אי שם בעולם – טעמים מאיסטנבול

מה רע לבקר במקום קצת שונה, לא רחוק ובעל טעמים מגוונים ועוד קשורים לבשר? אז שמתי פעמיי יחד עם אשתי לאיסנטבול, כך, בשלהי חודש דצמבר במהלך חופשת חג החנוכה והכריסמס. מכל טוב

מה רע לבקר במקום קצת שונה, לא רחוק ובעל טעמים מגוונים ועוד קשורים לבשר? אז שמתי פעמיי יחד עם אשתי לאיסנטבול, כך, בשלהי חודש דצמבר במהלך חופשת חג החנוכה והכריסמס. מכל טוב.

את פניי קידמו אפס מעלות, שלג קל, זרזיפי טיפות גשם, בקיצור משהו נורא. קשה להתרגל לקור שכזה, כנראה הגיל עושה את שלו.
איסנטבול, סיפרו לי יודעי דבר, היא מהממת ויפהפייה. אכן הקור היה מהמם, ועל היופי, יש עוד על מה לדבר. משום מה מראות רבים הזכירו לי מקומות דומים בארץ, אמנם לא בגודל ובמסה, אבל היו קווי דמיון רבים.

מה אספר ובמה אשתף אתכם? הרי אותי מעניין בעיקר בשר, פחות מסגד כחול או ארמון טופקאפי או שייט על הבוספורוס. לא, לא שלא עשיתי זאת, כמובן שביקרתי בכל המקומות הללו כמו כל תייר טוב, אבל לא ליותר מדי זמן. מקומות מרשימים אין ספק, אבל משום מה במקומות כאלו אני מבין די מהר.

השוק הגדול, ה- Grand Bazaar בעיר העתיקה עניין אותי יותר, על שלל 4,400 החנויות שבו. תכשיטי זהב וכסף, עורות, מזכרות ועוד. יחד עם זאת, את הרעיון תופסים די מהר ולא צריך לסרוק את כל השוק, הכל חוזר על עצמו, והמוכרים גם לא עוזבים אותך לנפשך, רודפים אחריך ופשוט מתחננים שתקנה משהו. זה כדאי. הסירו דאגה מלבכם, לא יצאתי בידיים ריקות. שעה וחצי של מקח ומיקוח עלתה לי (חוץ מייאוש) במנורה מרהיבה, לשביעות רצונה של רעייתי על המציאה.

דווקא מחוץ לשוק מצאתי את תאוותי. השווארמה התורכית שולטת בכל פינה. עמוד של עוף בצד עמוד של בשר כבש. פה השתלבתי מצוין, פעם בפיתה, פעם בלחמנייה גדולה, ופעם סתם מנה להשקיט את הרעב והקור.
למביני עניין מומלץ לפזול מחוץ לרחוב הראשי, לרחובות הצדדיים שם תיירים לא כל כך מסיירים, ופשוט לחפש תור ליד חנות אוכל.
חנות אוכל שם עומדים תורכים בתור, משמעו כדאי לבדוק. ואכן, לא רחוק מצאתי משהו שכזה, תור מעניין שראשיתו מתחיל בעמדת גריל עם גלילי עוף לאורך שיפוד ענק ממולא בשומן כבש. נתחים מזה נחתכים למגש, בו הבשר עובר קיצוץ נוסף, קצת ירק ירוק קצוץ ובליווי פלפל אדום חריף מוכנס ללחמנייה גדולה ופריכה, ובשקית היא כולה שלך. טעים טעים. אתם חייבים לנסות.

בערב קפצנו למקום שנקרא KUMKAPI – מתחם גדול של כ- 60 מסעדות דגים לחוף הים, ובצידו שוק הדגים ששווה סיור, אשר מספק את הדגים ישירות להזמנה שלך במסעדה.
המסעדה בה בחרתי לאכול, והיא כנראה מדגם מייצג לשאר שדומות אחת לרעותה לאחר סיורי במקום, הייתה נעימה למראה, ואפילו בעלת אח עם להבה יפה שחיממה את הגוף והנשמה. ברקע ניגנה להקה מקומית נעימות אוטנטיות בכלים אוטנטיים, שבמקרה דנן אתה משלם להם כסף שיעזבו אותך; ולא, כאב הראש לא יחלוף במהירה.

המנות העיקריות, כמו סוגי דגים ובשר, מובאים לשולחנך טריים וחיים, על מנת להקל על  בחירתך. תמיד תלכו על דגים, שם קשה ליפול. בבשר בקר מהסוגים המובחרים קיימת בעיה אמיתית. צלעות טלה הולך, אם כי המנה קטנה ביותר ביחס למחיר בדרך כלל, וסטייק חבל לנסות – נראה עלוב ודל מכל בחינה, ורחוק מאוד ממקומותינו גם הפחות טובים. אז לכו על דגים. המחירים כמו בארץ, אין הרבה מציאות.

מקום מומלץ נוסף הוא כיכר TAKSIM הנמצאת בעיר החדשה, ואין מי שלא מגיע לראותה. מלונות רבים ומדרחובות מקיפים את הכיכר, והמוכר והמומלץ מכולם הוא מדרחוב ISTIKLAL. זהו מדרחוב רחב וארוך ארוך, שופע חנויות לכל אורכו ומכל הסוגים. כאן כבר תמצאו את היכולת לבצע את שלל הקניות. חנויות בסגנון אירופאי ששעות אפשר לבלות בהן, וגם יותר.
בתי קפה יפים ונחמדים שזורים במדרחוב לרוב, בתי אוכל מקומי ומגוון רחב של טעמים בין חנויות הביגוד וההנעלה, התכשיטים והמזכרות. קרון חשמלית בסגנון עתיק חוצה את המדרחוב הזה לכל אורכו, ויכול לעזור למי שרגליו התעייפו או חפציו מכבידים לו בידיו או בכיסו.

אישית אני יכול להיות מדריך במדרחוב הזה לאור האילוצים הקשים שהוטלו עלי ללמוד ולבדוק כל חנות, אבל נהניתי מאוד מכל כוס קפה בבית קפה שנמצא שם, רובם נקיים ומצוחצחים ועם מלצרים אדיבים ביותר. גם האוכל המקומי שמוגש לפי בחירתך מבין הפרוסים בפניך שווה ניסיון. טעים מאוד, בעיקר שוק טלה שלם, כבד קצוץ ומוקפץ, או מה שבא לכם.
ואיך אפשר שלא לקנח באיזו שקית ערמונים חמים ופריכים מעגלת מוכרים הנמצאת בכל קרן רחוב.

לסיכום: קפצתי לביקור קצר בשלהי חודש דצמבר באיסנטבול. קפאתי מקור, ראיתי קצת מסגדים וארמונות, הרחתי המון, אכלתי טוב, שווארמה או דגים עדיף, וסטייקים לא מצאתי ולא ממליץ. שמחתי לחזור, ובנחיתה קיבלה את פני "עופרת יצוקה".

יורם קוהן הוא מומחה לבשר גורמה ומקיים אירועים וסדנאות של בשר גורמה, ובעל אתר www.MeetTheMeat.com המספק בנוסף טיפים, מתכונים, המלצות על מסעדות, ועוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר