חגיגת הבציר ה- 120 ביקבי כרמל – ניפגש ב- 240

יקבי כרמל חגגו השבוע 120 שנות בציר, וחברי אגודת הכורמים ויו"ר היקב ומנכ"לו ישראל איבצן, הרימו את אחד מאירועי היין היותר גדולים ומושקעים שיקב בארץ קיים בשנים האחרונות; כיאות ליקב הגדול במדינה

יקבי כרמל חגגו השבוע 120 שנות בציר, וחברי אגודת הכורמים ויו"ר היקב ומנכ"לו ישראל איבצן, הרימו את אחד מאירועי היין היותר גדולים ומושקעים שיקב בארץ קיים בשנים האחרונות; כיאות ליקב הגדול במדינה.

שר החקלאות שלום שימחון, סגנית שר התמ"ת אורית נוקד, השר, ח"כ ומראשי אגודת הכורמים בעבר פסח גרופר, חברי כנסת, ראשי הרשתות הקמעונאיות הגדולות בתחום המזון בישראל, בעלי חנויות, סוחרים, עובדי היקב, עובדי ההנהלה, כורמים, וכל מי שיש לו נגיעה כזו או אחרת לעולם היין והחיבור אל יקבי כרמל – כל אלה כיבדו בנוכחותם את האירוע הענקי שהתקיים בחצר היקב בזיכרון יעקב, אשר הצטחצחה, התמרקה, לבשה חג, והכילה לתוכה למעלה מ- 1500 אורחים.

אלה התכבדו בעמדות ענק שהטעימו בחופשיות את יינות היקב, שכללו יינות לבנים: ויונייה וסוביניון בלאן מהסדרה האזורית, יינות אדומים: קברנה סוביניון שיראז וקברנה סוביניון מהסדרה האזורית, מרלו הר ברכה 2002 בבקבוק מגנום, עליו נרשם מרלו 120 לכבוד החגיגה – ואני חייב לציין שמדובר במרלו מפתיע שמגיע ללא יומרות, ושההתיישנות שלו בבקבוק המגנום עשתה אותו למרלו בוגר ואחר והרבה לטובה, עם גוף נוכח ומלא, טאנינים איתנים, פירות יער כהים ושזיף, נימה של עץ חבית, איזון וסיומת ארוכה וטובה.

כמובן שהוטעם ברוחב לב גם יין הדגל החדש של יקבי כרמל – מדיטרניאן 2007 , שהטעימה הפעם עבורי עשתה לו רק טוב, שכן בטעימות קודמות הוא היה פשוט סגור, וסירב לשחרר מטעמיו וניחוחותיו. הפעם הוא הפגין נוכחות שמשתנה ומפתיעה בכוס בכל כמה רגעים מחדש, עם טאנינים שפשוט נבנים תוך כדי השהות בכוס, אהבתי את היין מאוד.

ברנדי 100 הנפלא הביא עמו אף של פרי הדר מחומם, עם קליפות יבשות ורמז לשוקולד. ברנדי מאוד ארומטי, עגול וקטיפתי, עם ניחוח וניל חושני שמלטף את ארובות האף לכל האורך, והסיומת מלטפת מושכת מפתה וארוכה. הברנדי מורכב מכמה וכמה מרכיבים, כשגיל הצעיר ביותר 8 שנים, והמרכיב הישן ביותר התיישן במשך 25 שנים.

את טעימות היינות ליוו עמדות מזון מגרות ומזמינות, שהתפרסו בכל שטח חצר היקב בזיכרון יעקב, על מנת  לאפשר לקהל העצום להימנע ולו לרגעים קלים להמתין בתור. הכיבוד כלל שלל גבינות איכות, קערות עם סלטי ירק ענקיים, פשטידות, עוגות, פירות העונה, ענבים, דובדבנים, רביולי ממולאי גבינה עטופים בשמנת מתובלת ורעננה, לחמניות טריות ועמדות קפה ועוגות.

מכאן, לאחר כשעתיים של קבלת פנים שאפשרה מפגש בין האורחים, ראיונות לאמצעי התקשורת ואתנחתא מקדימה, פנה הקהל העצום אל חצר מרכז המבקרים, שאף היא כובדה בשיפוץ מסיבי, אל אירוע טקס הברכות ולקונצרט בבכורה עולמית של התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור, בניצוחו של המלחין והמנצח גיל שוחט.

התזמורת ניגנה עם זמרת הסופרן אירה ברטמן, בבכורה עולמית את סימפוניית היין של יקבי כרמל – יצירה סימפונית מאוד מקורית, שנכתבה בידי המלחין גיל שוחט במיוחד עבור האירוע, המעמד והחגיגה.
שמות פרקי היצירה קרובים לעולם היין: הראשון בהם שיר הלל לקנקן היין, השני חגיגות המשתה, השלישי שיר זמורת הגפן על מורדות הכרמל, עם זמרת הסופרן, והפרק הרביעי והאחרון החותם את הסימפוניה: שמחת היין פורצת מתוך הארץ.

יצירה זו כתובה לתזמורת סימפונית מורחבת, כשכל פרקיה מקבלים את השראתם מיצירות מופת העוסקות ביין, ובמקביל מסיפורם של יקבי כרמל ואגודת הכורמים, שההיסטוריה שלהם משולבת עם ההיסטוריה של ארץ ישראל ומדינת ישראל. 

איני מתיימר להיות מבין במוסיקה, אבל אומר לכם מה עשיתי בקונצרט: כשעצמתי את עיניי בעוד התזמורת מנגנת,  ואני נשבע שלא ישנתי,.עלו בראשי אסוציאטיבית הסרטים האילמים הראשונים בשחור ולבן של ראשית המאה ה- 20, שבהם המוסיקה עשתה את העלילה יותר מהכול. כך שבמקרים אחדים יכולתי לראות את יופיו של הטבע וכדור הארץ ממעוף הציפור, ולרגעים את צ'רלי צ'פלין בורח מבסטר קיטון, כשזה האחרון רודף אחריו ובועט באחוריו…

שדר הרדיו צבי סלטון, מנחה הערב, העביר לא אחת צמרמורת בקולו הרדיופוני, בעת שסיפר אנקדוטות מימיו של ירחמיאל הלפרין, משה סמילנסקי, דוד יודילוביץ, חיים חיסין והברון דה רוטשילד ואשתו הברונית עדלאידה-עדה, ובעת שדקלם פתגם אותו טבע בנימין זאב הרצל בעקבות ביקורו ביקב ראשון לציון בשנת 1898, עת אמר כך: "יש בהונגריה יקבים גדולים. אבל לא כאלה. ראיתי בצרפת יקבים משוכללים, אך לא כאלה. הגדיל הברון לעשות".
 
מזל טוב ליקבי כרמל, ואסיים כמו שאמר בטקס לאורחיו ישראל איבצן, יו"ר ומנכ"ל יקבי כרמל: "אני מקווה שכולנו ניפגש גם בחגיגות ה- 240 ליקב".

צילום: דני רובין

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר