יותר מסתם באזז – על תפישת חדשנות כערך מכונן

הצרכן הישראלי של 2009 הוא ספקן, ציני וצורך מדיה וחדשות בצורה שונה משצרך לפני כמה שנים. הוא מחפש גיוון, דרכים לבדל את עצמו, ומוכן לנהל מערכת יחסים עם המותג

רוב החברות במשק עמלות באוגוסט ובספטמבר על בניית תוכניות עבודה לשנת התקציב הבאה. הן מנתחות את המגמות המשתנות בהתנהגות הקונים, את עוצמת התחרות ואת תנאי המקרו, ומגיעות רובן ככולן לשתי מסקנות משמעותיות: הצרכן הישראלי של 2009 הוא ספקן, ציני וצורך מדיה וחדשות בצורה שונה משצרך לפני כמה שנים. הוא מחפש גיוון, דרכים לבדל את עצמו, ומוכן לנהל מערכת יחסים עם המותג.

סביר להניח שבתשע מתוך עשר חברות נמצא באסטרטגיה השיווקית את המילה "חדשנות" כדרך לשמור על רלוונטיות המותג, להגיע ללקוחות חדשים או להגדיל רווחיות. אך ברוב המקרים, כשאתה בודק את התוצר של תפישת החדשנות בשנים האחרונות, אתה מגלה שרוב החברות רואות במוצר חדש את מימוש ערך החדשנות.

גם במקרה של מוצר חדש, ברוב המקרים מדובר על הרחבת קו מוצרים קיים או הרחבת מותג, ולא על תפישת חדשנות כערך מכונן, המשפיע על התנהלות החברה בכל ממדי האסטרטגיה העסקית והארגונית. יש חברות המצליחות דרך מוצר חדש להצעיד את כל החברה קדימה (כמו אייפון בעבור אפל), אך לא כל חברה המוציאה מוצר חדש מצליחה לנצל את ההזדמנות בלקיחת ממד החדשנות כערך מוביל בהתנהלות החברה.

מדוע בחברות רבות נתקלים היזמים הפנים-ארגוניים בהתנגדות רבה ובביורוקרטיה, שברוב המקרים מכריעות אותם ואת יוזמתם? רוב ההחלטות מתקבלות על ידי קבוצה מצומצמת של המנהלים בחברה. לא פעם נשמעים בחדרי ההנהלה, אל מול רעיון חדש, המשפטים "עשינו את זה כבר לפני חמש שנים וזה לא הצליח", או "אני מכיר את הצרכנים והם לא יאמצו את המוצר הזה". יש מספיק יזמים ועולם שלם של מקורות השראה שיכולים לספק חדשנות למאה שנה קדימה. אך ברוב המקרים, הארגון מפתח לעצמו מנגנוני הגנה שהורגים את היזמות הזו, ולו במטרה לשמור על הנוחות ותחושת ההצלחה של השנים הקודמות.

אך גם אם המנכ"ל וההנהלה החליטו כן לנסות להטמיע תרבות של חדשנות בכלל התנהלות החברה, לא ברור מה המודל הנכון לכך. הפתרון ה"נכון" תלוי בחברה, התחום שבו היא עוסקת והתרבות הארגונית שלה.

בני הנוער מהווים קהל יעד בעבור מותגים רבים. שנים רבות רווחה התובנה כי הדרך להגיע לבני הנוער עוברת דרך המוסיקה. בתכנון 2008 של קוקה קולה היה די פשוט להמשיך במודל הקיים, לא להטיל ספק בהצלחה ולשכפל את הקיים והמוכר. אך משהו השתנה לאורך השנים, הזירה הפכה להיות רוויה באירועי מוסיקה, אותם אמנים דילגו מבמה לבמה ובני הנוער ידעו למה לצפות.
קוקה קולה וילג' הוא דוגמה למהלך חדשני, רחב ומשמעותי, שקרא תיגר על המודל של כל החברות אל מול בני הנוער בישראל.

לא קל היה לעצור את קונצפט כפר המוסיקה, שהצליח כל כך, אך הבנו שהנוער מחפש חוויה מגוונת, שכוללת שינה מחוץ לבית, המאפשרת להכיר אנשים תוך בילוי במגוון אטרקציות ובתחושת ביטחון אישי מלא. חדשנות היא מלת באזז. רבים משתמשים בה ולעתים מקדשים אותה כמטרה ולא כאמצעי. לטעמי, חדשנות היא תפישת עולם, חלק מתרבות ארגונית, והרבה מעבר לפיתוח מוצרים חדשים.

פורסם ב- MEFIK.NEWS
www.mefik.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר

הרשמה לניוזלטר