אבי שריקי וגיא פרץ רוצים שתאכלו קוסקוס מלא

את הקוסקוס המלא מספקת חברת קוסקוס מזון – עברות נאה לשם הצרפתי "קוסקוס מייזון" (בית), ואבי שריקי, מנכ"ל החברה, מדגיש במבטא צרפתי המסגיר את מוצאו המרוקני הגאה – ממש כמו השף פרץ – את קלות ההכנה, רב גוניות המוצר, והתאמה למנות ראשונות, סלטים, תוספת לעיקריות – דגים או בשר

במפגש בבית איש הענבים ביפו, הציג השף גיא פרץ כמה קל להכין סלטים מקוסקוס מלא, על שלל תכונותיו. האמת שאם יש לכם בבית כל התוספות והמרכיבים בהם השתמש השף, ואתם מכינים מראש קעריות ובהן כל אחד מהחומרים הדרושים, גם אתם תעשו זאת במהירות רבה כפי שעשה גיא פרץ נוכח עינינו.

את הקוסקוס המלא מספקת חברת קוסקוס מזון – עברות נאה לשם הצרפתי "קוסקוס מייזון" (בית), ואבי שריקי, מנכ"ל החברה, מדגיש במבטא צרפתי המסגיר את מוצאו המרוקאי הגאה – ממש כמו השף פרץ – את קלות ההכנה, רב גוניות המוצר, והתאמה למנות ראשונות, סלטים, תוספת לעיקריות – דגים או בשר.
לדברי שריקי אין כמעט הבדל בין הקוסקוס המלא לרגיל, למעט תכולת סיבים תזונתיים.

כשמשפחת שריקי עלתה ארצה ממרוקו, החליט האב דוד להקים מפעל שייצר קוסקוס מוכן המתאים להכנה קלה ומהירה.
את המפעל לייצור קוסקוס פתח דוד ביפו, בעזרת נשים ערביות שגלגלו את הסולת בידיהן וייבשו את הקוסקוס בשמש. בשיטה זו השתמשו רבים מתושבי צפון אפריקה לאגירת מזון.
בהמשך התהליך תכנן ובנה דוד מכונות, שחסכו את עבודת הידיים, אך עדיין תוך הקפדה על שמירת איכות ואתטנטיות המוצר. .
היום שוכן המפעל בנתניה. מובילים אותו אבי המפעל דוד שריקי, המנכ"ל – אבי שריקי, ומנהל הייצור – פיליפ שריקי. סיפור משפחתי וקוסקוס ביתי. 
ייצור הקוסקוס נעשה בטכנולוגיה מתקדמת, כאשר כל שלבי הייצור – ניפוי הסולת, גלגולה, בישול, ייבוש ואריזה – הנם אוטומטיים ונעשים במיכון משוכלל, ללא מגע יד אדם, והמפעל עומד בתנאי ייצור המזון המחמירים ביותר.

אחרי שריקי מדבר במפגש השף גיא פרץ, דור שלישי למשפחת שפים מרוקאים, שגדל על טהרת הקוסקוס הביתי. גם בספרים שלו וגם במסעדות אותן הוביל ומוביל פרץ, הוא הקפיד על עשייה עצמית של קוסקוס.
זה היה נכון עד שהכיר את אבי שריקי, שעשה לו סיור במפעל, ושם הבין פרץ שקוסקוס של מפעל עובר אותם שלבים בדיוק כמו קוסקוס ביתי, ושינה את דעתו בנושא.
השף גם מעריך את העובדה שבמפעל התאימו לכל אחד את הקוסקוס שלו: עבה, דק, מלא.

גיא פרץ נכנס לפעולה עם הקערות הגדולות ובהן הקוסקוס, והקעריות הקטנות מהן הוא יוצק ומוזג, ומרכיב במהירות מגוון סלטים על טהרת הקוסקוס המלא: סלט בריאות, סלט עם פירות יבשים, וסלט ים תיכוני.
מהמטבח מגיעים מאקי סינטה ורול פרגיות – שתי המנות במילוי קוסקוס מלא ותיבולים שונים.

חיים גן, איש הענבים, שבמשכנו מתארחת ההדגמה והטעימה, מציג התאמת מנות הקוסקוס המלא ליינות לבנים שונים – גוורצטרמינר ושרדונה, וכן ליין אדום – בלנד של יקב המסרק העשוי מענבי שנות בציר שונות. המסר: יין הולך היטב עם קוסקוס. אתם תבחרו מה מתאים לכם.

10 דברים שאולי לא ידעתם על קוסקוס
1. הקוסקוס עשוי מסולת – מופק מטחינה גסה של גרעיני חיטה מובחרת, מקורו בליבת גרעין החיטה, החלק בעל החלבון האיכותי של גרעין החיטה.

2. לגבי מקור הקוסקוס חלוקים ההיסטוריונים בדעותיהם. ישנם ממצאים שכבר במאה ה-2 הכינו הברברים יושבי הרי האטלס קוסקוס,עוד טרם הגעתם של הערבים לצפון אפריקה. אחרים טוענים שהנתונים הראשונים הם מהמאה ה-9 וה-10 כשאכלו קוסקוס בצפון אפריקה. ידוע שבמאה ה-10 הגיע הקוסקוס גם לסיציליה, טוסקנה וברזיל.

3. את ההכנה המסורתית של הקוסקוס פיתחו עמי המזרח באמצעות דרך ייחודית שמאדה את הקוסקוס בתוך סיר מיוחד המורכב משני חלקים: מסננת וסיר תחתון. בסיר התחתון התבשל מרק, הירקות והבשר; ואדי התבשיל בישלו את גרגרי הקוסקוס במסננת שמעל.

4. כיום ניתן לקנות את הקוסקוס המוכן להכנה קלה ומהירה (ללא בישול) – 5 דקות של השריה במים רותחים (2 כוסות), 3 כפות שמן זית, כפית אבקת מרק, מלח ותבלינים לפי הטעם – והקוסקוס מוכן לאכילה. במקביל ניתן לאדות אותו כ-20 דקות בשיטה המסורתית.

5. בדרך כלל לא אוכלים את הקוסקוס לבד. מצרפים אליו מיני ירקות ותבלינים. אפשר לאכול כארוחה צמחונית או בתוספת בשר, קטניות וכדומה. יש אפילו הממלאים פלפלים וחצילים עם קוסקוס.

6. כוס קוסקוס מבושל מכילה כ- 200 קלוריות, 12% מחלבונים, 87% מהפחמימות,ו – 1% קלוריות מהשומנים.

7. כוס קוסקוס תורמת כ- 35% מכמות הסיבים התזונתיים המומלצת ליום. בקוסקוס ויטמינים מקבוצת B ומינרלים הנחוצים לעיכולו בגוף.

8. המפעל הראשון בעולם לייצור קוסקוס הוקם באלג'יר ב- 1907. בישראל הוקם המפעל הראשון, "קוסקוס מזון", ע"י דוד שריקי בשנת 1969.

9. הקוסקוס מתאים לכל הגילאים. מרגע שתינוק מסוגל לאכול מזון מוצק ועד לגיל מבוגר מאוד.

10. במסורת הצפון אפריקאית הקוסקוס מסמל מזל וברכה. נהוג להכין קוסקוס בכניסה לבית חדש. כמו כן הקוסקוס הוא אחד מן המאכלים הראשיים המוגשים בחג המימונה כסמל לשפע ופריון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר