שמענו בין הגפנים 9.6.23: גאווה ויינות ישראלים, טעימת יינות כישור, חברים נפרדים מבן כפיר ז"ל

אלפי אוהבי יין הגיעו בחמישי 1.6.23 לגן התנ"כי ביד השמונה לאירוע פתיחת פסטיבל היין ה-25 של מטה יהודה – מפגש טעימות עם עשרות יקבים מהאזור שהינו הראשון והיחיד בישראל (בינתיים) שקיבל הכרה כאפלסיון יין רשמי. במסגרת הפסטיבל מתקיימים בסופי השבוע של יוני אירועי יין, מוזיקה, סיורים, טעימות, השקת יינות חדשים ומפגשים בטרואר האזורי. צילום ישראל פרקר
אלון גונן כותב על גאווה ויינות ישראלים ומציג יינות משמחים לחג הגאווה, יונתן לבני טועם יינות של יקב כישור, כותבים על בן כפיר ז"ל – האיש עם הלב הגדול שאהב וידע יין, יגאל ברנע מדווח על טעימת בורדו, תערוכת אגרומשוב 2023 תיתן את הבמה לענף היין, פסטיבל היין של גני תקווה בפעם ה-11

על גאווה ויינות ישראלים

אלון גונן: יוני הוא חודש הגאווה בעולם ובישראל. זה התחיל לזכר מהומות סטונוול שאירעו בשנת 1969 במנהטן ופתחו את המאבק למען זכויות הלהט"בים. לחג הגאווה ולקהילת הלהט"ב בישראל הייתה השפעה משמעותית במישורים שונים. אירועי הגאווה של ישראל, ובמיוחד מצעד הגאווה השנתי בתל אביב, גדלו בפופולריות ובנראות עם השנים, והפכו לאחת מחגיגות הגאווה הגדולות במזרח התיכון.

מצעד הגאווה בתל אביב מושך אליו אלפי משתתפים ומבקרים מישראל ומחוצה לה, והוא משמש פלטפורמה לקהילת הלהט"ב לבטא את עצמה, לתמוך בזכויותיה, ולהעלות את המודעות לנושאים איתם חברותיה וחבריה מתמודדים. האירוע מקדם נראות, הכלה וקבלה של יחידי LGBTQ+, ומטרתו ליצור חברה שוויונית וסובלנית יותר.

בהשוואה למדינות רבות אחרות באזור, ישראל התקדמה משמעותית בכל הקשור לזכויות והגנות ללהט"ב. יחסים חד מיניים הם חוקיים, ולאנשים להט"בים יש הגנות מסוימות נגד אפליה. בנוסף, ישראל מאפשרת לזוגות חד מיניים לאמץ, ומכירה בנישואים חד מיניים שנערכו בחו"ל.

השפעת חג הגאווה של ישראל חורגת מעבר למדינה עצמה. החגיגה והקבלה של יחידי LGBTQ+ עזרו לעורר השראה ולהשפיע על מדינות וקהילות שכנות במזרח התיכון, בהן הומוסקסואליות עדיין יכולה להיתקל בסטיגמה חברתית משמעותית ובאתגרים משפטיים.

חשוב לציין שהגישה החברתית עלולה להשתנות, ולא כולם בישראל חולקים אותה רמת קבלה ותמיכה בחג הגאווה או בקהילת הלהט"ב. עם זאת, לאירועי הגאווה בישראל היה, ללא ספק, תפקיד משמעותי בהעלאת המודעות, בטיפוח ההכלה ובקידום זכויות הלהט"ב במדינה.

האם ההפיכה המשפטית שממשלת ישראל מתכננת, תפגע באופן ישיר או עקיף בזכויות קהילת הלהט"ב? זו שאלה שכרגע מדירה שינה מעיני רבים וטובים. המקום היחיד בו קהילת הלהט"ב בישראל זכתה לשוויון ולאוזן קשבת היה בית משפט העליון, וגם חברי כנסת הומוסקסואלים לא הצליחו לעשות דבר וחצי דבר בתוך הכנסת, או בתוך ממשלה קואליציונית הנשלטת על ידי חרדים ושאר קיצונים שאינם מסוגלים לקבל את האחר והשונה, ומשום מה מרגישים מאוימים כאילו חלילה הם עלולים להידבק באהבת אמת כלשהי. בכל אופן אף אחד או אחת לא יכולים עלינו באמת – "וְכַאֲשֶׁר יְעַנּוּ אֹתוֹ כֵּן יִרְבֶּה וְכֵן יִפְרֹץ".

אגודת הלהט"ב בישראל מפעילה קו קשב, ואם אתם מרגישים לבד, פוחדים או מאוימים, אל תישארו עם הקשיים לבד. יש לכן ולכם את מי לשתף ועם מי להתייעץ, ובעיקר לא לסחוב את העול בעצמכם, אפילו אם זה רק לכמה דקות; לשתף, לחלוק או להתייעץ בכל הסוגיות הקשורות לחיים כלהט"ב, לנטייה מינית ולזהות מגדרית.

 

דגל הגאווה מתנוסס מעל יקב אלכסנדר לצד דגל היקב ודגל המדינה. צילום יורם שלום

היינות המשמחים של הייננים לחג הגאווה

אלון גונן: כבכל שנה, גם השנה ביקשתי מייננים ישראלים להמליץ על יין לחג הגאווה שחל השבוע, זהו חג של שמחה, קבלת האחר וחיבוק השונה. בעיקר זהו חג שנועד לתת כוח למי שמדוכאים על ידי אנשים רעים. זו מטרת החג וזו מטרת המצעד.

יקב אלכסנדר

גם השנה מניף היינן יורם שלום בכניסה ליקב את דגל הגאווה הצבעוני, לצד דגל היקב ודגל ישראל. מאות חוגגים יציפו את היקב המדהים הזה בסוף השבוע הקרוב, ויטעמו שני יינות חדשים שנמזגים רק ביקב, וייפתחו השבוע לקראת החג: רוזה 2022 TAKE 2 – – יין פירותי עשיר בטעמים וריחות משמחים. לבן 2022 IVONNE – – בלנד של סוביניון בלאן (עבר תסיסה טבעית) ושרדונה. ייחודי, שופע, מאוד מיוחד ומרתק.

גיא אשל יינן יקב דלתון עם החבר קוונטין טרנטינו. צילום מהיקב

יקב דלתון

היינן גיא אשל פרוע כתמיד, ממליץ על רוזה עלמה 2022 – בלנד של 50%  גרנאש נואר ו-50%  פינו גרי, וזה אכן זיווג נפלא של שני הזנים. שאפו על עושר הטעמים, הצבע המדהים, ובכלל על יין פראי במיוחד.

מייקל אייברי מנהל תחום היין ביקב הרי גליל. צילום בטן מלאה

יקב הרי גליל

היינן  מייקל אייברי  מציע שני יינות, את אור בלאן דה נואר 2022 – יין אדום שהתחפש ללבן, רענן בעל צבע בהיר וירקרק . ליין מרקם מאוד חמאתי וניחוחות של פריחת ורדים, אפרסק, דובדבן חמוץ וגם רמז לניחוח עשב טרי. מאפייני זן הגרנאש (אדום) נשמרים בגרסה רעננה ואביבית . גליל רוזה 2022 – היין החדש של היקב מכיל רק 10% אלכוהול, כך שאפשר לשתות וליהנות קצת יותר ולהמשיך את היום. בעל ניחוחות טריים של אפרסק לבן ופרחים לבנים, לצד חמיצות מרעננת. אחוז האלכוהול הנמוך של היין הופך אותו לקליל, פריך וכייפי – שאי אפשר להפסיק לשתות.

סדרת בטא. צילום יקב ברקן

יקב ברקן

הפעם שני הייננים ממליצים: אוליביה פרתי ועידו לוינסון. רוזה גולד 2022  – יין רוזה שמח ומרווה, ובטא אדום אחר 2022 – יין אדום קל ופירותי, לשתות קריר. בול למזג האוויר בארץ, ובול מתאים על המשאית המיוזעת במצעד הגאווה.

יינות אמפורה המומלצים. צילום אורי כהן

יקב אמפורה

היינן מאירם הראל. מד וויט 2022 – בלנד מענבי רוסאן, מרסאן, ויונייה. יין מעניין. שילוב זנים שכול אחד מושך לכיוון שלו, וביחד מתמזגים למשהו באמת לא מובן וקצת משוגע, אבל למי אכפת – היין טעים. בנוסף יש לאותו משוגע במשפחה עוד אח: רוזה 2022 גלילי מענבי קריניאן. פירותי דובדבני עם חמיצות נפלאה.

גידי סיידא יקב לוריא עם אביו הכורם יוסף סיידא
גידי סיידא יינן יקב לוריא עם אביו הכורם יוסף סיידא. צילום מהיקב

יקב לוריא

היינן גידי סיידא ממליץ על רוזה 2021 שעשוי מענבי רוסאן, שם היין La fleur (הפרח). ענבי הרוסאן אומנם לבנים, אבל לא סתם קוראים לו הזן הג'ינג'י והחצוף. גידי סחט מהם יין עדין, מרענן ואלגנטי, שמכיל בתוכו ארומות נפלאות של אפרסקים ומשמשים.

הרוזה של הרצברג עשוי מענבי מלבק שהיקב מגדל ליד הבית

יקב הרצברג

היינן מקס הרצברג הוא איש יקר שנאבק שנים בממסד שיתנו לו רק לחיות ולייצר יין. גם הוא נלחם באטומים ורשעים. רוזה 2022 ("אוצר בית דין, על אפכם וחמתכם", אומר מקס) הוא יין מקסים ושובב, עם חמיצות נפלאה, מינרליות טובה, ופרי שממלא את הפה באין ספור טעמים נפלאים. דרך אגב, אוצר בית דין מחייב לסיים את הבקבוק מרגע פתיחתו ואסור לשמור אותו, אז גלו גלו.

אלעד כץ ואייל דרורי מיקב עגור. צילום קרין ראבנה

יקב עגור

פה אין אפילו מה להתלבט; עגור רוזה 2022 – בלנד של מורבדר, גרנאש מרסלאן וקברנה פרנק. כל זן תסס בנפרד, רובם בחביות עץ אלון ישנות, ושהו תקופה קצרה על משקעיהם עד שאוחדו ליצירת יין בעל ארומות של קליפות הדרים, עלי ורדים ומינרליות אופיינית לאזור יהודה. יין בעל גוף בינוני וחמיצות רעננה.

אם תבקרו באתר היקב תמצאו תחת יין הזה ציטוט של המשוררת זלדה: "וַהֲלֹא שִׂמְחַת הַשֶּׁמֶשׁ דְּבַר יוֹם בְּיוֹמוֹ ". באחד מהראיונות היא נשאלה "איך משתלבת הדת בשירתך?" על כך ענתה: "אני חושבת שהדת לא יכולה להיות על כל פנים מכשול, כי אם ההיפך מזה, כי הרגשת הסודיות שבחיים, הרגשת האור שבא מעבר לגשמיות, זה לא דבר שהוא מפריע לשירה אלא להיפך, בשירה זה כאילו לא השושנה אלא הניחוח של השושנה, הזוהר שלה או התחושה שהיא מעוררת. זה לא רק ביחס לשושנה, זה גם ביחס לצער ולשמחה ולכל מה שקורה בחיים".

שוקי ישוב (משמאל) ואייל דרורי יינני עגור ואלעד כץ המנכ"ל. צילום קרין ראבנה

יקב עגור עם אלעד כץ, שוקי ישוב, והיינן אייל דרורי, הוא אחד המקומות המשמחים שמוצאים היום בכל ימות השבוע. שלושה שהם אחד.

הטעמת יינות Elvi Herneza בארה"ב. צילום מדף הפייסבוק

צור עולם של יין

בטעימה של היבואן לפני שבועיים פגשתי שוב את יקב Elvi Herneza – יקב משפחתי מאזור ריוחה בספרד, שמייצר יינות כשרים מקסימים במיוחד. LA VITA הוא בלנד לבן מהזנים פנסה בלנקה וסוביניון בלאן. ליין צבע זהוב קש, באף הדרים ופרי אקזוטי. גוף בינוני, ארומה אלגנטית וסיומת רעננה, מורכבת ומתמשכת. יין מקסים ומרענן.

רוזה Roubine La Vie En Rose  מאזור פרובנס שבצרפת – הרכב זנים: 50% גרנאש, 40% סינסו, 10% סירה. ליין צבע ורוד סלמון עדין. באף נגיעות של דשא קצוץ, תירוש עדין וניואנסים של ורדים. פריכות וסיומת ארוכה. שאטו רובין הינו מטירות היין העתיקות בצרפת, ומשתרע על פני 1,300 דונם כרמים. הגפנים מושפעות מאדמת החמר וחלוקי הנחל עליהם הן גדלות, מה שבא לביטוי ביין עשיר בטעמים זה. כיאה ליין מפרובנס קשה להפסיק לשתות ממנו. יופי של רוזה.

יונתן שוטס היינן הראשי של יקב בנימינה. צילום מאשה סקילי

יקב בנימינה

היינן יונתן שוטס מציע יין שמח במיוחד – רוסאן ומרסאן 2021 מסדרת צוקים. גם הוא מציג חיתון אידיאלי בין שני זנים, יין עם ארומה נעימה, קליל ומשמח לימי ראשית קיץ. יין נוסף שלו הוא ויונייה 2022 מסדרת רזרב, שאינו טיפוסי בנוף הישראלי והוא אחר ומיוחד שמגיע מהמדבר. יופי של יין.

אסף פז יינן ויתקין עם אחותו המנכ"לית שרונה פז-בלוגולובסקי. צילום ישראל פרקר

יקב ויתקין

פה אין הרבה מה לחשוב. מסע ישראלי ורוד 2022 של היינן אסף פז, הוא יין חד, עסיסי וקיצי. היין השני הוא המלך השחור והבלתי מעורער – הקברנה פרנק 2020 הוא אלגנטי, מפוקס וטעים.

אלעד מובשוביץ יינן יקב דרימיה. צילום נאוה מובשוביץ

יקב דרימיה

היינן אלעד מובשוביץ מציע את רוזה 2022 – בלנד של 60% ענבי מורבדר ו-40% ענבי מלבק. אלעד הוא אחד הייננים הטובים ביותר שאני מכיר. הוא מייצר יינות מדויקים, עם טביעת אצבע מאוד ייחודית. היקב בבעלות אלעד ואשתו נאוה הוא מקום מפגש לכל איש ואישה באשר הם, ללא הבדל מין, צבע, דת ומגדר. לא יודע אם יש אלוהים, אבל אם יש הוא מתגורר אצל אלעד ונאוה ביקב .

יקב רב-דורי – אבא גדי ובן אדם שטרנבך. צילום ניצן שטרנבך

יקב הנס שטרנבך

הבן אדם שטרנבך שהצטרף לגדי שטרנבך המייסד, מציע את נחל חכליל לבן 2022 יבש – בלנד של 55% ויונייה, 35% רוסאן ו-10% סוביניון בלאן, עם 11.5% אלכוהול. זה אולי היין שמוביל את היקב לעשייה קצת שונה וליציאה מהקופסה, שנותנת מקום לזני הענבים לומר את דברם בלי הרבה התערבות ייננית. שילוב נפלא של יין ישראלי במיטבו. נחל חכליל ורוד 2022 יבש – בלנד של 67% פטי ורדו, ו-33% פינוטאז', 12.5% אלכוהול. לפעמים כל מה שצריך זה כוס יין טובה, שעושה את ההבדל בין יום נפלא ליום קשה. נחל חכליל ורוד של השטרנבכים מעניק זריקת מוטיבציה, שמשנה פלאים את היום שלך לאופטימי במיוחד.

משפחת גלח יקב אפק. צילום איל גוטמן
משפחת ג'לח מיקב אפק. משמאל חלי מימין אהרון. צילום איל גוטמן

יקב אפק

היקב של היינן אהרון ג'לח ורעייתו חלי מציע את שרדונה 2020 – אחד היינות הטובים ביותר של יקב מדהים, קטן אבל עמוס באהבה ובנתינה. שרדונה מהליגה של הגדולים, מורכב ושופע. יין שמעלה חיוך על הפנים.

יקב נעמן

היינן רמי נעמן מציע לנו בייב מרלו 2022 – מחווה לבוב מארלי. מרלו Free Run ללא חבית וללא שמרים, עם תסיסה ספונטנית. וואיי על ספונטניות כשמדובר על רמי ובטינה נעמן. ממרפסת היקב השוכן במושב רמות נפתלי, אפשר רק להתאהב בכל מי שמולך. פינק פלויד (The crazy six) 2022 – רוזה משוגע משישה זני ענבים, ושישה עוד לא היו לי (ואולי כן, לך תזכור…). יין קליל ונעים לשתייה, שמאפשר בלי הרבה משחקים לאבד את הראש לכמה שעות. מה רע?

משפחת זוהר במרכז המבקרים. : מיכל (מימין) דנה ושמעון. צילום אסף צדיק

יקב 70 – יצא מהארון ובגדול

היינן שמעון זהר יחד עם רעייתו מיכל (מדיה) ובתם דנה שמתפעלת מרכז מבקרים תוסס, מציעים רוזה 2022 רענן מזן הקריניאן, יין כייפי ושובב, המותאם למזג הישראלי. טיפול מדהים בקריניאן לטובת רוזה עם תשומת לב לניואנסים קטנים שהשפיעו על הטעם. אי אפשר כאן בלי 70 – יין קינוח בסגנון פורט, יין מתוק המיועד לשתייה ברגעים מיוחדים עם אנשים מיוחדים. היין מופק מענבים שהגיעו להבשלה גבוהה, ותסיסה שנעצרה באמצעות הוספת ברנדי למיצוי ארומת פרי מעניינת ומתיקות מעודנת. היין התיישן בחבית אלון צרפתית חדשה במשך 30 חודשים, ובוקבק ללא סינון.

שמעון בחדר המכלים. צילום אסף צדיק

כשיקב מחליט לצאת מהארון

את הרומן שלי עם יקב 70 והיינן שמעון זוהר התחלתי לפני חמש או שש שנים, כאשר בלי חשש הוא דפק על דלת ביתי, הזמין את עצמו להיכנס, ואותי הזמין לטעום את היינות שלו. הוא וגם היינות שלו כבשו אותי.

שמעון זוהר ליד הפטי ורדו בכרם. בשנת השמיטה הוא בצר והשמיט את האשכולות על הקרקע כדי לטייב אותה. צילום פאפא רצי

שמעון הוא איש מרתק, צנוע וחייכן, ואי אפשר לא להידבק באנרגיות החיוביות שהוא מקרין לכל עבר. היינות שלו נמצאים כל הזמן בעלייה מתמדת, והוא לא יודע שובע בחיפוש אחר השלמות. אבל יחד עם זאת תמיד יש בהם משהו מיוחד, מרתק ושונה, שעושה את היינות שלו לבלתי נשכחים.

משפחת זוהר ביקב 70 – שמעון, דנה ומיכל. צילום אסף צדיק

אי אפשר להתעלם מהפילוסופיה שמלווה את שמעון מהרגע הראשון בו החליט לייצר יין, או לעשות את הצעד הראשון ברגל ימין אל פתח ביתי ולהבין שהוא יינן גדול: "היום אני יכול לומר בלי להתבייש – אני חי את החלום! אני עושה את היין שאני אוהב. אני פותח את החלון ואני רואה את הכרם שלי. אני עובד קרוב לבית כמו שתמיד רציתי. תמיד ידעתי שאני הולך נגד הזרם. היו אנשים שהיה להם חשוב להגיד לי למה אני טועה בדרך שלי, אבל היום אני מבין שזו נקודת הכוח שלי. זה מה שמאפשר ליינות אותם אני מפיק להיות ייחודיים ושונים בטעמם, זה מה שגורם להם להתבלט. זני הענבים, שיטות הייצור, אזור הגידול, ההתנסויות אותן אני עורך מבלי לחשוש, והלמידה האין סופית בכל רגע – כל אלה מסייעים לי לייצר יין התואם את החזון שלי ואת הטעם אליו אני שואף להגיע. יין עבורי הוא עולם ומלואו – הוא סקרנות וגילוי, הוא יצירה ועבודה מאומצת, הוא מדע והתנסות, ובעיקר – הוא חלום שמתגשם."

יפתח פרץ יינן ראשי של יקב כרמל. צילום יוראי רבן

יקב כרמל

היינן הראשי יפתח פרץ יצר את מונלייט ורוד מבעבע 2022 – יין סמוק עדין מבעבע קלות מענבי מוסקט בבציר מאוחר וקליפות כתומות-אדומות. ארומות מבושמות, מאוד רענן, מאוד עסיסי. גם פה היין מעלה חיוך גדול על הפנים גם בגלל המחיר – 35 ₪. סינגל ויניארדס עין זיתים סירה 2021: פרמיום של יפתח פרץ. צבע עמוק, אוכמניות, פלפל שחור, פלפל ירוק, טבק, חומציות משובחת. יין מהליגה של המתיישנים.

יוגב צדוק יינן יקב רמת נגב. צילום מדף הפייסבוק
יוגב צדוק יינן יקב רמת נגב. צילום מדף הפייסבוק

יקב רמת נגב

יין כתום חדש 2022 של היינן יוגב צדוק, מופק מענבי פינו גרי וסמיון ששהו 14 יום על הקליפות. כתום מעודן בעל טאנינים וחומציות מתונים יותר מהמקובל בז'אנר הכתומים. התבגר במשך 8 חודשים בחבית משומשת, לקבלת אוקסידציה מיטבית. כמו כן לכבוד הקיץ שמתדפק על דלתנו וכמובן לכבוד הצבע הרשמי של הגאווה, רוזה 2022 סדרת אקסודוס שהופק מענבי סירה וקברנה פרנק – אגב, יין הבית של עופר ניסים האחד והיחיד. שהה (היין, לא עופר) 6 חודשים בחביות עץ אלון צרפתי בקלייה נמוכה. פרחוניות מתפרצת מלווה בחומציות מלטפת.

מרכז המבקרים של יקב הר ברכה

יקב הר ברכה

היינן ניר לביא מציע את גוורצטרמינר 2020 – יין שופע ארומות של הזן המקסים הזה. ניר מטפל בו באמונה, והטעמים עדינים עם מינרליות טובה וחמיצות מדהימה. יופי של יין.

מומלצי הגאווה של יקב תבור. צילום מהיקב

יקב תבור

פה אין הרבה מה להתלבט. אם חושבים על זוגיות להטב"ית במיטה, אז תצמידו לשולחן או לחוף הים את הרוזה ברברה 2022 ואקו לבן 2022 – שני יינות שיפתיעו אתכם בעדינותם ובטעמם הנפלא.

יינות הגאווה של יקב וילה וילהלמה. צילום מוטי גולדמן

יקב וילה וילהלמה

היינן מוטי גולדמן שוב שובר מוסכמות עם שני יינות שונים: רובי 2022 שנסחט מענבי מלבק בשלים ונעשה בסגנון רוזה. יין פירותי מאוד בטעמי פטל עדינים וחומציות טובה. הצבע אומנם קצת מטעה, כי הוא נוטה לאדום ולא לוורדרד המקובל. זו החלטה של היינן לתת לקליפות עוד קצת זמן בנוזל, כדי למצות את טעמי הפרי שנבצרו מאוחר. כמו שכתבתי, שונה בנוף וזה יין מקסים עם הרבה קוביות קרח בפנים. בלנד Yellowish חצי יבש 2022: פרחוני ומתקתק. גם פה לא להתבייש ולשים הרבה קוביות קרח. הריחות המתוקים והטעמים המאוד עשירים של התירוש יציפו כל חלקה בפה. תענוג.

גאווה ביקב אסף – כל שנה. צילום אורן קדם

יקב אסף

אחד היקבים הכי יפים בארץ, עם מרכז מבקרים הומה ושמח בכול השנה. כמו בכול שנה, אסף ואורן קדם מדביקים תווית גאה על בקבוק הרוזה, ופותחים את אירועי הגאווה בצפון. הפעם הצטרף לחגיגה גם הגוורצטרמינר 2022 היבש והמפתיע, הייתי אומר. המתיקות והפרחוניות האופייניות לזן מדהימות בעדינותן. היין עובד ומתפתח כל הזמן בכוס. יופי של גוורץ צפוני משובח.

ליאור לקסר יינן ראשי ומנכ"ל יקב ירושלים. צילום יונתן לבני

יקב ירושלים

היינן ראשי-מנכ"ל ליאור לקסר מעניק הפעם את הפרמיום רוזה 2022 לחגיגות הגאווה. יין רוזה יבש שהופק מענבי פינו נואר מהאזור הגבוה של השומרון. לאחר השריה קצרה על הקליפות נסחטו הענבים בעדינות, והיין תסס במכלי נירוסטה בטמפרטורה נמוכה לשמירת האופי הארומטי של הענבים. יין בגוון ורוד בהיר, עם ארומות של תות, פטל ופריחת הדרים. גוף בינוני וחומציות מאוזנת. יין מקסים ומשמח.

קרן בן-חיים ובקבוק 3 ליטר מעוטר באבני סוורובסקי ואיתי עם הסקסופון. צילום פאפא רצי

יקב בן-חיים

יקב בן-חיים מנווה ימין ליד כפר סבא הוא יקב שמח כל השנה. אי אפשר בלי מסיבות השישי הססגוניות שמתקיימות ב'חצר היין' של היקב דווקא ברעננה (למה? ככה, ענייני רשות מקומית), כשהיינן איתי בן-חיים עם הסקסופון שלו פשוט מרקיד את הקהל על השולחנות. יינות היקב לדעתי בין המשובחים שיש. אכן היקב מזוהה עם חביות (משפחת חבתנים, מה לעשות), אבל בשנים האחרונות איתי מקפיד על יינות רעננים, מאוד קיציים, לצד המתיישנים והאהובים. גם בהמלצות שלו, איתי שובר מיתוסים כמו שרק הוא יודע לעשות. היין הראשון הוא מיתוס 2018 – כשמו כן הוא. לשבור מיתוס של ורוד, והגאווה שלנו. בלנד של פטיט סירה, מרלו ומעט קברנה סוביניון. עוצמתי, ססגוני ומיוחד. היין השני: שרדונה 2021 – קייצי, חגיגי ואלגנטי. יין לבן שנושא בגאווה את טעמי החבית המאוד אופייניים ליקב בן חיים.

ששון בן אהרון היינן ואילן חסון מיקב FIVE STONES. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב חמש אבנים – Five Stones

אילן חסון מהבעלים ממליץ על 5*5 – בלנד ים תיכוני של חמישה זנים: שיראז, מרסלן, קריניאן, פטיט סירה ואליקנט בושה. עשיר, מורכב, עם נוכחות. ארומטי, שופע טעמים, קלאסי לקיץ חם.

מרכז המבקרים של יקב אדיר. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב אדיר

באזור התעשיה של דלתון יש יקב עם בר טעימות הכי מדהים שאני מכיר, הכי קשוב בעולם, הכי נדיב בעולם והכי שמח שיש. אם אתם בצפון זה המקום. הפעם שני יינות באמת משמחים לחג הגאווה בהמלצת שני האחים רוזנברג – יוסי ואבי: מרסלן רוזה 2022 – סחיטה מהירה של הענבים, השרייה למשך שעתיים על הקליפות עד קבלת הצבע הסמוק הסלמוני המקסים, בהיר וצלול. הפה שופע תות שדה בוסרי, עשבוניות קלה, עלי ורדים ואשכולית אדומה. חומציות טובה משתלבת עם גוף קל. יין קיצי ארומטי ומענג, וכאן ההפתעה: קיים גם במהדורת מגנום 1.5 ליטר. כי אין מה לעשות, הגודל כן קובע.

האחים רוזנברגמיקב אדיר: אבי היינן (משמאל) ויוסי המנכ"ל. צילום דוד סילברמן dpsimages

גרנאש בלאן 2022: יין שזועק אוכל לידו, בעל צבע קש בהיר ובוהק. ריחות מאופקים שמתפתחים נפלא’ עם רמזים לאננס, פרחי בבונג, ליים וגרניום. חומציות מאוזנת. יין אלגנטי, וכאמור מאוד גסטרונומי.

ששון בן אהרון יינן יקב מוני (גם חמש אבנים). צילום שכיב ערטול

יקב מוני

היינן ששון בן אהרון ממליץ על רוזה קאלדוק 2022 מסדרת נחל – ארומטי, חמיצות מרעננת , קלאסי ליום חם ומרענן. המלצה נוספת: מרסלן 2021 מסדרת רזרב – ענביו עברו תסיסה פראית והתקבל יין שופע ניחוחות וטעמים, מרשים בנוכחות שלו.

יעקב ברג – מנכ"ל יקב פסגות וחברת מכירות היין המקוונת פאנקו. צילום איל גוטמן
יעקב ברג – מנכ"ל יקב פסגות וחברת מכירות היין המקוונת פאנקו. צילום איל גוטמן

יקב פסגות

יעקב ברג אומנם כבר לא צעיר כפי שהוא מקפיד לומר לי, אבל חד מחשבה ומהיר מתמיד, כי הוא ממליץ על הפיק PEAK (אולי רק לי יש ראש כחול שהמילה הזו עושה לי) רוזה 2022 – שופע עוצמתיות וארומות, חמיצות ורעננות טובה. הפרי בועט בפה כיאה לשמו.

אלי בן זקן וילדיו ביקב קסטל: אריאל (מימין), אילנה, איתן. צילום אלעד ברמי

יקב קסטל

סוגר את הרשימה יקב קסטל. ההמלצה של אלי בן זקן לא מפתיעה, כי מזמן הרוזה של קסטל מושק בהרמת הכוסית הרשמית בפתיחת שבוע הגאווה  – בלנד של ענבי מרלו, מלבק וקברנה פרנק שנבצרו טרם הבשלתם המלאה. הצבע הבהיר מעיד על סחיטה מהירה ומגע קצר של התירוש עם הקליפות. התסיסה ארוכה מאוד בטמפרטורות נמוכות, והתוצאה: יין מרענן וקליל אך עם נוכחות מרשימה. יש לו ניחוח סוכריות תות, ורדים ופירות טרופיים. בפה טעמי ליצ’י, ליים, אשכולית ואפרסק.

אלי בן זקן באירוע 30 שנה ליקב קסטל. צילום יונתן לבני

קסטל לה וי לבן 2022 – בלנד של ענבי סוביניון בלאן, שרדונה וגוורצטרמינר. עבר תסיסה ארוכה בטמפרטורה קרה, וטיפול מוקפד במשקעים. צבעו זהוב עדין. יין רענן, בעל גוף וסיומת עשירה.

לסיכום: הפעם אני רואה רק את חצי הכוס המלאה; יין ישראלי משובח ומשמח שמומלץ לחג הגאווה. יין ישראלי שמשמש כשגריר מדהים בכול העולם, ושהולך להעניק לעשרות אלפי התיירים שיבואו הרבה אושר ושמחה.

 

יינות כישור בטעימה. צילום דוד סילברמן dpsimages

יונתן לבני טועם ומבקר ביקב כישור

אני מודה כי יש לי יחס מיוחד ליקב כישור מפני שהוא יקב אסטייט – שהכרמים שלו סובבים אותו, ועוד יותר מפני שהוא ממוקם בכפר כישורית בגליל המערבי, ביתם של למעלה מ-170 בוגרים עם צרכים מיוחדים, השותפים לעבודת הכרם ולעבודה ביקב. לא פשוט לאפשר להם לעבוד ביקב שיינותיו כשרים, שכן אסור לבעלי מוגבלויות לטפל ביין עצמו כדי שימשיך להיות כשר, ומרגע סחיטתו עד לביקבוקו אסור להם לגעת במוצר. כך גם ייננים שאינם שומרי שבת העובדים ביקבים כשרים, שגם עליהם חל איסור לגעת ביין עצמו.

ריצ'רד דיוויס – כורם ויינן יקב כישור. צילום דוד סילברמן dpsimages

יקב כישור הוקם בכפר כישורית ב-2010, לאחר שבשנת 2007 ניטעו בסמוך לכפר 54 דונם של ענבי יין. היינן של היקב מאז הקמתו הוא ריצ'רד דיוויס, שעלה ארצה מדרום אפריקה וכאן למד להיות יינן. בשנת 2010, בהתאם להמלצת ד"ר יאיר מרגלית, התחיל היקב לייצר יינות בסגנון עולם ישן – אזור בורדו ועמק הרון. היום היקב מייצר יינות לא רק בסגנון עולם ישן, אלא יינות שונים ומודרניים מענבי הכרמים בסביבת היקב. איתי להט הוא היועץ ליקב שמייצר כ-60,000 בקבוקים. הכוונה להגיע ל-120,000 בקבוקים בעקבות הגדלת כמות הגפנים שניטעו באזור לאחרונה.

לפני מספר ימים, באירוע של קבוצת 'יין ישמח לבב אנוש' בהנהגת אורית גלעד שהתקיים בישוב יובלים, טעמנו את היינות החדשים של היקב, ומספר יינות מתיישנים שאינם זמינים למכירה. זו הייתה גם הזדמנות לפגוש את הילה סבה, מנהלת השיווק החדשה של יקב כישור.

ויונייה כישור. צילום מזי ברגמן

ויונייה 2022 – אין זו הפעם הראשונה בה טעמתי יין זה של היקב, לטעמי מיינות ויונייה הטובים שמיוצרים בארץ. יין קליל ומאוד נעים לשתייה ביום חם כפי שהיה זה בו שתינו אותו. היין קורר כראוי, והיו לו ארומות נעימות של אשכולית עדינה ואגס. גלגלתי אותו בפה בהנאה, והרגשתי היטב את השמנוניות והמינרליות של הזן. יין לבן ממש כייפי. המחיר 95 ₪ – נותן תמורה למחיר (VFM).

ריזלינג יבש 2022 – אני חסיד של ענב הריזלינג, שלא קל לגדלו בארץ כל כך חמה כמו ישראל. במוזל והריינגאו בגרמניה הוא הכוכב הגדול, עם כ-6,000 יקבים שמייצרים ממנו יינות במגוון טעמים רבים ושונים. בארץ יש מספר יקבים שעושים ממנו בעיקר ריזלינגים יבשים. התחלנו את אירוע הטעימה עם הריזלינג היבש שצבעו לבן חיוור. יש בטעם מעט הרגשה של פירות הדר, אבל באופן כללי הוא אינו מינרלי דיו כפי שריזלינג אמור להיות, ואין לו טעם אופייני לריזלינג. המחיר 100 ₪ – לא VFM.

רוזה כישור. צילום דוד סילברמן dpsimages

רוזה 2022 – זו פעם ראשונה שטעמתי את הרוזה של כישור, וממש נהניתי. היין נעשה במיכלי נירוסטה בלבד, מבלנד של ענבי מרלו וגרנאש אדומים. צבעו כדג סלמון בהיר, ריחו עדין ופירותי, וטעמו טעם של דובדבנים בתחילת העונה. סיומת מרירה עדינה ביותר. יין מעוגל נעים וקליל, וכשהוא מקורר היטב, אחד הטובים מסוגו לימים חמים כמו אלה האופייניים לקיץ ישראלי. המחיר 85 ₪ – VFM.

GSM 2021 – בלנד של ענבי גרנאש, סירה ומורבדר. עולם חדש קלאסי, שהה 14 חודשים בחביות עץ אלון. בעצמי עשיתי לפני שנה GSM , ולכן אני מכיר היטב את הבלנד. יין בהיר ביותר עם  טאנינים נעימים בפה . עדין מאוד אבל פרחוני, עשבוני ומתובלן. מאוד מתאים לארוחה של בשרים מעושנים ובשרים שנעשים על גריל. בקיצור כיף אמיתי. המחיר 95 ₪ – VFM.


יינות כישור. צילום אורית גלעד

מצודת תפן 2019 – בלנד אדום של קברנה סוביניון וקברנה פרנק, עם מעט מאוד סירה לעיגול הטעמים. היין שהה 18 חודשים בחביות עץ אלון. ארומות קצת ירוקות וטעמים מעט חומציים.  לטעמי היין עדיין לא התיישן דיו, ולמרות שהוא אמור להיות ערוב בורדולזי עם עמק הרון, אינו מצליח להגיע לכך. הרגשתי גם מתיקות רבה מדי. המחיר 140 ₪ – לא VFM .

עין יפעם 2017 – אחת ההפתעות הנעימות של הטעימה. שני שליש קברנה סוביניון ושליש סירה, שהה 20 חודש בחביות. יין מאוד עוצמתי, ויחד עם זאת מאוזן היטב ומורכב. מעט מתיקות בסיומת תורמת להרגשה נעימה בשתייה. יין טאני הנותן תחושה של משהו מאוד איכותי. לא להחמיץ. המחיר 230 ₪ – יקר.

כפר כישורית משמש בית לבוגרים עם צרכים מיוחדים אשר עובדים בכרם וביקב ולוקחים חלק פעיל בבציר. צילום דוד סילברמן dpsimages

קברנה פרנק  2017 –  זן ענבים מיוחד עם מגוון טעמים, הכוכב של יקבי שינון בעמק הלואר בצרפת שליינותיו התוודעתי לאחרונה. יין שמתפתח בכוס תוך כדי שתייה. טעמים מתובלנים אבל חדים,  אף ירוק בריח וגם בטעם. יין מלא טאנינים, עם פוטנציאל התיישנות מצוין לטעמי. קברנה פרנק אופייני, שלמרות שאין ממנו יותר למכירה ביקב, מי שמחזיק בו עדיין, שימתין או ישתה וייהנה ממנו מאוד.

ריזלינג חצי יבש 2019 – סיימנו את הטעימה עם ריזלינג חצי יבש, שהוכיח לי כי בכישור יודעים לעשות ריזלינג מצוין, למרות שהיבש שתיארתי בתחילת הטעימה לא היה טוב לטעמי. יין ארומטי עם מתיקות עדינה ונעימה, וטעם חומצי ומינרלי ביותר כראוי לריזלינג טוב. אחד הריזלינגים הטובים ששתיתי בארץ. המחיר 100 ₪ – ממש VFM .

 

כדאי לקרוא גם את זה

בורדו – מפגן של איכות בטעימה ששחזרה ביקור ביקבים

צילום יגאל ברנע

בטעימה זו נמזגו שמונה יינות, חלקם מתקרבים לגיל 20 ועדיין בועטים, וחלקם בגיל כפול ועדיין נותנים תחושה שגם בעתיד ניתן יהיה ליהנות מהם לא פחות. בהחלט חוויה מעולה. יגאל ברנע טעם, כתב וצילם. קראו כאן

 

בן כפיר באירוע של 'פורום משפחות שכולות ישראלי-פלסטיני בעד שלום', כיכר רבין תל אביב 2018. צילום מאשקה ליטבק מדף הפייסבוק

כותבים על בן כפיר ז"ל – האיש עם הלב הגדול שאהב וידע יין – 1947-2023

צילום פאפא רצי

דורון עומר על חברו ושותפו ל"החבית של בן ודורון"

חברנו הטוב והאהוב בן כפיר הלך השבוע לעולמו אחרי מאבק במחלת הסרטן. זכינו להכיר אדם מופלא, נדיב, אוהב חיים, מספר סיפורים, חובב יין ובישול. בן, שיחסר לנו מאוד, תרם את גופתו למדע ולא התקיימה לוויה.

את בן הכרתי וירטואלית בשנת 2000 בפורום אוכל באינטרנט. את חברי הפורום ניתן היה להכיר בעיקר לפי הכתיבה, ומהכתיבה של בן למדנו שהאיש שנון, ידען, דעתן, איש ספר ומומחה גדול ביין.

בן כפיר היה חבר פעיל בפורום היין של דניאל רוגוב. צילום מויקיפדיה

מהר מאוד זכיתי לפגוש את בן פנים אל פנים, והיו לנו הרבה נושאי שיחה ובהם יין. הוא היה גם שותף פעיל בפורום היין של דניאל רוגוב ז״ל, שקיבץ חובבי יין מהארץ ומחו״ל.  במסגרת הפורום  ארגנו ביקורים ביקבים וטעימות יינות לפי זנים, ארצות ויקבים.

בתחילת שנות ה-2000 התחילה הפריחה של יקבי הבוטיק, ובכול שבוע היינו מבקרים ביקבים גדולים וקטנים ברחבי הארץ. כששאלו אותנו עד מתי נמשיך לבקר ביקבים ולטעום יין, ענינו ״עד שנלמד״.

בן היה אספן יין ברמה עולמית. היו לו קרוב ל-2000 בקבוקי יין, אבל לא היה לו מקרר יין. במקום זה הוא התקין מערכת קירור ומדפים בארון קיר, בגובה 2.5 מטר, רוחב כ-3 מטר ועומק 1 מטר,  ושם היה מקום לאלפי בקבוקי היין מכול העולם. בנדיבותו הרבה לא היסס לפתוח בטעימות בקבוקים מתיישנים מהאוסף שלו.

בביקורינו ביקבים טעמנו יינות בתהליך מחביות. באחד הביקורים ביקב סוסון ים בתחילת 2003, טעמנו קברנה סוביניון מחביות שונות. חבית אחת הייתה מיוחדת וטובה יותר מהאחרות. כששאלנו מה ההבדל, התברר שזו חבית מכרם בן זמרה. החברים התלהבו והתחלנו לחשוב כמה בקבוקים יכול כל אחד לקנות מחבית זו. כעבור שבוע זאב דוניה התקשר ושאל מה החלטנו, כי הוא עומד להעביר את כל החביות למיכל אחד. בן ואני נסענו בלילה גשום בכביש העולה מבית  שמש לבר גיורא, שהיה אז בשיפוצים. הגענו לזאב וסיכמנו שיבקבק לנו את החבית. פרסמנו בפורום של רוגוב את הסיפור, והצענו את היין במכירה מוקדמת. בתוך 48 שעות מכרנו את כל היין. נדמה לי שזו הייתה אחת מהמכירות הקבוצתיות הראשונות של חבית יין.

החבית של בן ודורון 2012. צילום דורון עומר

את היין חילקנו אחרי כמה חודשים באירוע מיוחד, שהזמנו אליו את כל הקונים. זה הפך למסורת, וכך בכול שנה טעמנו יינות בתהליך, בחרנו  בלנד וקראנו ליין "החבית של בן ודורון". אנשים חיכו כל שנה ליין הזה, וסמכו על טעמו של בן בבחירת הבלנד.

באופן טבעי רצינו גם לדעת איך עושים יין, וב-2003 נרשמנו יחד לקורס עשיית יין ביקב שורק. משנת 2009 ״החבית של בן ודורון״ מיוצרת ביקב red boat (של דורון – העורך). החבית האחרונה הייתה מבציר 2020 ובוקבקה לפני חודשיים.

מילום מדף הפייסבוק

בן אהב מאוד יינות לבנים, במיוחד ריזלינג, וכמו בכול דבר עשה זאת ביסודיות בדרכו המיוחדת. הוא תכנן טיולי יקבים באלזס ובמוזל, בכל טיול-מחקר הוא ביקר בעשרות יקבים וטעם מאות יינות. הרבה יינות שנקנו נשלחו מהיקבים בדואר, ופקיד הדואר באשקלון עיר מגוריו, כבר הכיר את בן היטב מכל משלוחי היין שקיבל. ובעקבותיהם אירגן טעימות נושא של יינות ריזלינג מאלזס והמוזל.

טעימת ריזלינגים ב-2021 עם בן כפיר. צילום שאול הוד מדף הפייסבוק

בשנת 2003 נהרגה בתו הקצינה סרן יעל כפיר ז"ל, מפיגוע של מחבל מתאבד ביציאה מהבסיס בצריפין. בן הצטרף ל"פורום משפחות שכולות ישראלי פלסטיני", ביקר בעשרות בתי ספר עם עמית פלסטיני, ושניהם דיברו על הצורך בהידברות, כמו שבן אמר: ״זה לא ייגמר עד שנדבר״.

על גישתו המיוחדת של בן כפיר גם בנושא זה, תוכלו לקרוא בכתבה של נרי לבנה בעיתון הארץ, על האזכרה אותה בן ארגן ביום השנה השביעי להריגתה של הבת יעל. בהחלט שווה קריאה

כמו כן מוזמנים לקרוא את פוסט הפייסבוק של ענת נגב – בת-זוגו של דורון עומר, על בן כפיר.  

בן כפיר התבדח על הקושי שלו למצוא נעליים למידותיו הגדולות. הוא השאיר נעליים ענקיות למלא. צילום מור אברהמי

מור אברהמי ואייל רייסמן על האיש עם הלב הענק והנעליים הגדולות

אי שם בתקופת הקורונה, בין סגר אחד למשנהו, בערב חורף קר פגשנו לראשונה את בן ב"מערבוניין" – ערב בו כל משתתף מביא יין לבחירתו ומשהו לנשנש, כשאת היינות טועמים טעימה עיוורת בסדר אקראי.

בן הביא סיר מרק טעים ומחמם, אחר כך למדנו שהוא בשלן מופלא. עם המרק הגיע יין מקולקל, או שמא עבר זמנו? זה היה היין האחרון בפלייט של אותו ערב, ובן אתעקש שנטעם, למרות הארומה הלא מזמינה, כדי ללמוד. זו הייתה תחילתה של ידידות מופלאה.

פלייט ריזלינגים מהמוזל בטעימה שהתקיימה בביתו של בן כפיר כשבועיים לפני שנפטר. צילום מור אברהמי

לפני הכול יין מחבר בין אנשים, וכך פגשנו רבות את בן ואת יעל – האישה שאיתו (חברתו לחיים בשתים עשרה שנים וחצי האחרונות, כשם יעל ז"ל בתו – העורך), במפגשים שונים – הן ערבים של חברותא ויין, והן בטעימות שערכנו, רבות מהן טעימות ממוקדות ריזלינג – היין שבן כה אהב.

בן כפיר בראש השולחן ובראש הטעימה. מפגש אחרון לפני כשבועיים. צילום מיכאל נוימן

בן היה מגיע לכל ערב כזה "חמוש" בידע, מפות של האזור ובריסטולים שהכין בכתב ידו היפה להפליא, ובו נתונים שונים – כגון נתוני היצור השנתיים של יינות בגרמניה לעומת ישראל, זני הענבים הנפוצים באלזס, הסברים לגבי הטרמינולוגיה השונה של תוויות הריזלינג ועוד. הידע הרב של בן, והריזלינגים שאסף במסעותיו לחו"ל, בעיקר למוזל, "הדביקו אותנו" בתשוקה ליין הזה.

בארגון אחד המפגשים האלה כתבנו בקבוצת הטעימה "בן מאסטר לריזלינג". לא עברו חמש דקות וקיבלנו טלפון "הורידו את המאסטר, אני רק בן" – וזו התמצית של האיש הצנוע הזה.

בן, שבתו יעל נרצחה בידי מחבל בשנת 2003, התעלה מעל הצער והכאב העמוקים, והפך לפעיל נלהב של 'פורום משפחות שכולות ישראלי-פלסטיני בעד שלום', ארגון שמקדם שיח ודו קיום בכבוד. רק לפני שבועיים, באחת משיחותינו האחרונות, בן תיאר את הלו"ז השבועי שלו, שהיה גדוש בהרצאות בפני קהלים שונים בכול רחבי הארץ, כדי לקדם את פעילות הארגון. היו לו מרץ ולו"ז של איש צעיר, והוא לא היסס לבטא היטב את אמונותיו, ובחר לעמוד לצידנו, חבריו, בפומבי כאשר חש שנעשה עוול.

הוא חי חיים מלאים, על פי אמונתו ודרכו, וכך גם עבר מהעולם הזה.

בן כפיר וכלבו. צילום מור אברהמי

עם ההודעה על פטירתו, שגם פורסמה דרך מכרים משותפים בקבוצות היין השונות, הציפו החברים במילים מנחמות. לכול אחד היה סיפור על מעשה טוב של בן, עצה טובה שנתן, נדיבותו, סיפורים מרתקים והיינות הנפלאים שחלק עם החברים.

בתוך אוסף בקבוקי היין העצום של בן, יש גם בקבוקים משנות הלידה של כל אחד מחמשת נכדיו האהובים, אותו ייעד עבורם.

הוא תמיד התבדח על הקושי שלו למצוא נעליים למידותיו הנדיבות (47 אם איננו טועים). בלכתו מהעולם הזה הוא משאיר נעליים ענקיות למלא, בכל תחום, וחלל ענק בליבנו. יהי זכרו ברוך.

בן כפיר – ליצן? עצוב. צילום החברים

יואב גד על בן כפיר – חבר אתה חסר!

בן – איש יקר, מיוחד מאוד מבחינות רבות, בעל חוש הומור, מבין ואוהב יין, אספן יינות מאוד מיוחדים ובעיקר ריזלינגים מיוחדים ומתיישנים. אהב והבין באוכל, עם דגש על מאכלים מיוחדים ועל גורמה, בעל יכולת קולינרית יוצאת דופן. איש מקסים וצנוע, בעל לב ענק, איש משפחה, אוהב אדם וחבר נאמן. ומה לא אמרנו, ומה עוד יש לומר? מנץ'!

לא שלא עברו עליך צרות, ולא שלא עברת ויכולת למכשולים ושכול לאורך דרכך, אבל לקחת החלטה להמשיך, להעדיף את החיים, לשמוח ולשמח, ולהיות אך-אח שמח.

רבים האנשים שהכרת, עם רבים חגגת ושמחת, רבים מאוד העריכו ואהבו אותך. וביום שהתקבלה הבשורה הקשה על לכתך מאתנו, מיהרו עשרות רבים מחבריך לנחם, להביע כאב וצער, מוכי הלם תדהמה ופליאה – הכיצד הלכת בלי אומר ובלי בדיחה וצחוק אוהב?

בטעימה עם חברים. צילום החברים

במפגשי היין בלט בן בידע שלו בניתוח היינות. בעיקר אהב את זן הריזלינג עם דגש למתיישנים. היה מגיע עם פאי רועים או מרק מאוד מיוחד, עם סיפור ובדיחה, ועם מפה וגרפים המסבירים את עולם היין הגרמני המסובך. ידענו כולנו שבן בנה בביתו באשקלון "ארון יין" מהרצפה עד התקרה, שרק מומחה כמוהו ידע היכן למצוא בו מה. לכול יין היה מלווה סיפור, קורות חיים, שם ושנה. אהבנו וחיכינו לקטע של בן, כי תמיד היה מיוחד, איכותי, נדיר. ומי לא אוהב דברים מיוחדים?

בן היה מגיע ראשון למפגשים ("וואיי, כשכולם עדיין במקלחת…"), והולך אחרון על מנת לעזור לפנות, לנקות, לקטלג.

עיצוב התווית ענת נגב

במשך שנים עשה יין יחד עם דורון עומר מכרמי יוסף, והייתה להם "החבית של בן ודורון" – מותג ידוע בברנז'ה. לחלק מאתנו היו ויש עדיין בקבוקים מהמותג הזה, שהחבית האחרונה ממנו מבציר 2020 בוקבקה לפני כחודשיים.

כמובן נמשיך ונשתה לכבודך, בן יקר, לכבודך ולזכרך תמיד. כמה אירוני וחריג ומופלא היה ערב הריזלינגים שהחלטנו להמשיך ולקיים ביום לכתך מאתנו, בביתם של גיל ודיאנה שרון ובהנחיית אמיר שיינמן מ'דרינק נאו', בניצוחה של מור אברהמי. כמובן שכוס ראשונה הורמה לכבודך ולזכרך, בליווי מילים חמות והרבה אהבה ונוסטלגיה. יהי זכרך ברוך ונצור עמנו .

מאז הירצחה של בתך החיילת יעל בפיגוע טרור (9.9.2003) בשער מחנה גדעונים בצריפין, סרן בקבע ורק בת 22, הקדשת ימיך להשכנת שלום ועשיית הטוב, כמו שאמרת "קירובו של השלום יהיה נחמתנו – אין דרך אחרת להפסיק את ההרג והמוות מלבד דרך השלום והפיוס. יש לקדש את החיים. לא סולח וגם לא שוכח – אבל מדבר על השלום".

נזכיר את אמה של יעל כפיר ז"ל – יפה המתגוררת בכפר תבור, ואת  הבת הגדולה טל כפיר שור שמתגוררת בירושלים – משמים תנוחמו.

בן כפיר עם אתי לויאן תבל"א. צילום החברים

וכפי שהטיבה לכתוב אתי לויאן, שהרבתה לארח בביתה את חבורות היין: "ולך יעלי האהובה והיקרה (זוגתו של בן כפיר בשתים עשרה שנים וחצי האחרונות – העורך), קשה למצוא מילים לנחם, אבל בטוחים שהעוצמות שלך יעזרו להמשיך הלאה כמו שבן היה רוצה, חיבוק ענק".

 

כרם אלקוש של יקב דלתון. צילום גיא אשל

5-6.9.23: תערוכת אגרומשוב 2023 תיתן את הבמה לענף היין הישראלי על כל היבטיו

'אגרומשוב' – התערוכה המרכזית בישראל שעוסקת בעולם החקלאות, אותה מוביל חיים אלוש מנכ"ל אגרומשוב, תתמקד השנה בחיבורים בין האנשים והתחומים שמקדמים את החקלאות במטרה להגדיל רווחיות וכדאיות, ועושים זאת באמצעות חדשנות טכנולוגית וסטרטאפים חקלאיים.

אדם שטרנבך – יינן ומנכ"ל יקב הנס שטרנבך בכרם של היקב במושב גבעת ישעיהו. צילום ניצן שטרנבך

התערוכה שתתקיים במרכז התערוכות והכנסים אקספו תל אביב, בתאריכים 5-6.9.23, תשים דגש מיוחד על ענף היין, ותפגיש  בין ספקים ויצרנים ליקבים, בעלי יקבים, חנויות יין, צרכנים ואוהבי יין .בין השאר יוצגו יינות מזנים עתיקים שהתגלו שוב בשנים האחרונות, ותעשיית היין המקומית החלה בייצור סדרתי שלהם.

התערוכה תעסוק גם בהיבטי תרבות, חגיגות יין, מדע וכלכלה, כדי להציג את המגוון הרחב של אזורי היין בישראל  וברחבי העולם.

התערוכה מתקיימת בשיתוף פעולה עם תנועת המושבים (יש 254 כאלה בארצנו), שהעומד בראשה כמזכ"ל הוא עמית יפרח, המכהן  גם כיו"ר התאחדות חקלאי ישראל.

יקב רמת נגב
אילנית צמח עם אנשי יקב רמת נגב

ביקשנו מאילנית צמח – יועצת ומלווה עסקית בכירה חיקסים ועסקי תיירות במרחב הכפרי, לתת תנו תמונת מצב של היקבים במושבי תנועת המושבים:

סך הכול יקבים במושבים שמשתייכים לתנועת המושבים: 162 

הבעיה המרכזית: רק 17 יקבים עם רישוי במושבים

אדיר, אמפורה, אסף, בזלת הגולן, בן נון, בראון, בת שלמה, גמלא, דלתון, ספרה, פלם, קיטרון, קסטל-רזיאל, רימונים, רמות נפתלי, רמת נגב, רקנאטי

חצר המבקרים של יקב ויתקין – תיירות מרכזי מבקרים ביקבי מושבים הפכה למוקד הכנסות משמעותי. צילום מהאתר

ריכוז יקבים במושבים

דלתון – 5: אדיר, דלתון, דלתא, רימון, רקנאטי (השישי בדרך כשלוריא יעבור מספסופה)

כפר אוריה – 2: קדמא, שמשון ודלילה

מטע – 2: נבו, רמ"א (בשיקום)

עגור – 3: הדר, מטלר, עגור

רמות נפתלי – 3: נעמן, רמות נפתלי, שלוש גפנים

אגרומשוב 2022: ראש העיר ירושלים משה לאון (מימין) עם חיים אלוש יזם התערוכה. צילום רפי דלויהחיים אלוש יוזם התערוכה אומר: "החקלאות הישראלית הייתה תמיד בחוד החנית, וכעת היא עוברת תהליך של התחדשות וריענון על מנת להמשיך להצעיד את  מדינת ישראל לעצמאות בתחום ייצור המזון והיין, כשאנו מאמינים כי לחקלאות הישראלית תרומה קרדינלית לעולם כולו. זו השנה ה- 32 בה התערוכה המובילה והמקצועית בישראל תאפשר חשיפת חדשנות, חיבורים בין אנשים ועסקים, וקידום החקלאות הישראלית והעולמית", תוך דגש מיוחד השנה על הכורמים והכרמים, הייננים והיקבים, שגם תורמים לתיירות הכפרית עם מרכזי המבקרים שמאז תקופת הקורונה ממשיכים בתנופה".

 

29.6.23: פסטיבל היין ה-11 וחגיגת 70 שנה לגני תקווה

"היקבים חוזרים בפעם ה-11 וקהל חובבי יין מרחבי הארץ ממשיך להתמיד ולחגוג איתנו עם יינות בוטיק, אווירה איכותית ומוזיקה אותנטית. גני תקווה ממשיכה במסורת והיא מהערים היחידות בארץ בה מתקיים פסטיבל יין ליקבי בוטיק מהארץ ומחו"ל". כך אומרת הדס שמואלי, מנהלת מחלקת האירועים בגני תקווה  ומפיקת הפסטיבל. אם אתם אוהבים יין ורוצים להגיע לערב של טעימות מיקבי בוטיק מיוחדים מהארץ ומחו״ל – מהרו להירשם ולתפוס את מקומכם אתנו. התגובות החמות של היקבים והמשתתפים לאורך שנים מעידות בעד עצמן על איכות האירוע וההפקה".

פסטיבל 2022 – אנשים באים ונשארים. צילום גני תקווה

הפסטיבל יתקיים ביום חמישי 29.6.2023 בין השעות 19:00-23:00 במתחם 'מרכז הבמה' (הכרמל 20) בגני תקווה, בהשתתפות  יקבי בוטיק מהארץ ומחו"ל.

כדי לא להיות רעבים יוצעו בשדרת גורמה – גבינות מובחרות, פוקאצ'ות ומאפים. זה לא הכול, כי להקת Hitmen תקיים מופע כיסוי (קאברים) לשירי פופ מכול התקופות והזמנים.

מחיר כרטיס :לתושב 50 ₪, למי שאינו תושב העיר 65 ₪. הכרטיס כולל טעימות יין חופשיות, כוס יין איכותית מתנה ומופעים. הכניסה מגיל 18 בלבד, ומספר הכרטיסים מוגבל.

הדס שמואלי מפיקת הפסטיבל עם איתי מוניץ מיקב מוניץ – משתתף קבוע. צילום גני תקווה

הדס מציינת: "בשונה מפסטיבלים רבים ברחבי הארץ, היקבים לא משלמים עבור השתתפותם אלא נבחרים בקפידה על ידי צוות ההפקה בעיריית גני תקווה".

ואלה המשתתפים: יקב נישקה, יקב מוניץ, Touch by fusion, יקב הארבעה, יקב מדבר, יקב משק הנס שטרנבך, יקב וייס – הלבני, יקב בראון, יקב סלוקיה, יקב VIN DORE , Karl May Osthofen, Gitana Chisinau , Botter Venice, Tinazzi Verona, Boberto sarotto Piedmont, יקב טנוטה אוליזה – איטליה, יקב פינקה פאלה – ספרד, יקב ויינר, הגראפה של רפאל, מזקקת הולנדר, אנדרי סוידאן חנויות יין

כרטיסים קונים כאן

רק שתדעו – אם יש לכן.ם קשרים השיגו הזמנה

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר