיעים אליה שוב ושוב. קחו אוויר וצאו לעיר המדהימה הזו שבכל ביקור מספקת חוויות חדשות ומרגשות
שייט על נהר הסיין בשעת ערב. צילום ניסים לוי

 כל אחד יש את פריז שלו; המקומות שהוא אוהב, אותן פינות קטנות שממש לא מופיעות בשום מדריך טיולים, כאלה מקומות קטנים אותם רק המקומיים מכירים. כן, אני מדברת על אלה שכבר ביקרו כמה פעמים בעיר ומחשיבים עצמם כ"קבועים" שמכירים את פריז. אז רגע לפני שאני מספרת לכם על פריז שלנו בקיץ 2022 – כי הרי בכל ביקור זה משתנה, חשוב לי להסיר מהשולחן את נושא המקומות "הקבועים" המתויירים, אלה המקומות שבהרבה אתרי טיולים נקראים "אתרי חובה" – כי לדעתי לפחות חלק מהם אינם אתרי חובה בכל ביקור.

הראשון והחשוב מבחינתי הוא חוויתי במיוחד – שייט על נהר הסיין בשעת ערב. אני יודעת מה תגידו מיד – קיצ'י, עשינו כבר, היינו, מה חדש? נכון – עשינו, ראינו וכמעט אין חדש, אבל בשבילנו אין חוויית פריז בלי השייט בשעת ערב; רגע לפני השקיעה לראות את העיר נצבעת בוורוד, כתום עז, כחול עמוק. האפשרות לראות, וכמובן לצלם את העיר מזווית זו – את כל המונומנטים המפורסמים, ובמיוחד את החיים של הפריזאים לצד הנהר שהפך להיות מקום המפגש של החבר'ה. לצפות במסיבות הקטנות בבתי הקפה וגם בזוגות האוהבים שמגיעים עם בקבוק יין ומאפה קטן למקום.

בכול פינה בפריז פוגשים דובים — מה הסיפור של הדובים המתוקים? צילום ניסים לוי
האייפל בתאורת הדמדומים. צילום ניסים לוי

עוד לא הזכרתי את מגדל אייפל – המקום המושלם לתמונה של המגדל האייקוני הוא מהנהר. ובימינו, כשהכול נמדד לפי לייקים באינסטוש – איש לא יישאר אדיש למגדל אייפל בשקיעה.

לאחר הרבה המלצות וגם מניסיון עבר, בחרנו לישון ברובע החמישי – הרובע הלטיני המבוקש, במלון Best Western Plus La Demeure בית מלון חמוד בעל 4  כוכבים נקי מאוד ועם שירות של 8 כוכבים. החדר היה מאוד קטן לאנשים שמגיעים עם שתי מזוודות גדולות יחסית. היה מאוד קשוח למצוא מקום לפתוח אותן וגם לעשות מקלחת, אבל הכול מתגמד כשבחוץ 41 מעלות בצל ולנו יש בחדר מזגן שעבד כמו שצריך!!

הפלוסים החשובים בבחירת מלון הם הקרבה למטרו, ואם יש לכם בית קפה ראוי + בולאנז'רי טוב ברחוב. אז כמו שאתם מבינים, אנחנו 50% מטיבי לכת ו- 50% מטיבי לסת– ויש בכנות ימים בהם אנחנו יותר 40% – 60% לטובת הלסת.

אין כמו לפתוח את הבוקר עם בגט טרי כמו הפריזאים. צילום ניסים לוי

אנחנו מאוד אוהבים אוכל טוב וכמובן מסעדות מישלן וכוכבים, אבל מה שבאמת מרגש אותנו הם שווקים אותנטיים  ואוכל רחוב המספר על התרבות של המקום. צרפת בכלל, ופריז בפרט, היא ארץ מהגרים כך שמגוון התרבויות הקולינריות בה הינו גדול. כל זה, עם הכבוד הגדול למטבח הצרפתי, יוצר תמהיל חלומי של גסטרונומיה איכותית.

את הבוקר השני של הטיול שלנו תכננו לעשות ברובע המארה – Le Marais, בהחלט  רובע קולינרי. ההמלצה הראשונה אחרי כובע וקרם הגנה, היא – להגיע רעבים. התוכנית הייתה ידועה מראש עוד מהארץ, כדי להכיר את הרובע אנחנו רוצים להשתתף בסיור עם מישהו שמכיר כל פינה. אבל אליה וקוץ בה, אנחנו ממש לא אוהבים טיולים מאורגנים, מחוויות עבר – תמיד היו כאלו שאיחרו ואז כולם ממתינים, הקבוצה לא תמיד מתאימה, תחומי העניין לא דומים וכו'. לכן חיפשנו דרך אחרת, ומצאנו את הסיורים המודרכים של רן ורדי – Hungry Paris  – סיור קולינרי עצמאי בפריז; סיור עצמאי במחיר הוגן, שמשלב נגיעות במספר תחומים בקולינריה הצרפתית. המשתתף מקבל קישור למפה, וקבצי אודיו הכוללים הסברים על כל נקודה במסלול.

חופש הבחירה היה נהדר בשבילנו . היום בו תכננו לצאת לסיור היה היום החם בשנה – 42 מעלות בצל, כך שלא הייתה כל בעיה לשנות את התאריך ולצאת למחרת – 28 מעלות וגשום.  כמו כן נהנינו מאוד מההסברים על נושאים שמאוד דיברו אלינו – הלחם הצרפתי, הגבינות, היין. נקודות שעסקו בדבש, לדוגמה, פחות עניינו אותנו, כך שדילגנו עליהן והגענו לתמהיל מושלם בשבילנו.

הפטיסירי המציגה עוגות מהאגדות. צילום ניסים לוי
חנות הגבינות שנראית יותר כמו בית מרקחת. צילום ניסים לוי
המעדנייה שמציגה טרינים חלומיים בכל צורה ושילוב טעמים מיוחד. צילום ניסים לוי

הרעיון של לבנות לנו סל קטן של פריטים ולעשות ארוחת בוקר קטנה – היה מקסים. אני לא רוצה להעמיק כדי לא לעשות לכם ספוילר ולגלות את כל ההפתעות.

את היום השלישי הקדשנו  לטיול ברובע הלטיני. למרות שיישנו ברובע זה, נהנינו מאוד לקחת את המטרו ולהגיע ממש קרוב, ולשמור את כל הכוח ברגליים, לשיטוט המענג בין הרחובות הקטנים. הפנתיאון היה המטרה המוצהרת, ועוד רחוב קסום מומלץ שמיד אגיע אליו. לקראת הסוף של רחובSaint Julien le Pauvre , במהלך ההליכה במורד הדרך, התגלה לנו בית קטנטן שמולו עמדו הרבה אנשים. זהו הבית השני הכי קטן בפריז – כל כך חמוד ומיוחד.

הביקור בפנתיאון, שכמו שזכה לפתגם – "אירוע לפנתיאון", משמע – נהדר, היה מושלם וייזכר. אז הפתגם אכן מגיע למבנה האייקוני הזה בו נקברו גדולי האומה הצרפתית. הפנתיאון הניאו-קלאסי נבנה לפני מגדל אייפל ושער הניצחון. הכיפה המפוארת היא סמל קו הרקיע של פריז, וחלל הפנים העצום הוא יצירת מופת אדריכלית. במרכז המבנה תלויה המטוטלת של פוקו – מטוטלת גדולה שהינה קסם פיזיקלי מיוחד.

ריצפת החלל המרכזי של הפנתיאון היא מראה היוצרת השתקפות יוצאת דופן. צילום ניסים לוי
הפנתיאון הניאו-קלאסי נבנה לפני מגדל אייפל ושער הניצחון. צילום ניסים לוי

אחרי הסיור בפנתיאון יצאנו בהליכה קלה לאחד מהלבבות הפועמים של הרובע הלטיני (ככה זה בפריז, בכל מקום יותר מלב אחד), רחוב מופטאר – Rue Mouffetard ‪שכל פודי המבקר בפריז חייב להכיר, כי זה הרחוב שיש בו הכול. זהו רחוב פעיל שסביבו שלושה מוסדות אקדמיים, מה שמבטיח תנועה רבה של סטודנטים בנוסף לתיירים. להבדיל משכונת המארה, כאן הרבה יותר רגוע ונונשלנט. מרגיש פחות תיירותי, אולי בגלל שיש יותר מקומיים הבאים ליהנות ממכמני הרחוב.

השדרה בכניסה לרחוב מופתאר. רחוב בעל קסם ייחודי משהו באוויר. צילום איריס לוי

אז נפתח בשוק מקומי – שוק מופטאר Marché Mouffetard אחד השווקים הוותיקים בפריז, הממוקם בפאתי הרובע החמישי. הרחוב בעל קסם ייחודי משהו באוויר, במראה , בתחושה ממש מחזיר אותך לימי הביניים. הריצוף המיוחד של הרחוב באבנים מסותתות בשילוב בתים נמוכי קומה מחזירים אותנו לתמונות עבר רק חסר את מעבר האבירים על סוסים במרכז הרחוב להשלים את התמונה. השוק פעיל כול יום בשעות הבוקר למעט יום שני. אפשר למצוא בשוק כול מה שחלמתם כדי להכין ארוחה מהאגדות – בשר, דגים טריים ועוד. חלק מהסוחרים מציגים את מרכולתם על דוכנים פתוחים כראוי לשוק בנוסף לחנות המסוגננת.

מבחר גדול של פאי – מלוח או מתוק, לקחת או לשבת. צילום ניסים לוי
גלידריה ממש כמו באיטליה – קשה לבחור מרוב טעמים. צילום ניסים לוי

תמהיל קולינרי קוסמופוליטי ממתין לנו כאן, עם דוכני רחוב נהדרים של קרפים צרפתיים, קישים מענגים, פטיסרי שמציעים מאפים שמקומם במוזיאון בזכות יופיים, גלידות שממש קשה לבחור ממגוון הטעמים ועוד ועוד. הדוכן העמוס ביותר, עם תור של חצי רחוב, היה של קרפ במילוי בשר או גבינות (סטייל לאפה). עכשיו בפריז זו החוויה הקולינרית הלוהטת ביותר. כמובן יש ברחוב גם מסעדות לבחירתכם: יווניות, סיניות, ויפניות צרפתיות המגישות אוכל אותנטי ומסורתי, או לדוגמא  מסעדה קטנה עם גריל מונגולי – פלטת גריל ובה הסועדים מכינים לעצמם את נתחי הבשר שבחרו  ועוד ועוד.

אי אפשר לבקר בפריז בלי להיות במוזיאון אחד, שניים או חמישה. מוזאון בפריז זה לא רק הלובר: פריז מלאה במוזאונים מרתקים ומעניינים וכל אחד יימצא את זה שממש מתאים לו. אז מה עושה לכם את זה? מוזאון השוקולד אולי מוזאון השעווה, אולי דווקא מוזאון הפשע או ארמון התגליות? אנחנו בחרנו הפעם לבקר במוזאון לאמנות מודרנית  המוזאון לאמנות מודרנית של פריז (City of Paris Museum of Modern Art). מוזיאון זה, הממוקם לא רחוק ממגדל אייפל, מציע חוויה מיוחדת לחובבי האומנות המודרנית. המוזאון מאפשר כניסה ללא תשלום לתערוכות הקבועות וגובה תשלום על כניסה לתערוכות המתחלפות.

המוזאון לאומנות מודרנית בפריז. צילום ניסים לוי
תערוכה העוסקת בהשלכות של שימוש בפלסטיק על כדור הארץ. צילום ניסים לוי
התערוכה הקבועה במוזאון לאומנות מודרנית. צילום ניסים לוי

מוזאון שני בו ביקרנו הינו מוזאון חדש שנפתח במאי 2021 במבנה הישן של הבורסה למסחר של פריז (Bourse du Commerce). איש העסקים ואספן האמנות הצרפתי פרנסואה פינו, שבבעלותו שני חללי אומנות בוונציה השקיע 100 מיליון יורו בבניה ושיקום המבנה. המוזיאון מציג שילוב ייחודי של אומנות מודרנית ואומנות קלאסית.

"הפריסה המרחבית של הבורסה נועדה לעורר דיאלוג מתוח ועדין ביותר בין החדש לישן. "מסביר אוצר המוזאון. היינו ממש מוקסמים מהמיצג הדיגיטלי הרב חושי המוצג בחלל הפנימי המרכזי של המוזאון – בקול, בצבע ובתנועה מעביר האמן את התייחסותו למשבר האקלים והשלכותיו על המין האנושי. כמו כן תערוכות ייחודיות מוצגות בקומות המרכזיות של המבנה. מה שהופך את הביקור במוזאון מעניין זה למומלץ במיוחד.

הכניסה למוזאון הבורסה
מיצג תלויים באוויר במוזאון הבורסה. צילום ניסים לוי

פריז מציעה למטיילים כל כך הרבה, כך שברור למה אנחנו מגיעים אליה שוב ושוב. מסתיים לו חודש אוגוסט ועכשיו הזמן המושלם לצאת לפריז רגע לפני החגים. קחו אוויר וצאו לעיר המדהימה הזו שבכל ביקור מספקת חוויות חדשות ומרגשות

אז רגע לפני שמתכננים את הטיול הבא לפריז אוסיף מספר תובנות קטנות ממני:

  • עדיף לא להגיע לפריז בחודשי יולי אוגוסט – מאוד צפוף בעיר.
  • עדיף לא להגיע לפריז בחודשי יולי אוגוסט – מאוד חם והעיר לא מורגלת בחום; אין כמעט מזגנים.
  • לא חייבים לקחת בית מלון באחד הרובעים הפופולריים – בסופו של דבר יותר חשוב לבחור מלון שקרוב למערכת המטרו.
  • שימו לבן שבחדרי המלון שבחרתם יש מזגן והחדר מספיק גדול להכיל גם שתי מזוודות.
  • מצאו את בית הקפה השכונתי שלכם, ובדקו לפני שאתם מזמינים כוס קפוצ'ינו ב- 6 יורו.

הכותבת היא איריס לוי  –  בפייסבוק  אינסטגרם

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר