לראשונה בישראל: רגולציה עצמית של תעשיית המזון לקידום בריאות

תוכנית צ'ויסס – הבחירה הנבונה מגיעה לישראל: תו סימון תזונתי המסייע לצרכן בבחירת מוצרים בריאים יותר

צ'ויסס – הבחירה הנבונה – תוכנית בינלאומית הפועלת כיום בשבע מדינות בעולם וכוללת אלפי מוצרים, נחנכה גם בישראל.
התוכנית, שהינה רגולציה עצמית של תעשיית המזון לקידום בריאות, מקדמת תו סימון תזונתי ראשון מסוגו בישראל, שמטרתו לסייע לצרכנים בבחירת מוצרים בעלי ערכים תזונתיים עדיפים.

תוכנית צ'ויסס כוללת תו פשוט וקל לזיהוי, המסכם את הפרופיל התזונתי הכולל של מוצר מזון בהשוואה למוצרים דומים מאותה קטגוריה. התו מבוסס על קריטריונים תזונתיים, בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי (WHO), אשר נקבעו באופן בלתי תלוי על ידי ועדה מדעית. התוכנית מנוהלת על ידי עמותה עצמאית בינלאומית, ופתוחה להשתתפות כל חברות המזון וההסעדה.

מובילי העמותה בישראל אומרים כי לתו צ'ויסס שלושה יתרונות על תווים דומים אחרים: התו מבוסס על מחקר צרכני שהינו המחקר הכמותי הראשון בנושא תוויות, ואף התפרסם במגזינים מדעיים בינלאומיים בתזונה. התו הינו היחיד שמאחוריו שיטה מדעית מבוקרת ושקופה לקביעת הקריטריונים התזונתיים. התו זוכה להכרה בינלאומית כמדעי ומבוסס על המלצות בינלאומיות. התו הוכח במחקרים כדרך אפקטיבית לסייע לצרכנים לקבל החלטה בריאה בשבריר שנייה בעת קניית מזון.

תוכנית צ'ויסס מתייחסת לארבעה קריטריונים מרכזיים שהוכחו כמשפיעים על תחלואה כרונית, בהתאם להמלצות ארגון הבריאות העולמי: סוכר מוסף, שומן טרנס, שומן רווי ונתרן. כמו כן מתייחסת התוכנית לתוספת של סיבים תזונתיים. לכל אחד מהרכיבים נקבעת כמות מותרת במוצר מזון, בהתאם לקטגוריה בה הוא פועל. תו צ'ויסס על גבי מוצר מעיד כי המוצר עדיף בריאותית מבחינת רכיביו התזונתיים על פני מוצרים דומים לו מאותה קטגוריה.

בישראל חברות בעמותה שלוש חברות – יוניליוור ישראל, מאפיות אנג'ל ושמן תעשיות, אשר לקחו על עצמן את המשימה להיות חלוצות התוכנית בארץ. לצד העמותה הוקמה בישראל ועדה מדעית מקומית בראשות ד"ר רם וייס – מומחה בהשמנת ילדים מהאוניברסיטה העברית. ועדה זו פועלת תחת הוועדה המדעית הבינלאומית של צ'ויסס, מלווה את תהליך הטעמת התו על מוצרי מזון בישראל, וכן פועלת להתאמת הקריטריונים שלו לשוק המקומי.

מסקר שבוצע על ידי ד"ר מינה צמח ממכון דחף, במסגרת מחקר אקדמי שנערך ע"י ד"ר ענת גסר-אדלסבורג וד"ר רונית אנדוולט מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת חיפה בנושא סימון תזונתי, עולה כי רק מעטים בודקים את טבלת הרכיבים – 85% מהם מציינים כסיבות להימנעות את הקושי לתת משמעות מעשית לטבלה התזונתית.
93% מהצרכנים מציינים כי חשוב שעל מוצרי מזון יהיה תו שיעיד על כך שמוצר עומד בסטנדרטים בריאותיים. 85% מציינים כי הם חושבים שיבדקו אם למוצר תו בריאות.

בימים אלה עולים על מדפי חנויות המזון כ- 50 מוצרים מקטגוריות שונות הנושאים את התו. מגוון המוצרים כולל לחמים, מרקים, שמנים, תחליפי לחם, דגני בוקר, ממרחים ותה.

למידע נוסף אודות התוכנית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר