חגי שלום רוצה לטיב טעם 3% מהשוק הקמעונאי, זה מספיק לו

חגי שלום, שותף ומנכ"ל טיב טעם, הוא אלוף מיל. שנכנס לעולם העסקי בתנופה. נראה כי הוא מערבב ומנער את הרשת שהגיעה לשפל תדמיתי ומן הסתם גם עסקי לפני כניסתו למערכת

ביום חמישי האחרון קיימה רשת טיב טעם מסיבת עיתונאים בחנות שלה ברמת החיל בתל-אביב, לקראת תחילתו של חודש איטליה שמתקיים במהלך אוגוסט ב- 28 החנויות הגדולות והקטנות יותר של הרשת ברחבי הארץ.
חגי שלום, טיב טעם
אני באתי כדי לשמוע את חגי שלום, שותף ומנכ"ל.
למה הוא מעניין אותי? כי הוא אלוף מיל. שנכנס לעולם העסקי בתנופה ולכאורה ללא שייכות למשפחות המניעות את המשק הישראלי. קראתי שהוא אוכל כשר, וכולנו יודעים מה מוכרים בטיב טעם, ונראה כי הוא מערבב ומנער את הרשת שהגיעה לשפל תדמיתי ומן הסתם גם עסקי לפני כניסתו למערכת.
לא הצטערתי על שהגעתי. שמעתי ורשמתי.

מה אמר חגי שלום במפגש? הנה נקודות ופנינים:
הוא התחיל בסכמו שנתיים מוצלחות מאוד לסניף רמת החיל. המוגדר כ"סניף ישראלי" (לא האוכלוסיה הרוסית שהייתה הבסיס של הרשת).
עם זאת הקהל הרוסי מבורך ורצוי. "חטאנו בהתרחקות ממנו", הוא אומר, "אך זה לא סותר את יכולתנו לתת לקהל הישראלי שירות מלא. אפשר לקדם את הרשת למגזרים שונים, בלי לפגוע".

הוא סיפר על שורה ארוכה של צעדים מאז אישור ביהמ"ש להעברת המניות מאנטר הולדינגס בכ"ט בנובמבר – תאריך אותו לא ישכח, לדבריו.
הוא לקח על עצמו גם את תפקיד המנכ"ל – לא כי התואר חסר לו, אלא כדי להכיר ממקור ראשון את עולם הריטייל, וכדי לעשות שינוי מהותי ברשת ובתפיסת הניהול שלה – ולשם כך אי אפשר שרשרת ניהול גוזלת זמן. כמנכ"ל הוא יכול לקבל החלטות באופן ישיר לגמרי.
הוא קיבל מנדט לתפקיד המנכ"ל לשנה, החל ממאי 2010, אך לא בטוח שיסיים את שנת המנכ"לות.

חגי שלום אומר כי הוא מאמין גדול בכוחם של תהליכים – פחות מסתכל על תוצאה. "בתהליך מוצאים את סודות הניהול", הוא אומר. "אין טעם לנסות כל 'פסק זמן' בקו הייצור או כל מכונית BMW, כדי לדעת שהמוצר תקין, אלא לראות את תהליכי הייצור,.

בטיב טעם גיבשו אסטרטגיה – חגי שלום מאמין גדול באסטרטגיה, עסוק בשאלה לאן רוצים להגיע, לא איך רוצים להגיע. "צריך לצפות לאן הולכים השוק והצרכנים עוד 8-10 שנים קדימה, ולהתכונן לשם בתחומי מוצרים, פיתוח וטכנולוגיה". 

עם כניסתו טיפל במוקדי הפסדים כחלק מהתפיסה הניהולית: לבלום ולעצור את הדימום- הפסד של 31 מיליון ₪ ב- 2009.
הוא מסביר: "הרשת הלכה להרבה תחומים שאינם בליבת הפעילות שלה, הלא היא ריטייל – קמעונאות". 
כך יצאו מתחומים לא עיקריים אצלם, כמו מסעדות בתוך סניפים. שלום לא נגד מסעדה, אבל אפשר לתת אותה לזכיין שינהל. המסעדות הסבו הפסד של 4-5 מיליון ₪ בשנה. גם בחציון זה בתוך התהליך הפסידו 2 מיליון ₪. לטיב טעם היו 11 מסעדות. סגרו בקניון את ארנה במרינה של הרצליה גם את החנות וגם את המסעדה . מ- 1.8 סגרו את המסעדה ברחובות. חגי שלום מסביר שהמסעדה שם הייתה פנימית בתוך הסניף ללא גישה, וקטנה.
עוד על המסעדות: בבאר שבע המסעדות תחת ניהול טיב טעם עם מנהל טוב, וכבר משנות עם שינוי סטטוס. בראשון לציון וסניפים אחרים המסעדות פועלות. 
עוד מסעדה רלבנטית לטיב טעם היא 'מפגש מזרע'. שם הוא מחכה להסדר עם הקיבוץ להשלמת רכישת המפעל ע"י טיב טעם, ואז יחפשו זכיין לניהול המפגש – מקום מצוין לדבריו.

והנה נקודה מעניינת בחנויות: חגי שלום מצא שמעמד מנהלי החנויות ברשת – נחות. הם היו רק קבלני ביצוע ולא מקבלי החלטות. "זה לא נכון", הוא אומר. "מנהל החנות צריך להיות פיגורה ניהולית. הו מנהל בין 80 ל- 130 עובדים, וצריך לקחת אחריות גם על תפוקות (מכירות) ולא רק על תשומות. הוא צריך ליזום. לכן צריך לתת לו גם סטטוס". היום מנהלי החנויות כפופים ישירות לשלום, לעומת 5חמישה דרגי ניהול ביניהם שהיו קודם. היום יש מנכ"ל ומנהל חנות.

על העובדים: "הנכס העיקרי של טיב טעם זה כוח האדם. יש לנו 1600 עובדים. הכי חשוב לשמר אותם. בתפיסת שירות זה אומר שהמוכרת במעדנייה והקצב מדברים איתך, מייעצים מה לקנות. לשם כך הם צריכים סטטוס והדרכה. פתחנו בית ספר שעושה הדרכות והכשרות, וייתן הסמכות מקצועיות".
עוד תובנה על עובדים: "כל מה שנותנים לעובדים – זו ההשקעה הטובה ביותר שיש. זה מצמצם תחלופה. טיב טעם הייתה 40% תחלופה בשנה. זה קטלני. ככה לא מנהלים עסק. חלק מזה זה לתת לעובדים מה שמגיע להם". במהלך הם פיטרו עובדים שלא התאימו.

על האסטרטגיה של טיב טעם ולאן חגי שלום רוצה להגיע:
"האם אנחנו רשת פרמיום יקרה? זולה? צריך לתת תשובות קודם כל לעצמנו", אומר חגי שלום. אלה שאלות לא פשוטות. אנחנו נתפסים כיקרים, אבל אנחנו לא יקרים. עשינו בדיקות השוואתיות רלבנטיות, ואנחנו זולים משמעותית ממתחרים בני השוואה ב- 6-8% במחיר, ומעבר לכך עולים עליהם בניקיון ובטריות המוצרים".

איך זה קורה? שלום מסביר: "יש לנו שני מנופי תחרות. אנחנו יבואנים גדולים מאוד, מה שמאפשר לתת ללקוחות מוצר איכותי וזול, כי אין מתווכים באמצע. מייבאים בעשרות מיליוני שקלים .מנוף שני לטיב ולאיכות ולא למחיר, הן התעשיות שלנו בהיקף של 300 מיליון ₪: מזרע, עמק חפר, דגים; עם רווח גולמי של 25% שמאפשר לנו להוזיל בלי להיפגע- זו פריבילגיה. שני המנופים, תעשיות ויבוא, מאפשרים לתת לצרכן איכות במחיר הוגן – fair price.

עוד באסטרטגיה: האם חנות של טיב טעם היא מעדנייה משוכללת או סופרמרקט?
"אנחנו מעדנייה נהדרת, אבל גם סופרמרקט", הוא אומר. "אפשר לקנות אצלנו את כל הסל המלא, ואת זה נחדיר לקהל. ה"site" שלנו קטן יותר, אך יכול לתת גם חומרי ניקוי ו- non-food.
חגי שלום לומד את נושא המשלוחים בכלל ומשלוחים מקוונים – כלומר קניות באינטרנט: "אני לוקח את הזמן, לא הכול בבת אחת"

והיעד שלו:
"בידול הרשת הוא באיכות המוצרים. אני פריק של איכות וקנאי בנושא, ומאמין שזה לא רק עניין ערכי אלא גם כלכלי", אומר חגי שלום ומכריז: "אנחנו ננצח. היום אנחנו 2% מהשוק. אני רוצה עוד 1% – כלומר עוד 100 מיליון ₪, ואהיה מרוצה. נמצא 3-4% באוכלוסיה שרוצים איכות ומכבדים אמינות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר