נתוני אתר מפה: רק כשליש מהמסעדות בישראל כשרות

בירושלים – 67% מהמסעדות כשרות. בחיפה – רק 18% כשרות. יחד עם זאת נפתחו בירושלים בשנים האחרונות מקומות בילוי ואוכל ללא תעודת כשרות שפתוחים בשבת (זוני החדש, ארומה, ספגטים) ומרכז העיר פחות שומם בשבתות

בדיקה שערך אתר מפה www.mapa.co.il – מגלה שרק 35%, כלומר ככשליש מהמסעדות בישראל, הן כשרות. מתוך 4,399 מסעדות ומקומות אכילה המופיעים באתר, רק 1,539 נושאות תעודות כשרות ברמות שונות של פיקוח, לעומת 2,860 שאינן כשרות.
האתר מאפשר למי שמעונינים לסעוד רק במסעדות כשרות לקבל את הרשימה בקישור: www.mapa.co.il/cosher.

הבדיקה מגלה שבירושלים התמונה הפוכה מאשר הממוצע הארצי: 294 מסעדות מתוך 437 הכלולות במאגר הן כשרות (67%), ואילו שליש מהמסעדות בבירה – 143 – אינן כשרות. גם בבאר שבע מספר המסעדות הכשרות (40) גדול במעט ממספר המסעדות שאינן כשרות (37).

בחיפה נמצא מספר המסעדות הכשרות הקטן ביותר מבין הערים הגדולות בישראל – 55 מסעדות בלבד מתוך 294 מסעדות מציגות תעודת כשרות – 18%. להערכת עורכי אתר "מפה", נתון נמוך זה נובע מצירוף של מאופי האוכלוסיה היהודית, החילונית ברובה, ואחוז גבוה של תושבים ערבים.

אתר מפה מגלה שבתל אביב וסביבתה 506 מתוך 1,598 המסעדות הן כשרות (31%), ואילו באילת 42 מתוך 104 המסעדות כשרות (כ-40%). המסעדות בבתי המלון, שרובן ככולן כשרות, תורמות לגידול בהיצע המסעדות הכשרות ביחס למסעדות הרגילות בשתי הערים. באשדוד יש 177 מסעדות לא כשרות ו-111 כשרות, באשקלון 75 לא כשרות ו-50 כשרות, בנתניה 91 מסעדות לא כשרות ו-48 כשרות, ואילו בטבריה 153 מסעדות אינן כשרות ו-46 בלבד כשרות.

באתר "מפה" מציינים שההבחנה בין המסעדות הכשרות לאלו שאינן כשרות נעשתה לפי תעודת הכשרות. עם זאת, חלק מהמסעדות שאינן מחזיקות בתעודת כשרות אמנם שומרות על הפרדה בין בשר לחלב, אך פתוחות בשבת. רוב השיפודיות והמסעדות המזרחיות הן מסוג זה.

עוד מציינים באתר מפה שבירושלים יש מגמה של פתיחת מסעדות יוקרה כשרות כמו קנלה או 1868, כדי לענות על הצורך של יהודים שומרי מסורת אמידים רבים שעוברים לגור בירושלים או מרבים לבקר בה. יחד עם זאת נפתחו בירושלים בשנים האחרונות מקומות בילוי ואוכל ללא תעודת כשרות שפתוחים בשבת (זוני החדש, ארומה, ספגטים) ומרכז העיר פחות שומם בשבתות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר