סדרת שמני זית חדשה בכבישה קרה לבית הבד האקולוגי ברמת הגולן

כל סוג מורכב מכמה זני זיתים ממטעים ברמת הגולן וסביבות הכנרת וקרוי על שמו של יישוב יהודי קדום: "בית ציידא", "כורסי" ו"טבחא"

בית הבד של הגולן מציג  סדרת שמני זית חדשה הכוללת שלושה סוגי שמן זית איכותי בכבישה קרה מסוג כתית מעולה ובחמיצות נמוכה במיוחד, שנעצרו ביום המסיק. כל סוג מורכב מכמה זני זיתים ממטעים ברמת הגולן וסביבות הכנרת וקרוי על שמו של יישוב יהודי קדום: "בית ציידא", "כורסי" ו"טבחא"

ייחודו של "בית הבד של הגולן" בטכנולוגיה שפיתח להפרדת הזית מהגלעין לצורך הפקת שמן "טבחא" הצלול, ובפתרונותיו החלוציים להגנת הסביבה מפני התוצרים המזהמים של שמן הזית.

"בית הבד של הגולן", הפועל כבית הבד האקולוגי הראשון בישראל, ממשיך מסורת יהודית בת אלפי שנים. בבית הבד הממוקם בקצרין עוצרים שלושה סוגים של שמן מ-11 זני זית שונים, הגדלים במטעים של חוות תצפית כפר נחום, במדרונות המערביים של הגולן וסביבות הכנרת.

תהליך הייצור עובר במערך מכונות המבטיחות שמן זית כתית מעולה בשיעור חמיצות מזערי. על תוויות המוצרים נקוב השיעור המרבי המותר לשמן כתית מעולה "אקסטרה וירג'ין", 0.8%, למרות שבפועל שיעור החמיצות של המוצרים בעת המילוי נמוך ונע בין 0.01% ל-0.2%. מעבדה מקצועית צמודה בראשותו של הדוקטור לכימיה גרגורי פיפקו מוודאת אחת לכמה שעות כי ערכי החמיצות, הפירוקסידים, החומצה האולאית ומרכיבים אחרים עומדים בתקנים העולמיים.

ב"בית הבד של הגולן" מקפידים גם על אחסונו של שמן הזית בתנאים המבטיחים את איכותו האופטימלית עד לעונה הבאה. השמן נשמר בתוך מכלי נירוסטה, ומהם הוא מנוקז בגרוויטציה למילוי בבקבוקים או פחים, תוך שהוא נקי ומבודד מכל מגע אנושי או אווירני מחמצן. מכלי הנירוסטה מתוכננים כך שאבק הזית – חלקיקי זית המקנים לשמן את צבעו הירוק והמראה העכור – מסונן מהשמן באופן טבעי: האבק שוקע לחלק התחתון של המכלים ומנוקז החוצה ללא שנוצר מגע כלשהו בינו לבין השמן, וללא מעורבות של פעולות סינון מזיקות – מכניות כמקובל בכל העולם, או כימיות כמקובל באיטליה.
אמנם אבק הזית הוא נוגד חמצון חזק, ולכן בעל תרומה חשובה לבריאות – אך נוכחותו בשמן רצויה רק בחודשים הראשונים של המוצר. בהמשך הוא תורם להעלאת החמיצות, ולכן מומלץ להקטין את חלקו – אך לא באמצעות שיטות סינון מכניות או כימיות.

כל אחד משלושת מותגי שמן הזית שמייצר בית הבד מופק בכבישה קרה, ביום המסיק עצמו, בתהליך ההפקה הייחודי של בית הבד מיוצרות שלוש סדרות, ההבדל ביניהן נובע משימוש בזני זיתים שונים הנמסקים בזמנים שונים הפרושים לאורך העונה.
כאמור, 11 זנים מרכיבים את סדרת השמנים של בית הבד של הגולן: סורי, נבאלי, ברנע, מנזנילו, פישולן, פקוואל, לצ'ינו, ארבקינה, פרנטויו, קורטינה וקירנייקי.

בית ציידא – שמן המופק מתערובת זני זית שגדלים באזורנו זה מאות שנים כמו סורי ונבלי ונמסקו בתחילת העונה, כשצבעם עדיין ירוק. שמן זה מתאפיין בנוכחות דומיננטית ובארומה עשבונית. משווק באריזה עם חותם ירוק.

כורסי – שמן המופק מתערובת של זני זית אירופיים שאוקלמו בישראל כמו לצ'ינו וארבקינה ונמסקו בדרגת הבשלה כמעט מלאה. השמן ארומטי מאוד, צבעו צהבהב, טעמו קל ועדין, והוא משתלב היטב עם טעמי בישול אחרים מבלי להשתלט עליהם. משווק באריזה עם חותם שחור.

טבחא – שמן צלול המופק מכמה זני זיתים, כמו ברנע ופישולן, שנעצרו ללא הגלעין. מתאפיין בטעם מעודן ופירותי. משווק באריזה עם חותם זהוב.

כל המותגים משווקים בבקבוקים של 250 מ"ל, 500 מ"ל ו-750 מ"ל ובפחים של 400 מ"ל, 900 מ"ל או 3 ליטר.

מחירים:
בקבוק 250 מ"ל – 25.50-30 שקל.
בקבוק 500 מ"ל – 37-43 שקל.
בקבוק 750 מ"ל – 49-55 שקל.
פחית 400 מ"ל – 33-37.50 שקל.
פחית 900 מ"ל – 57-64 שקל.
פח 3 ליטר – 157-191 שקל.

את סדרת שמן הזית של "בית הבד של הגולן" ניתן להשיג במרכז המבקרים של המפעל בקצרין, בשעות הפעילות של האתר בימים א'-ו', וכן ברשת חנויות "טבע קסטל", בחנויות הדיוטי פרי "ג'יימס ריצ'רדסון" בנתב"ג, בבוטיק הטבע והבריאות Buttercup ברי' אבן גבירול 101 בתל-אביב, בחנות "ספיישל ריזרב" בשד' הנשיא 109 במרכז פנורמה בחיפה, בשיווק בן ברח' היצירה 12 במבשרת ציון, ובחנויות טבע נבחרות ברחבי הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים קשורים

הרשמה לניוזלטר