שמענו בין הכרמים 5.4.24: תערוכת סומלייה 2024 – פרסי מפעל חיים וביקורות יין, מנכ"ל חדש ליקב קסטל, והלורד של תעשיית היין

אתמול 4.4.24 מלאו 20 שנה לאתר 'אכול ושאטו' שעלה לאוויר ב-4.4.04. בתמונה שותפים לדרך וחברים: הצלם איל גוטמן (מימין), רני רוגל העורך, אמנון פאר – כותב, רן בירון – תורם צילומים, אלון גונן – כתב יין ראשי ומבקר יינות, אודליה בנאי – כותבת ועורכת לשונית, דני רובין – כתב היין הראשון של האתר. לא צולמו: יונתן לבני – כתב יין ומבקר יינות, יוסי נאור – כותב, גלית בר-און – כותבת, ישראל פרקר – תורם צילומים, אורית בלום – מבקרת קולנוע, רועי רוגל – בונה האתר ומנהל טכני. צילם בתערוכת 'סומלייה' חברנו דוד סילברמן dpsimages
השבוע תערוכת סומלייה ולא רק: פרסי מפעל חיים לעו"ד נחמן כהן צדק וחיים שפיגל, ביקורות יינות בתערוכה – אלון גונן ויונתן לבני, אלעד רביד הוא המנכ"ל החדש של יקב קסטל, יומולדת 94 למיכאל בן יוסף – הלורד של תעשיית היין, יבואנים קטנים של יינות גדולים, ומשמחים את קהילת כפר עזה בקיבוץ שפיים

אנחנו במערכת אכול ושאטו כואבים ואבלים על כל החיילים והחיילות שנפלו במלחמה, על כל האזרחיות והאזרחים שנטבחו, מאחלים החלמה לפצועים, ומייחלים לשובם של החטופות והחטופים

צולם ביקב טוליפ. פורסם בדף הפייסבוק

סומלייה 2024: פרסי מפעל חיים הוענקו לחיים שפיגל ולעו"ד נחמן כהן צדק על תרומתם לקידום הענף

הענקת פרס מפעל חיים: אורן לביא מנכ"ל משרד החקלאות (מימין), צחי דותן מנכ"ל המועצה לגפן יין, אודליה בנאי תא עיתונאי היין, חיים שפיגל ועו"ד נחמן כהן צדק הזוכים בפרס, אבי בלשניקוב יו"ר מכון היצוא. צילום איל גוטמן

תערוכת היין סומלייה התקיימה השבוע בפעם ה-21 בימים שני-שלישי, 1-2.4.2024 בהיכל התרבות תל אביב. התערוכה מתקיימת בדרך כלל בחודש פברואר, אך נדחתה בגלל המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר.

איש הרדיו והעיתונאי אמנון פאר הנחה את טקס פתיחת התערוכה. בירכו מנכ"ל משרד החקלאות – אורן לביא; מנכל המועצה לגפן היין בישראל – צחי דותן; אבי בלשניקוב – יו"ר מכון היצוא החדש שנכנס לתפקידו רק לפני כחודש, וכבר מינה את מור דניאל למנהל ענף היין. רמי נעמן מיקב נעמן במושב רמות נפתלי, נשא דברים בשם היקבים שפונו בשל המלחמה. אחרון המברכים היה אלון גונן, נציג תא עיתונאי היין.

זוכי פרס מפעל חיים 2024: עו"ד נחמן כהן צדק (משמאל) וחיים שפיגל. צילום איל גוטמן

במהלך טקס פתיחת התערוכה, הוענק פרס מפעל חיים בתחום היין הישראל, מטעם תא עיתונאי היין, הכורמים, היקבים והמועצה לגפן היין בישראל. הפרס הוענק השנה לשניים שהם אחד, וכל אחד בדרכו תרם לקידום הענף בצורה מרשימה – חיים שפיגל ועו"ד נחמן כהן צדק – יושבי הראש של תחרויות אשכול הזהב ו-Best Value.

חברי ועדת הפרס היו: יו"ר הוועדה ונציג תא עיתונאי היין – אלון גונן, צחי דותן – מנכ"ל המועצה לגפן היין בישראל, עו"ד יונתן לבני – היועץ המשפטי של תא עיתונאי היין בארגון העיתונאים, מנכ"לית מכון היין – שרי דוידיאן, אורי שקד – מבעלי יקב רקנאטי והבעלים של חברת שקד, ועיתונאי היין רן בירון וישראל פרקר.

על פי נימוקי ועדת הפרס, הפרס למפעל חיים הוענק לעו"ד נחמן כהן צדק ולחיים שפיגל, על הקדשת זמנם לקידום ענף היין הישראלי בתשוקה, מסירות ומקצועיות.

עורך דין נחמן כהן צדק הוא שותף בכיר וממייסדי פירמת עורכי הדין 'פרל, כהן צדק, לצר, ברץ' – מהמובילות בישראל בתחום הקניין הרוחני. חיים שפיגל הוא בכיר בחברת מלונות דן שנים רבות, כמנהל מזון ומשקאות של דן תל אביב ובהמשך של הרשת כולה עד היום, שמקפיד על הגשת יינות ישראלים בלבד לאורחים במלונות הרשת.

השניים משמשים כיושבי ראש תחרות אשכול הזהב זו השנה ה-22 ברציפות, וכיושבי ראש תחרות Best Value זו השנה ה-16. לנגד עיניהם עומדת תחושת אחריות לקידום תרבות היין בישראל, תוך הקפדה על אמינות ללא פשרות, והכל בהתנדבות. לפי הוועדה, פעילותם לאורך השנים, העלתה את קרנו של ענף היין בישראל ובעולם.

אורן לביא מנכ"ל משרד החקלאות (מימין), צחי דותן, מנכ"ל המועצה לגפן יין, אבי בלשניקוב יו"ר מכון היצוא. צילום איל גוטמן

הפרסים הוענקו על ידי צחי דותן, מנכ"ל המועצה לגפן יין בישראל, אורן לביא מנכ"ל משרד החקלאות, אבי בלשניקוב יו"ר מכון היצוא, ואודליה בנאי נציגת תא עיתונאי היין בארגון העיתונאים.

בשבוע הבא נביא מדבריהם המעניינים של דותן, לביא ובלשניקוב בטקס זה

ביקורות אלון גונן ליינות סומלייה 2024 – חלק א'

צילום ישראל פרקר

הרבה יינות מבציר 23 נמזגו לטעימות בדוכני היקבים בתערוכת סומלייה בהיכל התרבות תל אביב (1-2.4.24), חלקם מצוינים חלקם פחות. משום מה יש לי הרגשה שדווקא ביינות הרוזה יש יקבים שחזרו עשר שנים אחורה, ומייצרים תותי פרוטי ברמות של חובבנות; יינות לבנים שקצת צובעים אותם ביין אדום. צריך להבין שמדובר בתופעה לא ראויה בלשון המעטה. רוזה צריך לייצר מהכרם, ולא מעודפי ענבים או חוסר הבנה ביינות סמוקים. גם תופעות היינות החצי יבשים חוזרת משום מה ומתחילה להדאיג. נכון, מתוק יוצר מכירות, אבל כאן כבר מדובר בסוכר שלא נוצר כדרך הטבע, ודי לחכימא ברמיזא.

צילום רן בירון

הדבר הכי מדאיג אלו המחירים. לא ברור, לא ראוי ומתסכל. ככה אי אפשר להמשיך, כבר לא מדובר במסעדות שמשלשות את מחירי הבקבוקים. אלו יינות שנמכרים במחירי יקב, ולא ברור למה גם ביקב או במרכז המבקרים שלו צריכים להכפיל ולשלש את מחיר הבקבוק. כך כורתים את הענף, והענף הזה כבר מזמן לא יציב.

לעומת זאת היו יינות מדהימים, עם רמת חומציות ומינרליות משובחת. עגולים, מלאי פרי, ייחודיים לאזור, שפשוט להתפעל מהעשייה שלהם.

יקב סנילביץ'. צילום רן בירון

יקב סנילביץ'  – רוזה 2023: היקב שוכן במושב נווה ירק ובביתן הקשר שלו עם השף יונתן רושפלד. היין עשוי מענבי קריניאן ומרסלאן. תותי פרוטי במיטבו, או ליתר דיוק במירעו. חמיצות מינורית, מרירות באפטר טייסט. מחירו 160 ₪ לבקבוק. ציון 86. תמורה למחיר – לחלוטין לא. אולי המחיר הגבוה נובע מהקשר עם השף?

יקב סנילביץ'  – שרדונה 2022: טעמי חבית שהשתלטה על הפרי. חמיצות שמנסה אבל לא יכולה להתמודד עם החבית. אלכוהול שמכה ללא רחם. מחירו 190 ₪. ציון 87. תמורה למחיר – לחלוטין לא.

יקב סנילביץ'  – פרנץ' קולומבר 2022: גם פה בומבסטיות מעיקה. מחירו 130 ₪. ציון 88. תמורה למחיר – לחלוטין לא.

יקב סנילביץ'  – קריניאן 2022: ריחות מאוד נעימים, פה פירותי. בשל, עפיצות טובה, יין מהנה. מחירו 190 ₪. ציון 89. תמורה למחיר – 90 ₪.

יקב סנילביץ'  – ארגמן 2022: באף עץ תוקפני, ריחות חווה שהשתלטו מעט על הפרי. פה נקי ומעניין. מחירו 260 ₪. ציון 89. תמורה למחיר – דו ספרתי, לא יותר.

יקב סוסון ים. צילום איל גוטמן

יקב סוסון ים – זינפנדל 2020: ריחות נקיים, מתוקים. אלכוהול מקסים שמתמזג נפלא עם החמיצות. ינוקא שימשיך להתפתח. מחירו 96 ₪. ציון 91. תמורה למחיר – לחלוטין.

יקב סוסון ים – אנטואן 2021: בלנד של סירה, גרנאש, סנסו וקונואז – שילוב מעניין. הטעמים נפלאים, הזנים סוליסטים אבל מתמזגים נפלא, כשהחבית עוטפת את הכול  ומעניקה תמיכה נפלאה. מחירו 148 ₪. ציון 90. תמורה למחיר – לחלוטין.

צילום איל גוטמן

יקב אדם – קברנה פרנק 2022: תסיסה  עם קליפות גרנאש. ירקרקות מקסימה, המון פלפל שחור. יין מבריק. שאפו. מחירו 130 ₪. ציון 91. תמורה למחיר – לחלוטין.

יקב אדם – מלבק 2022: פרי פרי ופרי. חמיצות נפלאה. יין מקסים. מחירו 130 ₪. ציון 92. תמורה למחיר – לחלוטין.

יקב תלם. צילום ישראל פרקר

יקב תלם – גוורצטרימנר יבש 2022: הפתעה מאוד נעימה. יין מהנה ומפתיע. מחירו 90 ₪. ציון 89. תמורה למחיר – 70 ₪

יקב תלם – סירה 2021: עם תוספת 6% קברנה סוביניון. ריחות וטעמים נפלאים. חריפות לצד קפה, עשבי תיבול. יין שכל הזמן עובד. מחירו 160 ₪. ציון 90. תמורה למחיר 110 ₪.

יקב שאטו גולן. צילום רן בירון

יקב שאטו גולן – רוזה 2022: עשוי מ-90% ענבי גרנאש ו-10% סירה. לדעתי אחד הסמוקים הטובים על המדפים. חוויה של ארומות וטעמים שופעים ונפלאים. מחירו  167 ₪. ציון 91. תמורה למחיר – 105 ₪.

יקב פלדשטיין. צילום ישראל פרקר

יקב פלדשטיין – דבוקי 2023: אחד מהיינות שכל שנה מתבגרים ונעשים למשובחים ומרתקים. זן שאבי פלדשטיין פשוט ממצה אותו עד תום, ויש סיכוי שהוא מאוד קרוב לנקטר האלים. מדהים. מחירו 100 ₪. ציון 92. תמורה למחיר – לחלוטין.

יקב פלדשטיין – רוזה 2023: עשוי מענבי גרנאש וקלדוק. משחק מדהים של זנים, בעיקר עם התוספת הגאונית של 15% קלדוק, שהעניקה ארומות מדהימות ומליחות יוצאת דופן. מחירו 99 ₪. ציון 91. תמורה למחיר – נפלאה.

יקב בזק. צילום ישראל פרקר

יקב בזק – שרדונה וקולומבר 2022: משחק מעניין של שרדונה חד כתער, חומצי ורענן, עם תוספת הקולומבר שמעניקה מתיקות ופרחוניות נפלאה. יופי של יין. שאפו. ציון 91. מחירו 108 ₪. תמורה למחיר – 90 ₪.

יקב בזק – רוזה 2023: עשוי מענבי גרנאש וסירה.  ארומות עדיין תפוסות (אולי בגלל שהוגש קר מדי). פה מאוד עשיר. רעננות טובה, חמיצות טובה. יין מצוין. מחירו 90 ₪. ציון 90. תמורה למחיר – לחלוטין.

יקב המצודה. צילום ישראל פרקר

יקב המצודה – רוזה 2023: עשוי מענבי פטי ורדו. יקב במושב ציפורי, כרמים בהרי יהודה. ריחות ירוקים עם המון עשבי תיבול ירוקים. פה עשיר. מפתיע במורכבותו, מדהים . ציון 92. שאפו.

יקב שדות. צילום ישראל פרקר

יקב שדות – מרסלאן 2023: מרסלאן שעשוי היטב. חמיצות נפלאה, פרי בשל ונפלא. יין מרתק. מחירו 139 ₪. ציון 91. תמורה למחיר – 110 ₪.

יקב סימון. צילום ישראל פרקר

יקב סימון – רוזה 2022: עשוי מענבי מרלו. לא שגרתי, שונה בנוף, ריחות של פרי צעיר, עם פלפל שחור ומעט רוזמרין, פה עשיר רענן. יין לאוכל. יופי של יין. ציון 90. מחירו 90 ₪. תמורה למחיר – לחלוטין.

יקב סימון – סוביניון בלאן 2020:  הפתעה מרתקת. סוביניון בלאן מהליגה של הגדולים, יין מאוד מורכב, עוצמתי, שמנוני. יצירה. מחירו 120 ₪. ציון 92. תמורה למחיר – 110 ₪.

המשך ביקורת יינות בתערוכה בשבוע הבא

רשמים ויינות מסומלייה 2024 – או על איזה יין אמר יונתן לבני: "עצמתי עיניים וחשבתי שאני בארגנטינה; התעוררתי ואני בתל אביב"

צילום רן בירון

אין ספק כי תערוכת היין סומלייה שהתקיימה השבוע בהיכל התרבות תל אביב בארגון מופתי של אבי בן עמי והצוות שלו, היא אירוע היין החשוב בישראל. במשך יומיים הגיע קהל רב של אנשים העוסקים ביין, מסעדנים וברמנים, ובשעות הערב כן הקהל הרחב, כדי לפגוש רבים מיינני ישראל ולטעום את יינותיהם. זהו אירוע  בו אכן השתתפו הרבה מיקבי ישראל, אם כי יש גם יקבים הנחשבים לרציניים ופופולריים, שמשום מה אינם משתתפים.

משתתפי פאנל יינות אדומים קלים: דני פרידנברג (מימין), יאיר היידו וקובי ארביב. צילום יונתן לבני

לקחתי חלק גם במספר רבי שיח בנושאי יין, שהתקיימו  באחד המסדרונות של היכל התרבות בהנחיית יאיר היידו, איש יין והבעלים של חברת אספקת היינות צ'ירס. חם היה בתל אביב בשני ימי התערוכה, ולכן בדוכני הרבה יקבים שהטעימו את יינותיהם בחרתי לשתות יינות לבנים או אדומים קלילים. אחת השיחות בין ייננים בסימפוזיון שהיידו הינחה בכישרון ובידע רב המאפיין אותו, הייתה בנושא "יינות אדומים קלים", בו השתתפו בנוסף למנחה היידו קובי ארביב – היינן הראשי של יקב רקנאטי והיקב הפרטי שלו מיה לוצ'ה, ודניאל פרידנברג – יינן יקב טפרברג ובעל מותג פרטי שלו, שהציגו יינות אדומים קלים שהם מייצרים.

יקב רקנאטי. צילום רן בירון

יקב רקנאטי – ביתוני אדום 2022: יין מגפנים קדומות. לא נאה היום לקרוא ליין – 'יין פלסטינאי', אז הוא נקרא יין 'מזנים קדומים', אך מקור הענבים הוא אכן מאזור בית לחם, בדרום הרי יהודה. הענבים המשמשים ליין אינם מושקים, והוא עשוי מאשכולות שלמים  מכרם הגדל בשיטת פרגולה, או ב'סוכה חברונית', שהתיישנו 9 חודשים בחביות. יין פרחוני עדין ונעים, עם טעמי ורדים ותבלינים ים תיכוניים בפה. 110 ₪.

יקב רקנאטי – קריניאן גפנים צעירות 2021: עוד יין אדום קליל, שמגיע לאחר ההצלחה של יין הקריניאן הוותיק יותר של היקב. ביין זה משתמשים דווקא בענבי גפנים צעירות, במקום הנוהג בארץ ובעולם לעשות יינות טובים תמיד מגפנים ותיקות. הענבים ליין הגיעו מאזור קיבוץ צרעה, ללא שימוש באשכולות שלמים וללא השזרה שנותנת ליין מרירות מסוימת. בטעימה מורגש טוויסט פרחוני, המדגיש את העובדה כי היין לא הגיע מחביות אלא ממיכלי נירוסטה. יין רענן, בעל חמיצות טבעית ונעימה. כיף אמיתי של יין אדום לימים חמים.  100 ₪.

יינות יקב שדות. צילום מדף הפייסבוק

יקב שדות – מרסלאן קריניאן 2023: היקב, הידוע במרכז המבקרים שלו המושך אליו בכול שישי מאות א.נשים, שוכן במושב שדה יעקב בעמק יזרעאל. הבעלים הוא רועי לוי והיינן הוא יוסי אייזיקוביץ, שניהם מלווים על ידי אייל דרורי – היינן המצוין של יקב עגור. מודה, בתערוכה התאהבתי ביקב וביינותיו. יין זה עשוי מ-70% ענבי קריניאן ו-30% מרסלאן מכרמים של היקב במושב ובקרבתו. 12.5% אלכוהול. אדום לא דומיננטי ומאוד נגיש וטעים. מתאים היטב לחום הישראלי ולאוהבי זנים אדומים. כיף אמיתי. 130 ₪.

טעמתי גם את ה-TPS, לא טעיתי – לא GSM אלא טמפרניו, פטי ורדו וסירה, ששהו 12 חודשים בחבית. גם כן יין נעים וקליל. 99 ₪.

אבי פלדשטיין. צילום יונתן לבני

אבי פלדשטיין – שמש 2021: לדעתי אבי פלדשטין הוא מהטובים שביינני ישראל; אינני מגזים. טעמתי רבים מיינותיו ואקדיש להם כתבה שלמה. בסומלייה טעמתי את שמש 2021 – יין GSA, כלומר גרנאש, סירה וארגמן במקום מורבדר הנהוג ביינות GSM. ארגמן הוא ענב כמעט ישראלי – זן הכלאה של קריניאן עם הזן הפורטוגלי סוזאו, שפלדשטיין הוכיח שניתן לנייד מכרמים באזורים החמים של השפלה אל אזור ההר, כאשר היה היינן של יקב סגל. היין תסס באשכולות שלמים, כל זן בנפרד, ויושן באמפורות ובמיכלי בטון במשך שנה. זהו מודל חדש של יין אדום. "אם יין אדום לא ישתנה – לא יהיה כאן יין אדום לשתייה", הוא טוען בשיחה עמי. ומדוע שמש? "כי שמש הוא שם של אלה כנענית מבית שמש, והארגמן מגיע מהרי יהודה". אכן יין אדום לשתייה ביום שמש, שאני מציע לקררו כפי שמצננים יין לבן. אסור להחמיץ. 135 ₪.

מיינות יקב סוסון ים בתערוכה. צילום איל גוטמן

יקב סוסון ים – לבירינט 2023:  כבר כתבתי פעמים רבות שזאב דוניה, היינן והבעלים של היקב, הוא מחבריי הטובים ביותר. היין הוכן יחד עם היינן הצעיר של היקב – אדר בן שְׁלוּשׁ, בוגר הפקולטה לחקלאות וכוכב עולה בעולם היין. טעמתי אותו בתערוכה, למרות שטרם בוקבק סופית לצערי. עשוי מ-80% ענבי גרנאש בלאן ממזכרת בתיה, ו-20% ענבי רוסאן מהדרום. התיישן 9 חודשים בחביות משומשות. יין מינרלי ביותר, ועם זאת מאוד פירותי. אם היום הוא כבר כל כך רענן ומיוחד, אז כשיבוקבק עוד כ-3 חודשים יהיה אחד הטובים בלבנים שדוניה מייצר, כמו ג'יימס – השנין בלאן הנהדר שלו. מחירו טרם נקבע.

יקב תלם. צילום יונתן לבני

יקב תלם – רוק סירה 2021: שאלתי את עמי אריאל, אחד מבעלי היקב ששוכן בחוות שחרית, שפתח עבורי את היין, למה רוק? כי רוק הוא סלע באנגלית (rock), וענבי הסירה שלו גדלים ממש על גבי סלעים בחווה חקלאית המשקיפה לעבר הים במערב השומרון. יין טוב דוחה שטחים, כך אני סבור, והיין של תלם  מעולה. יועץ היקב הוא יעקב אוריה, היינן של יינותיו ושל יקב פינטו. היין של יקב תלם הוא סירה שמעטים כמוהו מיוצרים אצלנו, ואינני מגזים. היין שהה בחביות עץ 12 חודשים. מאוזן, טעים, זני ומאוד ייחודי בטעם הסירה, לאוהבי הזן כמוני. 160 ₪ – יקר.

יקב הר אודם. צילום יונתן לבני

יקב הר אודם Gamai Noir 2020: עשוי מענבי גאמיי מהר אודם שבצפון רמת הגולן, שם מיכאל ועידית אלפסי הקימו בשנת 2003 את היקב, בו מעורבים רוב אם לא כל בני המשפחה. ליין בוקה נהדר ומתיקות עדינה ונעימה בסיומת. מאוד נהניתי להתחבר לזן שלא הכרתי. 170 ₪ – יקר.

יקב כישור. צילום רן בירון

יקב כישור – ריזלינג יבש 2023: לא מזמן כתבתי כי ריזליניג אינו זן המתאים לגידול בארץ. מזג האויר כאן חם מדי, והריזלינגים בגרמניה, צרפת ואוסטריה הם יינות עם סוגים רבים ושונים כל כך – משמפנואז דרך יין יבש, חצי מתוק, מתוק ועוד. הריזלינג של כישור הוא כנראה הוכחה שאני טועה. יין יבש ומאופק, שאני מציע לתת לו להיפתח בדיקנטר לפני מזיגתו. 100 ₪.

בהמשך הציעו לי לטעום את הבלנד הלבן של היקב, העשוי בנירוסטה מענבי סוביניון בלאן, ויונייה וריזלינג. טעם בועט של הסוביניון בלאן, עם חומציות נהדרת ורעננות שובת לב. טעמיו מצוינים בעיקר כשהוא קר ביותר. 85 ₪.

עמיחי לוריא יקב שילה. צילום יונתן לבני

יקב שילה – סירה 2022: יקב ותיק של ד"ר מאיר שומר והיינן המצוין והרב הניסיון עמיחי לוריא בישוב שילה. לא פעם שתיתי את יינותיו מהיקב שמייצר למעלה מ-200,000 בקבוקים של יינות שונים. הפעם טעמתי את הסירה החדש שהיקב הוציא לשוק. הענבים ליין הגיעו ממספר חלקות, חלקן מאזורים צפוניים. היין שהה 14 חודשים בחביות, שם גם עבר תסיסה מלולאקטית. לוריא סבור, ובצדק לטעמי, כי הוא נתן לתבלינים לדבר, וליין טעמי פלפל שחור גרוס. למרות שמדובר בסירה אינו טאני ואינו עוצמתי; אדרבא – זה סירה רב-שכבתי ומאוד מיוחד לישראל. שאפו גדול. 85 ₪.

יקב TERRA UMA. צילום מדף הפייסבוק

יקב TERRA UMA – גפת 2023:  מגדיר את עצמו כ"מסע יין מטראומה לצמיחה", ובמספר מילים נוספות: "תהליך העצמה חדשני ללוחמים וללוחמות פוסט-טראומטיים, המבוסס על עבודה יצרנית רב-חושית ביקב ובכרמים". עבודה עם החיילים הפגועים תחילה ביקב היוגב 8 בעמק יזרעאל ובהמשך ביקב דלתון בגליל העליון, מפיקה יינות מצוינים, כשלכל משתתפ.ת יין משלו. הענבים ליינות הגיעו ממספר כרמים במקומות שונים בארץ, בעיקר בצפון. טעמתי את ה'גפת' – קברנה סוביניון שעושהו מספר כי הגפת, הסחיטה של הקליפה, יוצרת חיים שלמים ביין. "הגפת מזכירה לי את יופיים של הדברים הצנועים הלא שלמים או מושלמים, שמהם עשויים החיים", כך הסביר. קברנה סוביניון מאוד טאני ועוצמתי, אבל מאוזן ביותר. המחיר 250 ₪ ומהווה חלק מהמימון שמגיע לעמותה ולא ליינן עצמו.

קראו מה כתב תומר ויינברג "האבא" של TERRA UMA

ערן גודווסר יינן יקב יתיר ומימינו אתי אדרי מנהלת היצוא של היקבים כרמל ויתיר. צילום רן בירון

יקב יתיר – חלוץ Avant Gard 2022: יקב יתיר הביא לתערוכה יין חדש עשוי מ-78% ענבי שנין בלאן ו-22% רוסאן מאזור יתיר, ששהו 7 חודשים בחביות פודר גדולות המאפיינות את עמק הרון בצרפת, ומקצתם במיכלי נירוסטה. כחסיד של יינות השנין, נהניתי מיין שפינותיו היבשות עוגלו באמצעות ענבי הרוסאן. יין שונה ומענין. 130 ₪ – יקר.

יקב פינטו. צילום ישראל פרקר

יקב פינטו – שנין בלאן 2023: עוד שנין בלאן מאזור הנגב, בו מספר יקבים מייצרים יינות מזן זה. הענבים מכרם בירוחם הדרומית, שרובם התיישנו במיכלי נירוסטה. אני חייב להודות שטעמי השנין הדרומיים לא היו מוכרים לי עד לפני מספר שנים, למרות המומחיות שלי בזן שמאפיין את אזור ווברי בעמק הלואר בצרפת. יין מינרלי מיוחד בטעמיו החדים והמאוזנים של זן טעים. 89 ₪.

ניצן סברסקי יקב אחת. צילום איל גוטמן

יקב אחת – שנין בלאן 2023: עוד שנין שהייננית המוכשרת ניצן סברסקי עושה בדרך כלל מענבים המגיעים מחוות ננה במצפה רצון. הפעם השנין שלה נעשה מענבים מכפר שמאי בצפון. היין שהה 10 חודשים על שמריו בחביות משומשות, ואחר כך בבקבוק עוד מספר חודשים. שנין בלאן שונה מאחיו הדרומי. אם תשתו את שני היינות – של פינטו ושל אחת, זה לצד זה, תרגישו בהבדלי טעמים מאותו זן ענבים. 130 ₪ – יקר.

יקב גוש עציון. צילום ישראל פרקר

יקב גוש עציון – מגדל עדר 2019: עשוי מענבי מרלו, פטי ורדו, קברנה סוביניון וקברנה פרנק מסביבות היקב, 14% אלכוהול. יין האמור להוות מחווה למתיישבים הראשונים שנאחזו באדמות הגוש בשנת 1927. קיבלתי הסברים ארוכים על המקומות מהם הענבים מגיעים, כמויות ההשקיה ועוד. יין בורדולזי שמיוצר בישראל, אם כי ייצרו אותו פעמיים בלבד מאז הוקם היקב. יין אלגנטי וכבד, המוכיח שגם כאן ניתן לייצר יין כשר אלגנטי בסגנון בורדולזי. 350 ₪ – יקר בצורה מזעזעת.

אורנה לב יקב אדם. צילום איל גוטמן

יקב אדם – מלבק 2022: על יקב אדם כתבתי לא אחת. זו הפעם הראשונה שהייננית אורנה לב יצרה יין מלבק מענבי הזן בכרם שלה ברמת צבאים. הענב שמקורו בצרפת, נפוץ היום בארגנטינה המייצרת 75% מכמויות יינות המלבק בעולם. ביין מורגשים טעמי דובדבן אדום ופטל שחור, שנוצרו כנראה גם מהתסיסה הטבעית ללא שמרים מוספים. עצמתי עיניים וחשבתי שאני בארגנטינה; התעוררתי ואני בתל אביב. 120 ₪.

מהקפה אל היין: מנכ"ל חדש ליקב קסטל – אלעד רביד

אלעד רביד מנכ"ל יקב קסטל. צילום סטודיו שטראוס

אלון גונן: אלעד רביד, מי שהיה עד לאחרונה מנהל השיווק בשטראוס קפה, עבר ליקב קסטל כמנכ"ל. המגמה של יקב קסטל למשוך אנשים משטראוס נמשכת, ואלעד רביד מחליף בתפקיד את שלי שליט-שובל, שמילאה בשני העשורים האחרונים שורת תפקידים מרכזיים בקבוצת שטראוס, ובכללם סמנכ"לית בכירה לשיווק, מנכ"ל קפה עלית, מנהלת מפעל אקסלה לממתקים בצרפת, ועוד.

שלי-שביט שובל מנכ"לית יקב קסטל. התמונה התקבלה מהיקב
שלי-שביט שובל לשעבר מנכ"לית יקב קסטל. צילום מהיקב

יהיה עוד זמן לכתוב על המנכ"ל החדש, אבל אני רוצה להקדיש כתבה זאת דווקא לשלי שליט-שובל, שנחתה ביקב בזמנים קשים בתקופת הקורונה – חודש מרץ 2020. לא פשוט להגיע ליקב משפחתי ולנסות לנהל את בני המשפחה, האמוציות, ההבדלים בין דור המייסדים לדור החדש, וכמובן הבעיות הכלכליות שתקופת הקורונה הנחיתה על כל היקבים.

שיטות הניהול ששלי הביאה ליקב קסטל, גם אם היא לא באה מתחום היין, הן אלה שלדעתי ייצבו את מותג יקב קסטל, והעבירו אותו לשיטות ניהול גלובליות. המשימות המרכזיות היו הגדרת המשימות, קביעת יעדים, ארגון משאבים, קביעת סדרי עדיפויות, תכנון וארגון, ובעיקר חשיבה אסטרטגית לטווח ארוך.

אלי בן זקן וילדיו: אריאל (מימין), אילנה, איתן. צילום אלעד ברמי

שלי העבירה את קסטל בעצם לעידן העתיד. היקב שנתפס מסורתי ביינותיו, נוהל בצורה חדשנית כאשר עיקר הניהול התבסס על בניית חזון ואסטרטגיה ניהולית ליקב; משימות פחות נפוצות בתעשייה הישראלית. כך בעצם שלי יצרה  יתרון ענק על המתחרים, בתקופה הקשה של הקורונה ובתקופה בה היקב גדל מאוד עם מותגי לביא ורזיאל. 

לא רבים מכירים את שלי שליט-שובל, כי היא מנכ"לית שבאה לעבוד ולא באה להתחכך. בדרכה השקטה והצנועה היא תמיד ענתה על שאלות, לא הסתירה, לא ייפתה דברים, והייתה זמינה וקשובה. אם פעם ימנו שר יין למדינת ישראל, היא זו שצריכה לקבל את התפקיד.

איחולי הצלחה בהמשך הדרך לשלי וברכות לאלעד רביד, שכפי שהבטחתי יקבל כתבה משלו.

מיכאל (מימי) בן יוסף: הלורד של תעשיית היין – 33 שנות כתיבה 94 ימי הולדת

מיכאל (מימי) בן יוסף. צילום איל גוטמן

אלון גונן: את "ספר היין" כתב מיכאל (מימי) בן יוסף בשנת 1990. לפני כן הוא חטא בכתיבה חובבנית על מסעותיו ביקבים בעולם, במהלך שנות עבודתו הרבות כטייס באל על. האיש והאגדה, או כפי שכינה אותו ד"ר ארקדי פפיקיאן  "הלורד של תעשיית היין", חגג השבוע יום הולדת 94.

חיים גן מוזג שמפניה לפתיחת הערב. משמאלו אלון גונן. צילום איל גוטמן

יומיים לפני תערוכת סומלייה פגשתי את איש הענבים חיים גן בבית איש הענבים ביפו. דיברנו כמובן על התערוכה ועל מצב ענף היין בתקופה קשה זו. בפגישות בינינו אנחנו מדברים גם על אנשי התעשייה, ועל השינויים שהם עושים בענף. תמיד, אבל תמיד, אנחנו מגיעים למימי. גם הפעם חיים שאל אותי לשלומו, ואני בסוג של הומור אמרתי לו: שלומו טוב, שותה, אוכל, כותב, אבל אתה יודע בן 94. אם חשבתי לרגע שחיים יהיה עצוב מדבריי, אז האופטימיסט הזה אמר לי "נו, למה שלא תזמין כמה חברים טובים שלו מהתעשייה, ונעשה לכבודו ערב באופן ספונטני אחרי סיום התערוכה. בוא נשמע מה יש למייסד הזה לומר לנו. היין עליי", קבע חיים, ושלח אותי למשימה.

הרמת כוסית לחיים מקבלת משמעות מיוחדת בימים אלה. צילום איל גוטמן

ביום רביעי השבוע, בשעה שבע בערב, התייצבו בבית איש הענבים ד"ר יאיר מרגלית ורעייתו אירית שנקר – יקב מרגלית, אלי בן זקן – היקבים קסטל ורזיאל, ד"ר ארקדי פפיקיאן – יועץ ליקבים רבים, אדם מונטיפיורי – ותיק התעשייה ועיתונאי יין בארץ ובחו"ל, ישראל פלם – יקב פלם, כרמית אהרנרייך – סמנכ"לית השיווק יקב ירושלים, ועיתונאי היין רני רוגל, אמנון פאר, ישראל פרקר, אריק וגיטה לביא, רן ואופירה בירון, אודליה בנאי ואריה פרד (פרדי). 

מפגש הענקים: יאיר מרגלית (מימין) מיכאל בן יוסף, אלי בן זקן, ישראל פלם. צילום איל גוטמן

קשה להעביר את החוויה, את ההתרגשות, את סיעור המוחות שהיה סביב השולחן. דור המייסדים, הקשוחים, כל אחד מאסכולה שונה, בטח מהצד של יאיר מרגלית האקדמאי מול אלי בן זקן האוטודידקט, וישראל פלם שהקים אימפריה משפחתית בעשר אצבעותיו אחרי שנים רבות כיינן הראשי של יקב כרמל.

ישראל פלם (עומד). צילום איל גוטמן

מול שלושתם מיכאל בן יוסף, שמלווה אותם מתחילת דרכם ותמיד היה שם כדי לייעץ, לטעום, להביע עמדה, לספר חוויות וטרנדים מהעולם הגדול, אותם הביא מהשנים בהן היה קברניט באל על.

ארקדי פפיקיאן. תנופת היד והבעת הפנים משדרות את אופיו המיוחד. צילום איל גוטמן

מיכאל אינו  מבקר יין שנותן ציונים. הוא מנתח את היין על פי    פרמטרים בינלאומיים. טרנדים מעלים על פניו חיוך – דינמי, ביו דינמי, טבעי; כל אלה מבחינתו עוד יינות שהשיווק צריך למכור. מיכאל מספר שכשהוא נפגש עם יינן צעיר, הוא תמיד מקפיד לומר לו "אל תפחד, אלה בסך הכול ענבים. אל תקלקל ואל תתאמץ, והיין יצא טוב".

אלי בן זקן ומיכאל בן יוסף. משמאלם גיטה לביא. צילום איל גוטמן

כאשר יושבים מול כל הענקים האלה סביב השולחן, מבינים למה יש לנו כזו תעשייה מדהימה. לדור המייסדים הזה שמורה לעד ההצלחה של כולנו. אלי בן זקן הגדיל לעשות, ודיבר על הקשר של כתיבה עיתונאית שמסקרת את הענף, לביקורות יין טובות ורעות שגורמות לייננים להשתפר ולהפתיע.

ערב של יינות פנומנליים. צילום איל גוטמן

היינות שחיים גן פתח בערב הזה היו פנומנליים, התמונות של איל גוטמן מדברות בעד עצמן. איך מסכמים חוויה כזו? שאלתי את מימי כשסיימנו את המפגש. הוא בחוכמתו הרבה אמר לי "מה פתאום מסכמים. מחכים למפגש הבא". האמת צודק, כי צריך לזכור שהצרות מגיעות בלי הזמנה. את השמחות אנחנו צריכים לארגן ולא לחכות שהן יבואו מעצמן, כי הן לא.

מיכאל בן יוסף ויאיר מרגלית. צילום איל גוטמן

תודה גדולה לחיים גן על הכול – אתה גדול מהחיים. ולמיכאל בן יוסף, תודה לך על ערב שרק בזכותך יכול היה לצרף יחד ולגבש את הענקים האלה.

'יבואנים קטנים של יינות גדולים' בבית איש הענבים

יינות טעימת יבואנים קטנים באיש הענבים. צילום יונתן לבני

יונתן לבני: ב'שמענו בין הגפנים' אנחנו שמים דגש על הענף בישראל ועל יינות ישראלים. למה הגעתי בסוף השבוע שעבר לבית איש הענבים לאירוע בית פתוח שזכה לשם 'יבואנים קטנים של יינות גדולים'? כששאלתי את חיים גן על הסיבה לכך שהוא קיים אירוע זה במשך יומיים, הוא ענה לי בדיוק מהסיבה בגללה הגעתי: "במלחמה נפגעו לא רק יקבים ישראלים, אלא גם יבואנים קטנים המייבאים יינות לארץ, שאין להם גב גדול של חנויות ומפיצים, וגם להם מגיעה עזרה בימים קשים אלה". ארבעה יבואנים קטנים הציגו את היינות המיובאים על ידם:

אלון כהן – החגיגה של אלון

אלון כהן החגיגה של אלון. צילום יונתן לבני

את אלון כהן הכרתי באירוע קודם של קבוצת היין "יין ישמח", כשהציג לנו יינות  פינו נואר מאורגון שבארה"ב.

Domaine Wachau – Gruner Veltliner Smargagd Teraassen 2021 – יין מזן ענבים האופייני בעיקר לאוסטריה, מאזור וכאו. יין זה מורכב מכמה כרמים באזור. ולטלינר הוא יין שפעמים רבות יש לו טעמים מורכבים, ואפילו כבדים. היין שטעמתי היה יבש מאוד, קליל עם טעמי תפוחים ירוקים, פלפל לבן ותפוזים בשלים בסוף העונה. יין לבן מהנה. 105 ₪.

Domaine Wachau – Riesling Federspiel 100 Eimar Berg 2022 ריזלינג אוסטרי מאותו יקב, הפועל כיקב קואופרטיבי בו שותפות משפחות רבות. הריזלינג מצוין, עשיר בטעמים של פירות הדר וטעמים מינרליים עמוקים. לחובבי הזן הוא יהיה הפתעה טעימה, 90 ₪.

Vantorosso Vanni – Bianco Veronese 2021 –יין לבן מפתיע מאזור ורונה באיטליה, עשוי מענבים מקומיים כגון גרגאנגה, טרביאנו וקורטזה. יין קריספי, חומצי, עם בוקה פרחוני וטעמי פירות טרופיים. נעים וקליל. 125 ₪.

למידע והזמנת יינות: Alon's celebration, 054-6838868

בילי וידר – בי לידר

בילי וידר בן היבואן ובעלים של בי לידר. צילום יונתן לבני

בי לידר (B-Leader) היא יבואנית של מותגי יין אירופאים העובדת ישיר מול היצרנים, מה שמאפשר מחירים נמוכים יותר. בין היתר מייבאת יינות מאיטליה ומאורוגוואי.

Patri – Nero D'Avola 2020יין מענבי נרו די אבולה מהאי סיציליה סמוך לאיטליה. זן זה אופייני לסיציליה. יין אדום מלא גוף וטאנינים עמוקים. טעמי פירות שחורים וטעם אדמתי.  מאוד מהנה כיין מאוזן מענבים שלא מוכרים לנו. 95 ₪.

Castel Pujol Folklore Tinto 2021 יין אדום מאורוגוואי, עשוי מ-80% ענבי טנאט ו-20% ענבי פטיט מנסנג – שני זנים מקומיים מאזור צ'רו צ'פאו באורוגוואי, בגובה 250 מטר. הענבים התיישנו מספר חודשים בחביות תוך שימוש בשמרים טבעיים. יין נעים לשתייה, מאוזן וקליל, מענבים שלא הכרתי קודם. טעמתי עוד  שני יינות מאותו יקב מענבים אחרים, גם הם באותו מחיר – 95 ₪.

להשיג באיש הענבים או ברחוב רום יעל 3/10 פתח תקוה. 054-2424212

ארמנדו קרנטנה מולכו – וינה ממוריה

ארמנדו קרנטנה מולכו וינה ממוריה. צילום יונתן לבני

ארמנדו הוא יבואן יין שלפני שנתיים עלה מספרד, מאזור ולנסיה מזרחית למדריד, קרוב מאוד לים. שנתיים בארץ וכבר דובר עברית. וינה ממוריה הינו יקב משפחתי בן אלף שנים מאזור ולנסיה, שם מייצרים יינות מגפנים בוגרות שניטעו בשנת 1950. ביקב מייצרים מדי שנה 50,000 בקבוקי יין, שרובם כשרים.

Vina Memorias MAGUS Duopple 2021 – עשוי מ-80% ענבי בובל – זן מקומי מאזור ולנסיה, ו-20% ענבי סירה. התיישנו בנפרד 12 חודשים, כשהסירה התיישנה  בתוך מיכלי חרס. מהיינות הטובים והמיוחדים שטעמתי באירוע. טעם עמוק של פירות יער שחורים, מאוזן ביותר וסיומת שלא נגמרת. חוויה. 190 ₪.

Finca Zerzal 2016 עוד יין מענבי בובל מקומיים, שהה 18 חודשים בחביות עץ אלון אמריקאי, שנותנות מעט טעמי וניל ליין. לאחר מכן שהה עוד 18 חודשים בבקבוק. יין אלגנטי, מאוזן בטעמו. טעמים עשבוניים מאוד בולטים, אך נעימים בפה. הרגשה שאני שותה יין ים תיכוני, מענב בלתי מוכר לי. לא להחמיץ. 195 ₪.

מידע והזמנות באתר Bobal.co.il, 058-4100116

משה וייזמן – אינטרשפע

משה וויזמן אינטרשפע (במרכז) בתערוכת סומלייה השבוע. צילום פאפא רצי

אינטרשפע הוקמה על ידי קבוצת יזמים ביבוא יין ואלכוהול והפצתו. מייבאים יינות קלאסיים ויצרנים מוכרים. משה הוא המנהל המקצועי של אינטרשפע, בוגר WSET L3 וסומלייה מוסמך מטעם ה-Court Of Master Sommeliers.

Chateau De Rouanne – Vinsobres 2021 -יין עשוי בעמק הרון שבצרפת, בעיקר מענבי גרנאש עם תוספות של מעט סירה ומורבדר – GSM, זנים המאפיינים את האזור בדומה לאזורי הים התיכון. היין התיישן בחביות. מאוד כהה בצבעו, עם טאנינים  ברורים. יבש, מאוזן וטעים. אחוז אלכוהול גבוה – כ-15%. 120 ₪.

Schreckbichi Colterenzio – Pfeferer Moscato Gialo 2022 יין שעשוי מענבי מוסקטו לבנים מאזור אלטו אדיג'ה באיטליה. עדין ונחמד עם 12.5% אלכוהול. מתאים כיין לבן לארוחות קלות של דגים ופירות ים. 100 ₪.

Roberto Anselmi – San Vincenzo 2022 – יין לבן עשוי מ-70% ענבי גראגנגה – זן לבן מקומי מאזור ונטו באיטליה, 15% סוביניון בלאן ו-15% שרדונה. יין בעל גוף מלא, שהה 6 חודשים במיכלי נירוסטה עם שמרים מקומיים ועוד 3 חודשים בבקבוק. בפה טעמי אננס וטעמים מינרליים נעימים בסיומת העדינה. 120 ₪.

אינטרשפע, 03-33761111

עולֵלות בקצרה

(עוֹלֵלָה – פרי שלא היה בָּשֵל בזמן הבציר ונשאר על הגפן)

יין ודברים טובים: יקב אליגוטה שימח את קהילת כפר עזה בקיבוץ שפיים

יינות ערב זה למפוני כפר עזה. צילום דור פנטי

דור פנטי מיקב אליגוטה במושב גן יאשיה, כתב לנו: "בחמישי האחרון הגענו  לשמח בקיבוץ שפיים את קהילת כפר עזה המפונה לשם כבר כשישה חודשים, לערב של פיצה ויין. כל האירוע אורגן כמובן בהתנדבות, עם תרומות שאספנו במיוחד למען הערב.

תודה ליצרנים שעזרו לנו: 'רוברטה וינצ׳י' מכרכור על הבצק המושלם וגבינת מוצרלה; 'המחלבה הקטנה' מגבעת חיים על גבינות טעימות שהקפיצו את הטעמים של הפיצה.

תודה על היינות: לצביקה פנטי מ'יקב אליגוטה' על סנג'ובזה וסמיון סוביניון; לנועם גלילי מ-mobo שעזרה לי לגייס את היינות לאירוע וגם תרמה יינות טבעיים; ליוסי יודפת מ'יקב עביה' על הקריניאן; לדני פרידנברג על הגרנאש, ליונתן קורן מ'היוגב 8' על הגוורצטרמינר.

יוסי בן ברק ז"ל מיקב 3 גפנים. צילום מדף הפייסבוק

תודה מיוחדת למידן בן ברק, בנו היקר של יוסי בן ברק ז״ל (יקב 3 גפנים), שבא למזוג איתי ביחד גם את היינות החדשים שהתחיל לייצר בעצמו. מומלץ לנסות את הויונייה שלו.

תודה לקהילת גן יאשיה על עוגות נפלאות שעשו לנו מתוק, ולכול מי שהיו חלק מהאירוע הזה. נתראה בקהילה הבאה".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר